21 952 läst ·
84 svar
22k läst
84 svar
Hantverkare gjort fel-hur gör hen rätt?
Det låter som en väsentlig ändring. Du vill sätta igen tilluften i ett rum.Kattuna99 skrev:
”Det krävs anmälan till byggnadsnämnden för installation eller väsentlig ändring av en anordning för ventilation i byggnader. Ändringar av ventilation kan också i vissa fall väsentligt påverka brandskyddet i en byggnad, och även i de fallen krävs anmälan till byggnadsnämnden.”
Detta är ingen väsentlig ändring utifrån ventilationen. Då vi har 5 andra tilluftsventiler på vårt källarplan. Vi ska inte ändra systemet. Då behöver jag ansöka hos min kommun, svar: ja.
Jag tror så här: Det är det formellt men många kommuners byggnadsnämnder kommer i praktiken att skita i det.Jonatan79 skrev:
Ungefär som att förlänga en ventilationskanal. Det är en anmälningspliktig åtgärd enligt författning men kommunernas byggnadsnämnder är vanligen pragmatiska och struntar i det. Så är det t ex i Stockholms stad.
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 inlägg
Ska man vara petig så kommer ju en igensatt ventil i ett mekaniskt system att ändra förutsättningarna för hela systemet...Jonatan79 skrev:
Så jag tror att den här gången har inte konsumentverket koll....
Men det vore intressant att se vad ts har beställt för något för att vara säker..
Fast jag ska inte göra om systemet. Handlar inte om det.Claes Sörmland skrev:
Jag antar att en branschstandard för detta arbete omfattas av t ex GVKs Säkra våtrum 2021.
Jag sökte på ordet "ventilation" i detta 52 s dokument. Hittar inget om att ventilation ingår i branschstandarden för att renovera badrums med matta.
Jag sökte på ordet "ventilation" i detta 52 s dokument. Hittar inget om att ventilation ingår i branschstandarden för att renovera badrums med matta.
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 inlägg
Jonatan79 skrev:
Fast har jag ett rum utanför badrummet där det sitter en tilluft ventil, gillestugan har en tilluft ventil, sista tonårsrummet i väst har två tilluftventiler och förrådet i anslutning till garaget har en.plåtrickard skrev:
Hantverkaren i detta fall har väl inte gjort något fel?
Han har ju bara gjort ventilationen som den var innan?
TS får väl kontakta en firma som sysslar med ventilation om h*n önskar göra ändringar i ventilationssystemet?
Han har ju bara gjort ventilationen som den var innan?
TS får väl kontakta en firma som sysslar med ventilation om h*n önskar göra ändringar i ventilationssystemet?
Även en rättning är anmälningspliktig.Jonatan79 skrev:
I själva verket gör man i praktiken som man själv vill i sitt småhus med ventiler av denna typ. Men man kan inte i efterhand hävda att ett badrumsrenoveringsfirma ska in och fippla med ventilationssystemet utan att man tydligt har kommit överens om detta när man slöt avtal om köp av tjänsten.
Ska man beskylla badrumsrenoveringsföretaget för något så är det i så fall otydlighet. Att de inte klargjorde för TS att deras uppdrag inte omfattar ventilationsprojektering och genomförande. Men vi har ju inte sett offerten som TS accepterade. Ofta listas samtliga ingående moment på sådan offerter och då ser man ju tydligt vad som ingår och inte ingår.
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 inlägg
Ja och vad har dessa med badrummet att göra?(jag är inte ventilationstekniker)Kattuna99 skrev:
Fast köper jag en helentreprenad så innefattar det ventilationen just utifrån att det är ett badrum. Det är den jag köper entreprenaden av som ska säga ” i ett badrum ska det enligt branchrekommendationer inte finnas frånluft” hur vill du att vi gör med hålet?” Precis som de frågade mig hur jag ville göra med en vägg som var nån cm sned och de fick bygga om.K Kasken skrev:
Samt att jag inte litar på firman för 5 öre. De har redan varit här nu snart för 3 e gången då golvbrunnen ff inte är godkänd, fallet i duschen var inte godkänt. Kanske skulle jag bara strunta i det med?