Testa att ringa företaget Byggteknik AB. Kan sitta någon äldre man som har koll på dessa prylar om nu företaget finns kvar.
Värt att söka hos källan.

https://www.terrawatt.nu/om-oss

H
ittade även en Christer Råsbäck på linkedin som jobbat med försäljning och utveckling av dessa pumpar, kanske rätt gubbe att kontakta.

Redigerat:
  • Gilla
loodje och 1 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Det slog mig en sak, den nya cirkpumpen kanske drar lite mer ström än den gamla så motorskyddet kanske behöver justeras. Man ställer in motorns driftström med ratten på vänstersidan av motorskyddet.
useless useless skrev:
Om det suttit en trefascirkulationspump där tidigare bakom ett motorskydd så kommer skyddet troligen att lösa ut om man bytt till en enfaspump. Vad jag kan se sitter det ett motorskydd där ställt på 0,65 A (?) Det borde vara till cirkulationspumpen i så fall.
Vad tycker ni att jag ska göra? Kontakta firman igen och be dem komma? Har inga egna verktyg för mätning och sånt..

Stefflo Stefflo skrev:
Testa att ringa företaget Byggteknik AB. Kan sitta någon äldre man som har koll på dessa prylar om nu företaget finns kvar.
Värt att söka hos källan.

[länk]
Verkar inte finnas kvar.. ser ut som ett nummer från Småland dock.

T TristanReveur skrev:
Verkar inte finnas kvar.. ser ut som ett nummer från Småland dock.
jag har uppdaterat svaret med hemsida och nytt nummer.

T TristanReveur skrev:
Vad tycker ni att jag ska göra? Kontakta firman igen och be dem komma? Har inga egna verktyg för mätning och sånt..
Du kan fråga firman om det var en enfaspump de monterade. Om det är så så ska motorskyddet tas bort då det inte går att ha med bara en fas belastad.

Stefflo Stefflo skrev:
Christer sitter fortfarande i styrelsen och företaget lever.

[länk]
Jasså, företaget länkade till Terrawatt (kanske under annat namn bara). Okej, då är jag med. Har kollat deras hemsida förr efter manualer och dylikt, men min VP är lite för gammal. Kan testa att ringa, tack!

Logad Logad skrev:
Du kan fråga firman om det var en enfaspump de monterade. Om det är så så ska motorskyddet tas bort då det inte går att ha med bara en fas belastad.
Man behöver inte fråga. Räcker att titta på pumpen.

Etikett på pump med tekniska specifikationer: 230-240V, 50 Hz, IEC 38.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Stopp lite!
Om man haft ett elfel/avbrott så är väl inte det första man gör att, tvätta filter eller byta en massa prylar "random" :thumbdown:
Lite typiskt servicetekniker av idag.
Försäkra er allra först om att spänning finns fram till alla ingående komponenter och att inga motorskydd eller liknande löst ut.

• Gilla
duell och 8 till
  • Laddar…
Ja titta. Jag letade efter ett kapacitansvärde som brukar finnas på enfasmotorer.

Då har vi hittat ett fel, kanske det enda. Att LP-indikatorn lyser kan bero på en gammal felkoppling.

Jag fick tag i Terrawatt. Möjliga orsaker: För lite köldmedia i kompressorn. Kolla om det är cirkulation i systemet.
Han jag pratade med sa att jag kunde testa att bryta upp plint 105 (se schema/ritning) för att se om det är kompressorn som tjurar. Det var inget oljeläckage vad jag kan se under kompressorn. Tyvärr sitter närmsta tekniker i Småland.. Han menade på att många skickar sina VP till dem, då många småfel inte gått att lösa av andra tekniker.
Ska försöka få tag på firman som var här och framföra era förslag.

Edit: ett fel kunde också vara isbildning på förångaren.
Testade att bryta plinten, flödet fungerar. Så troligtvis något med kompressorn.

Redigerat:
A
M MagHam skrev:
Stopp lite!
Om man haft ett elfel/avbrott så är väl inte det första man gör att, tvätta filter eller byta en massa prylar "random" :thumbdown:
Lite typiskt servicetekniker av idag.
Försäkra er allra först om att spänning finns fram till alla ingående komponenter och att inga motorskydd eller liknande löst ut.
Nej så gör inte en servicetekniker utan en reservdelsbytare

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Väldigt mycket luddiga teorier.........Om det hände när strömmen gick så kan man ju utesluta allting med gas och andra märkligheter för det kan rimligen inte ha hänt exakt då. Om div säkringar gick av andra orsaker så är naturligtvis steg ett att kolla så spänning finns på alla faser vid pumpen. Saknas då motorskydd och man kan anta att den tuggat på ett tag med två faser och skadats så är det väl där man får inrikta felsökningen.

RoTe
Ingen yrkesperson i det här landet verkar få lära sig felsökning. Det spelar ingen roll vad man vill få lagat, det är ingen som kan felsöka, bara byta delar.

• Gilla
Svetspinnen och 3 till
  • Laddar…
Jag hade börjat med att köpa en multimeter.
Den har du ändå användning för i huset.
Kostar runt hundringen

• Gilla
Lasse Ln och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.