Läste följande i DN:

https://www.dn.se/ekonomi/fler-narmar-sig-taket-for-ranteavdraget/

"Just nu ligger många bankers listräntor kring 5 procent. Då passeras räntetaket redan vid lån över två miljoner kronor. Det påverkar 10,8 procent av bolånekunderna."

"lånet är större än 10 miljoner kronor. Ett sådant stort lån har enbart 0,1 procent av de svenskarna bolånetagarna."

Det betyder att 90% av bolånekunderna har lån på mindre än 2 miljoner och 99,9% på mindre än 10 miljoner. Detta gäller alltså bara de som har bolån, helt skuldfria bostadsägare ingår inte.

Jag har antagit att majoriteten hade lån på flera miljoner eftersom villapriserna ligger på 5 miljoner och uppåt i storstadsområdena, men det var tydligen fullständigt fel. Andelen med flera miljoner i lån måste vara väldigt liten.

*chock*

• Gilla
  • Haha
salahunreal och 13 till
  • Laddar…
De flesta som har bolån bor väl i BRF? Men jag håller med, jag hade trott att det skulle vara lite fler som hade över 2 000 000 i lån.

• Gilla
  • Wow
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Det kan ju också vara så att det är två personer som står på de högsta lånen och att de därför blir hälften så stora. Det borde de vara om de räknat på avdraget.

• Gilla
Dortmunder DAB och 64 till
  • Laddar…
Du får göra avdrag för 100 000 per person som står på lånen i hushållet. Ett hushåll där lånen delas på två personer kan mao ha lån på 4 miljoner innan man slår i taket.

• Gilla
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Läste följande i DN:

[länk]

"Just nu ligger många bankers listräntor kring 5 procent. Då passeras räntetaket redan vid lån över två miljoner kronor. Det påverkar 10,8 procent av bolånekunderna."

"lånet är större än 10 miljoner kronor. Ett sådant stort lån har enbart 0,1 procent av de svenskarna bolånetagarna."

Det betyder att 90% av bolånekunderna har lån på mindre än 2 miljoner och 99,9% på mindre än 10 miljoner. Detta gäller alltså bara de som har bolån, helt skuldfria bostadsägare ingår inte.

Jag har antagit att majoriteten hade lån på flera miljoner eftersom villapriserna ligger på 5 miljoner och uppåt i storstadsområdena, men det var tydligen fullständigt fel. Andelen med flera miljoner i lån måste vara väldigt liten.

*chock*
Jag har för mig att bara runt 50-60% av befolkningen har bolån överhuvudtaget.

• Wow
  • Gilla
123berra och 3 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det kan ju också vara så att det är två personer som står på de högsta lånen och att de därför blir hälften så stora. Det borde de vara om de räknat på avdraget.
Tack, jag trodde det var per bostad. Det verkar ju rimligare. Men 4 miljoner i lån är fortfarande inte mycket.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
vcx och 23 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Det är väl för att många bor i hyresrätt, fortfarande bor hos sina föräldrar eller har flyttat in på ålderdomshem.

• Gilla
  • Ledsen
Fru Uggla och 7 till
  • Laddar…
  • Gilla
SideshowBobBuilder och 4 till
  • Laddar…
F
G guggen skrev:
Det är väl rätt rimligt då barn och personer i hyresrätt förhoppningsvis inte har bolån.

• Gilla
Fru Uggla och 7 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Läste följande i DN:

[länk]

*chock*
Fast om man köper en villa är man ju oftast iaf två personer på det lånet.
Dvs 4 mkr i lån ger ca 2 mkr/person ?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är väl rätt rimligt då barn och personer i hyresrätt förhoppningsvis inte har bolån.
Det är korrekt I Sverige äger 65% av alla hushållen bostaden, av dem har 80% bolån. Det är alltså 52% av den totala andelen hushåll som har bolån.

• Gilla
Claes Sörmland och 11 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast om man köper en villa är man ju oftast iaf två personer på det lånet.
Dvs 4 mkr i lån ger ca 2 mkr/person ?
Å andra sidan finns det väldigt många singelhushåll på de dyraste marknaderna. Så någonstans däremellan är nog rimligt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Du får göra avdrag för 100000 per person som står på lånen i hushållet. Ett hushåll där lånen delas på två personer kan mao ha lån på 4 miljoner innan man slår i taket.
Du får göra ränteavdrag på hur mkt du vill. Men över 100.000 kr så sjunker effekten från 30% till 21%.

• Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
O
H HenrikHuslöse skrev:
Läste följande i DN:

[länk]

*chock*
Det man ska tänka på är att även om både villor och lägenheter säljs så är de förhållandevis få i jämförelse med det stora antalet villor/lägenheter som säljs.

Många i det villaområdet jag bor i har ju bott här i 10-20 år och har således knappt några lån. Samma sak var det i den tidigare bostadsrättsföreningen jag bodde i. Har för mig att där såldes ca 10-20 lägenheter (av 170) varje år men flera av dessa var antingen där någon dött eller lägenheter som såldes ”ofta” pga ungdomarna som flyttade vidare.

Men de stora lägenheterna som även då är de dyra var väldigt sällan de såldes.

• Gilla
Mats48 och 5 till
  • Laddar…
boschkenta
Beror ju på vart man bor också, de allra flesta bor ju inte i villor i stan. Där jag bor går de flesta villorna just nu för under miljonen. Centralt på orten går de dyra för ca 2 miljoner.

• Gilla
Hullefar och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.