E El-Löken66 skrev:
Den kopplar du bara fas, noll, jord i vanlig ordning och i proppen lägger du fas som L3.
Fast proppen sitter redan på. Fattar att det är lite förvirrande, eftersom vi tidigare pratade om att köpa en lös propp, men nu hade jag alltså redan en sladd till gamla spisen. Men den har ju då en kabel för mycket.
 
Frågan är egentligen: kan jag isolera den svarta kabeln och använda sladden jag har för 1-fas eller är det farligt?
 
E El-Löken66 skrev:
Är den inte sliten så ska den säkert fungera.
Optimalt är såklart en treledare, är det inte det du futtat då?
Det hjälper nog inte att jag inte alls kan terminologin :) Det är alltså den här jag vill använda om det går. Men den har en kabel för mycket.
 
  • Elektrisk sladd med stickkontakt och avskalade kablar med en överflödig kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E El-Löken66 skrev:
Ja, då måste du isolera den andra fasen, den kommer vara fullt spänningssatt och det finns absolut inget som går att göra åt detta. Hur hade du tänkt lösa det?
Tja, det är det jag undrar om är en bra idé :) Det låter ju lite farligt, så det är därför jag frågar. Jag kan låta den hänga utanför ugnen med en sockerbit på kanske? Om det är dumt så kan jag förstås lägga 100 kr på en propp man kan ta isär istället.
 
Eller såga av den piggen på proppen?
 
Äh, jag köper en istället. Tack så mycket för hjälpen!
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Det är alltså den här jag vill använda om det går. Men den har en kabel för mycket.
Den kabeln har ingen nolla i sig och säkert bara 4 stift i kontakten, saknas ett stift och helgjuten , går inte att ändra på den. Den är endast för 400V spisar. Och med ny kabel ska det finnas en blå ledare
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Det är L1, L2, L3 och så den i mitten (men jag köper som sagt en ny istället).
 
Titta närmare på proppen , det är bara 4 stift och ett för lite och då finns ingen nolla kopplad och vid 5 ledare så finns alltid en blå ledare. Ser bara brun, svart, grå och G(G i kabeln
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
A arasmus skrev:
Det är L1, L2, L3 och så den i mitten (men jag köper som sagt en ny istället).
Jaha, ja då är det en gammal kabel du fått fatt i avsedd för tre faser utan nolla. Det får du byta.
 
E
J jonaserik skrev:
Titta närmare på proppen , det är bara 4 stift och ett för lite och då finns ingen nolla kopplad och vid 5 ledare så finns alltid en blå ledare. Ser bara brun, svart, grå och G(G i kabeln
Okej, bra du upptäckte detta, det verkar vara någon gammal kabel TS hittat.
 
E El-Löken66 skrev:
Hur då ingen nolla? Ingen blå menar du väl. För det lär väl vara kopplat fas, fas, nolla och jord?
Isåfall är perilex uttaget felkopplad. Om jag ser rätt på bilden saknas stiften till nollan.
 
E
J J Vos skrev:
Isåfall är perilex uttaget felkopplad. Om jag ser rätt på bilden saknas stiften till nollan.
Är Perilexuttag nu felkopplat också? Det ska ju vara utfört av en elfirma.
Detta blir bara värre och värre..
 
J J Vos skrev:
Isåfall är perilex uttaget felkopplad. Om jag ser rätt på bilden saknas stiften till nollan.
Ja, den saknar det stiftet. Detta var alltså sladden till vår gamla 400 V spis som vi hade innan elektrikern drog fram nolla och satte upp nya uttag.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
För att göra en lång historia kort , lossa på locket till uttagen och se hur många ledare det är kopplat, är nog kanske 4 st för uttaget till spisen och 3 st till uttaget ugnen, ta gärna foton hur det ser ut, då framkommer allt i sin dager. vad som finns
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.