Med dubbel tilluft dras det ut mer luft. Tillluft ska komma in i andra delar av huset. Tror du verkligen att det blir mer ventilation i badrummet genom att ta bort en frånluftsfläkt?

D Daniel 109 skrev:
Med dubbel tilluft dras det ut mer luft. Tillluft ska komma in i andra delar av huset. Tror du verkligen att det blir mer ventilation i badrummet genom att ta bort en frånluftsfläkt?
Jag tänker att det stör balansen i ventilationssystemet. Ett frånluftdon badrum ska ligga på drygt 15liter per sek. Blir mest effektivt att ha en frånluft i badrummet och inte två i olika delar av ett stort badrum

@
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om du stänger nuvarande till-luft så behöver du rimligtvis tillse att luft kan komma från något annat håll. Annars blir ju luften stående när dörren är stängd.

Men är centralventilationen verkligen från 79? Det är inte så att den tillkommit på senare år och man i samband med det "vänt" på funktionen av ditt vägg hål.
Luft kommer normalt in "under dörren" från den övriga bostaden....

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Men om du inte har sagt att ventilen ska bort så hur ska mattläggaren veta det? Våtrumsreglerna berättar ju inte hur din ventilation fungerar..?

• Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Använde man verkligen tilluft i badrum 1979? Jag trodde det bara fanns i badrum med ”Stockholmsventilation” från 30-talet.

• Gilla
abbe_
  • Laddar…
Nej, sannolikt var det en frånluftsfläkt kopplad till en strömbrytare då. Badrum byggdes inte med tilluft då heller.

Z ZipLock skrev:
Använde man verkligen tilluft i badrum 1979? Jag trodde det bara fanns i badrum med ”Stockholmsventilation” från 30-talet.
Jodå här finns tilluftventiler, ska tilläggs att detta är på källarplan

D Daniel 109 skrev:
Nej, sannolikt var det en frånluftsfläkt kopplad till en strömbrytare då. Badrum byggdes inte med tilluft då heller.
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men om du inte har sagt att ventilen ska bort så hur ska mattläggaren veta det? Våtrumsreglerna berättar ju inte hur din ventilation fungerar..?
Det var det svaret jag fick av konsumentvägledaren på hallå konsument.
Det är snickaren som ska veta det tänker jag.

Jag som är hantverkare skulle hu aldrig våga ändra på en funktion hos en kund på eget bevåg även om det inte följer dagens byggregler.. Bara för att det inte är rätt idag så kan det ju fungera...
En snickare jobbar inte heller med ventilation....

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 9 till
  • Laddar…
Risken med att ha både tilluft och framförallt Klüft i ett badrum kan vara att man inte får ut den fuktiga luften OCH övrig luft i andra delar av boendet. I värsta fall går tilluften direkt ut i frånluften och fukt kvarstår i badutrymmet och övrig luft ej cirkuleras på rätt sätt.

Tilluft i ett badrum skall komma från övriga rum.

Därmed inte sagt att hantverkarna skall sätta sig in i hur det fungerar/ bör fungera. Man bygger så som det såg ut innan renovering. Ventilationslösningen ligger på någon annan.

Bilder hade som alltid varit bra att ha.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag som är hantverkare skulle hu aldrig våga ändra på en funktion hos en kund på eget bevåg även om det inte följer dagens byggregler.. Bara för att det inte är rätt idag så kan det ju fungera...
En snickare jobbar inte heller med ventilation....
Nej jag går endast på vad hallå konsument sade till mig. Att jag som konsument inte ska behöva ha koll på hur ett badrum ska vara ochbfungera utifrån det jag beskrivit.

Taklampa, vägg, en del av en växt och garderobsspegel reflekterar rummet. Neutralt, bostadsinteriör, indirekt belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålat badkar, gråa väggar, golvlist, del av takbelysning, minimalistisk design, interiör hem eller hotell.
Skapa konto
Ett modernt badrum med toalett, handfat, spegelskåp, och gröna växter. Grå toner dominerar.
Skapa konto

Dr Benz Dr Benz skrev:
Risken med att ha både tilluft och framförallt Klüft i ett badrum kan vara att man inte får ut den fuktiga luften OCH övrig luft i andra delar av boendet. I värsta fall går tilluften direkt ut i frånluften och fukt kvarstår i badutrymmet och övrig luft ej cirkuleras på rätt sätt.

Tilluft i ett badrum skall komma från övriga rum.

Därmed inte sagt att hantverkarna skall sätta sig in i hur det fungerar/ bör fungera. Man bygger så som det såg ut innan renovering. Ventilationslösningen ligger på någon annan.

Bilder hade som alltid varit bra att ha.
Första bilden är där det är tilluft fast de satt dit ett frånluftdon. Andra bilden är frånluft som synes är i en ventilationskanal som går i genom badrum till tvättstuga

Kattuna99 Kattuna99 skrev:
Första bilden är där det är tilluft fast de satt dit ett frånluftdon. Andra bilden är frånluft som synes är i en ventilationskanal som går i genom badrum till tvättstuga
Varifrån kommer tilluften ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varifrån kommer tilluften ?
Utifrån ett hål genom väggen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.