A Alexn72 skrev:
Alltså.... de första han borde kolla är i min värld att alla pumpar har ström fram... har han fallerat på den punkten så borde rimligen inget bytts.
Erfaren eller ej.... du får ju isåfall betala för hans oerfarenhet....
Ja tyvärr har det ibland känts som att det inte finns så många seriösa aktörer här. Men men, då vet jag det till nästa gång. Börjar ge mig in i branschen, så man får ju höra en hel del om både den ena och den andre. Klart tar man det med en nypa salt i början.

T TristanReveur skrev:
Ja tyvärr har det ibland känts som att det inte finns så många seriösa aktörer här. Men men, då vet jag det till nästa gång. Börjar ge mig in i branschen, så man får ju höra en hel del om både den ena och den andre. Klart tar man det med en nypa salt i början.
Har du köpt multimeter än;)

A Alexn72 skrev:
Har du köpt multimeter än;)
Haha, nej. Det ska jag fixa, om inte svärfar kan komma till undsättning med något under tiden. Men definitivt något som är bra att ha hemma!

Minst två stycken mlutimetrar, 2-stegs vakuumpump och manometerställ har väl alla hemma?

• Gilla
  • Haha
guggen och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Minst två stycken mlutimetrar, 2-stegs vakuumpump och manometerställ har väl alla hemma?
Hehe, det är väl tanken sen när man kommit längre i utbildningen. Åtminstone så man kan fixa grejer mer själv.

T TristanReveur skrev:
Okej, tack! Jag måste dock fixa lite grejer om jag ska kunna göra det här, så kan dröja innan jag har möjlighet.
Du kan göra en annan omkoppling som inte kräver något material öht. Om vi utgår från bilden Logad lagt in MS på så ser du fyra röda trådar där de ligger två under varje plint 97-98. Enklast flyttar du de två från 97 och kopplar dem på 96.

Ja hemma har man multimetrar, amperetänger, 2 vakumpumpar, tömningsaggregat, och lite olika köldmedier, så man är redo att rycka in om något går sönder, även lite dvärgbrytare kontaktorer och motorskydd, till och med mjukstart hahaha

• Gilla
TristanReveur
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du kan göra en annan omkoppling som inte kräver något material öht. Om vi utgår från bilden Logad lagt in MS på så ser du fyra röda trådar där de ligger två under varje plint 97-98. Enklast flyttar du de två från 97 och kopplar dem på 96.
Ska testa imorgon och se, tack!

GK100 GK100 skrev:
Testat, men funkade inte.

P
Hade en gammal värmepump som började krångla efter en huvudsäkring hade gått.
Alla spänningar fanns på rätt ställen men visade sig att kompressorn hade gått sönder.
Den var 16år gammal så jag beställde bergvärme och körde på el fram till det var installerat.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
P pemu skrev:
Hade en gammal värmepump som började krångla efter en huvudsäkring hade gått.
Alla spänningar fanns på rätt ställen men visade sig att kompressorn hade gått sönder.
Den var 16år gammal så jag beställde bergvärme och körde på el fram till det var installerat.
Börjar tro att så är fallet. Men vet inte om jag vågar dra igång patroner som ingen vet när de användes sist? På egen risk sa de jag pratat med... har försökt få mina lärare att prata mer om elpatroner, hade aldrig ens nämnts förut innan jag frågade. Så min kunskap är ytterst sparsam. Vet bara att dem finns där och är som extra stöd/backup till pumpen.

Om värmepumpen gått på 2 faser bara så kan det bränna motorn, i nyare sitter oftast skydd som bryter alla faser om en går.
I din beskrivning låter som motorn går, men en lindning kan vara bränd nu.
Testa koppla ur elen och ohmmät lindningarna i kompressormotorn mellan U1-U2 V1-V2 och W1-W2 där kabeln går in i motorn. Mvh

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
P
Du råkade inte växla faserna under ditt kopplande ?
Då roterar 3-fas pumpar och kompressor åt fel håll...

P Peter787 skrev:
Du råkade inte växla faserna under ditt kopplande ?
Då roterar 3-fas pumpar och kompressor åt fel håll...
Testade bara att byta plats på kontaktorn. Ska fixa multimeter imorgon så jag kan mäta. Men hur mäter jag på en kompressor som är helhermetisk? Har bara gjort på semi förut. Sen sitter den ganska illa till i skåpet, trångt och svårt att se..

Redigerat:
P
När det gäller elpatronerna så har du två alternativ.
Det ena är att prova och se vad som händer. Antagligen ingenting mer än att du får värme. Men om det skulle hända nåt så går med största sannolikhet säkringen. Och du får felsöka och byta komponenter (troligtvis elpatronerna) ...

Det andra alternativet är att byta patroner förebyggande om det känns bättre. Men det kan vara helt i onödan.

Om du fryser så hade jag inte tvekat att slå på elen. Du kan ju liksom inte hamna i en ännu sämre sits rent värmemässigt om värmepatronerna skulle gå sönder. Kallt är det ju redan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.