Är att föredra att använda en perilex eller ansluta ugnen i dosa schuko är inte ett bra val att använda och ja jag vet att det är ok på papper men det är inte hållbart i längden
 
E
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Är att föredra att använda en perilex eller ansluta ugnen i dosa schuko är inte ett bra val att använda och ja jag vet att det är ok på papper men det är inte hållbart i längden
Föredrar också fast anslutet men det går inte att nämna på detta forum då alla av olika anledningar ska bära iväg med ugn och häll flera gånger i vecken och då måste det vara stickpropp förstår du.
 
  • Gilla
  • Haha
ATable4U! och 3 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Jaha, då har jag gjort dumt igen. Frågade elektrikern om han kunde sätta in två perilexuttag för ugn och häll, men nu när ugnen anlände så hade den vanligt schuko. Vad göra nu? :)
Du monterar helt enkelt själv en perilexstickpropp på sladden till ugnen, en sådan som Löken visar bild på i #13.
Då kan du samtidigt se till att ugnen blir kopplad på L3 medan hällen får L1 och L2.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Gjorde samma sak med min ugn (en-fas) för många år sedan.
Tog då bort de stift som inte användes i perilex-proppen på ugnsladden så man skulle se vilken fas den gick på utan verktyg.
Vad säger den samlade expertisen om det?
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du monterar helt enkelt själv en perilexstickpropp på sladden till ugnen,
I det här fallet är det novisen vid ugnen och kanske vid spisen. så du förordar då att TS ska koppla på en stickpropp själv, inte bra då du alltid tidigare hänvisar till elektriker att göra det, så det inte bir fel och något brinner upp. Håll dig till ordningen när det gäller EL och inte vantra runt. med olika besked.
 
  • Haha
  • Gilla
Tokfarbrorn och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
I det här fallet är det novisen vid ugnen och kanske vid spisen. så du förordar då att TS ska koppla på en stickpropp själv, inte bra då du alltid tidigare hänvisar till elektriker att göra det, så det inte bir fel och något brinner upp. Håll dig till ordningen när det gäller EL och inte vantra runt. med olika besked.
den var väl lite hård va? Bo har ju skrivit att Ts kan få hjälp med detta i tråden
 
J jonaserik skrev:
så du förordar då att TS ska koppla på en stickpropp själv
Ja det är rätt uppfattat. Det kostar minst och jag ser inga uppenbara risker med det.
J jonaserik skrev:
alltid tidigare hänvisar till elektriker att göra det
Håll dig till ordningen när det gäller EL och inte vantra runt
Jag har inte vad jag minns hänvisat till elektriker för att montera en perilexstickpropp, definitivt inte "alltid".
Jag skulle nog hävda att jag aldrig har sagt så, utom kanske i något fall där TS visat uppenbara brister i kunskap och handlag.
Kan du visa upp någon grund för ditt påstående?
J jonaserik skrev:
inte bra
så det inte bir fel och något brinner upp
Den risken finns alltid, även med stickproppen till en lampa.
Tycker du att TS på något sätt visar att han/hon inte klarar av att montera en stickpropp med hjälp härifrån?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Bo.Siltberg Har inte för avsikt att citera allt du skrev, försök inte att krypa undan nu. Men du är inte ensam om att säga,"" att det får du inte göra "" """" men gör så här så blir det bra """ I ett nötskal, så är det en offantlig dubbelmoral som framförs i EL-delen på forumet, ta och tänk om lite ni alla som svara en TS i ämnet.
 
J jonaserik skrev:
I det här fallet är det novisen vid ugnen och kanske vid spisen. så du förordar då att TS ska koppla på en stickpropp själv, inte bra då du alltid tidigare hänvisar till elektriker att göra det, så det inte bir fel och något brinner upp. Håll dig till ordningen när det gäller EL och inte vantra runt. med olika besked.
Är nog benägen att hålla med att, med hjälp här, kan nog vem som helst koppla en ny ugn till en kontakt.
Färger lär ju vara rätt i anslutningssladden och foton kan läggas upp och bekräftas innan inkoppling.
Uttaget som elektriker just installerat får vi väl anta är korrekt, men för säkerhets skull kanske TS kan få hjälp att mäta det ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
David-O David-O skrev:
Är nog benägen att hålla med att, med hjälp här, kan nog vem som helst koppla en ny ugn till en kontakt.
Färger lär ju vara rätt i anslutningssladden och foton kan läggas upp och bekräftas innan inkoppling.
Uttaget som elektriker just installerat får vi väl anta är korrekt, men för säkerhets skull kanske TS kan få hjälp att mäta det ;)
Varför ringa elektriker ifall jobbet ska utföras själv?
Såklart att inget är svårt för någon som kan det men nu är ju detta dels reglerat och dels har TS antagligen redan betalt för att få plug'n'play.
 
J jonaserik skrev:
försök inte att krypa undan nu
Jag försöker inte krypa undan på något sätt.
Var snäll och förklara dig. Men du behöver inte, egentligen, jag vet var skon klämmer.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag försöker inte krypa undan på något sätt.
Var snäll och förklara dig. Men du behöver inte, egentligen, jag vet var skon klämmer.
TS har alltså betalat en elektriker för en spis installation. Men måste nu skruva själv.
Är detta alltså okej?
Kanske inte är för alla.
 
E El-Löken66 skrev:
TS har alltså betalat en elektriker för en spis installation. Men måste nu skruva själv.
Är detta alltså okej?
Kanske inte är för alla.
Uppfattade det som att TS bad elekrikern dra ny matning med nolla och sätta två perilex uttag.
Inte sett att han skulle beställt installation av häll, men så kan ju vara fallet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
David-O David-O skrev:
Uppfattade det som att TS bad elekrikern dra ny matning med nolla och sätta två perilex uttag.
Inte sett att han skulle beställt installation av häll, men så kan ju vara fallet.
Fast å andra sidan, hur många sådana beställningar har TS lagt och hur många Perilex har elektrikern kopplat.
Lite information kan väl inte skada.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Uppfattade det som att TS bad elekrikern dra ny matning med nolla och sätta två perilex uttag.
Inte sett att han skulle beställt installation av häll, men så kan ju vara fallet.
Så var det. Det var en bra-att-ha-grej när vi ändå höll på med annat elarbete. Jag får nog ta på mig hela skulden här. Om det inte är så att alla spisar använder vanlig stickpropp, då kanske det varit snyggt om elektrikern nämnt det.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.