12 420 läst ·
67 svar
12k läst
67 svar
Har jag köpt fel häll?
R
Rörmokaren84
Bannad
· Mellan Sverige
· 137 inlägg
Rörmokaren84
Bannad
- Mellan Sverige
- 137 inlägg
DumheterBo.Siltberg skrev:
Med andra ord så har du köpt rätt häll med avseende på inkopplingen till ditt uttag. Åk tillbaka till elgiganten och be att få en sladd med perilexstickpropp monterad utan kostnad. Det är bara dumheter att de säljer hällar utan stickpropp. Du får annars montera en sådan sladd själv, som du länkar till, om du känner dig bekväm med detta. Det är inte speciellt svårt. Det svåra är att förstå vilken som är rätt plint i hällen med det får du hjälp med här.
Varför skulle elgiganten montera kontakten.
Det är väl tillverkaren som ansvarar för de isåfsll
Moderator
· Stockholm
· 57 811 inlägg
Därför att konsumenten har köpt en produkt hos Elgiganten, som inte är färdigtillverkad. Konsumenten har inget avtal med tillverkaren. Butiken har sålt en vara med tillverkningsfel.R Rörmokaren84 skrev:
Nu är jag lite osäker på om det är uppenbart att en häll skall säljas komplett. Men tillverkaren har inget med förhållandet mellan butik och kund att göra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det är sant, elektrikern kunde ha informerat att om ugnen levereras med sladd och stickpropp så är det troligen en schuko. Perilex är ändå ett bra val då det är lite robustare och inte visat sig glappa som schuko kan göra, även om det också är väldigt sällsynt.E El-Löken66 skrev:
Ok, då kör jag på här.
Såhär såg det ut från början.
Här är kopplingsschema.
Såhär kopplade jag nu. Notera att kablarna är tunnare än originalet. Är det ok? Köpte en sladd på köksavdelningen på Mediamarkt. Vad ska jag göra av den grå kabeln?
Såhär såg det ut från början.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är kopplingsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär kopplade jag nu. Notera att kablarna är tunnare än originalet. Är det ok? Köpte en sladd på köksavdelningen på Mediamarkt. Vad ska jag göra av den grå kabeln?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Detta är alltså hällen du kopplar in ett färdigt perilexsladdställ till?
Det är rätt kopplat.
Den överblivna grå kan du sätta en sockerbit på eller isolera på annat sätt och stoppa in parkera i kopplingsutrymmet där. Den kan komma att behövas i framtiden.
Det är ok att sladdstället har klenare ledare jämfört med det du hade då strömmen nu är fördelad på fler ledare.
Obs att du också måste se till att dragavlasta kabeln. På bild ser det ut som om den behöver sljutas in betydligt längre så att dragavlastningen nyper till om manteln och inte ledarna. Jämför bilden på den gamla.
När du kopplar in ugnen bör du see till att den får den tredje fasen, vilket motsvaras av den grå ledaren här. Vi vet dock inte hur detta sladdställ är kopplat, om brun och svart går till stiften för L1 och L2 enligt denna bild. Det går t.ex att ohmmäta om du har en multimeter. Eller så köper du ett likadant perilexsladdställ till ugnen och använder den grå, om sladden enkelt går att byta i ugnen.
Det är rätt kopplat.
Den överblivna grå kan du sätta en sockerbit på eller isolera på annat sätt och stoppa in parkera i kopplingsutrymmet där. Den kan komma att behövas i framtiden.
Det är ok att sladdstället har klenare ledare jämfört med det du hade då strömmen nu är fördelad på fler ledare.
Obs att du också måste se till att dragavlasta kabeln. På bild ser det ut som om den behöver sljutas in betydligt längre så att dragavlastningen nyper till om manteln och inte ledarna. Jämför bilden på den gamla.
När du kopplar in ugnen bör du see till att den får den tredje fasen, vilket motsvaras av den grå ledaren här. Vi vet dock inte hur detta sladdställ är kopplat, om brun och svart går till stiften för L1 och L2 enligt denna bild. Det går t.ex att ohmmäta om du har en multimeter. Eller så köper du ett likadant perilexsladdställ till ugnen och använder den grå, om sladden enkelt går att byta i ugnen.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Då är det tyvärr bättre du byter kablarna då hällen lär vilja ha 2-fas.A arasmus skrev:
Det spelar ingen roll vilken som är L3, du kan koppla hällen på två faser och ugnen på den tredje för balansering, skulle detta inte stämma i uttagen får elektrikern göra om det som bakläxa.
Nej, du missförstår (tror jag). Jag har kopplat in hällen på 2-fas (köpte en sladd). Där lämnade jag den grå kabeln oansluten (antagligen då L3). Nu vill jag koppla in ugnen och då hade jag en perilexsladd som satt i vår gamla spis. Den skall ha 1-fas. Jag vill då sätta den på L3 för balansering, men jag vet inte hur jag skall koppla in den sladden (se senaste bilden).

