23 914 läst ·
81 svar
24k läst
81 svar
Har jag förstört min värmepump?
Det är just en teori. Dem jag frågat säger att "det kan inte hända att du gjort fel"...S Stefan1972 skrev:Väldigt mycket luddiga teorier.........Om det hände när strömmen gick så kan man ju utesluta allting med gas och andra märkligheter för det kan rimligen inte ha hänt exakt då. Om div säkringar gick av andra orsaker så är naturligtvis steg ett att kolla så spänning finns på alla faser vid pumpen. Saknas då motorskydd och man kan anta att den tuggat på ett tag med två faser och skadats så är det väl där man får inrikta felsökningen.
Tack! Det är just felsökning som jag är intresserad av att jobba med, då många inte verkar bry sig så mycket om det. Man tappar förtroendet för varenda person man har hemma som ska hjälpa en.. Ibland får man inga svar, eller så är det flyktigt..RoTe skrev:
Det går att ha kvar motorskyddet, men man kan då behöva sy fasen genom alla polerna.Logad skrev:
Alltså fas in på 1, bygla mellan 2-3 & 4-5, fas ut på 6.
Ja tyvärr har jag fått komma till den insikten. Även om utbyte av komponenter inte är så farligt kostnadsmässigt så finns det inga garantier för att den håller sen.H H-Thomasson skrev:
Du behöver troligen koppla om eller förbi motorskyddet. De flesta motorskydd löser ut om det bli ojämn belastning mellan faserna. Tidigare satt det en 3-faspump där som drog lika mycket ström på alla faser. Nu sitter det en 1-faspump och då går det bara ström på en fas, vilket motorskyddet tolkar som att nåt är fel och löser ut.
Iallafall är det så det borde funka, men det borde ju den som bytte cirkulationspumpen ha uppmärksammat tycker jag?
Iallafall är det så det borde funka, men det borde ju den som bytte cirkulationspumpen ha uppmärksammat tycker jag?
Yes, och hur gör jag detta utan att förstöra allt eller grilla mig själv?useless skrev:
Du behöver troligen koppla om eller förbi motorskyddet. De flesta motorskydd löser ut om det bli ojämn belastning mellan faserna. Tidigare satt det en 3-faspump där som drog lika mycket ström på alla faser. Nu sitter det en 1-faspump och då går det bara ström på en fas, vilket motorskyddet tolkar som att nåt är fel och löser ut.
Han som var här och bytte var inte så erfaren. Vi testade bara att starta när han var klar. Då hade han redan varit här i sju timmar och klockan var efter 17, så jag skickade hem honom. Tyckte faktiskt synd om killen. Men nu inser jag att han nog skulle fått bättre info från sin chef.
Jag gör ett försök till kopplingsbeskrivning. Gör först pumpen spänningslös, eventuellt finns en säkerhetsbrytare på kabelns väg från central till pump.
I den ljusblå rektangeln finns skruvarna 2,4 och 6. Ta reda på vilken av dessa som går till cirkpumpens bruna tåt. Låt oss anta att det är skruv 2. Koppla ur 4 och 6 och isolera dessa med sockerbit eller ubåt. I den röda triangeln kopplas 1 och 3 ur och isoleras var för sig. K = kontaktor, MS = motorskydd.
Dra 2 tåtar, en från 4 till 1 och en från 6 till 3. Du kan lyfta på kabelkanalernas lock och gömma isoleringarna och de nya tåtarna i dem. Tåtarna ska vara RK1,6 eller RQ1,5. Finns i byggladorna eller Jula, Biltema etc.
Alternativt: koppla loss de två tåtarna som inte används från plinten och dra dem till kontaktorn enligt mitt kopplingsschema. Här lossar du alltså inte 4 och 6 från MS.
Ställ sedan ratten på MS till 1.00.
Sitter inte cirkpumpen på 2 så flytta den dit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I den ljusblå rektangeln finns skruvarna 2,4 och 6. Ta reda på vilken av dessa som går till cirkpumpens bruna tåt. Låt oss anta att det är skruv 2. Koppla ur 4 och 6 och isolera dessa med sockerbit eller ubåt. I den röda triangeln kopplas 1 och 3 ur och isoleras var för sig. K = kontaktor, MS = motorskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dra 2 tåtar, en från 4 till 1 och en från 6 till 3. Du kan lyfta på kabelkanalernas lock och gömma isoleringarna och de nya tåtarna i dem. Tåtarna ska vara RK1,6 eller RQ1,5. Finns i byggladorna eller Jula, Biltema etc.
Alternativt: koppla loss de två tåtarna som inte används från plinten och dra dem till kontaktorn enligt mitt kopplingsschema. Här lossar du alltså inte 4 och 6 från MS.
Okej, tack! Jag måste dock fixa lite grejer om jag ska kunna göra det här, så kan dröja innan jag har möjlighet.Logad skrev:
Jag gör ett försök till kopplingsbeskrivning. Gör först pumpen spänningslös, eventuellt finns en säkerhetsbrytare på kabelns väg från central till pump.
[bild]
[bild]
Alltså.... de första han borde kolla är i min värld att alla pumpar har ström fram... har han fallerat på den punkten så borde rimligen inget bytts.T TristanReveur skrev:Yes, och hur gör jag detta utan att förstöra allt eller grilla mig själv?
Han som var här och bytte var inte så erfaren. Vi testade bara att starta när han var klar. Då hade han redan varit här i sju timmar och klockan var efter 17, så jag skickade hem honom. Tyckte faktiskt synd om killen. Men nu inser jag att han nog skulle fått bättre info från sin chef.
Erfaren eller ej.... du får ju isåfall betala för hans oerfarenhet....