6 235 läst ·
141 svar
6k läst
141 svar
Har köparna råd när din granne dör?
Betänk då vilken effekt det får. 3 barn / kvinna gör att varje generation ökar med 30%, 1,5 barn per kvinna gör att varje generation istället minskar med 25%.H HenrikHuslöse skrev:
9 syskon var inte normen men det var långt ifrån ovanligt, speciellt inte på landsbygden. Du får inte glömma att ett betydande antal kvinnor var pigor och därmed ogifta och drog ner statistiken.
3 av mina mor/farföräldrar hade 6-9 syskon, alla från jordbrukande hemmansägare. Lyckas man skaffa det idag hamnar man i Familjen annorlunda på TV...
Sverige hade utvandring fram till någon gång runt 1930 och invandring efter 1970. Det påverkar statistiken kraftigt. Förr överlevde inte alla barn heller, de gör de idag.Kvackatore skrev:
Jag funderade på om jag skulle ta upp glasberget, men tänkte hålla det kort.Kvackatore skrev:
Ändå var snittet 3 barn. För att kompensera en 10 barnsfamiljen går det åt 10 familjer med bara två barn. Du inser själv att det inte var så vanligt med så många barn.Kvackatore skrev:
Min far flyttade hemifrån och började jobba när han var 14 år gamal (född 45) så en 25 åring som börjar jobba är 11 år efter min far i utveckling.H HenrikHuslöse skrev:Sällsynt i Sverige idag men helt normalt i bondesverige. Föräldrarn fick flytta till undantaget istället.
Nej, kolla lite seriösa vetenskapliga siffror istället.
Hur är en 25 åring 10 år efter i utvecklingen?
Öhh, du ser inte alla gifta kvinnor som har utflugna barn och mannen kvar, va? De är många, oavsett vad incelsen tror.
Det beskriver väl ungefär 99% av Sveriges arbetande befolkning? Vi fick lära oss i skolan att det enda jobb man kan vara säker på att inte ha som vuxen är det man pluggat till. Det stämmer ganska bra.
Ja, 15 cm fel på byggnadens utsättning är nog det största utmaningen i livet om man är i den situationen.
Du vet att studielån löper på 25 år?
Min far började också jobba vid 14 års ålder, dock var han 16 när din far föddes och 2:a världskriget tog slut.ralvejd skrev:
Tiderna ändras, om framtiden vet vi ännu inget säkert.
Kanske kan dagens unga överta äldre släktingars lågbelånade eller fullbetalda bostäder om vi vuxna överlåter våra arv direkt till nästa generation.ralvejd skrev:
Min mor är snart 90 och min son går på högstadiet, inte otänkbart att det passar ( i tid) att överta farmors hus när hon går bort.
Jösses vad kränkt vissa blir när de inte förstår viss syrlighet.H HenrikHuslöse skrev:Sällsynt i Sverige idag men helt normalt i bondesverige. Föräldrarn fick flytta till undantaget istället.
Nej, kolla lite seriösa vetenskapliga siffror istället.
Hur är en 25 åring 10 år efter i utvecklingen?
Öhh, du ser inte alla gifta kvinnor som har utflugna barn och mannen kvar, va? De är många, oavsett vad incelsen tror.
Det beskriver väl ungefär 99% av Sveriges arbetande befolkning? Vi fick lära oss i skolan att det enda jobb man kan vara säker på att inte ha som vuxen är det man pluggat till. Det stämmer ganska bra.
Ja, 15 cm fel på byggnadens utsättning är nog det största utmaningen i livet om man är i den situationen.
Du vet att studielån löper på 25 år?
En 25åring ligger 10 år efter i sitt tankesätt på att vänta till 35 med att skaffa barn.
Ett tänkande som blir mer normalt trots bästa fertilitetsåldern är 20-25 så väntar man bara längre och längre.
Studielån kan löpa i 25 år. Ja.
Antal över 40år som tar ut studielån har fördubblats på sista 10åren och kan fortsättas betalas av när övriga i sin åldersgrupp går i pension.
Är väl välkänt problem att vi inte skaffar barn och bara utbildar oss istället. Sen är vi plötsligt biologiskt för gamla.
Har tyvärr inga tankebanor som incel eller insatt i hur de tänker. Frugan var 17 när vi träffades. Tre barn och 20 år senare är det dags att planera tidig pension när barnen flyttar ut.
Min filosofi är att aldrig skaffa barn efter 32år. Då är barnen 18år och ska senast flytta till eget boende innan man är 50år själv.
Hur härligt är det att skaffa barn när man närmar sig 40år? och ha ungarna hemma tills man är långt över 60år?
Då har man köpt de sista ståbiljetterna på tåget man skulle klivit på 15år tidigare.
Efter 50 är man ju en gammal gubbe eller gumma. Då kan man ju lika gärna jobba. Det roliga jag inte gjorde innan 30 får vara.P Pligg85 skrev:
Historiskt sett fick människor i Sverige barn ganska sent eftersom de gifte sig sent. För att gifta sig krävde 1915 års lag att mannen var minst 21 och kvinnan 18.