12 420 läst ·
67 svar
12k läst
67 svar
Har jag köpt fel häll?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Är att föredra att använda en perilex eller ansluta ugnen i dosa schuko är inte ett bra val att använda och ja jag vet att det är ok på papper men det är inte hållbart i längden
Föredrar också fast anslutet men det går inte att nämna på detta forum då alla av olika anledningar ska bära iväg med ugn och häll flera gånger i vecken och då måste det vara stickpropp förstår du.Andreas_kalmar skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Du monterar helt enkelt själv en perilexstickpropp på sladden till ugnen, en sådan som Löken visar bild på i #13.A arasmus skrev:
Då kan du samtidigt se till att ugnen blir kopplad på L3 medan hällen får L1 och L2.
Gjorde samma sak med min ugn (en-fas) för många år sedan.
Tog då bort de stift som inte användes i perilex-proppen på ugnsladden så man skulle se vilken fas den gick på utan verktyg.
Vad säger den samlade expertisen om det?
Tog då bort de stift som inte användes i perilex-proppen på ugnsladden så man skulle se vilken fas den gick på utan verktyg.
Vad säger den samlade expertisen om det?
I det här fallet är det novisen vid ugnen och kanske vid spisen. så du förordar då att TS ska koppla på en stickpropp själv, inte bra då du alltid tidigare hänvisar till elektriker att göra det, så det inte bir fel och något brinner upp. Håll dig till ordningen när det gäller EL och inte vantra runt. med olika besked.Bo.Siltberg skrev:
den var väl lite hård va? Bo har ju skrivit att Ts kan få hjälp med detta i trådenJ jonaserik skrev:I det här fallet är det novisen vid ugnen och kanske vid spisen. så du förordar då att TS ska koppla på en stickpropp själv, inte bra då du alltid tidigare hänvisar till elektriker att göra det, så det inte bir fel och något brinner upp. Håll dig till ordningen när det gäller EL och inte vantra runt. med olika besked.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja det är rätt uppfattat. Det kostar minst och jag ser inga uppenbara risker med det.J jonaserik skrev:
Jag har inte vad jag minns hänvisat till elektriker för att montera en perilexstickpropp, definitivt inte "alltid".J jonaserik skrev:
Jag skulle nog hävda att jag aldrig har sagt så, utom kanske i något fall där TS visat uppenbara brister i kunskap och handlag.
Kan du visa upp någon grund för ditt påstående?
Den risken finns alltid, även med stickproppen till en lampa.J jonaserik skrev:
Tycker du att TS på något sätt visar att han/hon inte klarar av att montera en stickpropp med hjälp härifrån?
Bo.Siltberg Har inte för avsikt att citera allt du skrev, försök inte att krypa undan nu. Men du är inte ensam om att säga,"" att det får du inte göra "" """" men gör så här så blir det bra """ I ett nötskal, så är det en offantlig dubbelmoral som framförs i EL-delen på forumet, ta och tänk om lite ni alla som svara en TS i ämnet.
Är nog benägen att hålla med att, med hjälp här, kan nog vem som helst koppla en ny ugn till en kontakt.J jonaserik skrev:I det här fallet är det novisen vid ugnen och kanske vid spisen. så du förordar då att TS ska koppla på en stickpropp själv, inte bra då du alltid tidigare hänvisar till elektriker att göra det, så det inte bir fel och något brinner upp. Håll dig till ordningen när det gäller EL och inte vantra runt. med olika besked.
Färger lär ju vara rätt i anslutningssladden och foton kan läggas upp och bekräftas innan inkoppling.
Uttaget som elektriker just installerat får vi väl anta är korrekt, men för säkerhets skull kanske TS kan få hjälp att mäta det
Varför ringa elektriker ifall jobbet ska utföras själv?David-O skrev:
Är nog benägen att hålla med att, med hjälp här, kan nog vem som helst koppla en ny ugn till en kontakt.
Färger lär ju vara rätt i anslutningssladden och foton kan läggas upp och bekräftas innan inkoppling.
Uttaget som elektriker just installerat får vi väl anta är korrekt, men för säkerhets skull kanske TS kan få hjälp att mäta det![]()
Såklart att inget är svårt för någon som kan det men nu är ju detta dels reglerat och dels har TS antagligen redan betalt för att få plug'n'play.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Uppfattade det som att TS bad elekrikern dra ny matning med nolla och sätta två perilex uttag.E El-Löken66 skrev:
Inte sett att han skulle beställt installation av häll, men så kan ju vara fallet.
Fast å andra sidan, hur många sådana beställningar har TS lagt och hur många Perilex har elektrikern kopplat.David-O skrev:
Lite information kan väl inte skada.
Så var det. Det var en bra-att-ha-grej när vi ändå höll på med annat elarbete. Jag får nog ta på mig hela skulden här. Om det inte är så att alla spisar använder vanlig stickpropp, då kanske det varit snyggt om elektrikern nämnt det.David-O skrev: