A atomlab skrev:
Som vanligt med dina antaganden då.
Vem fan låter sin kära jobba som butiksbiträde och löneslava om inte pöbelfolk som inte har bättre alternativ. Saknar väl all form utav utbildning.
Haha du är för söt ibland din lilla medelklasshjärna kan inte förstå det var ett importföretag 🤣

Edit: var och varannan hemmafru har iof någon liten Boutique så inte helt dumt gissat iof

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Haha du är för söt ibland din lilla medelklasshjärna kan inte förstå det var ett importföretag 🤣

Edit: var och varannan hemmafru har iof någon liten Boutique så inte helt dumt gissat iof
Nu syftar jag på din fru som du själv sagt jobbar i butik.

ulfben ulfben skrev:
"Matematiken blir dramatisk" - ja, om man sitter och hittar på dramatiska ingångsvärden blir den ju gärna det...

Varifrån kommer antagandet att de ärvda villorna och fritidshusen skulle vara värda i snitt 10 miljoner kronor? Mäklarsamfundets egen rapport - som artikeln lutar sig mot! - anger cirka 2,6 miljoner kronor hos dem som väntar sig arv och 3,3 miljoner hos dem som väntar sig lämna ett arv. Hur blev det plötsligt 10 miljoner i snitt?

Och vad menas med att 160 miljarder skulle "lämna bostadsmarknaden" och att någon måste "betala" den summan? När ett dödsbo säljer ett hus byter huset ägare och dödsboet får betalt. Om arvingarna sedan placerar pengarna i något annat har kapitalet bytt form - det har inte försvunnit.

Jag förstår inte heller hur ni kan skriva av hela husets värde som om det vore en förlust. Dödsboet fick garanterat något betalt. Om ett hus som tidigare värderades till 5 miljoner bara går att sälja för 4 miljoner, då kan man tala om 1 miljon i förlorat marknadsvärde. Men inte om en "förlust" på hela husets värde. Jag förstår helt enkelt inte hur artikelns 160 miljarder ska tolkas ekonomiskt.
Dessutom är extremt många hus som däljs av dödsbon i dåligt skick.

Här ute på landet är det ju den gruppen av hus som inte underhållts på 30 år som drar ner snittet

Enormt svamlig artikel

Dessutom brukar ju utmaningen ses som att det kommer ett stort utbud av billiga hus. Som kommer påverka ytbudet. Men även stimulera efterfrågan då nya generationer kan kliva in och ta över

A atomlab skrev:
Saknar väl all form utav förstånd?
Korrigerade texten åt dig, utbildning hjälper inte alltid..

A atomlab skrev:
Nu syftar jag på din fru som du själv sagt jobbar i butik.
Jaha, hon har en magister i klinisk optometri

• Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Dessutom är extremt många hus som däljs av dödsbon i dåligt skick.

[...]

Dessutom brukar ju utmaningen ses som att det kommer ett stort utbud av billiga hus. Som kommer påverka ytbudet. Men även stimulera efterfrågan då nya generationer kan kliva in och ta över
Exakt. Jag köpte själv mitt hus från ett dödsbo, och det var ju idealiskt för oss. Kvinnan som byggde huset i slutet av 60-talet bodde kvar tills hon dog, och väldigt lite hade ändrats under tiden. Det var eftersatt, men därför också relativt billigt - och hon hade inte hunnit fulrenovera eller klydda med en massa saker.

För oss var det perfekt. Vi kunde köpa billigare och tillföra en del av värdet genom egen arbetsinsats istället för med lånat kapital. Hennes barn fick ut någon miljon var till sina familjer, och ett par år senare har vi ett rejält moderniserat hus, rimlig belåningsgrad och bra energiprestanda och komfort. Win-win-win tycker jag.

• Gilla
Eldräven och 3 till
  • Laddar…
F
Äntligen en helt politiskt ofärgad artikel :)
I tangentens riktning ligger arvsskatt och omfördelning.

I stort en uppfostringsfråga att föräldrar låter sina vuxna barn vara barn länge utan att berätta för dem att det krävs framförhållning i sparande mm om man ska ha nånstans att bo.

ulfben ulfben skrev:
"Matematiken blir dramatisk" - ja, om man sitter och hittar på dramatiska ingångsvärden blir den ju gärna det...

Varifrån kommer antagandet att de ärvda villorna och fritidshusen skulle vara värda i snitt 10 miljoner kronor? Mäklarsamfundets egen rapport - som artikeln lutar sig mot! - anger cirka 2,6 miljoner kronor hos dem som väntar sig arv och 3,3 miljoner hos dem som väntar sig lämna ett arv. Hur blev det plötsligt 10 miljoner i snitt?

Och vad menas med att 160 miljarder skulle "lämna bostadsmarknaden" och att någon måste "betala" den summan? När ett dödsbo säljer ett hus byter huset ägare och dödsboet får betalt. Om arvingarna sedan placerar pengarna i något annat har kapitalet bytt form - det har inte försvunnit.

Jag förstår inte heller hur ni kan skriva av hela husets värde som om det vore en förlust. Dödsboet fick garanterat något betalt. Om ett hus som tidigare värderades till 5 miljoner bara går att sälja för 4 miljoner, då kan man tala om 1 miljon i förlorat marknadsvärde. Men inte om en "förlust" på hela husets värde. Jag förstår helt enkelt inte hur artikelns 160 miljarder ska tolkas ekonomiskt.
Bankerna tar ogärna risker. På 90-talet kunde banker ge 3-6 månaders frist, (till bolånekunden) att amortera ned lånet. Det var så många familjer var tvungen att sälja/flytta.
Familjer som inte innan hade några betalnings anmärkningar, men då grannar typ ”dödsbo/skilsmässa” mfl hus såldes billigare än tidigare gjorda förväntningar, så ändrade banker reglerna för bolåne kunderna.

En del, som mina bekanta drogs med gamla skulder 8-10 år. Så klart fick många skuldsanering. Men måste varit surt för dessa.

Idag då? Tja, rasar värme pumpen, eller annat dyrt som måste åtgärdas, t.ex enskilt avlopp så kan det bli svårt låna på bank. Det skrevs några mindre notiser, vid års skifte om detta.

Redigerat:
Jag tänker inte försöka dechiffrera hur din 90-tals anekdot skulle vara relevant för tråden eller hur det skulle besvara det jag faktiskt frågade.

Redigerat:
Redaktionen Redaktionen skrev:
16.000 villor per år kommer att säljas av dödsbon, varje år de kommande tjugo åren. Barnfamiljer är de som främst flyttar in. Men hur mycket behöver villapriserna falla för att de ska ha råd? Det beror på om barnbarnen också får ärva.

Du kan läsa artikeln här: Har köparna råd när din granne dör?
Artikelförfattaren måste ha ätit någon olämplig svamp. Sista meningen ger kanske förklareingen:
"...om målet är att behålla dagens höga villapriser."

Varför i himlens namn skulle det vara ett mål? Marknadens mekanismer kommer att sköta om det här på ett alldeles utmärkt sätt. Jag rekommenderar artikelförfattaren att sova svampruset av sig och sluta oroa sig.

• Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Vilket också hänger ihop med alternativ till huset i närområdet. Passande lägenheter för seniorer kan vara ganska långt bort i glesbygd. I större orter finns i alla fall ett visst utbud av lägenheter. Resultatet är inte sällan att gamla på landet flyttar till annat boende först i livets slutskede, när de redan under flera år varit oförmögna att underhålla sina hus ordentligt.
Jo det är ju inte jättegott om lägenheter i beboligt skick på dessa orter. Detta gör ju att huset ofta förfaller sista 10 åren vilket gör att det är en rejäl kostnad att renovera ikapp dom. Pengar som man troligtvis inte får igen om man säljer.

F fribygg skrev:
Kanske kan dagens unga överta äldre släktingars lågbelånade eller fullbetalda bostäder om vi vuxna överlåter våra arv direkt till nästa generation.
Min mor är snart 90 och min son går på högstadiet, inte otänkbart att det passar ( i tid) att överta farmors hus när hon går bort.
Nu pratar jag rent generellt men jag undrar hur många unga som vill ta över en familjevilla som oftast är ganska omodern eftersom mor/farföräldrarna inte investerat en krona de senaste 30 åren. För några är det säkert drömmen men jag tror de är i minoritet. Jag blev själv erbjuden min farmors villa när jag var 22 och tackade vänligen med bestämt nej - det var helt fel där jag stod i livet då.

Mina morfäldrar tog en annan approach, de sålde sin stora villa när de var runt 75 och flytta till en mindre BRF. Sedan allt eftersom barnbarnen kom i ålder så bjöd de på körskolelektionerna och en enkel bil, när man hade pluggat klart fick man sina studielån avbetalade. Det är ju också ett sätt att låta arvet hoppa över en generation.

Kvackatore Kvackatore skrev:
Nu pratar jag rent generellt men jag undrar hur många unga som vill ta över en familjevilla som oftast är ganska omodern eftersom mor/farföräldrarna inte investerat en krona de senaste 30 åren.
Det är nog inte så många
Iofs tror jag att det är ont om bebodda hus som inte underhållits och reinvesterats i de senaste 30 åren, dagens 90 åringar har ju oftast låtit dra in fiber och skaffat värmepump, de som inte skaffat bvp har ju sannolikt bytt luftvärmepump oxå., en hel del har ju dessutom byggt isolerade uterum och bytt tak, kök och bad sen de gick i pension så jag tror nog husen är i skapligt skick även om de inte är nya.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Nu pratar jag rent generellt men jag undrar hur många unga som vill ta över en familjevilla som oftast är ganska omodern eftersom mor/farföräldrarna inte investerat en krona de senaste 30 åren. För några är det säkert drömmen men jag tror de är i minoritet. Jag blev själv erbjuden min farmors villa när jag var 22 och tackade vänligen med bestämt nej - det var helt fel där jag stod i livet då.

Mina morfäldrar tog en annan approach, de sålde sin stora villa när de var runt 75 och flytta till en mindre BRF. Sedan allt eftersom barnbarnen kom i ålder så bjöd de på körskolelektionerna och en enkel bil, när man hade pluggat klart fick man sina studielån avbetalade. Det är ju också ett sätt att låta arvet hoppa över en generation.
Medhåll, även om timing skulle vara perfekt så vill de flesta välja var de ska bo. Fritt kapital är dessutom lättare att dela mellan syskon. Men det kan ju vara karaktärsbildande att ta över och avyttra farmors villa.

S Staffan-N skrev:
Medhåll, även om timing skulle vara perfekt så vill de flesta välja var de ska bo. Fritt kapital är dessutom lättare att dela mellan syskon. Men det kan ju vara karaktärsbildande att ta över och avyttra farmors villa.
Man kan ju hyra ut kåken efter farmor tills man är färdig med studierna tänker jag. Att sälja innebär ju att man får skatta bort en stor del av värdet om man inte köper nått annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.