Y Yllert skrev:
Hej,

Vill bara passa på att stämma av / höra efter vad andra tänker.

Sammanfattar vad som hänt kortfattat nedan:
- Där jag bor kom det ca 50cm snö på två dagar, vilket såklart resulterade i att mycket snö låg kvar på taket. Det var minusgrader konstant säkert i 10 dagar efter att snö fallit, vilket gjorde att snön låg kvar helt och hållet (den packades väl ihop aningen dock).
- Under denna period om ca 10 dagar har det tinat små mängder, av två anledningar vad jag kan tro. Den ena att taket blir uppvärmt underifrån eftersom det är varmt inne i huset och den andra att denna del av taket ligger i söderläge.
Stora istappar har bildats från hängrännorna.
- Vad som också skett under denna period är att hängrännorna var helt fyllda med is samt att i varje skåra/dalgång på takpannorna hade samma isbildning skapats vilket gjorde att det var nog rätt mycket is som låg och tryckte mot hängrännorna under snön. Säkert flera 100kg is som "gömt" sig under snön. Ska alltså förtydliga att snön låg ju ovanpå detta, så man såg inget om man inte tog en stege och kollade noggrant.

När det sedan töade rasade såklart snön ner från taket, men raset drog alltså med sig även hängrännorna samt vissa delar av stuprännorna. Mitt försäkringsbolag nekar alltså ersättning för detta som rubriken säger, med hänvisning till att det inte anses vara "en plötslig och oförutsedd yttre händelse". Jag håller väl inte riktigt med dom om detta, men ville höra vad andra tycker? Är jag ute och cyklar eller borde detta ses som en icke plötslig och oförutsedd yttre händelse?

Absolut, jag borde väl kanske aktivt ha kollat till taket lite mer under denna 10-dagars period snarare än tyckt att det var fint med istappar. Det har jag lärt mig tills nästa gång. Samtidigt - vad är rimligt att jag borde ha gjort åt saken ifall jag märkt problemet tidigare? Det har såklart snöat tidigare år, men inte denna mängd på så kort tid. Har aldrig hade i närheten av detta problem tidigare år.
Istapparna går ju att ta bort, men dom är ju bråkdelen av vikten jämfört med att hängrännorna var helt fulla med is samt varje skåra/dalgång på takpannorna hade samma isbildning. Jag kan ju rimligtvis inte springa upp på taket och hacka bort detta, eller? Förväntas man kolla under snön om is har bildats? Kan också förtydliga att stuprännorna inte var blockade eller liknande, det fanns plats för vatten att rinna där om det inte hade bildats is på det sätt som uppenbarligen gjordes.
Även om ni tycker att detta faller på mig, hur gjorde ni denna vinter / vad hade ni gjort i min situation ifall detta skulle hända igen?

Tacksam för tankar och svar!
Men herregud vad är det för pengar det rör sig om? köp på bygghemma.se bra priser på hängrännor och har du tur är det bara fästena som har gett vika! Inte sjutton går man upp på taket och skottar och riskerar livet då det gäller små summor!https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/tak/takavvattning/hangrannor/hangranna-wijo/p-653819

S
pacman42 pacman42 skrev:
Fast snön blir faktiskt tyngre. När temperaturen ökar så ökar också den relativa luftfuktigheten och den kommer ofta nära maximum (100%) då. Detta gör att vatten från luften kondenseras på den kalla snön.

Nu är det dock inte det som gör att folk tycker att blötsnö är tung, det är istället kapillarkrafterna från vattnet i snön (när man skottar), samt att snön sjunker ihop så att man får plats med mer snö per skyffel, dvs man lurar sig själv att skotta tyngre.
useless useless skrev:
Det är väl exakt samma vikt som innan det töar? Möjligen lite lättare då om en del vatten har försvunnit som takdropp...
Men ofta är det ju så här att man väntar med att skotta några dagar, det hinner töa, regna, allternativt faller mer blöt snö.
Alla vet ju att snön kan bli tyngre om man väntar med att skotta.

Vad gäller takras så är det säkert så att dessa sker med gammal snö som drar åt sig vatten (från luften).

Jag har ytterligare ett underligt exempel från för några veckor sedan, när det var minusgrader och vindstilla och snön föll försiktigt men oavbrutet hela natten. Hårdare packad snö har jag aldrig upplevt.

Cheesen Cheesen skrev:
Hängrännan är monterad felaktigt och ditt tak behöver isoleras. Ordna med dessa två saker så kommer dina nya hängrännor att vara insparade på några månader.
Tak som är så dåligt isolerade så att is bildas är en enorm energitjuv. Det kan vara betydligt mer än halva din uppvärmningskostnad.
Du vet inte om hängrännan ens var monterad felaktigt, så påstå ingenting.
Och vad gäller isolering i tak, så är det en komplex fråga då massor av tilläggsisolerade tak/ vindar istället få fukt/ mögelproblem.

Dem allra flesta hus får istappar någonstans någon gång, vädret skapar då & då "en perfekt storm" som knappt ens går att "skydda " sig emot.

S styren skrev:
Men ofta är det ju så här att man väntar med att skotta några dagar, det hinner töa, regna, allternativt faller mer blöt snö.
Alla vet ju att snön kan bli tyngre om man väntar med att skotta.

Vad gäller takras så är det säkert så att dessa sker med gammal snö som drar åt sig vatten (från luften).

Jag har ytterligare ett underligt exempel från för några veckor sedan, när det var minusgrader och vindstilla och snön föll försiktigt men oavbrutet hela natten. Hårdare packad snö har jag aldrig upplevt.
Det sista beror på att det var väldigt små kristaller som föll. Du får samma effekt när gammal snö driver. Kristallerna går sönder och blir väldigt små, då hakar de i och packar sig själva väldigt bra.

• Gilla
styren och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man ska inte behöva skotta taket på en normal villa. Klarar det inte snölasten är det felkonstruerat.
Tvårtom isolerar ju snön och sänker energiförbrukningen.

En halvmeter snö ska även husen i Skåne klara av.
Jag håller med. Snözon motsvarar ungefär antalet meter torr nyfallen snö som taket ska klara. Snözon 1 = 1 meter snö

MultiMan
H HenrikHuslöse skrev:
Jag håller med. Snözon motsvarar ungefär antalet meter torr nyfallen snö som taket ska klara. Snözon 1 = 1 meter snö
Intressant, så Norrlandshusen längst upp kan ha en pelare med snö på 5-6 meter upp från taket? Trodde inte man räknade så eftersom det verkar orimligt. Vikten borde vara det man går efter, inte höjden. Står det verkligen antal meter snö i beräkningsunderlagen?

H HenrikHuslöse skrev:
Snözon motsvarar ungefär antalet meter torr nyfallen snö som taket ska klara. Snözon 1 = 1 meter snö
Tycker det låter orimligt. 1 meter torr nyfallen snö motsvarar väl om jag inte är ute och cyklar 100 mm nederbörd. Även om det inte är vanligt så händer det ju ändå nån gång att den nederbördsmängden kan komma på ett dygn. Att ha en byggnorm som inte klarar den nederbördsmängden låter orimligt.

MultiMan MultiMan skrev:
Intressant, så Norrlandshusen längst upp kan ha en pelare med snö på 5-6 meter upp från taket? Trodde inte man räknade så eftersom det verkar orimligt. Vikten borde vara det man går efter, inte höjden. Står det verkligen antal meter snö i beräkningsunderlagen?
Det står belastning per kvadratmeter. Men i Princip stämmer det att det är en meter snö i Skåne och 5-6 meter i norr. Men det är alltså motsvarande 5-6 meter nederbörd i form av torr pudersnö, inte 5-6 meter när det ligger på marken/taket.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Men i Princip stämmer det att det är en meter snö i Skåne och 5-6 meter i norr.
Man får ju också ta med i ekvationen att det på detta läggs en rejäl säkerhetsfaktor/marginal.
När man läser om tak som kollapsat är det nästan alltid kommersiella byggnader med extremt stora platta tak, typ idrotts- och industrihallar. Skulle påstå att det är extremt ovanligt att tak på småhus kollapsar pga. snölast, och det beror inte på att husägarna är så bra på att röja sina tak.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Man får ju också ta med i ekvationen att det på detta läggs en rejäl säkerhetsfaktor/marginal.
När man läser om tak som kollapsat är det nästan alltid kommersiella byggnader med extremt stora platta tak, typ idrotts- och industrihallar. Skulle påstå att det är extremt ovanligt att tak på småhus kollapsar pga. snölast, och det beror inte på att husägarna är så bra på att röja sina tak.
Jag jag försökte hitta några fall med hjälp av AI, men inte ens extremåret 2009/2010 rasade det in något villatak. Däremot en del altantak, men de är ju sällan särskilt stabila...

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Akuten skrev:
Så här svarade chatgpt:
Varför klistrar du in ett jättelångt Ai-genererat svar? Tror du inte de som lyckas ställa en fråga här även klarar av att söka på internet?

Dessutom är det ett brott mot forumreglerna...

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför klistrar du in ett jättelångt Ai-genererat svar? Tror du inte de som lyckas ställa en fråga här även klarar av att söka på internet?

Dessutom är det ett brost mot forumreglerna
useless useless skrev:

Dessutom är det ett brott mot forumreglerna...
Tänkte när alla brainstormar så går det bra. Om moderator anser det kan jag ta bort. Problem soleved

MultiMan MultiMan skrev:
Från Boverket/ snölast
Följande värden på densiteten har använts.
Norrland, Dalarna, Värmland och Dalsland: 230 kg/m3
Götalands kustland, Gotland och Öland: 280 kg/m3
Övriga Sverige: 240 kg/m3

S hjulia skrev:
En vanlig självrisk är ca 8-10 000kr så då är den eventuella ersättningen inte särskilt mycket högre. Men du kanske har så låg självrisk som går? I så fall blir det så klart i alla fall lite mer i ersättning men du behöver ändå fundera på om det är värt den eventuella premiehöjningen eller inte.

Jag hade gjort som föreslagits tidigare i tråden och lagt en värmeslinga i hängrännan (försök hitta det inlägget, det fanns en del bra tips där).
Blir det för mycket is ändå mellan tak och hängrännan så hade jag försökt smälta där med en varmluftspistol men inte brytt mig om isen på taket. Går det inte att nå med stege så kanske det går att komma fram med en skylift
Jag hade en liten bil en gång som samlade på sig väldigt mycket snö/is i hjulhusen bak. En vinter var det mycket snö och konstant kallt, så till slut satt hjulen helt stumt i isen. Alltså ingen som helst fjädring. Jag kom på den briljanta idén med värmepistol, men efter någon timme fick jag ge upp. Det hände helt enkelt ingenting, enda sättet är att köra in i en varm lokal eller möjligen om man har tillgång till en hetvattentvätt. Så varmluftpistol på isiga hängrännor ser jag som ett omöjligt projekt. Däremot kan nog en värmekabel vara effektiv.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Finns en anledning att platta tak inte använts i Sverige historiskt.
..Och att många av de byggnader som faktiskt hade det, exemeplvis garage, numera är ombyggda till att inte ha det, och de som inte är det har ägare som svär på att aldrig någonsin ha ett garage med platt tak igen :D

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.