42 288 läst ·
277 svar
42k läst
277 svar
Hantverkare vägrar stå för sitt misstag. Fel summa.
Jag skulle beställa ny bottenlist till min garageport. Helt vanlig port. Jag kontaktar först Garageportexperten men de behövde se kvittot motsvarande men jag beställde den genom installatören, som är en annan person tillika den som installerade porten. Jag skulle såklart absolut ta det genom honom och att han beställer listen. Jag sa absolut men han kan glömma att jag betalar något påslag.
Under ungefär 3 veckors leveranstid frågar jag 2-3 gånger vad listen kostar, så jag vet om det är värt det. Han säger att han inte fått fakturan på sin beställning än. Han ringer och meddelar att listen är hos honom. Jag åker utanför hans privata bostad och hämtar upp den rätt upp och ner. Ingen direkt leveransbekräftelse eller något. Jag frågar igen vad listen kostar. Oklart men 500-800kr borde den kosta sa han.
Dum nog som jag var åkte jag hem och satte dit listen under helgen. Nu i måndags fick jag sms: ''Gummilisten blev dyrare än vad jag räknade med. 2159kr inkl frakt utan påslag''. Helt sinnessjukt pris för en liten gummilist.
Jag påpekade i sms att det var betydligt dyrare än hans 500-800kr han sa till mig och att det var synd att jag hann sätta dit den för annars hade jag aldrig tagit emot den.
- ''Sorry''. Det var hans svar på det sms:et och fakturan är skickad på 2159kr.
Jag är såklart skit förbannad för jag tycker att han ska betala för sitt misstag. Han borde enligt mig säga 800kr och han står för resten men han verkar inte vilja ha fler kunder i framtiden.
Nu funderar jag på vad jag juridiskt kan göra. Bestrida fakturan? På vilka grunder? ''offerten'' var ju muntlig och jag kan inte retunera listen nu heller. Jag stör mig något extremt på hans ''sorry'' så jag undrar ifall jag inte kan bestrida fakturan och säga att jag aldrig fått listen? Det finns inget sätt för honom att bevisa att jag fått listen då den aldrig skickades till mig och jag skrev aldrig på mottagandet. Eller jo, sms:et där jag säger att jag aldrig skulle satt dit den men där erkänner han indirekt att han sa 500-800kr för den också (om han nu sparat sms:et. Dock har jag det).
Tack för all hjälp
Under ungefär 3 veckors leveranstid frågar jag 2-3 gånger vad listen kostar, så jag vet om det är värt det. Han säger att han inte fått fakturan på sin beställning än. Han ringer och meddelar att listen är hos honom. Jag åker utanför hans privata bostad och hämtar upp den rätt upp och ner. Ingen direkt leveransbekräftelse eller något. Jag frågar igen vad listen kostar. Oklart men 500-800kr borde den kosta sa han.
Dum nog som jag var åkte jag hem och satte dit listen under helgen. Nu i måndags fick jag sms: ''Gummilisten blev dyrare än vad jag räknade med. 2159kr inkl frakt utan påslag''. Helt sinnessjukt pris för en liten gummilist.
Jag påpekade i sms att det var betydligt dyrare än hans 500-800kr han sa till mig och att det var synd att jag hann sätta dit den för annars hade jag aldrig tagit emot den.
Jag är såklart skit förbannad för jag tycker att han ska betala för sitt misstag. Han borde enligt mig säga 800kr och han står för resten men han verkar inte vilja ha fler kunder i framtiden.
Nu funderar jag på vad jag juridiskt kan göra. Bestrida fakturan? På vilka grunder? ''offerten'' var ju muntlig och jag kan inte retunera listen nu heller. Jag stör mig något extremt på hans ''sorry'' så jag undrar ifall jag inte kan bestrida fakturan och säga att jag aldrig fått listen? Det finns inget sätt för honom att bevisa att jag fått listen då den aldrig skickades till mig och jag skrev aldrig på mottagandet. Eller jo, sms:et där jag säger att jag aldrig skulle satt dit den men där erkänner han indirekt att han sa 500-800kr för den också (om han nu sparat sms:et. Dock har jag det).
Tack för all hjälp
Har han på något sätt visat att listen kostade 2159 kr från sin leverantör?Z Zlatje skrev:Jag skulle beställa ny bottenlist till min garageport. Helt vanlig port. Jag kontaktar först Garageportexperten men de behövde se kvittot motsvarande men jag beställde den genom installatören, som är en annan person tillika den som installerade porten. Jag skulle såklart absolut ta det genom honom och att han beställer listen. Jag sa absolut men han kan glömma att jag betalar något påslag.
Tack för all hjälp
Reservdelar har ofta helt galna priser och återförsäljare är vana vid detta men samtidigt slarviga med att kommunicera detta vidare till sina kunder.
Du har ju börjat använda produkten, det är inget vidare om man vill ångra sig och ha pengarna tillbaka.
Det rimliga du kan göra är ju att RINGA hantverkaren och bara säga att detta inte är vad vi kom överens om, produkten är ju tre gånger dyrare. Och sedan låter du tystnaden göra sitt i det telefonsamtalet. Det brukar vara så obekvämt med tystnad att någon tillslut klämmer fram en alternativ lösning - se bara till att det inte är du som gör det.....
I övrigt får du väl lära dig läxan att inte köpa saker, och börja använda dessa, innan du vet vad det kostar. Beställ inget innan du vet vad det kostar. Det slutar aldrig bra.
Det rimliga du kan göra är ju att RINGA hantverkaren och bara säga att detta inte är vad vi kom överens om, produkten är ju tre gånger dyrare. Och sedan låter du tystnaden göra sitt i det telefonsamtalet. Det brukar vara så obekvämt med tystnad att någon tillslut klämmer fram en alternativ lösning - se bara till att det inte är du som gör det.....
I övrigt får du väl lära dig läxan att inte köpa saker, och börja använda dessa, innan du vet vad det kostar. Beställ inget innan du vet vad det kostar. Det slutar aldrig bra.
Jag för står inte riktigt. Du är för vånad att hen inte vill ha kunder som hen går 1500 i för lust på för varje pryl som in handlas?
Vem sa att tråd skapare ska betala 800? Sjuka män i skor det finns här.
Gör ni lika på Konsum?
Om vi för ut sätter att säljaren ljuger.
Kan ske betalde hen bara 399 för listen.
Då är det en annan sak!
Då ringer du och säger att du kommer in till firman för att diskutera fakturan och att du inte upp skattar att hen ljuger om priset. Grovt brott.
Men troligast år att hen inte jäm förde innan hen köpte. Som vi kon sumenter gör med Price Runners.
Är detta ett brott?
Vem sa att tråd skapare ska betala 800? Sjuka män i skor det finns här.
Gör ni lika på Konsum?
Om vi för ut sätter att säljaren ljuger.
Kan ske betalde hen bara 399 för listen.
Då är det en annan sak!
Då ringer du och säger att du kommer in till firman för att diskutera fakturan och att du inte upp skattar att hen ljuger om priset. Grovt brott.
Men troligast år att hen inte jäm förde innan hen köpte. Som vi kon sumenter gör med Price Runners.
Är detta ett brott?
Nej, hantverkaren sa: Oklart men mellan 500 och 800 borde det kosta.A August.E skrev:
Jag tror faktiskt inte att det är att klassa som att han lämnat ett "ungefärligt pris" eller ett uppskattat pris. Han säger att det är oklart
vad säljaren betalade för listen spelar ingen roll. Han kan ha 200% marginal utan att det är ett problem. Dock kan det bli problem om alla andra säljer listen för 399kr till slutkund och han säljer den för 2200kr, det kan vara oskäligt (ocker).E El-Löken66 skrev:
Jo, det spelar roll.MathiasS skrev:
Då. Det enligt T M är den summan som var överens kommen att betala.
Då ska faktura ligga till grund.
Visa mej vem som fälldes för ocker?
200% marginal är långt från ingen ting.
Hm är det verkligen så man ska tolka hela händelseförloppet? Jag tolkar det som att garageportexperten endast vill sälja via sina installatörer och inte till privatpersoner, installatören ställer upp som "mellanhand" men är dum nog att uppge vad han tror är priset. När han sen får fakturan från garageportexperten vill han ju vidare vidarefakturera hela summan. Om det är skeende så är väl det intressant vad priset är? Skulle ursprungsfakturan från garageportexperten vara på 500 tycker jag saken kommer i helt annan dager.MathiasS skrev:
Jag föreslår att man inte kommit överens om en summa att betala. Inte tillräckligt tydligt.E El-Löken66 skrev: