42 288 läst ·
277 svar
42k läst
277 svar
Hantverkare vägrar stå för sitt misstag. Fel summa.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 717 inlägg
Jag är inte lika övertygad om att det är TS fel. Skulle mycket väl kunna tänka mig att säljarens 6-800kr kan anses vara en prisuppgift.
Men kontakta Hallå konsument eller en lokal konsumentvägledare.
Men kontakta Hallå konsument eller en lokal konsumentvägledare.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det där skulle ev. kunna vara en del av förklaringen.Z Zlatje skrev:
Varför skulle en firma göra en tjänst, att tillhandahålla en reservdel, utan att få något betalt för tjänsten? Självklart måste man räkna med ett rimligt påslag för material man köper. Firman måste trots allt lägga lite tid på att få fram exakt vilken list som skall beställas, hantera "godsmottagning", fakturabetalning, betalningsmottagning från dig osv. Visst, många firmor kan göra det som goodwill åt en tidigare bra kund. Men det kan man ju inte räkna med som kund.
Jag kan tänka mig att en installatör som får en kund som säger att han kan glömma att få något betalt för sitt arbete. Kanske fixar betalning någon annan väg istället. Även om mer korrekt kanske vore att avsäga sig uppdraget
Det är en tydlig del av köpevillkoren. I samband med beställningen har TS sagt:MathiasS skrev:
Då säljaren accepterat detta och valt att ingå köpeavtal med dessa villkor gäller de naturligtvis. Att det är en osedvanligt dålig affär för säljaren, är säljarens problem.
Och jag är övertygad om att det skulle ses som en prisuppgift. Har säljaren så dålig koll på vilket pris han vill ta ut borde han ha haft vett att hålla tyst. Nu har han gett en prisuppgift och är bunden av den.13th Marine skrev:
Betala 800 kronor och skicka bollen tillbaka till säljaren. Väljer denne att spela vidare får du ta problemet då. Att offert/avtal var muntligt saknar relevans.Z Zlatje skrev:
Betala inte mer än 800kr, vägra gå med på företagarens inkompetens. Förstår han inte själv att han inte kan slänga ur sig fel priser så borde han inte äga ett företag.
Jämförs med en prisuppskattning på 15000kr som sedan hamnar närmre 40000kr efter leverans pga att säljaren inte har koll på priserna.. not a chance!
Edit ; han kanske inte äger företaget.. men han borde åtminstone inte agera säljare i så fall
Jämförs med en prisuppskattning på 15000kr som sedan hamnar närmre 40000kr efter leverans pga att säljaren inte har koll på priserna.. not a chance!
Edit ; han kanske inte äger företaget.. men han borde åtminstone inte agera säljare i så fall
Jag har ingen aning om hur det ser ut juridiskt, men jag vet vad jag tycker etiskt/moraliskt. Jag köper en hel del material genom jobbet, och om jag mer eller mindre pressar en säljare att ge mig ett uppskattat "mellan tummen och pekfingret"-pris för att få ett hum om en prisbild -där säljaren dessutom varit tydlig med att denne inte vet eftersom den inte fått något pris av sin återförsäljare- och detta sedan inte stämmer så skulle jag aldrig få för mig att denne försöker lura mig eller att grovuppskattningen skulle varit en utfästelse.
Om jag velat ha ett bindande och tydligt pris hade jag fått ta in en skarp offert innan jag beställer något. Om jag beställer något (och dessutom använder det!) innan jag fått ett bekräftat pris får jag helt enkelt skylla mig själv om kostnaden inte stämmer överens med vad jag tycker att varan är värd. Simple as that.
Om jag velat ha ett bindande och tydligt pris hade jag fått ta in en skarp offert innan jag beställer något. Om jag beställer något (och dessutom använder det!) innan jag fått ett bekräftat pris får jag helt enkelt skylla mig själv om kostnaden inte stämmer överens med vad jag tycker att varan är värd. Simple as that.
Skulle du som säljare, allvarligt talat, ingå avtal med någon som pressar dig till att lämna ett pris taget från luften?Jumos skrev:
Jag har ingen aning om hur det ser ut juridiskt, men jag vet vad jag tycker etiskt/moraliskt. Jag köper en hel del material genom jobbet, och om jag mer eller mindre pressar en säljare att ge mig ett uppskattat "mellan tummen och pekfingret"-pris för att få ett hum om en prisbild -där säljaren dessutom varit tydlig med att denne inte vet eftersom den inte fått något pris av sin återförsäljare- och detta sedan inte stämmer så skulle jag aldrig få för mig att denne försöker lura mig eller att grovuppskattningen skulle varit en utfästelse.
Det förekommer hela tiden inom industrin, med respekten och förståelsen att en gissning just bara är en gissning. Vill jag ha ett pålitligt pris får jag ta in en offert, vill jag rock n' rolla och gå på gissningar så får jag som beställare ta smällen om det inte stämmer 🙂J Jogöwa skrev:
Men då är det B2B med två jämnstarka parter! Som konsument har man ett mycket starkare skydd då man anses vara okunnig och i ett underläge.Jumos skrev:
Men visst, vill man vara schyst, litar på säljaren och vill behålla en god relation, så kan man absolut ta en diskussion om en lösning så att alla blir någorlunda nöjda. Rent konsumenträttsligt, alltså ökentorr juridik, ser jag dock TS ståndpunkt som glasklar. En prisuppgift har givits och den gäller!
Lite har även säljaren satt upp spelreglerna då han trots en prisuppgift om max 800 kronor skickar en faktura på 2159:-, uppenbart ointresserad av en rimlig förhandlingslösning. Detta agerande skulle minska mitt intresse för en "schyst" lösning rätt avsevärt!
Förstår såklart att prisuppskattningar inte är exakta men detta rör sig ju inte om några procent hit eller dit, utan det rör sig om ett pris som hamnar på över 250% från ursprungligt pris.Jumos skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 717 inlägg
Lämna inte en prisuppgift om du inte kan stå för den.
Beställ inte innan du vet att priset du uppgivit är rätt, leverera inte innan du informerat kunden om det avvikande priset.
Ska tilläggas att jag dessutom uppfattar det som att GPE hänvisar till den installatör som installerat porten en gång i tiden.
Beställ inte innan du vet att priset du uppgivit är rätt, leverera inte innan du informerat kunden om det avvikande priset.
Ska tilläggas att jag dessutom uppfattar det som att GPE hänvisar till den installatör som installerat porten en gång i tiden.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
I och med att det är varu- och inte tjänsteköp vi pratar om så gäller konsumentköplagen och inte konsumenttjänstlagen. Därmed finns det inte heller några regler om ungefärlig prisangivelse som vissa pratat om.
Istället finns lite mer luddiga 7 kap. 1 § konsumentköplagen. Knappast regler man vill bråka med någon över för 1.500 spänn. Känner TS sig blåst, gå till någon annan nästs gång.
Istället finns lite mer luddiga 7 kap. 1 § konsumentköplagen. Knappast regler man vill bråka med någon över för 1.500 spänn. Känner TS sig blåst, gå till någon annan nästs gång.
Svårt att se hur ”Oklart men 500-800kr borde den kosta” skulle kunna vara ett bindande pris. Jag skulle uppfatta det som en gissning.
Sen känns det rätt mysko att ena parten beställer och levererar en produkt utan att veta vad den kostar, och att den andra parten tar emot och monterar en produkt utan att veta vad den kostar.
Rätt klumpigt gjort av båda parter här. Givet summan vi pratar om här skulle jag se det som läropengar och betala fakturan.
Sen känns det rätt mysko att ena parten beställer och levererar en produkt utan att veta vad den kostar, och att den andra parten tar emot och monterar en produkt utan att veta vad den kostar.
Rätt klumpigt gjort av båda parter här. Givet summan vi pratar om här skulle jag se det som läropengar och betala fakturan.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Läropengar för konsumtenten, som vanligt. Bör det inte vara tvärtom nångång, läropengar för den slarvige säljaren?Kilrain skrev:
Svårt att se hur ”Oklart men 500-800kr borde den kosta” skulle kunna vara ett bindande pris. Jag skulle uppfatta det som en gissning.