Hej! Jag tänkte göra rent vår luftvärmepumps innerdel. Tidigare har jag köpt flaskor med rengöringsspray på Jula som funkat bra. Men funderade - går det lika bra med avfettning eller annat medel man har hemma? Så hade jag sluppit ge mig iväg för att handla.

Claes Sörmland
Yes i vatten i en sprutflaska fungerar bra. Efterskölj med vatten.

Sitter det härdat fett på lamellerna från stekandet i köket kan nog ett tuffare avfettningsmedel vara bra, typ kallavfettning för bilen. Jag tycker inte Yes (som är nästan enbart SDS) tar det så bra utan mekanisk skrubbing, och man kan ju inte skrubba mellan lamellerna.

Jag brukar köra lite utspädd spolarvätska och nån doppe diskmedel i ljummet vatten. En nackdel med lite för starka medel är att det ofta inte doftar gott...

Tryckluft (ev på burk)att blåsa ur det som går innan är ju en bra ide också.

Har kört med såpa (grumme 15 ml per 0,5 l) - den är lätt alkalisk även i utblandning pH 10 - 10,5) så det kan underlätta lite att lösa mer härdad matos-fett än vad diskmedel klarar, som kan vara allt från neutral till lätt sur i pH.

Annars behöver man rätt alkalisk tvättlösning för att bryta ned (läs förtvåla) härdad/oxiderad matosfett så att det rinner av, men problemet är att aluminium tål dåligt basisk lösning, så skall man använda sådan lösning så är det tvätt under kort tid och mycket eftersköljning efter.

---

En del av de köpta värmepumpstvättarna är mer eller mindre starkt alkalisk och som jag såg i en produkt så hade man mellan 1-3% natriumkarbonat och 0,01% NaOH med angiven pH kring 11 i sin säkerhetsdatablad.

Många nämner inte ens pH men är alkaliska och många är också blandningar med alkoholer, katjoniska tensider av samma typ som i algtvätt (och just den vanligaste använda bensaltensid/bensalkonklorid som numera är förbjudet) och med det har en del produkter försvunnit eller kommer att försvinna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.