17 316 läst ·
84 svar
17k läst
84 svar
Har man inte problem så skaffar man sig - SCHEPPACH BRMR300
Jag gissar att spionerandet via WiFi också kräver en extern server, eller?B Bannerb skrev:
(Med extern server menar jag alltså "molnet").
Du är olovligt naiv on du tror att du kan se den klippa live när du inte är hemma utan att gå via " molnet".B Bannerb skrev:
Om du kan göra det enbart när du är hemma och ansluten till ditt eget nät men inte annars så har du rätt och då ber jag om ursäkt för mitt något laddade uttryck.
Kan kolla klipparen när jag sitter på jobbet, inte köpt någon extra molntjänst/server för att göra det. Klart bilden skickas väl till en server via tillverkaren sen får jag live filmen till min telefon i appen.D Dilato skrev:
Precis, så tillverkaren kan se allt du kan se, och har även full kontroll över din klippare och kan få den att begå massmord i din trädgård om dom vill.😆B Bannerb skrev:
Nu kan man då drabbas av panik över detta eller bara inse att dom bara vill att du ska ha så bra kontroll som möjligt och dom varken vill eller kan..men det kanske är världsherravälde vis robotklippare som är målet 😉🤔😇
Jag oroar mig inte så mycket över att någon kan titta på mina avklippta grässtrån. Jag vill dock gärna kunna använda klipparen även när internet är nere, och gärna också om tillverkaren lägger ner styrtjänsten, eller i värsta fall lägger ner hela sin verksamhet (typ konkurs).D Dilato skrev:
Min klippare ( Bosch indego 1000 version 1) har inte någon koppling externt så den klipper bara på intern kalender, jag har aldrig förstått varför det inte räcker...gräsklippning är ju inte någon särskilt viktig process.P pmd skrev:
Någon som har en aning om det finns lågvolt skarvkabel som kan passa de här anslutningarna?
Hanen är 13mm i diameter och honans yttre gäng är 17mm.
Det skulle underlätta betydligt att förlänga den här kabeln för att slippa dra 240v från närmaste uttag till laddstationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hanen är 13mm i diameter och honans yttre gäng är 17mm.
Det skulle underlätta betydligt att förlänga den här kabeln för att slippa dra 240v från närmaste uttag till laddstationen.
Det är ju på lågspänningssidan så det är ju helt riskfritt (ur brandperspektiv) att skarva kabeln själv om du är någorlunda händig med kabelskalare och krympslang. Det är heller inte särskilt hög ström så i princip vilken kabel som helst duger. Var dock noga med att inte byta polaritet vid skarven för den händelse att laddstationen inte har skydd mot polaritetsfel.
Jo, tanken har redan slagit mig att klippa och skarva men vill först kolla om det finns skarvkabel någonstans, när grejerna bara är någon timme gammal.S Stefan_R skrev:Det är ju på lågspänningssidan så det är ju helt riskfritt (ur brandperspektiv) att skarva kabeln själv om du är någorlunda händig med kabelskalare och krympslang. Det är heller inte särskilt hög ström så i princip vilken kabel som helst duger. Var dock noga med att inte byta polaritet vid skarven för den händelse att laddstationen inte har skydd mot polaritetsfel.