Betala och se glad ut. Vill du inte ha den så lämna tillbaks den. Nä just det, du har ju redan monterat den....

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
När det är ett tydligt överpris borde det väl vara installatörer som får ta fajten med leverantören. Kan inte se hur svårt det skulle vara att få fram ett pris på en sådan typ av reservdel heller.

Jag hade nog betalat 800kr och vill installatören ta det till tinget sen är upp till honom. Men bör vara lättare för honom att prata lite sunt förnuft med leverantören än att tjafsa med dig.

• Gilla
  • Haha
Ekke018 och 2 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Vill du inte ha den så lämna tillbaks den.
Varför skulle TS ha rätt att bryta köpeavtalet genom att lämna tillbaka listen? Avtal ska hållas och det gäller i båda riktningarna!

• Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
F
J Jogöwa skrev:
Betala inte mer än 800kr, vägra gå med på företagarens inkompetens. Förstår han inte själv att han inte kan slänga ur sig fel priser så borde han inte äga ett företag.

Jämförs med en prisuppskattning på 15000kr som sedan hamnar närmre 40000kr efter leverans pga att säljaren inte har koll på priserna.. not a chance!

Edit ; han kanske inte äger företaget.. men han borde åtminstone inte agera säljare i så fall
EDIT: Du kanske inte läst färdigt det inledande inlägget innan du svarade? Det finns inget som tyder på att TS har fått ett pris utan priset han fick var liksom nåt han lirkade fram EFTER beställning. TS har gjort alla fel och får ta det på utbildningskontot. Det är välinvesterade pengar, han gör nog inte bort sig på samma sätt nästa gång.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Ursäkta off topic men största brottet i tråden är endå ditt överanvändande av "hen" och inte läsa igenom vad du skriver

In handlas
För vånad
För lust
Män i skor
Kan ske
Kom sumenter

Osv osv.
+ ditt "endå".

• Haha
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 7 till
  • Laddar…
J Jogöwa skrev:
Läropengar för konsumtenten, som vanligt. Bör det inte vara tvärtom nångång, läropengar för den slarvige säljaren?
Blir ju en samvetsfråga.

Som företagare har jag rivit fakturor av ren princip och tagit kostnaden själv.

Och som kund har jag betalat överpriser när jag känt att det var mitt eget fel.

Här skulle jag mig som TS känna att ansvaret till viss eller stor del ligger på mig, och helt enkelt svalt kostnaden.

Men det är klart, vill och orkar man bråka kan man göra det, så länge man själv kan sova med rent samvete.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
@Zlatje Vad kostar en sån list då om du köper i butik eller nätet?

Hade du inte köpt listen om den kostat det du fick fakturan på?

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Jag skulle beställa ny bottenlist till min garageport. Helt vanlig port. Jag kontaktar först Garageportexperten men de behövde se kvittot motsvarande men jag beställde den genom installatören, som är en annan person tillika den som installerade porten. Jag skulle såklart absolut ta det genom honom och att han beställer listen. Jag sa absolut men han kan glömma att jag betalar något påslag.

Under ungefär 3 veckors leveranstid frågar jag 2-3 gånger vad listen kostar, så jag vet om det är värt det. Han säger att han inte fått fakturan på sin beställning än. Han ringer och meddelar att listen är hos honom. Jag åker utanför hans privata bostad och hämtar upp den rätt upp och ner. Ingen direkt leveransbekräftelse eller något. Jag frågar igen vad listen kostar. Oklart men 500-800kr borde den kosta sa han.

Dum nog som jag var åkte jag hem och satte dit listen under helgen. Nu i måndags fick jag sms: ''Gummilisten blev dyrare än vad jag räknade med. 2159kr inkl frakt utan påslag''. Helt sinnessjukt pris för en liten gummilist.
Jag påpekade i sms att det var betydligt dyrare än hans 500-800kr han sa till mig och att det var synd att jag hann sätta dit den för annars hade jag aldrig tagit emot den.
- ''Sorry''. Det var hans svar på det sms:et och fakturan är skickad på 2159kr.

Jag är såklart skit förbannad för jag tycker att han ska betala för sitt misstag. Han borde enligt mig säga 800kr och han står för resten men han verkar inte vilja ha fler kunder i framtiden.
Nu funderar jag på vad jag juridiskt kan göra. Bestrida fakturan? På vilka grunder? ''offerten'' var ju muntlig och jag kan inte retunera listen nu heller. Jag stör mig något extremt på hans ''sorry'' så jag undrar ifall jag inte kan bestrida fakturan och säga att jag aldrig fått listen? Det finns inget sätt för honom att bevisa att jag fått listen då den aldrig skickades till mig och jag skrev aldrig på mottagandet. Eller jo, sms:et där jag säger att jag aldrig skulle satt dit den men där erkänner han indirekt att han sa 500-800kr för den också (om han nu sparat sms:et. Dock har jag det).

Tack för all hjälp
Betala och se glad ut. Du tog emot varan.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fsn skrev:
EDIT: Du kanske inte läst färdigt det inledande inlägget innan du svarade? Det finns inget som tyder på att TS har fått ett pris utan priset han fick var liksom nåt han lirkade fram EFTER beställning. TS har gjort alla fel och får ta det på utbildningskontot. Det är välinvesterade pengar, han gör nog inte bort sig på samma sätt nästa gång
Jag beställer en cykel utan att veta vad den kostar. Cykelhandlaren ringer mig och meddelar att cykeln finns på plats. Jag frågar vad den kostar, han säger ”oklart men runt 12-15tkr”. Vilket känns som ett rimligt pris. Senare skickar han en faktura på nästan 40tkr.

Självklart är jag dum som inte tar reda på priset innan, no doubt. Men jag hade nog ändå tyckt att 15tkr var rimligt, det var ju trots allt den prisuppgift jag fick av säljaren när jag hämtade cykeln?

• Haha
  • Gilla
TorbjornP och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det finns inget som tyder på att TS har fått ett pris utan priset han fick var liksom nåt han lirkade fram EFTER beställning.
Var hittar du lagstöd för att det är relevant när säljaren lämnar prisuppgift och att det spelar någon roll om köparen måste "lirka" för att få denna uppgift?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
det sjuka är ju att Garageportexperten vägrar sälja till en kund

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
J Jogöwa skrev:
Jag beställer en cykel utan att veta vad den kostar. Cykelhandlaren ringer mig och meddelar att cykeln finns på plats. Jag frågar vad den kostar, han säger ”oklart men runt 12-15tkr”. Vilket känns som ett rimligt pris. Senare skickar han en faktura på nästan 40tkr.

Självklart är jag dum som inte tar reda på priset innan, no doubt. Men jag hade nog ändå tyckt att 15tkr var rimligt, det var ju trots allt den prisuppgift jag fick av säljaren när jag hämtade cykeln?
Fast jämförelsen ska väl vara mer åt hållet - "Jag har hittat den här cykeln hos en tillverkare som vägrar sälja direkt till mig som privatkund, har du lust att agera mellanhand och köpa ut cykeln åt mig - och jag tänker banne mig inte betala ett öre i mellanskillnad för att du ställer upp."
Jag är väldigt nyfiken på om TS hade skruvat upp listen ifall säljaren inte chansat och sagt 500-800...

• Gilla
Allmäntvetgirig och 4 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag är väldigt nyfiken på om TS hade skruvat upp listen ifall säljaren inte chansat och sagt 500-800...
Vad spelar det för roll? Då hade det inte funnits en prisuppgift från säljaren och rättsläget hade varit helt annorlunda.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T
A August.E skrev:
Jag förstår inte de som skriver att det är hans fel p.g.a. inget pris.

Ungefärligt pris 500-800:-, vilket är ett pris. Max 800:-.
Vad grundar du det på? Säljaren sa ju "oklart", det om något är väl väldigt oklart. Knappast så att köparen fått en offert.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Jag skulle beställa ny bottenlist till min garageport. Helt vanlig port. Jag kontaktar först Garageportexperten men de behövde se kvittot motsvarande men jag beställde den genom installatören, som är en annan person tillika den som installerade porten. Jag skulle såklart absolut ta det genom honom och att han beställer listen. Jag sa absolut men han kan glömma att jag betalar något påslag.

Under ungefär 3 veckors leveranstid frågar jag 2-3 gånger vad listen kostar, så jag vet om det är värt det. Han säger att han inte fått fakturan på sin beställning än. Han ringer och meddelar att listen är hos honom. Jag åker utanför hans privata bostad och hämtar upp den rätt upp och ner. Ingen direkt leveransbekräftelse eller något. Jag frågar igen vad listen kostar. Oklart men 500-800kr borde den kosta sa han.

Dum nog som jag var åkte jag hem och satte dit listen under helgen. Nu i måndags fick jag sms: ''Gummilisten blev dyrare än vad jag räknade med. 2159kr inkl frakt utan påslag''. Helt sinnessjukt pris för en liten gummilist.
Jag påpekade i sms att det var betydligt dyrare än hans 500-800kr han sa till mig och att det var synd att jag hann sätta dit den för annars hade jag aldrig tagit emot den.
- ''Sorry''. Det var hans svar på det sms:et och fakturan är skickad på 2159kr.

Jag är såklart skit förbannad för jag tycker att han ska betala för sitt misstag. Han borde enligt mig säga 800kr och han står för resten men han verkar inte vilja ha fler kunder i framtiden.
Nu funderar jag på vad jag juridiskt kan göra. Bestrida fakturan? På vilka grunder? ''offerten'' var ju muntlig och jag kan inte retunera listen nu heller. Jag stör mig något extremt på hans ''sorry'' så jag undrar ifall jag inte kan bestrida fakturan och säga att jag aldrig fått listen? Det finns inget sätt för honom att bevisa att jag fått listen då den aldrig skickades till mig och jag skrev aldrig på mottagandet. Eller jo, sms:et där jag säger att jag aldrig skulle satt dit den men där erkänner han indirekt att han sa 500-800kr för den också (om han nu sparat sms:et. Dock har jag det).

Tack för all hjälp
Vilken framgång tänker du dig rent juridiskt?

I rätten framkommer att ingen offert finns. Och att hantverkaren svarat oklart på frågan om pris. (Men producerat en ren gissning på 500-800).

Och här tänker du att rätten då skall besluta om vad?

Eller är din girighet så extrem att du tänker ljuga i rätten?

Sedan undrar jag lite över det där med påslag. Var din avsikt att hantverkaren skulle beställa den gratis åt dig?
Varför skulle han i så fall arbeta gratis åt dig?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.