Så går det när man anlitar hönor, istället för riktiga hantverkare.

• Gilla
Boende45 och 1 till
  • Laddar…
Enklaste är väl som föreslagits, att bara dra en ny remsa över öppningen så det ser snyggt ut. Att dra dit el för en frånluftsfläkt kan bli jobbigt alternativt fult. Eller om man kan acceptera det, bara stänga ventilen så tätt det går.

Jag skulle täta hålet och stänga ventilen. Använd isolering och kanske en gipsbit mot innnerväggen , men spara ventilen.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Renovera vardagsrummet för ett år sen och hade ett tilluften i lilla toan där, den rev jag bort då och pluggade kanalen i väggen. Dock är ju hålet och en dummie ventil kvar på toan. När vi gjorde stora badrummet för 3år sen hade jag ingen aning om detta. Så där är den bara igen vriden. Det var inget som hade koll på detta utan ventilationssnubben som informerade om detta. Du får väl vrida igen svårare än så är det inte och det är inte många som har koll på detta. Mitt hus är byggt 85 med tilluft frånluftdon i badrum. Svågerns från 95 har likadant.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skulle täta hålet och stänga ventilen. Använd isolering och kanske en gipsbit mot innnerväggen , men spara ventilen.
Ungefär vad jag gjorde i en liknande situation. Proppade kanalen med isolering, lät resten vara.

Det finns tillfällen då det kan vara bra med extra ventilation, tex om man har gäster så att många ska duscha på kort tid.

Att ventilationen är rätt enligt dagens standard i badrummet borde väl ingå i en totalentreprenad.
I alla fall att de berättar att så här ska det vara, vad vill du att vi gör.

Går det att få dit ström på ett bra sätt hade jag nog satt dit en paxfläkt.
Annars bara satt igen och låtit ventilen sitta kvar. Tycker inte det stör så väldigt mycket.

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Att ventilationen är rätt enligt dagens standard i badrummet borde väl ingå i en totalentreprenad.
I alla fall att de berättar att så här ska det vara, vad vill du att vi gör.

Går det att få dit ström på ett bra sätt hade jag nog satt dit en paxfläkt.
Annars bara satt igen och låtit ventilen sitta kvar. Tycker inte det stör så väldigt mycket.
K _Fredrik_ skrev:
Renovera vardagsrummet för ett år sen och hade ett tilluften i lilla toan där, den rev jag bort då och pluggade kanalen i väggen. Dock är ju hålet och en dummie ventil kvar på toan. När vi gjorde stora badrummet för 3år sen hade jag ingen aning om detta. Så där är den bara igen vriden. Det var inget som hade koll på detta utan ventilationssnubben som informerade om detta. Du får väl vrida igen svårare än så är det inte och det är inte många som har koll på detta. Mitt hus är byggt 85 med tilluft frånluftdon i badrum. Svågerns från 95 har likadant.
K _Fredrik_ skrev:
H Harald Blåtumme skrev:
Enklaste är väl som föreslagits, att bara dra en ny remsa över öppningen så det ser snyggt ut. Att dra dit el för en frånluftsfläkt kan bli jobbigt alternativt fult. Eller om man kan acceptera det, bara stänga ventilen så tätt det går.
Jag vill ha det snyggt och att det ska vara bra gjort.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja det får firman styra med.
Vill nog att de sätter över hålet med en ny våd.
Renoveringen var ju knappast gratis.

Du verkar ha helt klart för dig vad du vill - kör!

//

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Skumpe
Kattuna99 Kattuna99 skrev:
Jag tänker att det stör balansen i ventilationssystemet. Ett frånluftdon badrum ska ligga på drygt 15liter per sek. Blir mest effektivt att ha en frånluft i badrummet och inte två i olika delar av ett stort badrum
Du "stör balansen" varje gång du öppnar ett fönster eller dörr.

A
Normalt brukar jag anse att hantverkare oftast beter sig som sk*t och i många trådar här när personer söker råd. Att ockerpriser försöker tas ut, dåligt utfört arbete eller att de inte tar ansvar för felen.

I detta fallet kan jag inte se något fel utifrån det som TS skriver. En badrumsrenovering brukar sällan innefatta ventilation.

Om TS inte har gjort ett speciellt avtal med firman och skrivit att ”se över ventilationen så den blir rätt?” Att TS nu i efterhand har fått veta att ventilationen inte är bra betyder inte att badrumsrenoveringen var fel.

Jag köper el, VVS, badrumsmöbler och ytskick men faktiskt inte ventilation. För mig är det faktiskt tydligt att det ligger utanför. Dock måste hantverkarna se till funktion och tätskiktet i samband med ventilationen .

Till TS: hur fick du reda på ventilationsproblemet?

• Gilla
tank77 och 6 till
  • Laddar…
Om du läser de två första meningarna i tråden så hittar du svaret på din fråga där.

Kan man inte ändra på flödet så att man har frånluften ut genom yttervägg och tilluft från tvättstugan? Eller vad är fördelen med att ha frånluften till tvättstugan?

Ser ingen anledning att klaga på hantverkaren för detta.

Claes Sörmland
Eftersom detta är en källare i ett 70-talshus. Det är inte så enkelt att det fanns en oljepanna som när den brann sög in en massa luft i källaren från början? I så fall kanske man ville att detta källarbadrum skulle vara en egen cell med egen tilluft och frånluft? Sen har värmesystemet ändrats och oljepannan är no more?

Vill du ändra på ventilationsanläggningen i huset så krävs formellt en anmälan till kommunens byggnadsnämnd. Det är ditt ansvar som fastighetsägare att lösa detta och inget som kan lastas över på ett badrumsrenoveringsföretag efter att du har renoverat. D v s hade du velat ändra ventilationen så hade du listat ut hur detta ska gå till eller tagit in en konsult för detta ändamål, anmält detta till kommunen och slutligen genomfört ändringen med hjälp av en entreprenör.

• Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
J
Många gånger tycker jag att trådarna kan vara lite löjliga men detta tar nog faktiskt priset. Hade du anlitat en ventilationstekniker och denne hade gjort ett nymontage av tilluft hade jag möjligen köpt gnället. Du kan inte begära att en mattläggare ska hålla reda på att du hade ett ”felbyggt” ventilationssystem från början oavsett vad någon outbildad virrpanna på en hemsida säger. Stäng ventilen eller betala för att limma över den bara.

• Gilla
tank77 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.