R
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Med andra ord så har du köpt rätt häll med avseende på inkopplingen till ditt uttag. Åk tillbaka till elgiganten och be att få en sladd med perilexstickpropp monterad utan kostnad. Det är bara dumheter att de säljer hällar utan stickpropp. Du får annars montera en sådan sladd själv, som du länkar till, om du känner dig bekväm med detta. Det är inte speciellt svårt. Det svåra är att förstå vilken som är rätt plint i hällen med det får du hjälp med här.
Dumheter

Varför skulle elgiganten montera kontakten.

Det är väl tillverkaren som ansvarar för de isåfsll

När jag köpte spis för ett tag sen visserligen på Elon frågade dom om dom skulle montera sladd.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
R Rörmokaren84 skrev:
Dumheter

Varför skulle elgiganten montera kontakten.

Det är väl tillverkaren som ansvarar för de isåfsll
Därför att konsumenten har köpt en produkt hos Elgiganten, som inte är färdigtillverkad. Konsumenten har inget avtal med tillverkaren. Butiken har sålt en vara med tillverkningsfel.

Nu är jag lite osäker på om det är uppenbart att en häll skall säljas komplett. Men tillverkaren har inget med förhållandet mellan butik och kund att göra.

• Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Fast å andra sidan, hur många sådana beställningar har TS lagt och hur många Perilex har elektrikern kopplat.
Lite information kan väl inte skada.
Det är sant, elektrikern kunde ha informerat att om ugnen levereras med sladd och stickpropp så är det troligen en schuko. Perilex är ändå ett bra val då det är lite robustare och inte visat sig glappa som schuko kan göra, även om det också är väldigt sällsynt.

Ok, då kör jag på här.

Såhär såg det ut från början.

Eluttag öppet med synligt kopplingsschema, blå och brun sladd anslutna, gul/grön jordsladd och oansluten grå kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är kopplingsschema.

Kopplingsschema för elinstallation med färgkodning av kablar och anslutningspunkter.
Skapa konto

Såhär kopplade jag nu. Notera att kablarna är tunnare än originalet. Är det ok? Köpte en sladd på köksavdelningen på Mediamarkt. Vad ska jag göra av den grå kabeln?

Öppen anslutningsdosa med kopplade tunnare kablar, fråga om korrekt inkoppling av den grå kabeln.
Skapa konto

Bästa svaret

Detta är alltså hällen du kopplar in ett färdigt perilexsladdställ till?
Det är rätt kopplat.
Den överblivna grå kan du sätta en sockerbit på eller isolera på annat sätt och stoppa in parkera i kopplingsutrymmet där. Den kan komma att behövas i framtiden.
Det är ok att sladdstället har klenare ledare jämfört med det du hade då strömmen nu är fördelad på fler ledare.
Obs att du också måste se till att dragavlasta kabeln. På bild ser det ut som om den behöver sljutas in betydligt längre så att dragavlastningen nyper till om manteln och inte ledarna. Jämför bilden på den gamla.

När du kopplar in ugnen bör du see till att den får den tredje fasen, vilket motsvaras av den grå ledaren här. Vi vet dock inte hur detta sladdställ är kopplat, om brun och svart går till stiften för L1 och L2 enligt denna bild. Det går t.ex att ohmmäta om du har en multimeter. Eller så köper du ett likadant perilexsladdställ till ugnen och använder den grå, om sladden enkelt går att byta i ugnen.

Diagram över en perilexkontakt med anslutningar för L1, L2, L3, N och PE tydligt markerade.

Perfekt, tack så mycket! Kopplade in den nu och det funkar fint.

• Gilla
David-O
  • Laddar…
E
A arasmus skrev:
Perfekt, tack så mycket! Kopplade in den nu och det funkar fint.
Gäller att ha flyt ibland! :cool:

Jag kom på att jag kanske kan använda perilexsladden från spisen vi hade innan till ugnen. Hur skall jag koppla isf? :)

Elanslutning på en ugn med synliga ledningar och terminalblock.
Skapa konto

Jag har en multimeter och kan mäta om det behövs.

E
A arasmus skrev:
Jag har en multimeter och kan mäta om det behövs.
Vad vill du mäta?
Den gamla kabeln bör gå bra, jag tyckte du sa det var färdigt?

Med hällen, ugnen återstår :) Det var om jag skulle mäta vilken fas som var L3.

E
A arasmus skrev:
Med hällen, ugnen återstår :) Det var om jag skulle mäta vilken fas som var L3.
Då är det tyvärr bättre du byter kablarna då hällen lär vilja ha 2-fas.

Det spelar ingen roll vilken som är L3, du kan koppla hällen på två faser och ugnen på den tredje för balansering, skulle detta inte stämma i uttagen får elektrikern göra om det som bakläxa.

Nej, du missförstår (tror jag). Jag har kopplat in hällen på 2-fas (köpte en sladd). Där lämnade jag den grå kabeln oansluten (antagligen då L3). Nu vill jag koppla in ugnen och då hade jag en perilexsladd som satt i vår gamla spis. Den skall ha 1-fas. Jag vill då sätta den på L3 för balansering, men jag vet inte hur jag skall koppla in den sladden (se senaste bilden).

Om man ens kan koppla in med den sladden. Det kanske inte går?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.