21 715 läst ·
84 svar
22k läst
84 svar
Hantverkare gjort fel-hur gör hen rätt?
men besiktningsfirma som jag betalade själv.mathiash77 skrev:Normalt brukar jag anse att hantverkare oftast beter sig som sk*t och i många trådar här när personer söker råd. Att ockerpriser försöker tas ut, dåligt utfört arbete eller att de inte tar ansvar för felen.
I detta fallet kan jag inte se något fel utifrån det som TS skriver. En badrumsrenovering brukar sällan innefatta ventilation.
Om TS inte har gjort ett speciellt avtal med firman och skrivit att ”se över ventilationen så den blir rätt?” Att TS nu i efterhand har fått veta att ventilationen inte är bra betyder inte att badrumsrenoveringen var fel.
Jag köper el, VVS, badrumsmöbler och ytskick men faktiskt inte ventilation. För mig är det faktiskt tydligt att det ligger utanför. Dock måste hantverkarna se till funktion och tätskiktet i samband med ventilationen .
Till TS: hur fick du reda på ventilationsproblemet?
Konsumentvägledningen sa till mig att jag inte ska behöva känna till byggregler osv utan köper jag en helentreprenad så ska jag inte behöva ha koll på det.
Dessutom har de redan varit här och fixat fallet och golvbrunnen. Golvbrunnen är ff inte korrekt och det ska de fixaKattuna99 skrev:
Du får tycka vad du vill. Jag vet mina rättigheter som konsument.J JT8 skrev:Många gånger tycker jag att trådarna kan vara lite löjliga men detta tar nog faktiskt priset. Hade du anlitat en ventilationstekniker och denne hade gjort ett nymontage av tilluft hade jag möjligen köpt gnället. Du kan inte begära att en mattläggare ska hålla reda på att du hade ett ”felbyggt” ventilationssystem från början oavsett vad någon outbildad virrpanna på en hemsida säger. Stäng ventilen eller betala för att limma över den bara.
För att det var andra regler förr. Har tilluft i 3 andra rum i källaren. Och besiktningsmannen har knappast fel. Jag har ingen tilluft i badrummet här uppe, men tilluft i mina fönster. Inte mitt hus, hyr det av banken.D Danne213 skrev:
Jag läser vad du skriver och det är tråkigt att andra saker inte blev rätt.Kattuna99 skrev:
Men står det i avtalet att även ventilationen skulle åtgärdas? Personligen skulle jag blivit fly förbannad om en hantverkare satte igen någon av mina TILL eller FRåN luftsdon. När en sådan sak görs behövs ett mekaniskt system justeras om. Detta är anmälningspliktigt:
https://rinfo.boverket.se/BFS2012-12/pdf/BFS2017-4.pdf
Så om avtalet med hantverkaren innehöll information om förändring av ventilationen borde det även ingå anmälningsplikt och injustering av ventilationen när de var klara.
Nej så är det inte. Reglerna för ditt hus ventilation som ska tillämpas är de från byggåret. Eller om ventilationen har projekterats om och byggts om senare, reglerna från det året.Kattuna99 skrev:
Du kan inte tillämpa dagens ventilationsregler på ett gammalt ventilationssystem.
Besiktningsmän säljer ofta tjänster där de ger råd efter dagens regelverk. Ofta kan dessa besiktningsmän inte ens äldre byggregler och det skulle inte finnas ekonomi i sådan arkivforskning, tjänsten skulle blir för dyr. Med det sagt så innebär bara en besiktning ett förslag på hur besiktningsmannen tycker ventilationen kan lösas på ett bättre sätt som följer dagens standarder.
Vill du ändra på ventilationssystemet så får du utreda hur det ska gå till, t ex köpa in den konsulttjänsten från ett ventilationsföretag och sen måste du göra en anmälan till kommunen. Först när du får startbesked så får du påbörja arbetet med att bygga om husets ventilationssystem. Det ska sedan genomgå en obligatorisk ventilationsbesiktning innan det driftsätts, en OVK.
Redigerat:
Det är knappast samma sak.B ByggaByggahus skrev:
Förstår inte hur ni kan säga emot mig och Konsumentverket? Eller ni män tycker ni vet bättre än konsumentköplagen?
Claes Sörmland skrev:
Nej så är det inte. Reglerna för ditt hus ventilation som ska tillämpas är de från byggåret. Eller om ventilationen har projekterats om och byggts om senare, reglerna från det året.
Du kan inte tillämpa dagens ventilationsregler på ett gammalt ventilationssystem.
Besiktningsmän säljer ofta tjänster där de ger råd efter dagens regelverk. Ofta kan dessa besiktningsmän inte ens äldre byggregler och det skulle inte finnas ekonomi i sådan arkivforskning, tjänsten skulle blir för dyr. Med det sagt så innebär bara en besiktning ett förslag på hur besiktningsmannen tycker ventilationen kan lösas på ett bättre sätt som följer dagens standarder.
Vill du ändra på ventilationssystemet så får du utreda hur det ska gå till, t ex köpa in den konsulttjänsten från ett ventilationsföretag och sen måste du göra en anmälan till kommunen. Först när du får startbesked så får du påbörja arbetet med att bygga om husets ventilationssystem. Det ska sedan genomgå en obligatorisk ventilationsbesiktning innan det driftsätts, en OVK.
”Kattuna99 skrev:
Om det finns ett fel i ditt badrum som beror på att hantverkarna inte har utförts arbetet fackmannamässigt kan du klaga på detta upp till 10 år enligt konsumenttjänstlagen. Du som konsument förväntas inte veta vilka regler och branschstandarder det finns vid en renovering, utan ska kunna förvänta dig att hantverkaren vet och följer detta.
Du får därför ta kontakt med hantverkaren igen för att klaga på felet och skicka med informationen från besiktningsmannen. Tänk på att kontakta dem skriftligen, gärna via mejl, för att ha kvar bevis på att du har klagat och när du har gjort det.”
”Det krävs anmälan till byggnadsnämnden för installation eller väsentlig ändring av en anordning för ventilation i byggnader. Ändringar av ventilation kan också i vissa fall väsentligt påverka brandskyddet i en byggnad, och även i de fallen krävs anmälan till byggnadsnämnden.”Claes Sörmland skrev:
Nej så är det inte. Reglerna för ditt hus ventilation som ska tillämpas är de från byggåret. Eller om ventilationen har projekterats om och byggts om senare, reglerna från det året.
Detta är ingen väsentlig ändring utifrån ventilationen. Då vi har 5 andra tilluftsventiler på vårt källarplan. Vi ska inte ändra systemet. Då behöver jag ansöka hos min kommun, svar: ja.
Ledsen men du får inte ventilationen i ditt hus nyprojekterad, anmäld till kommunen, startbesked ordnat och slutligen systemet ombyggt för att du köper in ett byte av tät- och ytskikt i ditt badrum. Ventilationssystemet förblir vad det är om du inte köper in tjänsten att omprojektera det.Kattuna99 skrev:
”
Om det finns ett fel i ditt badrum som beror på att hantverkarna inte har utförts arbetet fackmannamässigt kan du klaga på detta upp till 10 år enligt konsumenttjänstlagen. Du som konsument förväntas inte veta vilka regler och branschstandarder det finns vid en renovering, utan ska kunna förvänta dig att hantverkaren vet och följer detta.
Du får därför ta kontakt med hantverkaren igen för att klaga på felet och skicka med informationen från besiktningsmannen. Tänk på att kontakta dem skriftligen, gärna via mejl, för att ha kvar bevis på att du har klagat och när du har gjort det.”