kisumisu
S sjoberga skrev:
I någon utsträckning är det väldigt bra ekonomisk planering att ha likviditet och inte allt nedplöjt i fasta tillgångar. Särskilt när man ska göra nästa räntebetalning till banken eller betala försäkringen.

Det här med att amortera på ett hus är som att spara är en sanning med många begränsningar. Livsfarligt när det gäller ekonomiska risker om man går på den myten.
Jodå det är sant.
Har själv också flera löner i backup. Just för att man vet aldrig med tex dagens arbetsgivare. Dock känns det som att inflationen nu äter upp de mesta. Läste någonstans att mindre än 20% har bara 1 månadslön i spar (kan hända det var andra siffror men var ändå förvånansvärt liten mängd som hade backup).

Sanningen är väl det att man skall fördela sina tillgångar till olika saker tom ha 2 eller ännu fler banker! Lönar sig vara otrogen där mot banken.

• Gilla
sjoberga
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
I någon utsträckning är det väldigt bra ekonomisk planering att ha likviditet och inte allt nedplöjt i fasta tillgångar. Särskilt när man ska göra nästa räntebetalning till banken eller betala försäkringen.

Det här med att amortera på ett hus är som att spara är en sanning med många begränsningar. Livsfarligt när det gäller ekonomiska risker om man går på den myten.
Håller med.
Om jag tar ut 100 kr från bankkontot för att amortera 100 kr, vad har jag då sparat (om vi bortser från besparingen i minskad ränta, men det är inte det som brukar avses). Resonemanget är giltigt för den som hade köpt glass för 100 kr som alternativ till amorteringen.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
P Pin skrev:
Håller med.
Om jag tar ut 100 kr från bankkontot för att amortera 100 kr, vad har jag då sparat (om vi bortser från besparingen i minskad ränta, men det är inte det som brukar avses). Resonemanget är giltigt för den som hade köpt glass för 100 kr som alternativ till amorteringen.
Jadu även småsaker kan bli stort.

Har med min sambo ett separat lånesparkonto. Kontot öppnades pga banken vägrade mer amortering. Bundna lån.

När lånen omförhandlades gjordes avbetalning.

M Markarbetaren skrev:
Grattis! Ni äldre har det bra. Kåkar värda 10 miljoner och några få 100 i lån. Nu är det ungdomarna som får betala.
Du har missat nåt. Många av dom äldre har också varit unga när dom köpte sin bostad och hade då 13-17% ränta. När räntan gick ner var det många som ökade sin amortering för att ha mer kapital framåt om nåt skulle hända med huset så dom behövde ta nya lån.
Så jag skulle nog snarare säga att dom ”äldre” varit smartare än dom som köpt nyligen som inte trott att räntan kan gå upp…..

• Gilla
Meta9 och 6 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Glöm inte att vi har strax över 1.000.000.000.000 kronor i statsskuld också
Vilket gör Sverige till ett av länderna med LÅG statsskuld i förhållande till BNP. Och glöm inte att även statsskulden behöver jämföras med tillgångar.

• Gilla
sir_daniel och 12 till
  • Laddar…
Alltid bättre att spara kapital än konsumera i inflation. Investera ja, men bara köpa för att pengarna tappar i värde om man inte spenderar dem ser jag inte logiken i.

Sen får man väl anpassa och försöka göra sig mindre exponerad mot inflationen.
Vi band exempelvis på lån på 10år när oroligheter började för två år sedan samt el på 3år.

Kostar en paprika och tomat 90kr kilo så sparar vi 20kr kilot mot förr genom att inte köpa det alls.
Genom en bra skärpning i maten så har vi inte duckat inflationen (för varorna vi köper har blivit dyrare så klart), dock har inte kostnaderna ökat för hushållet och standarden har inte gått ner vågar jag påstå.

Sen har vi prutat på varenda sak. Larm, telefon och tv har vi sparat in på fast utbudet är exakt detsamma eller bättre. Försäkringar har vi gjort ännu hårdare med (var allt annat än passiv innan)

Vi ligger på lägre löpande utgifter nu än för 2-3 år sedan och lönerna är flera tusenlappar högre.

Detta ger handlingsutrymme i både tid och pengar.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
C
K Kirapira skrev:
Så jag skulle nog snarare säga att dom ”äldre” varit smartare än dom som köpt nyligen som inte trott att räntan kan gå upp…..
Vet inte om man kan prata om "smartare" här, bostadsmarknaden är mycket mer mekanisk och rationell än många förespeglar sig.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Vilket gör Sverige till ett av länderna med LÅG statsskuld i förhållande till BNP. Och glöm inte att även statsskulden behöver jämföras med tillgångar.
Ja absolut. Det är ju inte farligt i sammanhanget. Men ren fakta så föds varje svensk med en skuld på sexsiffrigt belopp redan där

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Ja absolut. Det är ju inte farligt i sammanhanget. Men ren fakta så föds varje svensk med en skuld på sexsiffrigt belopp redan där
Och, med samma resonemang, med tillgångar på mångfalt större belopp.

• Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
engs
P Pligg85 skrev:
Alltid bättre att spara kapital än konsumera i inflation. Investera ja, men bara köpa för att pengarna tappar i värde om man inte spenderar dem ser jag inte logiken i.
Fråga nån från Argentina eller annat land som lider / lidit av extrem inflation. Där ett äpple kan kosta mer på eftermiddagen än morgonen.

När pengavärdet urholkas i den takten måste de antingen bytas mot annan valuta / värdehållande metall, kanske aktier eller så. Eller konsumeras upp nästan momentant.

• Gilla
Bessess
  • Laddar…
engs engs skrev:
Fråga nån från Argentina eller annat land som lider / lidit av extrem inflation. Där ett äpple kan kosta mer på eftermiddagen än morgonen.

När pengavärdet urholkas i den takten måste de antingen bytas mot annan valuta / värdehållande metall, kanske aktier eller så. Eller konsumeras upp nästan momentant.
Inflationen på äpplet fungerar likadant i Sverige, det är bara det att det dröjer längre innan vi ser det nya priset.

Jag byggde 2009. Ett Älsbyhus, vinkel, 145m2. Dessutom ett garage på 33m2.
Allt som allt kostade kalaset 1.85 miljoner. Då räknar jag med precis allt, typ hus, garage, tomt, VA och EL. Priserna har rusat efter det.

engs engs skrev:

Argentina. Där pratar vi panik. Där är just äpplet på gränsen till investering.

Såg något om 114% för nån dag sedan.

H HenrikHuslöse skrev:
Det betyder att 90% av bolånekunderna har lån på mindre än 2 miljoner och 99,9% på mindre än 10 miljoner. Detta gäller alltså bara de som har bolån, helt skuldfria bostadsägare ingår inte.
Det har säkert sagts tidigare i tråden, men ofta är det ju 2 st som står som låntagare, dvs de kan ha 4milj i lån tillsammans.

4milj i lån räcker gott o väl till en normal familjevilla så länge du håller dig borta från de största städerna.

Det är på inga sätt orimligt att väldigt få har lån under 2milj per gubbe, då man sen ganska många år nu får betydligt svårare att få kalkylen att gå ihop om man försöker låna mer än 4,5x årsinkomsten.
Du innebär en månadslön över 37.000:- för att låna över 2 milj, väldigt många har inte i närheten av det.

kisumisu kisumisu skrev:
Själv är jag mest chockad över att "vanligt folk" får lån på flera miljoner och att priserna går bara upp.

Är själv en "ekonomisk flykting". Vet inte om det var bara ödet eller slumpen. Men fick bättre betalt jobb och ett hus som kostade bara en lite bråkdel.

Vill bo i hus och vägrar teckna livstidslån till nån liten bostadsrätt.

Många gånger undrar jag dock hur man kan få sådana lån. Hade själv skitsvårt få lån eller bor det helt enkelt så många höginkomsttagare i 08 området?

Har faktiskt frågat många norrlänningar hur deras döttrar/söner klarar av ens få lån. Då får man ju visserligen svar att dem är läkare, advokater osv eller att deras sambo är det. Men alla kan ju omöjligt ha dessa fina yrken?!
Ingen magi, de tjänar helt enkelt tillräckligt i ett (enligt banken) stabilt jobb för att få lån. Så svaret på din fråga är väl ja, det bor helt enkelt så många höginkomsttagare i 08 området. Men alla i storstäderna har ju inte så mycket lån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.