Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle TS ha rätt att bryta köpeavtalet genom att lämna tillbaka listen? Avtal ska hållas och det gäller i båda riktningarna!
Avtal? Det finns inget avtal, bara en uppskattning från en hantverkare som ställer upp och utför en tjänst gratis på sin fritid. TS är 100% vinglig i sitt tänk.

Z Zlatje skrev:
Jag skulle beställa ny bottenlist till min garageport. Helt vanlig port. Jag kontaktar först Garageportexperten men de behövde se kvittot motsvarande men jag beställde den genom installatören, som är en annan person tillika den som installerade porten. Jag skulle såklart absolut ta det genom honom och att han beställer listen. Jag sa absolut men han kan glömma att jag betalar något påslag.

Under ungefär 3 veckors leveranstid frågar jag 2-3 gånger vad listen kostar, så jag vet om det är värt det. Han säger att han inte fått fakturan på sin beställning än. Han ringer och meddelar att listen är hos honom. Jag åker utanför hans privata bostad och hämtar upp den rätt upp och ner. Ingen direkt leveransbekräftelse eller något. Jag frågar igen vad listen kostar. Oklart men 500-800kr borde den kosta sa han.

Dum nog som jag var åkte jag hem och satte dit listen under helgen. Nu i måndags fick jag sms: ''Gummilisten blev dyrare än vad jag räknade med. 2159kr inkl frakt utan påslag''. Helt sinnessjukt pris för en liten gummilist.
Jag påpekade i sms att det var betydligt dyrare än hans 500-800kr han sa till mig och att det var synd att jag hann sätta dit den för annars hade jag aldrig tagit emot den.
- ''Sorry''. Det var hans svar på det sms:et och fakturan är skickad på 2159kr.

Jag är såklart skit förbannad för jag tycker att han ska betala för sitt misstag. Han borde enligt mig säga 800kr och han står för resten men han verkar inte vilja ha fler kunder i framtiden.
Nu funderar jag på vad jag juridiskt kan göra. Bestrida fakturan? På vilka grunder? ''offerten'' var ju muntlig och jag kan inte retunera listen nu heller. Jag stör mig något extremt på hans ''sorry'' så jag undrar ifall jag inte kan bestrida fakturan och säga att jag aldrig fått listen? Det finns inget sätt för honom att bevisa att jag fått listen då den aldrig skickades till mig och jag skrev aldrig på mottagandet. Eller jo, sms:et där jag säger att jag aldrig skulle satt dit den men där erkänner han indirekt att han sa 500-800kr för den också (om han nu sparat sms:et. Dock har jag det).

Tack för all hjälp
Ursäkta mig men det enda felet jag ser här är ditt eget agerande. Du ber säljaren beställa en list till din garagedörr UTAN att veta vad den kommer att kosta. DU hämtar listen hemma hos säljaren fortfarande utan att veta vad den kostar. DU monterar listen på din garagedörr fortfarande UTAN att veta vad den kostar. Säljaren vidarbefodrar den fakturerade kostnaden för listen och du börjar gnälla att den är för dyr??? Bit i det sura och ta lärdom av detta till nästa gång är mitt råd!

• Arg
Workingclasshero
  • Laddar…
Fairlane
Robert63 Robert63 skrev:
Avtal? Det finns inget avtal, bara en uppskattning från en hantverkare som ställer upp och utför en tjänst gratis på sin fritid. TS är 100% vinglig i sitt tänk.
Nja, ett avtal finns ju, om än inte skriftligt och utan belopp.
Ber jag ett företag beställa hem en vara åt mig och de accepterar så finns ett avtal, men visst ahde det varit bättre att få det skriftligt.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, ett avtal finns ju, om än inte skriftligt och utan belopp.
Ber jag ett företag beställa hem en vara åt mig och de accepterar så finns ett avtal, men visst ahde det varit bättre att få det skriftligt.
10 000 inlägg!! 🥳

Detta av tal du syftar till.

Vad säjer det?

Väldigt Svårt att För Stå Vad Du För Söker Ut trycka. som regel.

Vi Kan Bara Ana. att du tycker kund ska ha listen gratis.

Kan ske Har Du Rätt. Kan ske inte.

Fairlane
E El-Löken66 skrev:
10 000 inlägg!! 🥳

Detta av tal du syftar till.

Vad säjer det?

Väldigt Svårt att För Stå Vad Du För Söker Ut trycka. som regel.

Vi Kan Bara Ana. att du tycker kund ska ha listen gratis.

Kan ske Har Du Rätt. Kan ske inte.
Ja, du och jag har väldigt svårt att förstå varandra det vet vi sen tidigare.
Jag säger ingenstans att kunden ska ha listen gratis, så du seglar iväg med dina funderingar som vanligt, och som vanligt helt galet. Jag tror att du är ensam i din tolkning av att jag tycker kunden ska ha den gratis. Jag säger bara att det finns ett avtal, inget annat. Försök att inte läsa in mer än så i det hela.

Jag tycker hela grejen är klantigt genomförd från båda sidor, men innan jag kommer med min åsikt vill jag veta att jag förstått förloppet korrekt då det känns lite oklart, åtminstone för mig. Jag kan dock avslöja att jag aldrig kommer komma till slutsatsen att kunden ska få listen gratis.

• Gilla
  • Haha
sir_daniel och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag har läst igenom tråden en gång till för att det kommit fram ny information på vägen. Så här tolkar jag det som har hänt, TS får gärna korrigera om jag har fel. Det är ju bra om vi har en korrekt bil när vi diskuterar frågan.

1. TS beställer en garageport från Firma X och får den även monterad av samma Firma.
2. TS kommer senare på att han vill ha en list till porten och försöker beställa denna direkt från Garageportexperten (GPE) då det är en port från dem. Det går inte eftersom han saknar artikelnummer på porten. GPE rekommenderar TS att beställa från firma X som vet vilken port som monterats
3. TS kontaktar Firma X och ber de beställa hem listan och säger att han inte är beredd att betala påslag
4. Firma X beställer hem delen, utan att kolla priset
5. TS försöker därefter under 2-3 veckors tid få reda på priset utan resultat
6. Listen anländer till slut och Firma X ringer kunden och meddelar att den kommit, varpå TS hämtar den direkt hos ägaren till Firma X då TS är nära platsen.
7. TS frågar igen var listen kostar och får svar "Oklart men 500-800kr borde den kosta"
8. TS monterar listen och får sen reda på att priset är mycket högre.

Om ovanstående händelseförlopp är korrekt så dyker följande frågor upp hos mig
a) Varför har inte TS tillgång till artikelnummer på den vara som han köpt?
b) Varför kollar inte Firma X upp priset innan de lägger beställningen och frågar om det fortfarande är intressant? Det är rimligtvis en trivial sak.
c) Varför säger man ett pris när man inte har en aning? Klart att det kommer uppfattas som att det är där man kommer hamna så varför ta den risken i onödan istället för att bara säga, "Jag vet faktiskt inte, jag får återkomma med det."

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har läst igenom tråden en gång till för att det kommit fram ny information på vägen. Så här tolkar jag det som har hänt, TS får gärna korrigera om jag har fel. Det är ju bra om vi har en korrekt bil när vi diskuterar frågan.

1. TS beställer en garageport från Firma X och får den även monterad av samma Firma.
2. TS kommer senare på att han vill ha en list till porten och försöker beställa denna direkt från Garageportexperten (GPE) då det är en port från dem. Det går inte eftersom han saknar artikelnummer på porten. GPE rekommenderar TS att beställa från firma X som vet vilken port som monterats
3. TS kontaktar Firma X och ber de beställa hem listan och säger att han inte är beredd att betala påslag
6. Listen anländer till slut och Firma X ringer kunden och meddelar att den kommit, varpå TS hämtar den direkt hos ägaren till Firma X då TS är nära platsen.
7. TS frågar igen var listen kostar och får svar "Oklart men 500-800kr borde den kosta"

b) Varför kollar inte Firma X upp priset innan de lägger beställningen och frågar om det fortfarande är intressant? Det är rimligtvis en trivial sak.
c) Varför säger man ett pris när man inte har en aning? Klart att det kommer uppfattas som att det är där man kommer hamna så varför ta den risken i onödan istället för att bara säga, "Jag vet faktiskt inte, jag får återkomma med det."
Så ni tycker detta be teen de är ok.

T M Praktiskt taget hotar sej till en list. Var hittar du detta för 800?

Andra lister kan ske kostar så men inte just denna. Sen till kommer ju moms ett par hundra.

Priset är vid det till fället att jäm föra med retur. Kostar pengar och T M får inget.

Hen vill ha listen från Garage Port Experter. Var för ska då pris kollas upp. Var för ska alla hålla på att vela som ni gör i IT bransch en?

Jag vill ha en list.
Okej jag beställer.

När kommer listen?
Om två veckor.

Jag vet inte om jag vill ha den. Vad kostar?

Vad ska firman svara här menar ni? Tror ni dom vill ta kostnad för retur? Eller be hålla en o duglig list i laget?

Svaret kan ske inte var helt klock rent. Men det gick uppen braligen inte att få T M nöjd på något vis.

Fairlane Fairlane skrev:

Jag tror också att det gått till ungefär så. Tycker dock du har onödigt hög förväntan på servicenivå på ett företag som inte kan förvänta sig någon uppsida av affären mer än i bästa fall en nöjd kund.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Ganska simpelt, man säger nej tack om det är för mycket pyssel. Man ger ut artikelnumret så kunden själv kan fixa med listen. Eller så fifflar man helt enkelt inte med priset. Inget av detta har man velat göra så känns som ett regelrätt scam helt enkelt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
E
S Shylst skrev:
Ganska simpelt, man säger nej tack om det är för mycket pyssel. Man ger ut artikelnumret så kunden själv kan fixa med listen. Eller så fifflar man helt enkelt inte med priset. Inget av detta har man velat göra så känns som ett regelrätt scam helt enkelt.
Kund hade säker ligen fått både kvitto och artikel nummer. Men verkar inte intresse rad av detta. Bara av att hacka på montör. Hen tänkte kan ske att list skulle in gå.

Vad är väl 1500 i samman hanget. Är det mer än 800 annat än % uellt?

• Haha
Pin
  • Laddar…
Förstår inte varför du antar saker. Finns ingen poäng med att diskutera en enda fråga någonsin om man inte kan förutsätta att det som hänt stämmer enligt TS.

• Gilla
  • Arg
Festlund och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Fairlane Fairlane skrev:

exakt detta men det enda jag vill korrigera är punkt 3.
Jag smsade firman och sa att jag önskar få artnr på porten han installerat för att kunna beställa listen varpå han säger "nej nej jag löser en". Jag hade kontakt med GPE och allt de behövde från mig var artnr.
Då säger jag motsvarande "okej men då vill jag inte betala påslag" eftersom jag själv hade kunnat lägga en beställning på mail till GPE.

a) fakturan från Firma X stod det bara "portnamn xxxxx kr".

Jag VET att detta är mitt fel och slarv. Jag skulle helt enkelt inte lita på Firma X. Jag brukar alltid kräva pris på tjänster av denna anledningen men han installerar portar dagligen, så trodde genuint att priset stämde. Precis som man över telefon kanske frågar en elektriker vad det kostar att byta en säkring. Då tror man ju på det utan att kräva summan/offert på mail först. I alla fall när det handlar om småsummor.

Jag tycker helt enkelt att Firma X borde stå för överskottet då han vet att han "gjorde fel". Hans "sorry" är ju beviset på det. Nu har jag artnr på porten för jag tog reda på det genom listen artnr. Kommer aldrig kontakta eller rekommendera Firma X för personligen tycker JAG detta är oärligt beteende.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Så ni tycker detta be teen de är ok.
Ursäkta, men är du läskunnig?
Jag ställer en fråga om jag uppfattat det hela korrekt, inget annat. Om jag har uppfattat det hela korrekt kan jag dra en slutsats, om jag har uppfattat det fel och får förklarat vad jag missförstått, så kanske jag drar en helt annan slutsats. Det är väl inte så svårt att förstå?

Jag har inte skrivit en rad om vad jag tycker är ok eller inte.
E El-Löken66 skrev:
T M Praktiskt taget hotar sej till en list. Var hittar du detta för 800?
Hotar till sig en list? Du läser nog en annan tråd än jag.
Var jag hittar 800... Testa att läsa inlägg #1 till exempel... 🙄
E El-Löken66 skrev:
Andra lister kan ske kostar så men inte just denna. Sen till kommer ju moms ett par hundra.
Ja, olika lister kostar olika, det är ju därför jag anser att det är dumt att säga ett pris utan att kolla.
Nej, det tillkommer inte moms. Det pris man säger till kund är inklusive moms.
E El-Löken66 skrev:
Priset är vid det till fället att jäm föra med retur. Kostar pengar och T M får inget.
Återigen en helt annan fråga än den jag diskuterade. Givetvis kostar hantering och eventuell retur pengar, om det ens går att returnera. Ytterligare ett skäl att försöka se till att det blir rätt från början.
Vem är T M?
E El-Löken66 skrev:
Hen vill ha listen från Garage Port Experter. Var för ska då pris kollas upp. Var för ska alla hålla på att vela som ni gör i IT bransch en?
Köper du ofta saker utan att veta priset?
Jag gör det inte ofta, men det har hänt.
Jag hade en elektriker hemma för lite jobb för några år sen. Han föreslog ytterligare förbättringar och jag frågade vad det skulle kosta. Han sa att han inte hade något exakt pris, men ungefär x-y kronor borde det kosta. Kör på det sa jag och han köpte prylarna och monterade och priset blev ungefär där han sagt. Jag var nöjd och betalade utan gnäll eller prut och har rekommenderat denne elektriker till fler personer sen.
Jag är rätt övertygad om att du kommer tolka detta som att jag försökte pruta och ville få det gratis, det har du ju gjort många gånger förr...
E El-Löken66 skrev:
Jag vill ha en list.
Okej jag beställer.

När kommer listen?
Om två veckor.

Jag vet inte om jag vill ha den. Vad kostar?

Vad ska firman svara här menar ni? Tror ni dom vill ta kostnad för retur? Eller be hålla en o duglig list i laget?

Svaret kan ske inte var helt klock rent. Men det gick uppen braligen inte att få T M nöjd på något vis.
Hade jag haft firman hade jag redan i förstaläget, när kunden säger att han vill ha en list sagt:
"Ok, jag ska kolla vad den kan tänkas kosta för priset kan variera rätt mycket, så du vet.". Sen hade jag sagt att vi självklart måste lägga på för våra kostnader.

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Z Zlatje skrev:
Jag smsade firman och sa att jag önskar få artnr på porten han installerat för att kunna beställa listen varpå han säger "nej nej jag löser en". Jag hade kontakt med GPE och allt de behövde från mig var artnr.
Då säger jag motsvarande "okej men då vill jag inte betala påslag" eftersom jag själv hade kunnat lägga en beställning på mail till GPE.

Jag VET att detta är mitt fel och slarv. Jag skulle helt enkelt inte lita på Firma X. Jag brukar alltid kräva pris på tjänster av denna anledningen men han installerar portar dagligen, så trodde genuint att priset stämde. Precis som man över telefon kanske frågar en elektriker vad det kostar att byta en säkring. Då tror man ju på det utan att kräva summan/offert på mail först. I alla fall när det handlar om småsummor.

Jag tycker helt enkelt att Firma X borde stå för överskottet då han vet att han "gjorde fel". Hans "sorry" är ju beviset på det. Nu har jag artnr på porten för jag tog reda på det genom listen artnr. Kommer aldrig kontakta eller rekommendera Firma X för personligen tycker JAG detta är oärligt beteende.
OK, tack för kompletteringen.
Jag tycker du ska begära att få artikelnummer till din port.
Kanske behöver du beställa reservdelar om 5 år och då kanske inte Firma X finns kvar, alternativt minns de inte.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:

Men vad kostar listen hos dom då om du hade beställt därifrån, det är ju det som är det viktiga i sammanhanget
Listen måste du väl antagligen ha oavsett pris?

• Gilla
Allmäntvetgirig och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.