21 952 läst ·
84 svar
22k läst
84 svar
Hantverkare gjort fel-hur gör hen rätt?
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 inlägg
Men helentreprenad säger igentligen ingenting, vad står det i kontraktets finstilta om ventilation? Golvets fall är ju inte riktigt samma sak som ventilationen, det är ju en ganska vital del av en badrumsrenovering..Kattuna99 skrev:
Fast köper jag en helentreprenad så innefattar det ventilationen just utifrån att det är ett badrum. Det är den jag köper entreprenaden av som ska säga ” i ett badrum ska det enligt branchrekommendationer inte finnas frånluft” hur vill du att vi gör med hålet?” Precis som de frågade mig hur jag ville göra med en vägg som var nån cm sned och de fick bygga om.
Samt att jag inte litar på firman för 5 öre. De har redan varit här nu snart för 3 e gången då golvbrunnen ff inte är godkänd, fallet i duschen var inte godkänt. Kanske skulle jag bara strunta i det med?
Du måste ju förstå att det är olika yrkesgrupper som gör olika moment?
Vem har haft huvudansvar för entreprenaden?möjligt att den har tabbat sig,men fortfarande så är det ju kontraktet som bestämmer....
På sätt o vis förstår jag din tankebana, men det håller inte.Kattuna99 skrev:
Fast köper jag en helentreprenad så innefattar det ventilationen just utifrån att det är ett badrum. Det är den jag köper entreprenaden av som ska säga ” i ett badrum ska det enligt branchrekommendationer inte finnas frånluft” hur vill du att vi gör med hålet?” Precis som de frågade mig hur jag ville göra med en vägg som var nån cm sned och de fick bygga om.
Samt att jag inte litar på firman för 5 öre. De har redan varit här nu snart för 3 e gången då golvbrunnen ff inte är godkänd, fallet i duschen var inte godkänt. Kanske skulle jag bara strunta i det med?
Fallet på golvet går absolut inte att jämföra med.
Ventilationen i ett hus går inte att tänka rum för rum separat, den behöver man behandla, räkna på och bygga som ett helhetskoncept för hela huset. Det måste finnas en genomgående tanke på hur luften skall röra sig i huset och vilka volymer, allt behöver vara i balans.
Därför är det rätt agerat av hantverkare som enbart renoverar ett enskilt utrymme att bygga upp allt som har med ventilationen som det var innan.
Det de möjligen skulle kunna ha gjort var att göra dig uppmärksam på att detta är en mycket udda lösning och att de rekommenderar dig att även konsultera en firma som jobbar med ventilation, ev låta dem ta in en som underentreprenör.
Hur har det gått @Kattuna99 ? Fick du igenom det som hallå konsument tyckte du hade rätt till, eller hur blev det?
Hej! Jo det är åtgärdat. Igensatt tilluft och ny våd både i tvättstugan och badrummet. Utan gnäll och utan kostnad. Golvbrunnen åtgärdad 2 ggr,nu korrekt.Hep skrev:
Anlitade en välkänd firma, men inget jag anlitar igen. Men jag ä nöjd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden