U
L Lakritsianen skrev:
Väldigt många har ärvt pengar/ ärvt hus och den äldre generationen har sina hus betalda. Och sedan har vi de som fick 18 år av barnbidrag som de kunde betala kontantinsatsen med och sedan gjort bostadskarriär och "vunnit" miljoner.
Helt tvärt om är min livserfarenhet. Jag är i 30års åldern. Jag har både föräldrar och mor-/farföräldrar fortfarande vid liv i 80-90 års ålder.

Så min far som precis blivit pensionär eller mor som blir pensionär om 4-5 år kan eventuellt få nått arv de närmsta åren. Det dröjer troligen och förhoppningsvis 20-30 år innan jag får något arv.
Tror inte alls arv är anledningen till TS tro om låga lån då majoriteten av de som har bolån inte fått något arv. Då många av alla som har bolån har föräldrarna fortfarande vid liv och sen så finns det många med inget arv av värde då gamla arbetarklassen bodde i hyresrätter och inte tjänade bra med låga pensioner i efterhand.

Jag hade anställning under gymnasiet och universitetet samt bodde hemma som gjorde att jag säkert hade 7-800’ sparat till examen.
Men jag bor i Stor-Stockholm och fortsatte att spara för inte kommer man långt med strax över en halv miljon när man vill flytta närmare jobbet och innerstan.
Men för varje månad jag och min sambo sparade så såg vi våra pengar tappa köpkraft, under tiden vi bodde i hyresrätt. Vi ökade sparkontot med 16’/mån i 3 års tid och vi kunde bara köpa mindre och mindre lägenheter, fler och fler tunnelbanestationer från centralen.
Sen tröttnade vi, eller snarare gav upp och köpte en villa 4 mil från Stockholm. Ett obeboeligt ruckel helt ärligt som fåtts renoveras grundligt. Belånat till 85% vid köpet.

Hade vi vetat allt i förhand hade man ju köpt en för liten lägenhet men som vi hade råd med och använt avkastningen för att flytta till större. Istället för hyresrätt i tron om att spara till ett boende som skulle passat oss bättre. De som är nya på bostadsmarknaden är de som är förlorarna och de som har höga lån.
Har släktingar som gått från en 1a till en 3a under en 4a års period utan att behöva öka sina lån. Det är vinnarna när man bara ridit ut bostadsvågen och höjt sin livsstandard utan att öka sina risker.

Redigerat:
  • Gilla
A.Skåne och 14 till
  • Laddar…
Mats-S
Politikerna missade återigen en historisk möjlighet att vid extremt låga räntor påbörja att ta bort subventionerade räntor (ränteavdraget). Fegheten gick före sunt tänkande ännu en gång :thinking: 😞

• Gilla
16386 och 13 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Politikerna missade återigen en historisk möjlighet att vid extremt låga räntor påbörja att ta bort subventionerade räntor (ränteavdraget). Fegheten gick före sunt tänkande ännu en gång :thinking: 😞
Då skulle dom också tagit bort kapitalskatten.
Hela systemet bygger på symmetri, du får avdrag för kapitalkostnader (ränta) och betalar skatt på kapitalintäkter.

Tvärtom skulle väl kapitalskatten sänkas till 21% vid samma punkt som avdraget, det är väl rättvist.🙃

• Gilla
F_man och 14 till
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Hela systemet bygger på symmetri, du får avdrag för kapitalkostnader (ränta) och betalar skatt på kapitalintäkter.
Notera dock att det som i dagligt tal kallas ränteavdrag är möjligheten att från inkomst av tjänst dra av (en del av) den kapitalförlust som uppstår när det inte finns några kapitalinkomster att kvitta räntekostnaderna mot.
Vilket i princip är en asymmetri.

• Gilla
SkåJocke och 4 till
  • Laddar…
S JockeEinarson skrev:
Den utveckling som vi sett i Sverige de senaste 20 åren är ohållbara. Så ja, jag tror att bostadsprisökningen kommer att flacka ut ordentligt. Det kommer givetvis inte att bli billigare, men mindre ökning än vi sett. Problematiken är att våra
Ja den kommer med mycket stor sannolikhet att flacka ut, men värdeökningen och inflationen kommer ju ändå att äta upp lånen, det kanske inte blir 6 miljoner i vinst (i dagens penningvärde) som i mitt exempel, men plus i slutet iaf.

(Eller vinst och vinst, i mitt exempel bor dom ju kvar i huset, så dom lever bara billigt, men värdet finns ju där.)

S JockeEinarson skrev:
föräldrar kunde köpa en villa när de var 20-ish, idag så tar det många år innan ens kapitalinsatsen är intjänad, så tiden att äga sin bostad minskar. Att det är lönsamt att konsumera boende är ju en marknadsimperfektion i sig.
Istället för att amortera så har trenden snarare varit att använda bostadsvärdeökningen till fler lån som gått till konsumtion i tider av låg ränta, då jag menar att utrymmet istället borde gått till amortering. Då hade räntebördan idag varit mindre.
Jag känner verkligen exakt INGEN som tagit fler lån för konsumtion på bostaden, möjligen har man köpt en bil på bostadslån, och förstås lånat för att renovera, men det är ju att öka värdet på bostaden också.

Många har ju även bytt upp sej, även om det ju normalt är så att om din bostad gått upp i värde så har alla andra det med.

..Sen finns det förstås alltid idioter, det är lätt att konstatera om man kollar tex lyxfällan..

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Styrled Styrled skrev:
Vi har själv knappt en halv mille i bolån. Min lillasyster har inget bolån alls. De flesta jag vet har under en mille när jag tänker efter i bolån så tänkte tvärt om som dig att många kan väl inte nå upp i de kraven. (Nej jag är inte pensionär 😄)
Det beror ju lite på vad du köpte huset för.

Många har ju även köpt sina hus för ~20 år sen och då var huset kanske inte alls värt det som det är idag. Så om jag bor i ett område där alla är värd 4 milj så kanske jag själv köpte för 1 milj.

kisumisu
H HenrikHuslöse skrev:
Läste följande i DN:

[länk]

"Just nu ligger många bankers listräntor kring 5 procent. Då passeras räntetaket redan vid lån över två miljoner kronor. Det påverkar 10,8 procent av bolånekunderna."

"lånet är större än 10 miljoner kronor. Ett sådant stort lån har enbart 0,1 procent av de svenskarna bolånetagarna."

Det betyder att 90% av bolånekunderna har lån på mindre än 2 miljoner och 99,9% på mindre än 10 miljoner. Detta gäller alltså bara de som har bolån, helt skuldfria bostadsägare ingår inte.

Jag har antagit att majoriteten hade lån på flera miljoner eftersom villapriserna ligger på 5 miljoner och uppåt i storstadsområdena, men det var tydligen fullständigt fel. Andelen med flera miljoner i lån måste vara väldigt liten.

*chock*
Själv är jag mest chockad över att "vanligt folk" får lån på flera miljoner och att priserna går bara upp.

Är själv en "ekonomisk flykting". Vet inte om det var bara ödet eller slumpen. Men fick bättre betalt jobb och ett hus som kostade bara en lite bråkdel.

Vill bo i hus och vägrar teckna livstidslån till nån liten bostadsrätt.

Många gånger undrar jag dock hur man kan få sådana lån. Hade själv skitsvårt få lån eller bor det helt enkelt så många höginkomsttagare i 08 området?

Har faktiskt frågat många norrlänningar hur deras döttrar/söner klarar av ens få lån. Då får man ju visserligen svar att dem är läkare, advokater osv eller att deras sambo är det. Men alla kan ju omöjligt ha dessa fina yrken?!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi är bland världens mest skuldsatta folk och sen ifrågasätter man ifall vi knappt har några lån då gemene man verkar bara ha några miljoner i lån.

Snittlönen är strax under 40k i månaden och det är normalt att dra runt mångmiljonlån...

Glöm inte att vi har strax över 1.000.000.000.000 kronor i statsskuld också

• Gilla
Torvii och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
P Pligg85 skrev:
Vi är bland världens mest skuldsatta folk och sen ifrågasätter man ifall vi knappt har några lån då gemene man verkar bara ha några miljoner i lån.

Snittlönen är strax under 40k i månaden och det är normalt att dra runt mångmiljonlån...

Glöm inte att vi har strax över 1.000.000.000.000 kronor i statsskuld också
Håller med!

Här märks även en stor kulturskillnad mellan Sverige och Finland.

Min finska släkt frågar "hur många års lån har du?"
Svenska vänner "ja men det bara ta lån får du allt"

Det sistnämnda har det dock varit tyst ett par år om och vet flera som har det väldigt tufft ekonomiskt.

Själv är jag glad att jag i ekonomin är som en finne. Även om det såklart har blivit stor skillnad även där gällande nya generationer.

Men det skrämmande när svenska staten har sådana lån.

Har man lån eller hyr så äger man inte.
Märks även på bilhandeln att det är leasing leasing åter leasing. Folk har fina bilar dom de ej äger och betalar mångdubbelt för.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Folk har lån, dock mer konsumtionslån än ”vettiga” lån. Nya bilar atv’s snöskotrar och annat löst krams. Att ta ett lån för att spendera några veckor på playan verkar inte vara några problem för många. Källa: sambo/diktatorn jag lever med som arbetar som budget och skuldrådgivare åt kommunen. Hjälper människor att reda upp deras sönderbelånade ekonomi, skuldsaneringar och allt vad det är.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
MHögberg MHögberg skrev:
Folk har lån, dock mer konsumtionslån än ”vettiga” lån. Nya bilar atv’s snöskotrar och annat löst krams. Att ta ett lån för att spendera några veckor på playan verkar inte vara några problem för många. Källa: sambo/diktatorn jag lever med som arbetar som budget och skuldrådgivare åt kommunen. Hjälper människor att reda upp deras sönderbelånade ekonomi, skuldsaneringar och allt vad det är.
Så är det nog och folk som har bra löner verkar även dem hamna i skuldfällan. Skulle själv aldrig vilja åka utomlands med lånade pengar, men många som gör så.

Vissa anser det tom lönt vara skuldsatt. Bara läsa i det här forumet. Dem anser att det mer lönt ha sparande på annat håll än i huset, bilen, skotern etc...

kisumisu kisumisu skrev:
Så är det nog och folk som har bra löner verkar även dem hamna i skuldfällan. Skulle själv aldrig vilja åka utomlands med lånade pengar, men många som gör så.

Vissa anser det tom lönt vara skuldsatt. Bara läsa i det här forumet. Dem anser att det mer lönt ha sparande på annat håll än i huset, bilen, skotern etc...
I någon utsträckning är det väldigt bra ekonomisk planering att ha likviditet och inte allt nedplöjt i fasta tillgångar. Särskilt när man ska göra nästa räntebetalning till banken eller betala försäkringen.

Det här med att amortera på ett hus är som att spara är en sanning med många begränsningar. Livsfarligt när det gäller ekonomiska risker om man går på den myten.

• Gilla
16386 och 5 till
  • Laddar…
MHögberg MHögberg skrev:
Nu är fördelningen i Sverige för privatlån 82,5% bolån, 5,6% konsumtionslån och 11,7% objektlån. Källa Finansinspektionen.
Har din sambo annan insyn i privatlånemarknaden?

• Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nu är fördelningen i Sverige för privatlån 82,5% bolån, 5,6% konsumtionslån och 11,7% objektlån. Källa Finansinspektionen.
Har din sambo annan insyn i privatlånemarknaden?
Csn?
Hur många har inte csn långt innan bolån?

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.