9 318 läst ·
203 svar
9k läst
203 svar
Har köparna råd när din granne dör?
Medlem
· Halland
· 4 672 inlägg
Mitt inlägg skrevs kanske med viss raljans.Huddingebo skrev:
Vad menar du? Ska alla ha råd att bo i hus?
Vilka är det som har fördyrat bostadsbyggandet med regelkrångel, skatter, avgifter, skärpta krav och hundra andra skäl till att det är oerhört dyrt att bygga småhus idag?
Det var OERHÖRT mycket enklare för kommuner att planera och låta bygga villaområden på 70-80-talet. När "bomers" satt och fattade besluten.
Idag hittar man väl en fågel som bor i skogen och 100 andra skäl till miljöutredningar och annat som ökar på bördan för alla som vill bygga.
Tror du missade min poäng.S Sir Duke skrev:Vad ska politikerna göra med alla dessa pengar, 5 procent av värdet på ALLA landets hus, kumulativt VARENDA ÅR i evig tid. Varför ska jag betala av huset både till banken och till staten?
Sveriges privatägda husbestånd beräknas vara värt nånstans 6000-7000 miljarder. 5 procent av detta motsvarar 300-350 miljarder. Roliga gratispengar förstås men vi bör sansa oss lite.
Att spika skatten vid försäljningstillfället gör att alla dina beräkningar blir fel.
Och man slipper konstiga saker som att pensionären inte har råd med sitt hus längre för att grannen sålde och drev upp fastighetsskatten i området (som var ett av alla problem som gjorde att skatten togs bort.).
Min poäng var att jag kan tänka mig en fastighetsskatt, t.o.m. högre än den var tidigare, men att det är helt orimligt att den baseras på grannfastigheternas försälningsvärde utan att skatten baseras på vad jag köpte fastigheten för och ändras inte förrens den säljs igen.
För skatt som skatt, om staten tar det från lönen eller mina fastigheter spelar mindre roll.
Men min komunalskatt som dras av lönen ska ju inte höjas för att grannen börjar tjäna mer.
Vilket i princip var så fastighetskatten fungerade förr.
Men det är ju helt orimligt att man under en 25-års period ska betala köpeskillingen sitt hus två gånger, en gång till säljaren, en gång till staten.O [old rusty] skrev:Tror du missade min poäng.
Att spika skatten vid försäljningstillfället gör att alla dina beräkningar blir fel.
Och man slipper konstiga saker som att pensionären inte har råd med sitt hus längre för att grannen sålde och drev upp fastighetsskatten i området (som var ett av alla problem som gjorde att skatten togs bort.).
Min poäng var att jag kan tänka mig en fastighetsskatt, t.o.m. högre än den var tidigare, men att det är helt orimligt att den baseras på grannfastigheternas försälningsvärde utan att skatten baseras på vad jag köpte fastigheten för och ändras inte förrens den säljs igen.
För skatt som skatt, om staten tar det från lönen eller mina fastigheter spelar mindre roll.
Men min komunalskatt som dras av lönen ska ju inte höjas för att grannen börjar tjäna mer.
Det låter ju kanske vettigt vid första anblick men det skulle ju låsa fast folk vid sina fastigheter ännu mer.O [old rusty] skrev:Tror du missade min poäng.
Flyttar man så får man betala "modern" skattesats.
Men jag tror inte risken är speciellt stor att något block inför skatt på boende igen.
Den är galet impopulär bland väljarna.
Det var ju knappast där man byggde villaområden för 40-50år sedan.AndersMalmgren skrev:
Man lät staden växa utåt vad det gäller villor etc. Och man behöll stora gröna områden.
Det är snarare på senare år politiker önskar förtäta bort grönområden och bygga ihop områden för att "utjämna" och annan idioti.
Renoverare
· Stockholm
· 21 490 inlägg
Jag måste ha läst fel för det lät som du var positiv till denna utvecklingHuddingebo skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 490 inlägg
H HenrikHuslöse skrev:
O [old rusty] skrev:
Varför är svenskar så ivriga på att lägga sig i andras ekonomi?P Project Mellangården skrev:
Redigerat:
Nej, man separerar, store kluns.AndersMalmgren skrev:
Jag tycker inte att man ska vara så snabb på att definiera om ordet "äktenskap" på det viset. Definitivt inte i ett juridiskt sammanhang.AndersMalmgren skrev:
Ja, det borde du. Tänk efter lite mer nästa gång.AndersMalmgren skrev:
Fastighetsskatt brukar motiveras med att den är mycket svår att undvika för den som beskattas. Den motiveringen visar på omoralen hos folk som förespråkar fastighetsskatt.S Sir Duke skrev: