Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är inte värt att bråka, så TS bör betala 800:- som avtalat och hoppas att hantverkaren inser det korkade i att bråka.
Det finns som jag förstår det inget avtalat och inte heller någon hantverkare.

Förstår jag det rätt finns det en kund och en återförsäljare. Och kunden har varit drivande i affären.

Det är inte omöjligt att din lösning skulle funka, men det korkade återförsäljaren lär lära sig stt inte göra är att hjälpa privatkunder. Tyvärr.

• Gilla
Eisen13
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns som jag förstår det inget avtalat och inte heller någon hantverkare.
Avtal finns alltid. Sen kan det vara ett väldigt summariskt avtal men helt uppenbart finns det ett avtal. Annars skulle ingen affär kunna äga rum.
När det gäller hantverkare pudlar jag djupt och upprepat! 🐩 🐩 Det finns ingen hantverkare inblandad här! Jag skulle ha skrivit säljare! I sak förändrar det dock inget alls!

Förstår jag det rätt finns det en kund och en återförsäljare. Och kunden har varit drivande i affären.
Så uppfattar jag det också. Relevansen av vem som varit drivande har jag dock svår att se.

Det är inte omöjligt att din lösning skulle funka, men det korkade återförsäljaren lär lära sig att inte göra är att hjälpa privatkunder. Tyvärr.
Ett mycket rimligt utfall. Dock inget som jag ser att TS behöver fundera kring. Ett annat möjligt utfall är att återförsäljaren skulle lära sig att inte ge påhittade prisuppgifter i tron att de saknar rättsverkan...

Men som jag skrivit tidigare. En förhandlingslösning som gör båda parter lagom missnöjda är helt klart en möjlighet. Lite anser jag dock säljaren sätter spelreglerna när denne bara skickar en faktura på närmare tre gånger tidigare uppgivet maxpris. Sånt får i alla fall mig att börja linda händerna...

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Var hittar du lagstöd för att det är relevant när säljaren lämnar prisuppgift och att det spelar någon roll om köparen måste "lirka" för att få denna uppgift?
Man beställer blint och betalat eller ber om ett pris och beställer. Vet man inte vad det kostar och det råkar vara så att man är priskänslig så varken hämtar eller monterar man.

Det faktum att TS åker hem till säljaren och hämtar den vid dennes bostad tyder på att det har varit jävligt stressigt att få listen. Först är den beställd, sen har TS tjatat om vad den kostar, det var första felet. Sen har TS tjatat fram ett pris från en installatör som troligtvis inte är van vid att sälja delar utan att montera delar. Det var ett misstag av installatören att inte säga ”det vet jag inte innan fakturan kommer men jag skulle gissa på…….” Eller var det just det han sa?

Andra stora misstaget var att hämta ut sen utan att fått ett pris och det tredje var väl att montera den innan TS fått ett pris.

Konsumenträtten är stark men jag tycker detta är för tafatt faktiskt och när TS tom har som alternativ att inte betala alls med motiveringen att det inte finns bevis på att han fått nån list öht så blir man matt.

Vad hände med ”ta lite eget jävla ansvar för nåt”?

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
TS tom har som alternativ att inte betala alls med motiveringen att det inte finns bevis på att han fått nån list öht så blir man matt.
Ja det är ett otroligt svinaktigt resonerande av TS! Jag har dock redogjort för min uppfattning om rättsläget. Inte för hur jag känner för delar av TS resonemang.

F
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det är ett otroligt svinaktigt resonerande av TS! Jag har dock redogjort för min uppfattning om rättsläget. Inte för hur jag känner för delar av TS resonemang.
Mycket hänger ju på vad installatören faktiskt har sagt. Om den skall kosta 500-800kr eller om det varit sagt att det vet man inte förrän fakturan kommer men det borde vara 500-800kr. Det är viss skillnad.

Själv hade jag frågar vad listen kostar och jag hade fått det svaret på nåt sätt, sen hade jag beställt och sen hade jag betalat det offererade priset.

F fsn skrev:
Mycket hänger ju på vad installatören faktiskt har sagt. Om den skall kosta 500-800kr eller om det varit sagt att det vet man inte förrän fakturan kommer men det borde vara 500-800kr.
Jag anser att man som näringsidkare gentemot en konsument ska inse att en prisuppgift kommer att ses som ett bindande avtalsvillkor hur "flummigt" uppgiften än presenteras. Är man "dum/välvillig" nog att ge ett gissat pris som sedan visar sig vara en tredjedel av "rätt pris" får man helt sonika ta det som lärpengar... Här pratar jag givetvis inte om rena förklaringsmisstag.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Avtal finns alltid.
Sorry, min tur att pudla. Skulle stått avtalat pris. Att det finns ett avtal är vi eniga om, liksom att det är besvärande tunt.
Alfredo Alfredo skrev:
När det gäller hantverkare pudlar jag djupt och upprepat! 🐩 🐩 Det finns ingen hantverkare inblandad här! Jag skulle ha skrivit säljare! I sak förändrar det dock inget alls!
Att poängtera att det inte finns någon hantverkare gjorde jag inte för att märka ord, utan för att ytterligare betona att konsumenttjänstlagens regler om ungefärlig prisuppgift inte är tillämpliga. Så jag tycker att det spelar en viss roll.

Sorry, min tur att pudla.
Accepteras givetvis förbehållslöst men mina pudlar var snyggare. 😂

konsumenttjänstlagens regler om ungefärlig prisuppgift inte är tillämpliga. Så jag tycker att det spelar en viss roll.
Fast gör inte det säljarens situation än mer trist? Konsumenttjänstlagen pratar om "ungefärlig prisuppgift" och en "flexibilitet" med "upp till 15 procent extra". Några sådan möjligheter ger inte Konsumentköplagen säljaren.

Huruvida säljarens prisuppgifter ska ses som ett bindande avtalsvillkor eller inte är som jag ser det en fråga som inte alls påverkas av om KTjL eller KKL anses tillämplig.

F
Alfredo Alfredo skrev:
Accepteras givetvis förbehållslöst men mina pudlar var snyggare. 😂

Fast gör inte det säljarens situation än mer trist? Konsumenttjänstlagen pratar om "ungefärlig prisuppgift" och en "flexibilitet" med "upp till 15 procent extra". Några sådan möjligheter ger inte Konsumentköplagen säljaren.

Huruvida säljarens prisuppgifter ska ses som ett bindande avtalsvillkor eller inte är som jag ser det en fråga som inte alls påverkas av om KTjL eller KKL anses tillämplig.
Det finns inte mycket att tveka på angående konsumentköplagen, däremot finns det lite övrigt att önska runt dokumentation av avtalet. Det blir lätt så här med en slarvig kund och en säljare som är van att även installera.

Det är som det är, men oavsett vilket så tycker jag att TS skött det kasst från början. Sen blir jag jävligt tvär när TS tycker att han kan förneka att att han ens fått produkten och att det skulle vara hans sätt att ta sig ur betalningsansvar.

Det finns mängder av kassa hantverkare och säljare och det vore naiv att tro att det inte finns minst lika många kassa kunder. Jag är absolut för att man skall lida som hantverkare eller handlare om man ocker-skor sig eller är allmänt kass eller lurar lekmän. Men det förutsätter att man uppträder och agerar korrekt som kund.

EDIT: JAg skrev hen av misstag, ingen får tro nåt annat. Jag tycker inte det eländet hör hemma i vare sig tal eller skrift och har därför gjort en rimlighetsanalys och bytt ut det mot han.

• Gilla
Ockupanten och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
men mina pudlar var snyggare. 😂
Enig!

F fsn skrev:
Sen blir jag jävligt tvär när TS tycker att han kan förneka att han ens fått produkten och att det skulle vara hans sätt att ta sig ur betalningsansvar.
Här är vi som jag tidigare sagt fullkomligt eniga. Det är ett svinaktigt och rent kriminellt sätt att resonera. Jag väljer dock att se det som "barnsliga lösryckta hotelser" och inte som en faktisk handlingsplan.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Hur ser profilen ut på garage porten?
Googla lite och beställ och byt själv, inte så svårt
Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! 601,72kr 9% Off | 3M Garage Door Bottom Seal Weather Stripping PVC Rubber Seal Strip Electric Door Bottom Seal Water Noise Seal Bumper Strip
[länk]

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! 230,04kr 40% Off | 3/5m Garage Door Weather Multipurpose Home Edge Replacement Full Wrap Dustproof Portable Adhesive Seal Strip Bottom Rubber Trim
[länk]

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! 109,85kr 32% Off | 1meter/3meters Genuine Original Garage Door Bottom Shuttergate. Electric Door Bottom Sealing Rubber Strips of Leather
[länk]
Behöver väl inte byta redan?

H
Z Zlatje skrev:
Jag skulle beställa ny bottenlist till min garageport. Helt vanlig port. Jag kontaktar först Garageportexperten men de behövde se kvittot motsvarande men jag beställde den genom installatören, som är en annan person tillika den som installerade porten. Jag skulle såklart absolut ta det genom honom och att han beställer listen. Jag sa absolut men han kan glömma att jag betalar något påslag.

Under ungefär 3 veckors leveranstid frågar jag 2-3 gånger vad listen kostar, så jag vet om det är värt det. Han säger att han inte fått fakturan på sin beställning än. Han ringer och meddelar att listen är hos honom. Jag åker utanför hans privata bostad och hämtar upp den rätt upp och ner. Ingen direkt leveransbekräftelse eller något. Jag frågar igen vad listen kostar. Oklart men 500-800kr borde den kosta sa han.

Dum nog som jag var åkte jag hem och satte dit listen under helgen. Nu i måndags fick jag sms: ''Gummilisten blev dyrare än vad jag räknade med. 2159kr inkl frakt utan påslag''. Helt sinnessjukt pris för en liten gummilist.
Jag påpekade i sms att det var betydligt dyrare än hans 500-800kr han sa till mig och att det var synd att jag hann sätta dit den för annars hade jag aldrig tagit emot den.
- ''Sorry''. Det var hans svar på det sms:et och fakturan är skickad på 2159kr.

Jag är såklart skit förbannad för jag tycker att han ska betala för sitt misstag. Han borde enligt mig säga 800kr och han står för resten men han verkar inte vilja ha fler kunder i framtiden.
Nu funderar jag på vad jag juridiskt kan göra. Bestrida fakturan? På vilka grunder? ''offerten'' var ju muntlig och jag kan inte retunera listen nu heller. Jag stör mig något extremt på hans ''sorry'' så jag undrar ifall jag inte kan bestrida fakturan och säga att jag aldrig fått listen? Det finns inget sätt för honom att bevisa att jag fått listen då den aldrig skickades till mig och jag skrev aldrig på mottagandet. Eller jo, sms:et där jag säger att jag aldrig skulle satt dit den men där erkänner han indirekt att han sa 500-800kr för den också (om han nu sparat sms:et. Dock har jag det).

Tack för all hjälp
Han hade väl dåligt koll men han skulle ha hört av sig när priset var så mycket högre än vad han sa, när han beställde lär han ha fått priset eller när han hade fått orderbekräftelsen, då kunde han ha meddelat dig, jag har fått orderbekräftelsen, priset är xx kr, är det ok? Du accepterade det priset han trodde. Det är inte ok att ta 3-dubbelt pris utan att meddela kunden.
Är det så att han har fläskat på ordentligt då är det ocker. Kolla med någon annan vad deras pris är. Sen kan man inte begära att han skall beställa och inte tjäna några kronor på det, det tar ju hans tid i anspråk, beställa, ta emot godset, betala fakturan till leverantören.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Ööööh... Själv har jag mycket mer att lägga tiden på än nå chabbel om några småsummor.

Betala o fortsätt med nåt dyrare underhåll.
Ibland går man bara back...

Nu vet du ju hur du ska förfara i fortsättningen när det gäller underhåll.

En billig erfarenhet.

E El-Löken66 skrev:
ska betala 800? Sjuka män i skor det finns här.

Gör ni lika på Konsum?

Om vi för ut sätter att säljaren ljuger.
Kan ske betalde hen bara 399 för listen.
S statiker skrev:
Vänta lite nu här.
Du beställer en list utan att veta priset. Du ringer portmontören ett par gånger mellan beställning och leverans för att fråga om priset utan att få besked. Portmontören var sjysst att kontakta dig på studs när listen du beställt kommit och han sparade dig därmed någon dag genom att låta dig komma förbi hans bostad. -Han förstod du var angelägen att få listen så snabbt som möjligt eftersom du ringt flera gånger och frågat om den.

Portmontören visste inte vad den kostade när du hämtade den eftersom han bara fått följesedel där inget pris står. Han sa dock vad han tyckte den borde kosta.
Han gjorde inte heller påslag på priset vilket innebär att du skulle betala vad han blivit fakturerad.

Tänk om alla montörer var lika smidiga och generösa som din portmontör! Hade jag behövt en garageport hade jag gärna låtit honom sälja och montera den till mig.

Han har lagt tid och energi på dig och gjort mer för dig än vad man kan förvänta sig. Inte en krona fick han för det. Ännu värre -du ville att han skulle betala dig efter att du köpt grisen i säcken.

Otack är världens lön.
Han vägrade ge ut vad min port hade för namn/art nr, utan försökte tjäna en slant med påslaget när jag själv kunde gått till garaportexperten och fått veta priset direkt/haft samma pris som fakturan idag ligger på.

Jag klantade mig men med de småsummorna hade jag tyckt att en hantverkare med ryggrad betalat själv för sitt misstag till kund.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.