42 288 läst ·
277 svar
42k läst
277 svar
Hantverkare vägrar stå för sitt misstag. Fel summa.
Du missförstår.D Dublin skrev:Fast jämförelsen ska väl vara mer åt hållet - "Jag har hittat den här cykeln hos en tillverkare som vägrar sälja direkt till mig som privatkund, har du lust att agera mellanhand och köpa ut cykeln åt mig - och jag tänker banne mig inte betala ett öre i mellanskillnad för att du ställer upp."
Jag är väldigt nyfiken på om TS hade skruvat upp listen ifall säljaren inte chansat och sagt 500-800...
Jag hade kunnat gå till garageportexperten själv. De behövde bara art nr på porten vilket hantverkaren som satt upp den vägrade ge mig, utan han skulle själv beställa in reservdelen.
Jag visste vad han försökte med, dvs få lite extra betalt själv för ett jobb jag inte bad honom att göra. Därav sa jag att jag inte tänkte betala påslag.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Egentligen kan man ju säga exakt detsamma till säljaren.H Hybro skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Varför har säljaren sagt 500-800 kr om han/hon inte visste vad den kostade? Det är klart att man förmedlar en förväntan med ett sådant besked.S statiker skrev:Vänta lite nu här.
Du beställer en list utan att veta priset. Du ringer portmontören ett par gånger mellan beställning och leverans för att fråga om priset utan att få besked. Portmontören var sjysst att kontakta dig på studs när listen du beställt kommit och han sparade dig därmed någon dag genom att låta dig komma förbi hans bostad. -Han förstod du var angelägen att få listen så snabbt som möjligt eftersom du ringt flera gånger och frågat om den.
Portmontören visste inte vad den kostade när du hämtade den eftersom han bara fått följesedel där inget pris står. Han sa dock vad han tyckte den borde kosta.
Han gjorde inte heller påslag på priset vilket innebär att du skulle betala vad han blivit fakturerad.
Tänk om alla montörer var lika smidiga och generösa som din portmontör! Hade jag behövt en garageport hade jag gärna låtit honom sälja och montera den till mig.
Han har lagt tid och energi på dig och gjort mer för dig än vad man kan förvänta sig. Inte en krona fick han för det. Ännu värre -du ville att han skulle betala dig efter att du köpt grisen i säcken.
Otack är världens lön.
Det är också väldigt konstigt att beställa något man inte vet vad det kostar. Både som slutkund och montör i det här fallet.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Ok! Då kommer det ju i en helt annan dager, då förstår jag du är förbannad!Z Zlatje skrev:Du missförstår.
Jag hade kunnat gå till garageportexperten själv. De behövde bara art nr på porten vilket hantverkaren som satt upp den vägrade ge mig, utan han skulle själv beställa in reservdelen.
Jag visste vad han försökte med, dvs få lite extra betalt själv för ett jobb jag inte bad honom att göra. Därav sa jag att jag inte tänkte betala påslag
Kan du inte köpa en likadan och ge honom den istället? Nu vet du ju vilken du skall ha, har du ingen förpackning kvar, så kontakta Garageexperten hänvisa till hans beställning och leverans. Kontrollera först vad deras pris är.
Den bör ju rim liggigen kosta mer där men troligen har inte T M fått ta del av rabatt er.H HEM2121 skrev:Ok! Då kommer det ju i en helt annan dager, då förstår jag du är förbannad!
Kan du inte köpa en likadan och ge honom den istället? Nu vet du ju vilken du skall ha, har du ingen förpackning kvar, så kontakta Garageexperten hänvisa till hans beställning och leverans. Kontrollera först vad deras pris är.
Så fråga där. Nu när du har artikel nummer.
Ja för mig är det konstigt. Och just när det gäller material och hantverkare hade jag varit extra försiktig. Det finns väl rätt mycket trådar här på forumet som visar att man ska vara överens om kostnaderna för material från början?🙃Alfredo skrev:
Ja I princip håller jag helt med dig om att det är en väldigt bra grundregel. Jag tycker dock det finns situationer när man kan avvika från den regeln, exempelvis när man gör affärer med någon man litar på och "måste" ha prylen mer eller mindre "oavsett" vad den kostar.Farstatjej90 skrev:
Varit med om liknande fast då som ”säljaren”. Gav ett uppskattat pris till kund som sedan höjts från leverantören.
Kund klagade, men betalade allt mot att den fick 50% på nästa beställning.
Självklart beställer han för ca 75k och jag går med förlust..
Inga mer uppskattade priser från mig efter det.
Kund klagade, men betalade allt mot att den fick 50% på nästa beställning.
Självklart beställer han för ca 75k och jag går med förlust..
Inga mer uppskattade priser från mig efter det.
Jag förstår mig inte på ditt resonemang. Du kan omöjligt ha läst TS redogörelse om hur saker och ting gått till.Alfredo skrev:
Vad skulle hantverkaren gjort, för att inte råka lämna "prisuppgift"? TS gav sig ju inte, utan åkte hem till honom och "avkrävde" pris. Hantverkaren sa sedan klart och tydligt "jag vet inte"! Men då han var tvungen, sa han "jag gissar på 500-800kr".
Om du sen menar att det är en lämnad prisuppgift, som inte får överstigas med mer än 15%, så är du dummare än jag någonsin kunnat tro!
Jag tror att vi redan rett ut att detta inte handlar om en hantverkare men min uppfattning är tämligen enkel, vill/kan man inte lämna ett pris för de produkter man avtalar att sälja, så är det lämpligt att inte göra det.A AG A skrev:
Säljaren skulle naturligtvis sagt att han inte vet priset.
I det här fallet finns det en stor betydelse. Hantverkaren har sagt att han ej tagit något påslag och då han skjutit från höften med första prissättningen känns det rimligt att han har gjort likadant igen.MathiasS skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 638 inlägg
Kunden bör betala 800 men ska betala begärt eller förhandla, portmontörenS statiker skrev:Vänta lite nu här.
Du beställer en list utan att veta priset. Du ringer portmontören ett par gånger mellan beställning och leverans för att fråga om priset utan att få besked. Portmontören var sjysst att kontakta dig på studs när listen du beställt kommit och han sparade dig därmed någon dag genom att låta dig komma förbi hans bostad. -Han förstod du var angelägen att få listen så snabbt som möjligt eftersom du ringt flera gånger och frågat om den.
Portmontören visste inte vad den kostade när du hämtade den eftersom han bara fått följesedel där inget pris står. Han sa dock vad han tyckte den borde kosta.
Han gjorde inte heller påslag på priset vilket innebär att du skulle betala vad han blivit fakturerad.
Tänk om alla montörer var lika smidiga och generösa som din portmontör! Hade jag behövt en garageport hade jag gärna låtit honom sälja och montera den till mig.
Han har lagt tid och energi på dig och gjort mer för dig än vad man kan förvänta sig. Inte en krona fick han för det. Ännu värre -du ville att han skulle betala dig efter att du köpt grisen i säcken.
Otack är världens lön.
Hahahahahaha, det här var det bästa och mest pragmatiska förslag jag läst hahahaha.H HEM2121 skrev:Ok! Då kommer det ju i en helt annan dager, då förstår jag du är förbannad!
Gör så.
/W