13 417 läst ·
47 svar
13k läst
47 svar
Hantverkarna har satt duschblandaren på fel ställe! Vad göra?
Aj fan, du har ju en UniDrain, nej det blir lite svårt då ja.hultsfred74 skrev:
.....och som jag skrev, det blir inte snyggt med en remsa på 3 cm vita plattor.
Hur man än vänder sig har man arslet bak. 
Det jag menar är att man EVENTUELLT kanske kunde flytta rören i sidled om man tar bort plattorna och det de sitter på.
Man får tydligen säga detta på forumet:
Det är tur man gör allt själv!
Det jag menar är att man EVENTUELLT kanske kunde flytta rören i sidled om man tar bort plattorna och det de sitter på.
Man får tydligen säga detta på forumet:
Det är tur man gör allt själv!
Tack för alla svar!
Så jag ser följande 3 alternativ:
1. Eventuellt ta bort pelarplattorna och flytta rören och lägga nytt tätskikt och sätta dit nya pelarplattor som V-g säger(invändningar. Plattsättaren sa att det gick men hans chef sa nej). Funkar detta?
2. Att som Skibbo gå in bakvägen för att minimera skadan på tätskikt och flytta rören och byta 1-2 pelarplattor. Funkar detta?
3.Leva med problemet och kräva kompensation och istället för den blandarbricka som är på bilden köpa två runda blandarfästen och använda två excenterkopplingar (vilka ändå behövs för att gå från 160cc till 150 cc) för att sätta blandaren snett upp till vänster så att blandaren och duschen åtminstone kommer i "mitten". tanken är att blandarfästena förhoppnigsvis kan döljas hyfsat om man istället för den stora fula brickan de satt dit nu kan ha två mindre runda fästena och blandaren snett ovanpå? Funkar det tror ni?
Att lägga nytt kakel utanpå utesluter jag eftersom jag har Unidrain-lösning
Synpunkter mottages gärna
Så jag ser följande 3 alternativ:
1. Eventuellt ta bort pelarplattorna och flytta rören och lägga nytt tätskikt och sätta dit nya pelarplattor som V-g säger(invändningar. Plattsättaren sa att det gick men hans chef sa nej). Funkar detta?
2. Att som Skibbo gå in bakvägen för att minimera skadan på tätskikt och flytta rören och byta 1-2 pelarplattor. Funkar detta?
3.Leva med problemet och kräva kompensation och istället för den blandarbricka som är på bilden köpa två runda blandarfästen och använda två excenterkopplingar (vilka ändå behövs för att gå från 160cc till 150 cc) för att sätta blandaren snett upp till vänster så att blandaren och duschen åtminstone kommer i "mitten". tanken är att blandarfästena förhoppnigsvis kan döljas hyfsat om man istället för den stora fula brickan de satt dit nu kan ha två mindre runda fästena och blandaren snett ovanpå? Funkar det tror ni?
Att lägga nytt kakel utanpå utesluter jag eftersom jag har Unidrain-lösning
Synpunkter mottages gärna
Kanske byta till en duschpanel som går att montera centralt utifrån plattorna men justerat i sidled från rören. Skulle då dölja kopplingarna. Vet inte om det går att montera så, men jag har för mig att de (oftast) ansluts med armerade flexislangar.
Låt hantverkarna stå för ev merkostnader, t ex återköp av ditt gamla duschset.
Låt hantverkarna stå för ev merkostnader, t ex återköp av ditt gamla duschset.
Jag tycker det är hårt att kräva att hantverkarna skall stå för kostnaderna för ett nytt dushset då du köpt det själv. Det måste ju ändå åligga den som köper produkten att ta redan på vilka standarder som finns, upptäcker man då att det finns flera får man ju höra sig för om vilken standard de tänker följa. Det kan ju inte riktigt vara fel för hantverkarna att följa svensk standard.
Angående rörmissen så är nog den bästa lösningen att skaffa an duschpanel om du vill dölja felet helt. Att laborera med tätskicktet i efterhand leder nog till att alla garantier från tillverkaren av tätskicktet ryker och därmed försäkringsskyddet.
Angående rörmissen så är nog den bästa lösningen att skaffa an duschpanel om du vill dölja felet helt. Att laborera med tätskicktet i efterhand leder nog till att alla garantier från tillverkaren av tätskicktet ryker och därmed försäkringsskyddet.
Kan delvis hålla med. Jag hade dock ingen aning om att det fanns flera olika dimension (liksom alla jag känner och ställt frågan till de senaste dagarna) och HAFA har exv nästan enbart 150cc (europeisk standard). Då hantverkarna visste att jag köpt en duschblandare och då de vet om att et finns olika cc-mått, borde då inte hantverkaren kolla cc-måtten på duschblandaren innan han drar rören?mb29661 skrev:Jag tycker det är hårt att kräva att hantverkarna skall stå för kostnaderna för ett nytt dushset då du köpt det själv. Det måste ju ändå åligga den som köper produkten att ta redan på vilka standarder som finns, upptäcker man då att det finns flera får man ju höra sig för om vilken standard de tänker följa. Det kan ju inte riktigt vara fel för hantverkarna att följa svensk standard..
Kan en sån här duschpanel funka dvs kan man använda excenterkopplingar inuti panelen så att den hamnar rätt? Finns det andra modeller som är lite mer diskrtea? Länkar eller namn emottages gärna.mb29661 skrev:
Om hans chef sa "Nej" vad har han då för förslag? Du är inte nöjd och kan därmed göra avdrag på priset simple as that.
Antag ett alternativ och ta in offert för detta vips så har du avdraget.
Blandarens CCmått är upp till hantverkaren att kolla. Kallas nogrannhet. Antagande tycker jag inte är acceptabelt. Blandaren verkar ju funnits i bostaden INNAN åtminstone brickan sattes dit.
Vet man inte säkert frågar man eller kollar upp.
Antag ett alternativ och ta in offert för detta vips så har du avdraget.
Blandarens CCmått är upp till hantverkaren att kolla. Kallas nogrannhet. Antagande tycker jag inte är acceptabelt. Blandaren verkar ju funnits i bostaden INNAN åtminstone brickan sattes dit.
Vet man inte säkert frågar man eller kollar upp.
Som jag skrev i mitt inlägg (se ovan) så skulle nog de kunna funka om du är nöjd med designen. Sådana paneler kopplas ofta in med flexslangar så då spelar det mindre roll var rören kommer ut.mikeyboy123 skrev:
mikeyboy123 skrev:Kan delvis hålla med. Jag hade dock ingen aning om att det fanns flera olika dimension (liksom alla jag känner och ställt frågan till de senaste dagarna) och HAFA har exv nästan enbart 150cc (europeisk standard). Då hantverkarna visste att jag köpt en duschblandare och då de vet om att et finns olika cc-mått, borde då inte hantverkaren kolla cc-måtten på duschblandaren innan han drar rören?
Nått man även ska tänka på är att en del av dessa fräcka stylade blandare har varmvattnet på fel sida jämfört med svensk standard. Det gör att termostaten inte funkar om man kopplar in den som vanligt...
Hade tur att rörläggaren fick tag på min blandare och såg det innan inkoppling av den skett..
Affärerna informerar inte och jag som glad kund frågar inte för jag tror att allt är normalt *s* Inte fasiken tror man att sånt skiljer när det är välkända dyra märken.
Det finns blandarfästen till 150cc blandare med och utan lekande mutter, det gäller bara att veta vad man behöver innan vilket inte är lätt när man handlar en del själv och rörläggaren en del... Som gjort för kaos...
Ursäkta inlägget som inte har med kakelmissen att göra men det är lite blandarfakta som kan va nyttig att känna till i alla fall för lekmän som mej..
Mvh Patrik
HansGrohe har flera snygga duschpaneler och är dessutom kvalitetsvaror. Problemet är att deras enklaste och snyggaste paneler inte är tillräckligt breda för att täcka hålen och en flytt av dessa. har dock hittat en, "Waterfall duschpanel" art.nr 10920000 som är bredare och riktigt, riktigt snygg! I Sverige kostar den SEk 37.000kr och beställd från tyskland EUR 2070 + frakt. Å andra sidan kostar det firman bra mycket mer om de skulle vara tvungna att göra om badrummet. Jag skulle köra hårt! Lycka till!
Titta på sidan 35 i denna katalog
http://files.hansgrohe.com/pageflip/axor/collections08/se-sv/index.html
eller sök på
Axor Starck X Duschsystem Waterwall
på www.megabad.com då får du upp fler bilder på duschpanelen. Den är riktigt läcker från sidan.
Titta på sidan 35 i denna katalog
http://files.hansgrohe.com/pageflip/axor/collections08/se-sv/index.html
eller sök på
Axor Starck X Duschsystem Waterwall
på www.megabad.com då får du upp fler bilder på duschpanelen. Den är riktigt läcker från sidan.
Ögnade bara igenom tråden och blev inte klok på om det var ett alternativ att sätta en ny omgång plattor på de befintliga? Om det är det så kanske du kan hitta en annan liten platta att sätta som pelare som i slutändan ger en lite bredare pelare än den du har nu. Du får då klippta vita plattor på var sida om pelaren, men bättre det än en tunn skitrad längst in i hörnet.
Tack för alla svar. Hantverkarna har varit borta några dagar (vilket har varit skönt då man fått tid att fundera på lite olika lösningar). Duschpanel funkar säkerligen men då mitt badrum endast är 3 kvadratmeter tror jag det ser för blaffigt ut med en stor duschpanel som är 30 cm bred och minst 10 cm tjock.
Jag funderar på om det eventeullt går att specialbeställa en väggbricka som är bredare på vänstra sidan om rören än på den högra sidan och 30cm bred så att den täcker hela bredden på pelaren. Använder man sedan excenterkopplingar för att få blandaren och duschen på mitten av pelaren skulle man säkerligen tänka mindre på att just rören kom ut snett. Tror ni det finns möjlighet att specialbeställa en sådan plåtbricka hos en plåtslagare eller liknande? Och skulle det blir hyfsat resultat?
Jag funderar på om det eventeullt går att specialbeställa en väggbricka som är bredare på vänstra sidan om rören än på den högra sidan och 30cm bred så att den täcker hela bredden på pelaren. Använder man sedan excenterkopplingar för att få blandaren och duschen på mitten av pelaren skulle man säkerligen tänka mindre på att just rören kom ut snett. Tror ni det finns möjlighet att specialbeställa en sådan plåtbricka hos en plåtslagare eller liknande? Och skulle det blir hyfsat resultat?
Hej igen
Verkar som allt kanske löser sig till slut. Nu har firman gått med på att ta bort 2 stycken 30x30, dra ut rören på rätt ställe, lägga nytt tätskikt och nya plattor. Borde väl inte vara några problem för mig om det eventuellt skulle bli en vatenskada om några år då allt är gjort vitt med tätskiktsbevis och garanti från firman?
Verkar som allt kanske löser sig till slut. Nu har firman gått med på att ta bort 2 stycken 30x30, dra ut rören på rätt ställe, lägga nytt tätskikt och nya plattor. Borde väl inte vara några problem för mig om det eventuellt skulle bli en vatenskada om några år då allt är gjort vitt med tätskiktsbevis och garanti från firman?