D Dublin skrev:
Fast jämförelsen ska väl vara mer åt hållet - "Jag har hittat den här cykeln hos en tillverkare som vägrar sälja direkt till mig som privatkund, har du lust att agera mellanhand och köpa ut cykeln åt mig - och jag tänker banne mig inte betala ett öre i mellanskillnad för att du ställer upp."
Jag är väldigt nyfiken på om TS hade skruvat upp listen ifall säljaren inte chansat och sagt 500-800...
Du missförstår.

Jag hade kunnat gå till garageportexperten själv. De behövde bara art nr på porten vilket hantverkaren som satt upp den vägrade ge mig, utan han skulle själv beställa in reservdelen.

Jag visste vad han försökte med, dvs få lite extra betalt själv för ett jobb jag inte bad honom att göra. Därav sa jag att jag inte tänkte betala påslag.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
H Hybro skrev:
Ööööh... Själv har jag mycket mer att lägga tiden på än nå chabbel om några småsummor.

Betala o fortsätt med nåt dyrare underhåll.
Ibland går man bara back...

Nu vet du ju hur du ska förfara i fortsättningen när det gäller underhåll.

En billig erfarenhet.
Egentligen kan man ju säga exakt detsamma till säljaren.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Non Sens.
Nonsens menar du?

Om det är småsummor för köparen så är det väl det för säljaren också?

Jag kommenterar alltså endast den del jag citerade, inte ärendet som helhet.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
S statiker skrev:
Vänta lite nu här.
Du beställer en list utan att veta priset. Du ringer portmontören ett par gånger mellan beställning och leverans för att fråga om priset utan att få besked. Portmontören var sjysst att kontakta dig på studs när listen du beställt kommit och han sparade dig därmed någon dag genom att låta dig komma förbi hans bostad. -Han förstod du var angelägen att få listen så snabbt som möjligt eftersom du ringt flera gånger och frågat om den.

Portmontören visste inte vad den kostade när du hämtade den eftersom han bara fått följesedel där inget pris står. Han sa dock vad han tyckte den borde kosta.
Han gjorde inte heller påslag på priset vilket innebär att du skulle betala vad han blivit fakturerad.

Tänk om alla montörer var lika smidiga och generösa som din portmontör! Hade jag behövt en garageport hade jag gärna låtit honom sälja och montera den till mig.

Han har lagt tid och energi på dig och gjort mer för dig än vad man kan förvänta sig. Inte en krona fick han för det. Ännu värre -du ville att han skulle betala dig efter att du köpt grisen i säcken.

Otack är världens lön.
Varför har säljaren sagt 500-800 kr om han/hon inte visste vad den kostade? Det är klart att man förmedlar en förväntan med ett sådant besked.

Det är också väldigt konstigt att beställa något man inte vet vad det kostar. Både som slutkund och montör i det här fallet.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
E
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför har säljaren sagt 500-800 kr om han/hon inte visste vad den kostade? Det är klart att man förmedlar en förväntan med ett sådant besked.

Det är också väldigt konstigt att beställa något man inte vet vad det kostar. Både som slutkund och montör i det här fallet.
Exakt!

H
Z Zlatje skrev:
Du missförstår.

Jag hade kunnat gå till garageportexperten själv. De behövde bara art nr på porten vilket hantverkaren som satt upp den vägrade ge mig, utan han skulle själv beställa in reservdelen.

Jag visste vad han försökte med, dvs få lite extra betalt själv för ett jobb jag inte bad honom att göra. Därav sa jag att jag inte tänkte betala påslag
Ok! Då kommer det ju i en helt annan dager, då förstår jag du är förbannad!
Kan du inte köpa en likadan och ge honom den istället? Nu vet du ju vilken du skall ha, har du ingen förpackning kvar, så kontakta Garageexperten hänvisa till hans beställning och leverans. Kontrollera först vad deras pris är.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
E
H HEM2121 skrev:
Kan du inte köpa en likadan och ge honom den istället? Nu vet du ju vilken du skall ha, har du ingen förpackning kvar, så kontakta Garageexperten hänvisa till hans beställning och leverans. Kontrollera först vad deras pris är.
Den bör ju rim liggigen kosta mer där men troligen har inte T M fått ta del av rabatt er.

Så fråga där. Nu när du har artikel nummer.

Är det? Om det är en handlare man litar på och något man "måste ha", som exempelvis en reservdel, är nog rätt vanligt. Gör själv så ibland.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Är det? Om det är en handlare man litar på och något man "måste ha", som exempelvis en reservdel, är nog rätt vanligt. Gör själv så ibland.
Ja för mig är det konstigt. Och just när det gäller material och hantverkare hade jag varit extra försiktig. Det finns väl rätt mycket trådar här på forumet som visar att man ska vara överens om kostnaderna för material från början?🙃

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Det finns väl rätt mycket trådar här på forumet som visar att man ska vara överens om kostnaderna för material från början?🙃
Ja I princip håller jag helt med dig om att det är en väldigt bra grundregel. Jag tycker dock det finns situationer när man kan avvika från den regeln, exempelvis när man gör affärer med någon man litar på och "måste" ha prylen mer eller mindre "oavsett" vad den kostar.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Varit med om liknande fast då som ”säljaren”. Gav ett uppskattat pris till kund som sedan höjts från leverantören.

Kund klagade, men betalade allt mot att den fick 50% på nästa beställning.

Självklart beställer han för ca 75k och jag går med förlust..

Inga mer uppskattade priser från mig efter det.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är inte värt att bråka, så TS bör betala 800:- som avtalat och hoppas att hantverkaren inser det korkade i att bråka.
Jag förstår mig inte på ditt resonemang. Du kan omöjligt ha läst TS redogörelse om hur saker och ting gått till.
Vad skulle hantverkaren gjort, för att inte råka lämna "prisuppgift"? TS gav sig ju inte, utan åkte hem till honom och "avkrävde" pris. Hantverkaren sa sedan klart och tydligt "jag vet inte"! Men då han var tvungen, sa han "jag gissar på 500-800kr".
Om du sen menar att det är en lämnad prisuppgift, som inte får överstigas med mer än 15%, så är du dummare än jag någonsin kunnat tro!

A AG A skrev:
Vad skulle hantverkaren gjort
Jag tror att vi redan rett ut att detta inte handlar om en hantverkare men min uppfattning är tämligen enkel, vill/kan man inte lämna ett pris för de produkter man avtalar att sälja, så är det lämpligt att inte göra det.

Säljaren skulle naturligtvis sagt att han inte vet priset.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det har ingen praktiskt betydelse vad hantverkaren betalar för produkterna han säljer vidare.
I det här fallet finns det en stor betydelse. Hantverkaren har sagt att han ej tagit något påslag och då han skjutit från höften med första prissättningen känns det rimligt att han har gjort likadant igen.

S statiker skrev:
Vänta lite nu här.
Du beställer en list utan att veta priset. Du ringer portmontören ett par gånger mellan beställning och leverans för att fråga om priset utan att få besked. Portmontören var sjysst att kontakta dig på studs när listen du beställt kommit och han sparade dig därmed någon dag genom att låta dig komma förbi hans bostad. -Han förstod du var angelägen att få listen så snabbt som möjligt eftersom du ringt flera gånger och frågat om den.

Portmontören visste inte vad den kostade när du hämtade den eftersom han bara fått följesedel där inget pris står. Han sa dock vad han tyckte den borde kosta.
Han gjorde inte heller påslag på priset vilket innebär att du skulle betala vad han blivit fakturerad.

Tänk om alla montörer var lika smidiga och generösa som din portmontör! Hade jag behövt en garageport hade jag gärna låtit honom sälja och montera den till mig.

Han har lagt tid och energi på dig och gjort mer för dig än vad man kan förvänta sig. Inte en krona fick han för det. Ännu värre -du ville att han skulle betala dig efter att du köpt grisen i säcken.

Otack är världens lön.
Kunden bör betala 800 men ska betala begärt eller förhandla, portmontören
H HEM2121 skrev:
Hahahahahaha, det här var det bästa och mest pragmatiska förslag jag läst hahahaha.
Gör så.

/W

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.