42 288 läst ·
277 svar
42k läst
277 svar
Hantverkare vägrar stå för sitt misstag. Fel summa.
Märkligt att du ger din installatör uppdraget att beställa listen, utan besked om vad den kostar, och sedan ondgör dig för att listen kostade mer än din förhoppning. Att installatören tar betalt av dig för att utföra tjänster till dig är en självklarhet.Z Zlatje skrev:Jag skulle beställa ny bottenlist till min garageport. Helt vanlig port. Jag kontaktar först Garageportexperten men de behövde se kvittot motsvarande men jag beställde den genom installatören, som är en annan person tillika den som installerade porten. Jag skulle såklart absolut ta det genom honom och att han beställer listen. Jag sa absolut men han kan glömma att jag betalar något påslag.
Under ungefär 3 veckors leveranstid frågar jag 2-3 gånger vad listen kostar, så jag vet om det är värt det. Han säger att han inte fått fakturan på sin beställning än. Han ringer och meddelar att listen är hos honom. Jag åker utanför hans privata bostad och hämtar upp den rätt upp och ner. Ingen direkt leveransbekräftelse eller något. Jag frågar igen vad listen kostar. Oklart men 500-800kr borde den kosta sa han.
Dum nog som jag var åkte jag hem och satte dit listen under helgen. Nu i måndags fick jag sms: ''Gummilisten blev dyrare än vad jag räknade med. 2159kr inkl frakt utan påslag''. Helt sinnessjukt pris för en liten gummilist.
Jag påpekade i sms att det var betydligt dyrare än hans 500-800kr han sa till mig och att det var synd att jag hann sätta dit den för annars hade jag aldrig tagit emot den.
- ''Sorry''. Det var hans svar på det sms:et och fakturan är skickad på 2159kr.
Jag är såklart skit förbannad för jag tycker att han ska betala för sitt misstag. Han borde enligt mig säga 800kr och han står för resten men han verkar inte vilja ha fler kunder i framtiden.
Nu funderar jag på vad jag juridiskt kan göra. Bestrida fakturan? På vilka grunder? ''offerten'' var ju muntlig och jag kan inte retunera listen nu heller. Jag stör mig något extremt på hans ''sorry'' så jag undrar ifall jag inte kan bestrida fakturan och säga att jag aldrig fått listen? Det finns inget sätt för honom att bevisa att jag fått listen då den aldrig skickades till mig och jag skrev aldrig på mottagandet. Eller jo, sms:et där jag säger att jag aldrig skulle satt dit den men där erkänner han indirekt att han sa 500-800kr för den också (om han nu sparat sms:et. Dock har jag det).
Tack för all hjälp
Du kan inte ensidigt bestämma att den som är dig behjälplig med tjänster inte får göra ett materilpåslag (ta betalt).
Om jag förstår dig rätt var listen beställd av din installatör, på uppdrag av dig, som sedan väntade in fakturan från garageportexperten för att informera dig om pris. Om priset är för högt är det i mitt tycke är det då för sent att ångra din beställning hos installatörer.
Du hade mycket väl haft möjlighet att invänta prisuppgift och sedan lämnat klartecken att lägga beställning av listen.
Att du dessutom är beredd att utsätta din installatör, som hjälpt dig, för osanning och försöka hitta ett kryphål att listen inte är levererad till dig är är ett lågvattenmärke.
Mitt råd: betala omgående, gläds åt att din port är renoverad relativt prisvärt, var tydlig mot dina leverantörer när du beställer varor/tjänster.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja, jag är inte så artistiskt lagd, men jag försöker måla lite ändå.E El-Löken66 skrev:
Jag försöker mig på att läsa mellan raderna och ser att El-Löken alltid tycker att kunden har fel och borde betala 25000 kronor för listen.
Vad tycker du? Gick det bra när jag läste mellan raderna? Blev diskussionen bättre?
Beställ själv nästa gång! Varför ska ngn göra det gratis åt Dig?Z Zlatje skrev:Jag skulle beställa ny bottenlist till min garageport. Helt vanlig port. Jag kontaktar först Garageportexperten men de behövde se kvittot motsvarande men jag beställde den genom installatören, som är en annan person tillika den som installerade porten. Jag skulle såklart absolut ta det genom honom och att han beställer listen. Jag sa absolut men han kan glömma att jag betalar något påslag.
Under ungefär 3 veckors leveranstid frågar jag 2-3 gånger vad listen kostar, så jag vet om det är värt det. Han säger att han inte fått fakturan på sin beställning än. Han ringer och meddelar att listen är hos honom. Jag åker utanför hans privata bostad och hämtar upp den rätt upp och ner. Ingen direkt leveransbekräftelse eller något. Jag frågar igen vad listen kostar. Oklart men 500-800kr borde den kosta sa han.
Dum nog som jag var åkte jag hem och satte dit listen under helgen. Nu i måndags fick jag sms: ''Gummilisten blev dyrare än vad jag räknade med. 2159kr inkl frakt utan påslag''. Helt sinnessjukt pris för en liten gummilist.
Jag påpekade i sms att det var betydligt dyrare än hans 500-800kr han sa till mig och att det var synd att jag hann sätta dit den för annars hade jag aldrig tagit emot den.
- ''Sorry''. Det var hans svar på det sms:et och fakturan är skickad på 2159kr.
Jag är såklart skit förbannad för jag tycker att han ska betala för sitt misstag. Han borde enligt mig säga 800kr och han står för resten men han verkar inte vilja ha fler kunder i framtiden.
Nu funderar jag på vad jag juridiskt kan göra. Bestrida fakturan? På vilka grunder? ''offerten'' var ju muntlig och jag kan inte retunera listen nu heller. Jag stör mig något extremt på hans ''sorry'' så jag undrar ifall jag inte kan bestrida fakturan och säga att jag aldrig fått listen? Det finns inget sätt för honom att bevisa att jag fått listen då den aldrig skickades till mig och jag skrev aldrig på mottagandet. Eller jo, sms:et där jag säger att jag aldrig skulle satt dit den men där erkänner han indirekt att han sa 500-800kr för den också (om han nu sparat sms:et. Dock har jag det).
Tack för all hjälp
I normala köpeavtal är det praxis, ja.B Bernt Ö97 skrev:
I detta fall har dock TS i sitt anbud tydligt angett att han inte accepterar något påslag:
Säljaren har, som jag förstår det, accepterat TS anbud och då gäller dessa avtalade villkor.Z Zlatje skrev:
Om säljaren gör detta av snällhet, dumhet eller andra skäl kan vi naturligtvis roa oss med att spekulera kring men jag har svårt att se relevansen i detta.
Nej inte ensidigt men TS kan och har föreslagit dessa villkor i sitt anbud och säljaren har accepterat dem. Då gäller de.B Bernt Ö97 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Du kanske ska läsa lite först?Christer G.V. skrev:
TS försökte beställa listen själv, men behövde ett artikelnummer för att kunna genomföra beställningen. TS kontaktade då firman som installerat porten och bad om artikelnumret för att kunna göra beställningen, men firman svarade då att de skulle fixa beställningen själv. TS var väl ok med det om de inte la på någonting.
Så jag tycker nog TS gjorde ett försök att beställa själv.
Som jag ser det så har båda parter agerat fel här.
Företaget borde tillhandahållit artikelnummer på den vara som de sålt till TS och de borde kontrollerat priset på varan innan de la sin beställning och kollat att kunden var ok med det priset. Sen borde de inte gissa ett pris.
TS borde stått på sig om att få artikelnumret oavsett vem som sen lagt beställningen, kan vara bra att ha i framtiden. TS borde också frågat om priset på listen innan beställning lades, inte efter. Slutligen borde TS inte ens fundera på att låtsas som att han inte fått varan.
Var läser du om detta krav på före tag att till handa hålla kund med dessa dokument hen fick för tio år sen men har slarvat bort. Gratis?Fairlane skrev:
Du kanske ska läsa lite först?
TS försökte beställa listen själv, men behövde ett artikelnummer för att kunna genomföra beställningen. TS kontaktade då firman som installerat porten och bad om artikelnumret för att kunna göra beställningen, men firman svarade då att de skulle fixa beställningen själv. TS var väl ok med det om de inte la på någonting.
Så jag tycker nog TS gjorde ett försök att beställa själv.
Som jag ser det så har båda parter agerat fel här.
Företaget borde tillhandahållit artikelnummer på den vara som de sålt till TS och de borde kontrollerat priset på varan innan de la sin beställning och kollat att kunden var ok med det priset. Sen borde de inte gissa ett pris.
TS borde stått på sig om att få artikelnumret oavsett vem som sen lagt beställningen, kan vara bra att ha i framtiden. TS borde också frågat om priset på listen innan beställning lades, inte efter. Slutligen borde TS inte ens fundera på att låtsas som att han inte fått varan.
Och ska dom lägga tid att leta upp detta, åka ut till kund och titta på plats vilken port det gäller. Vill dom ju kanske ha en liten peng. Exempel vis lite marginal på att sälja en list, någon hundring.
Men kund ställer krav, hotar, ringer konstant och letat upp montörer i sitt hem. Men givet vis är att firmans fel. Då detta är ett konsument forum.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Har läst TS alla inlägg? Om inte, så gör det så får du förklaring från TS.B Bernt Ö97 skrev:Märkligt att du ger din installatör uppdraget att beställa listen, utan besked om vad den kostar, och sedan ondgör dig för att listen kostade mer än din förhoppning. Att installatören tar betalt av dig för att utföra tjänster till dig är en självklarhet.
Du kan inte ensidigt bestämma att den som är dig behjälplig med tjänster inte får göra ett materilpåslag (ta betalt).
Om jag förstår dig rätt var listen beställd av din installatör, på uppdrag av dig, som sedan väntade in fakturan från garageportexperten för att informera dig om pris. Om priset är för högt är det i mitt tycke är det då för sent att ångra din beställning hos installatörer.
Du hade mycket väl haft möjlighet att invänta prisuppgift och sedan lämnat klartecken att lägga beställning av listen.
Att du dessutom är beredd att utsätta din installatör, som hjälpt dig, för osanning och försöka hitta ett kryphål att listen inte är levererad till dig är är ett lågvattenmärke.
Mitt råd: betala omgående, gläds åt att din port är renoverad relativt prisvärt, var tydlig mot dina leverantörer när du beställer varor/tjänster.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Du frågade förut var siffran 800kr kom ifrån och fick hjälp att hitta det i #1E El-Löken66 skrev:
Nu undrar jag var du hittat 10 år, för jag hittar det ingenstans. Snälla, var har du hittat den informationen? I tråden eller är det något du fantiserat ihop själv?
Ett artikelnummer bör man leverera till sin kund.
Om det var väldigt länge sen (det framgår inte av tråden) så kan kan man faktiskt säga det som företagare: "Du den där porten levererade jag för 10 år sen, så jag har inte den informationen lätt tillgänglig. Jag kan plocka fram den men det måste jag tyvärr ta betalt för."
Företaget sa ju att de skulle beställa listen åt kunden. Hur menar du att de lyckades med det om de tvingades åka ut till kund för att lista ut vilken list som behövdes, om de nu inte åkte till kunden? Vi har ju inte hört något om att de åkte till kunden.E El-Löken66 skrev:
Jag har för övrigt inte sagt att ett företag inte ska få lägga på någon marginal, så innan du övar på att läsa mellan raderna kanske du kan öva att läsa vad som faktiskt står på raderna?
En kund kan ställa ett krav, jag vill inte att ni lägger på något om jag ska köpa via er.E El-Löken66 skrev:
Hotar? var menar du att TS hotat företagaren?
Ringer konstant = ringer 2-3 gånger på 3 veckor och frågar om priset?
Letat upp montören i sitt hem? Han åkte dit för att hämta varan han beställt eftersom företagaren ringt och sagt att den kommit och TS var i närheten. Min tolkning är då att företagaren faktiskt sagt att han hade listen hemma hos sig, inte i firmans lokal.
Nu blir det rätt uppenbart att du inte kan läsa. De allra flesta i den här tråden anser ju att felet är TS.E El-Löken66 skrev:
Några, inklusive jag, säger att båda parter klantat sig.
När du läser en text, försök att förstå vad som faktiskt står i den, istället för att först måla upp en bild av att det står något som inte stämmer, så blir det kanske lite lättare?
Nej, jag frågar inte om siffra 800.Fairlane skrev:
Du frågade förut var siffran 800kr kom ifrån och fick hjälp att hitta det i #1
Nu undrar jag var du hittat 10 år, för jag hittar det ingenstans. Snälla, var har du hittat den informationen? I tråden eller är det något du fantiserat ihop själv?
Ett artikelnummer bör man leverera till sin kund.
Om det var väldigt länge sen (det framgår inte av tråden) så kan kan man faktiskt säga det som företagare: "Du den där porten levererade jag för 10 år sen, så jag har inte den informationen lätt tillgänglig. Jag kan plocka fram den men det måste jag tyvärr ta betalt för."
Företaget sa ju att de skulle beställa listen åt kunden. Hur menar du att de lyckades med det om de tvingades åka ut till kund för att lista ut vilken list som behövdes, om de nu inte åkte till kunden? Vi har ju inte hört något om att de åkte till kunden.
Jag har för övrigt inte sagt att ett företag inte ska få lägga på någon marginal, så innan du övar på att läsa mellan raderna kanske du kan öva att läsa vad som faktiskt står på raderna?
En kund kan ställa ett krav, jag vill inte att ni lägger på något om jag ska köpa via er.
Hotar? var menar du att TS hotat företagaren?
Ringer konstant = ringer 2-3 gånger på 3 veckor och frågar om priset?
Letat upp montören i sitt hem? Han åkte dit för att hämta varan han beställt eftersom företagaren ringt och sagt att den kommit och TS var i närheten. Min tolkning är då att företagaren faktiskt sagt att han hade listen hemma hos sig, inte i firmans lokal.
Nu blir det rätt uppenbart att du inte kan läsa. De allra flesta i den här tråden anser ju att felet är TS.
Några, inklusive jag, säger att båda parter klantat sig.
När du läser en text, försök att förstå vad som faktiskt står i den, istället för att först måla upp en bild av att det står något som inte stämmer, så blir det kanske lite lättare?
Jag undra var hen kan hitta samma list för det priset.
Om du idag be ställer en spik så får du dokument ation till för bannelse. 100 sidor på 16 olika språk. Dessa har antingen T M slarvat bort. Eller struntat i att be om vid beställning. Var för är det montör krav att åter ställa dessa?
Det spelar ingen roll om det är 8 eller 10 år. Detta har T M valt att mörka.
Fir man har lyckats leta upp nummer. Åkt ut och tittat. Slagit i gamla pärmar. Eller dator. Kvittar hur.
Åka hem till en före tagare på helgen. Är som ett hot.
Det kan mycket väl vara en service också. Att man tar helhetsåtagande för sina kunder och naturligtvis, att slutkunder inte hoppar över ett led och går direkt till källan.Nötegårdsgubben skrev:
Det intressanta är vad listen skulle kosta direkt hos Garageportexperten, det är det priset TS rimligen borde betala. Jag kan förstå att TS är lite pissed.
P i s s e d f ö r a t t d u i n t e f i c k b ä s t a s v a r o c h s a m l d e n å g r a e x t r a p o ä n g ?E El-Löken66 skrev:
Episkt när trådskaparen markerar sitt egna inlägg som bästa svar. Det är härligt dålig självinsikt och får högsta betyg av mig. Respekt! (det är utan ironi och sarkasm, respekt på riktigt).Z Zlatje skrev:exakt detta men det enda jag vill korrigera är punkt 3.
Jag smsade firman och sa att jag önskar få artnr på porten han installerat för att kunna beställa listen varpå han säger "nej nej jag löser en". Jag hade kontakt med GPE och allt de behövde från mig var artnr.
Då säger jag motsvarande "okej men då vill jag inte betala påslag" eftersom jag själv hade kunnat lägga en beställning på mail till GPE.
a) fakturan från Firma X stod det bara "portnamn xxxxx kr".
Jag VET att detta är mitt fel och slarv. Jag skulle helt enkelt inte lita på Firma X. Jag brukar alltid kräva pris på tjänster av denna anledningen men han installerar portar dagligen, så trodde genuint att priset stämde. Precis som man över telefon kanske frågar en elektriker vad det kostar att byta en säkring. Då tror man ju på det utan att kräva summan/offert på mail först. I alla fall när det handlar om småsummor.
Jag tycker helt enkelt att Firma X borde stå för överskottet då han vet att han "gjorde fel". Hans "sorry" är ju beviset på det. Nu har jag artnr på porten för jag tog reda på det genom listen artnr. Kommer aldrig kontakta eller rekommendera Firma X för personligen tycker JAG detta är oärligt beteende.
För att verkligen stänga tråden på rätt sätt så skall du naturligtvis ringa Garageportexperten och få ett pris på listen, inklusive frakt naturligtvis så man jämför äpplen och äpplen. Jag hoppas du har självförtroende att ärligt redovisa vad den skulle kosta dig att köpa direkt och jag tycker att det är vad du sen skall trycka upp i fejset på installatören och förklara tydligt varför du ville ha din modellbeteckningen från första början.
Jag markerar mig själv som bästa svar för då kan alla se vilken fråga jag svarade på som i detalj går igenom händelseförloppet + min korrigering på punkt 3F fsn skrev:Episkt när trådskaparen markerar sitt egna inlägg som bästa svar. Det är härligt dålig självinsikt och får högsta betyg av mig. Respekt! (det är utan ironi och sarkasm, respekt på riktigt).
För att verkligen stänga tråden på rätt sätt så skall du naturligtvis ringa Garageportexperten och få ett pris på listen, inklusive frakt naturligtvis så man jämför äpplen och äpplen. Jag hoppas du har självförtroende att ärligt redovisa vad den skulle kosta dig att köpa direkt och jag tycker att det är vad du sen skall trycka upp i fejset på installatören och förklara tydligt varför du ville ha din modellbeteckningen från första början.
Helt rätt. Bara du i denna tråd vet vad som för sig går.Z Zlatje skrev:
Vi andra för söker bara tolka info man tionen. Vi tolkar det som att du var lite stöddig mot din montör och hen i gen gäld slog till baka.
Men kan ju vara fel för stås.
Jaja…. Fixar du fram ett pris från Garageportexperten eller ligger det inte i ditt intresse att redovisa att du eventuellt har betalat noll kronor i påslag?Z Zlatje skrev: