Ej godkänt av mig. Ni som kostat på Unidrain och allt.

Att inte folk kan FRÅGA hur man vill ha det om de är osäkra?

Ok om rören inte kom på mitten av väggen/eaxakt där de skulle (iofs är det ju inte svårt om ni redan då valt kakel) men när pappskallen sen satte kakel vad tänkte han med då? Att kapa lite kakel kan väl inte vara så svårt?

Har ni någon aning om vilket tätskit som valts?

v-g skrev:
Har ni någon aning om vilket tätskit som valts?
Nej det vet jag inte. Spelar det någon roll? Har för mig att det skulle vara något speciellt tätskikt till Unidrain, är det det du tänker på?

Har du något förslag på hur detta enklast går att åtgärda?

Egentligen inte men duk är något lättare att "ta isär" har jag fått för mig.

Jag skulle inte gjort den missen (obs jag är inget proffs men heller ingen idiot), så jag vet inte riktigt. Enklast är ju att åtgärda placeringen. Försiktigt försiktigt ta bort de 4 (tror jag) plattor som berörs sen göra om därbakom. Göra om hela rasket är nog att ta i i överkant.

Iofs kunde man ju platta om hela den väggen utanpå det redan satta kaklet.

"Missen" ska dock inte godkännas utan kompensering.

Ang unidrain: Det var det mest en notis av bilden. Men ska man vara petig SKA det ju vara ett av unidrain godkänt tätskikt.

Så 160cc är inte svensk standard? Alla muppblandare som finns är ju alltid 150cc... Min röris slår bakut när kunden själv köpt en med 150cc hehe... I alla badrum ja gjort har ja då haft 160cc blandare, oftast vanliga FMM blandare.

• Gilla
Yepp
  • Laddar…
T
Han skulle ha satt rören rätt från början, alltså mitt på väggen. Som det ser ut nu så är det svårt att sätta plattorna på något annat sätt eftersom om man skulle haft fonden placerad mitt i så hade man fått skära en liten remsa på den vita plattan som skulle sitta i vänstra hörnet. Nu utgår jag från att plattorna är 20x20.

.....och det är INTE snyggt med en liten 3 cm remsa!

Det var inte snyggt. Ekonomisk kompensation skulle kunna lindra värken.

smiler skrev:
Så 160cc är inte svensk standard? Alla muppblandare som finns är ju alltid 150cc... Min röris slår bakut när kunden själv köpt en med 150cc hehe... I alla badrum ja gjort har ja då haft 160cc blandare, oftast vanliga FMM blandare.
Fel av mig, tvärtom ska det vara. Jag köpte en 150 cc och de har dragit enligt svensk standard. Går tydligen att fixa med excenterkopplingar även om jag tycker att de borde antingen sagt att det skulle vara 160cc på den blandare jag skulle köpa eller efter att jag köpt blandaren dragit rören så att de passade 150cc. Men det är ju inte det största problemet..

v-g skrev:
Enklast är ju att åtgärda placeringen. Försiktigt försiktigt ta bort de 4 (tror jag) plattor som berörs sen göra om därbakom. Göra om hela rasket är nog att ta i i överkant.

.
Menar du ta bort samtliga plattor som utgör pelaren nedanför rören? För det var vad plattsättaren sa först att man eventuellt kunde göra men sen kom hans chef och sa att det inte gick. Men jag misstänker att det då alltså går och att chefen bara inte var helt sugen på att lägga ner ett antal extra timmar på mitt badrum

Du får nog leva med problemet, alt göra om hela badrummet.
Dumt ställe att laborera med tätskiktet... kan ev funka om de är duk men vette fan om plattsättaren tar på sej nåt ansvar för ev vattenskada då.

Skulle aldrig ge mig och leva med det! Stå på dig oavsett vilken lösning som väljs. Även om nu köpt blandare kanske en sån där "duschpanel" med slanganslutningar kan placeras mitt på och dölja eländet. Hantverkaren får ge dig avdrag för att täcka merkostnaden. Lycka till! /Per

Att helt enkelt sätta nytt kakel på det befintliga borde vara den smidigaste lösningen.

jag har för mig att blandare av t.ex märket mora har 150cc och FMM 160cc. på www.sigro.se finns det precis lika mycket delar att köpa till båda "systemen"...

stå på dig, det där ser inte bra ut........du kommer störa dig på den och gräma dig. jag gissar att du lagt ner en massa tid och möda för att få saker att passa ihop bra? då kommer det kännas ännu värre när du fått det såhär av ett "proffs".

desstuom, vid eventuell försäljning kommer det här vara en given sak spekulanterna kommer ihåg. och det kommer inte att vara till din fördel direkt. :-/

T
zno skrev:
Att helt enkelt sätta nytt kakel på det befintliga borde vara den smidigaste lösningen.
Just precis, det funkar utmärkt.

zno och tank77:
Funkar det mot golvbrunnen?
Blir det snyggt med kapade vita plattor á 3 cm på väggen? (som du tank77 skrev lite längre upp)

/Per

Snyggare än vad det ser ut idag iaf, är nog den bästa lösningen som det ser ut nu.
Ta bort plattor skulle jag aldrig våga med tätskiktet och så, men jag skulle aldrig gå med att det såg ut så, möjligen om man fick ett riktigt fett avdrag då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.