14 676 läst ·
53 svar
15k läst
53 svar
Har man inte problem så skaffar man sig - SCHEPPACH BRMR300
Var hem till dotterns pojkvän idag. Han hade införskaffat denna billiga robotklippare så det var ju intressant att se den i arbete. Den skulle nog fungera där jag hade tänkt att en extrarobot skulle få vara.
Får ta ännu en funderare och kanske läsa manualen innan jag far iväg till Bauhaus.
Får ta ännu en funderare och kanske läsa manualen innan jag far iväg till Bauhaus.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 391 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 391 inlägg
Du måste ha en ordentlig åkgräsklippare då och den kräver väl diverse service för att fungera bra?M MickeMörkö skrev:
På 14 säsonger har jag bytt knivarna några gånger på min åkklippare (ibland har det räckt med att slipa och ibland har knivarna varit vassa under flera säsonger i sträck). Minst tre drivremmar jag jag fått byta eftersom gräsmattorna har en del osynliga stenar. (Ja, de syns uppenbarligen inte eftersom jag har kört på dem …).I Incinerator skrev:
Största kostnaden torde vara bränslet.
Hehe, vet inte det. Då ska man planera, boka tid, städa undan och låsa in alla värdesaker, sen komma ihåg när de ska komma och planera vad man ska göra då...P pmd skrev:
Edit. Precis som att byta däck. Antingen gör man det på 20 minuter på uppfarten eller så ska man ringa runt till olika däckfirmor, packa in däcken köra i 15 minuter dit, vänta medan de byter (jag hatar att vänta), betala och sen köra 15 minuter hem...
Ingen service på klippdäcket eller motorn alls?P pmd skrev:På 14 säsonger har jag bytt knivarna några gånger på min åkklippare (ibland har det räckt med att slipa och ibland har knivarna varit vassa under flera säsonger i sträck). Minst tre drivremmar jag jag fått byta eftersom gräsmattorna har en del osynliga stenar. (Ja, de syns uppenbarligen inte eftersom jag har kört på dem …).
Största kostnaden torde vara bränslet.
Kompis med stora ägor och flera hus köpte en GPS styrd robot för 8000:- som skulle gå runt ena huset. Han blev så nöjd att han nu har 3 st.
Jag själv är inte så intresserad då jag inte tycker de klipper snyggt, jag är en sån som gillar nyklippta gräsmattor med raka linjer.
Måste sälja att även jag blev lite imponerad av hur denna robot har klippt.
Denna känner av motståndet, var det för högt går den tillbaka i samma spår och klipper en gång till.
Jag själv är inte så intresserad då jag inte tycker de klipper snyggt, jag är en sån som gillar nyklippta gräsmattor med raka linjer.
Denna känner av motståndet, var det för högt går den tillbaka i samma spår och klipper en gång till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart jag har. Skulle jag köra robot behöver den också vara ordentlig. Jag var mer inne på detta med att vi lägger förbaskat mycket tid på att få våra robotar att fungera och på sista raden är jag tveksam till att det blir en besparing. Både vad det handlar om tid och pengar. TS fina tråd är intressant då ingångsvärdet endast är 1000 kr.I Incinerator skrev:
Vad är det för en klippare som din kompis har?Isakare skrev:
Kompis med stora ägor och flera hus köpte en GPS styrd robot för 8000:- som skulle gå runt ena huset. Han blev så nöjd att han nu har 3 st.
[bild]
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 391 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 391 inlägg
Jag kan ju hålla med dig! Nu kanske jag lägger orimligt mycket tid för jag tycker det är kul.M MickeMörkö skrev:Klart jag har. Skulle jag köra robot behöver den också vara ordentlig. Jag var mer inne på detta med att vi lägger förbaskat mycket tid på att få våra robotar att fungera och på sista raden är jag tveksam till att det blir en besparing. Både vad det handlar om tid och pengar. TS fina tråd är intressant då ingångsvärdet endast är 1000 kr.
Men! En sak är att jag har ca 250 kvadratmeter jag klipper med den här samt många ytor gränsar mot plattor. Det gör att det är oerhört lätt för mig.
Det ska sägas att det jag egentligen väntar på gällande robotklippare är någon generation till av Husqvarnas modeller utan slinga. För det tar mig emot att köpa en kinamaskin(även de bra) för risken då är att lägga 10000 kr på en maskin som inte finns kvar om något år. Husqvarna är ju otroligt duktiga på att serva sina maskiner.
Så när gps/rtk/wifi-maskinerna blir tillräckligt bra kanske även du byter till en sån, får igång den fort och sen är det klart.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 391 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 391 inlägg
Logga in
Skapa konto
Dag 4! Idag var en bra dag för att flytta laddstationen! Redan förra året förberedde jag ett uttag i hörnet där borta för en kommande robot.
Logga in
Skapa konto
Flytt klar. Många wagos blir det på slingan just nu… Planen är att experimentera med slingan ovanför mark och sen fräsa ner den när jag vet hur det ska vara.
En provisorisk skyddsmur för att klipparen bara skulle köra på den här lilla ytan medan jag testar.
Logga in
Skapa konto
Har redan ändrat slingan en gång för den grävde ner sig vid trädet
Logga in
Skapa konto
Sen är den en jäkla mästare på att fastna vid laddstationen.. Men planen är att bygga ett hus och sonen är väldigt känslomässigt investerad i det!
Logga in
Skapa konto
Så här fick jag en ritning.. Det är någon form av husspöke och en dörr.. Ska tydligen vara i tegel! Fortsättning följer!
Ossian K Olsson skrev:
[bild]
Dag 4! Idag var en bra dag för att flytta laddstationen! Redan förra året förberedde jag ett uttag i hörnet där borta för en kommande robot.
[bild]
Flytt klar. Många wagos blir det på slingan just nu… Planen är att experimentera med slingan ovanför mark och sen fräsa ner den när jag vet hur det ska vara.
En provisorisk skyddsmur för att klipparen bara skulle köra på den här lilla ytan medan jag testar.
[bild]
[bild]
Sen är den en jäkla mästare på att fastna vid laddstationen.. Men planen är att bygga ett hus och sonen är väldigt känslomässigt investerad i det!
[bild]
Så här fick jag en ritning.. Det är någon form av husspöke och en dörr.. Ska tydligen vara i tegel! Fortsättning följer
Hörlig tråd Ossian! Ett tips tbax efter alla dina är att använda tigersåg att göra spåret med för slingans nedgrävande, samt tom knivslida för själva slingans ”nedförande”. Ha det fint!Ossian K Olsson skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Så här fick jag en ritning.. Det är någon form av husspöke och en dörr.. Ska tydligen vara i tegel! Fortsättning följer!