24 976 läst ·
140 svar
25k läst
140 svar
Har man inte problem så skaffar man sig - SCHEPPACH BRMR300
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 484 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 484 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
”Året var 2026. Jag hade länge tänkt på det. Den där robotgräsklipparen. En robotgräsklippare. För att spara tid. För att få en fin gräsmatta. För att det är kul! Modellerna jag kunde tänka mig kom och gick. Men plötsligt kom ett infall. Ett erbjudande. Jag visste att det var fel, jag visste att det här skulle jag antagligen få ångra. Men jag gjorde det ändå, för har man inte jobb så skaffar man sig.
Mitt namn är Ossian K Olsson och det här är mitt sommar i P1”
Kanske inte riktigt. Men här står jag, precis hemkommen från Bauhaus med en robotgräsklippare. Ett billighetsmärke. En gräsklippare helt utan funktioner i princip. Men den kostade 995 kr och på pappret är den helt perfekt för mina behov.
Den här tråden blir en tråd som jag inte riktigt vet hur den kommer utvecklas. Det kan bli att jag om 5 år uppdaterar att det var ett superbra köp. Eller så är jag och lämnar tillbaka den redan ikväll.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 484 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 484 inlägg
Logga in
Skapa konto
Lite kort varför jag ens tog beslutet att köpa den. Priset! Men 1000 kr är 1000 kr i sjön om den inte fungerar.
Men jag uppskattar att den går med slinga, den har inga appar och den är mindre än de andra robotarna som jag ärligt tycker är gigantiska även om de inte klipper bredare än typ 20 cm.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 484 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 484 inlägg
Logga in
Skapa konto
Efter 1 timma var den igång på den lilla testplätten jag kör med.
Hittills har den kört fast en gång pga handhavandefel av mig som satte kabeln för nära staketet.
Hade också problem med att få kontakt i slingan när jag kopplade in hela 100-metersrullen som följde med. Det var inte mycket koppar i den kabeln om man säger så..
Jag stod i förra veckan och funderade på den där klipparen under ett besök på Bauhaus. Har en yta på ca 300m² nedanför en brant slänt som nuvarande roboten, en Gardena Sileno, inte klarar av att ta sig uppför. Ytan är redan trådad och klar men jag behöver dra el dit ner för att kunna ladda.
Var det nåt särskilt att tänka på vid installationen eller var det lika enkelt som alla andra robotar med slinga?
Framgår det om den är vattentät, att den kan klippa i regnväder? Gardenan är ju bra på det viset.
Var det nåt särskilt att tänka på vid installationen eller var det lika enkelt som alla andra robotar med slinga?
Framgår det om den är vattentät, att den kan klippa i regnväder? Gardenan är ju bra på det viset.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 484 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 484 inlägg
Jag har precis hunnit dra slinga på hela baksidan nu och jag tänker att det krångliga är att lägga den på rätt avstånd mot kantsten/staket.Keiller skrev:
Jag stod i förra veckan och funderade på den där klipparen under ett besök på Bauhaus. Har en yta på ca 300m² nedanför en brant slänt som nuvarande roboten, en Gardena Sileno, inte klarar av att ta sig uppför. Ytan är redan trådad och klar men jag behöver dra el dit ner för att kunna ladda.
Den har en regnsensor (som fungerar sådär enligt recensioner). Men den ska nog vara regntät får vi hoppas!
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 484 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 484 inlägg
Logga in
Skapa konto
Några timmar in! Den har kört 1-2 timmar på och gräsmattan ser ut som ett rejält fyllo har klippt den! Antar att det tar några dagar innan det blir jämt.
Roboten då? Än så länge är jag så nöjd att den motsvarar 995 kr! Saker jag känner att jag kan sakna är faktiskt att den klipper ytan ”effektivare” och snabbare samt möjligheten att starta från telefonen.
Jag vet ju om att jag kommer behöva plocka undan på gräsmattan från ungarnas leksaker innan den kör så jag kommer nog inte köra på schema. Men det hade ändå varit smidigt att ha start i telefonen också. Så har jag inne med robotdammsugare. Samtidig vet jag ju då att det blir ett beroende av app med allt vad det innebär.
Den har matat igenom några ställen där det var ”rejält” långt gräs på kanske 15-20 cm utan problem och på provytan (kanske 20 kvm) så blev det kanon när den fått gå en stund.
Begränsningskabeln ligger fortfarande provisoriskt för att se hur långt från vägg den ska ligga. Det gick oerhört fort att få ut den och det var smidigt faktiskt.
Det var nog allt för idag!
A just det, han heter numera George efter
Logga in
Skapa konto
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 484 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 484 inlägg
Logga in
Skapa konto
En uppdatering till då på projektet George! Studsmattan behövde skydd så roboten inte skulle fastna där. Jag och sonen begav oss till Bauhaus och köpte en bräda!
Logga in
Skapa konto
Sen blev det en sån här lösning för oss! Fungerar galant och nu kan jag ”testa han på riktigt”.
Logga in
Skapa konto
George är också överraskande bra barnvakt!
All tid du lagt på att underhålla oss med din blogg hade du hunnit klippa gräset flertal ggr. 😀 väldigt roligt att läsa. Har själv en Worx med app. Inte felfri den heller.Ossian K Olsson skrev:
[bild]
En uppdatering till då på projektet George! Studsmattan behövde skydd så roboten inte skulle fastna där. Jag och sonen begav oss till Bauhaus och köpte en bräda!
[bild]
Sen blev det en sån här lösning för oss! Fungerar galant och nu kan jag ”testa han på riktigt”.
[bild]
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 484 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 484 inlägg
Hittills idag har jag nog lagt 6 timmar på den lille rackaren! I vanliga fall tar det ca 10 minuter att klippa gräsmattan så om jag inte lägger en sekund på den till så går jag break even tidsmässigt om 2 år ungefär 😂JME69 skrev:
(2 timmar är arbete och restid, 4 timmar är att bara sitta och titta på den när den arbetar)
Du får så klart lägga fram detta för frun i huset och visa på din medvetna kamp mot ett mer jämställt samhälle. All tid som hon behövt lägga på att titta på att du sköter klippandet samtidigt som hon får hålla ordning på grabben har du i och med denna rockad frigort åt henne. Nu vaktar du klipparen som i sin tur vaktar grabben, och hon kan göra mer meningsfulla sysslor! Win-win!Ossian K Olsson skrev:
Medlem
· Halland
· 4 675 inlägg
Tack för dina erfarenheter! Jag hade själv i början av sommaren samma problem. Cirka 2500 kvm att klippa och en jobbig form på tomten som dessutom är ytterst ojämn. Min lösning blev att köpa två begagnade dyrare modeller. Tack vare tur fick jag dem billigt.
Men jag har lagt ett stort antal timmar på att fixa till begränsningstråd, passa in den, bygga staket och rent allmänt sett lära mig hur klipparna fungerar. Räkna med att första säsongen blir jobbig. Nu fungerar mina klippoare bra och gräsmattan ser bra ut men det går åt tid.
Räkna med att du får vänta ett par veckor för att bedöma hur bra klipparen är. Och kolla knivarna regelbundet, byt vid behov.
Men jag har lagt ett stort antal timmar på att fixa till begränsningstråd, passa in den, bygga staket och rent allmänt sett lära mig hur klipparna fungerar. Räkna med att första säsongen blir jobbig. Nu fungerar mina klippoare bra och gräsmattan ser bra ut men det går åt tid.
Räkna med att du får vänta ett par veckor för att bedöma hur bra klipparen är. Och kolla knivarna regelbundet, byt vid behov.
Jag gjorde liknande resa för 10 år sedan när vi byggt hus. Köpte Julas MEEC klippare på kampanj för drygt 2000 kr. Fungerade faktiskt utmärkt i fyra-fem år innan vi grävde av kabeln. Fixade och den gick i två år till. Sen körde den på en sten och spräckte plattan med knivarna.
Då förpassades den till garaget och vi har faktiskt inte saknat den speciellt mycket.
Har även en robotdammsugare för 400 kr som vi använder ibland. Den är dock så manuell (kräver ständig tillsyn och hjälp) att det nästan är smidigare att dammsuga för hand.
Då förpassades den till garaget och vi har faktiskt inte saknat den speciellt mycket.
Har även en robotdammsugare för 400 kr som vi använder ibland. Den är dock så manuell (kräver ständig tillsyn och hjälp) att det nästan är smidigare att dammsuga för hand.
Har haft funderingar kring robotklippare men 3000kvm, hälften på rätt bra lut, komplicerad trädgård och att jag bor på en sandkulle där gräset slutar växa 5min efter regnet dragit bort har gjort att jag väntar. Sen tog min bror m son över klippningen för litet bidrag till brorsonens sparkonto så rätt svårt motivera.
Robotdammsugare däremot har jag, köpte en med mopp funktion och basstation där soppåse, rent samt skitigt vatten samlas så man inte behöver underhålla så ofta.
Den kör undervåningen och är om något än bättre med hundvalp hemma. Ingen kamera var mitt krav o den funkar riktigt bra.
Robotdammsugare däremot har jag, köpte en med mopp funktion och basstation där soppåse, rent samt skitigt vatten samlas så man inte behöver underhålla så ofta.
Den kör undervåningen och är om något än bättre med hundvalp hemma. Ingen kamera var mitt krav o den funkar riktigt bra.
Kanske värd sina pengar i barnvaktspengar om inte annat... 😉Ossian K Olsson skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
Du säger åt barnet att hålla koll på George så han inte klipper fel.. eller kör fel.. och om du behöver lite längre barnvakt.. så lägger du ut lite saker på gräsmattan.. som de kan få hm "samarbeta" och ta bort.. vid klippning..