Hej,

Vill bara passa på att stämma av / höra efter vad andra tänker.

Sammanfattar vad som hänt kortfattat nedan:
- Där jag bor kom det ca 50cm snö på två dagar, vilket såklart resulterade i att mycket snö låg kvar på taket. Det var minusgrader konstant säkert i 10 dagar efter att snö fallit, vilket gjorde att snön låg kvar helt och hållet (den packades väl ihop aningen dock).
- Under denna period om ca 10 dagar har det tinat små mängder, av två anledningar vad jag kan tro. Den ena att taket blir uppvärmt underifrån eftersom det är varmt inne i huset och den andra att denna del av taket ligger i söderläge.
Stora istappar har bildats från hängrännorna.
- Vad som också skett under denna period är att hängrännorna var helt fyllda med is samt att i varje skåra/dalgång på takpannorna hade samma isbildning skapats vilket gjorde att det var nog rätt mycket is som låg och tryckte mot hängrännorna under snön. Säkert flera 100kg is som "gömt" sig under snön. Ska alltså förtydliga att snön låg ju ovanpå detta, så man såg inget om man inte tog en stege och kollade noggrant.

När det sedan töade rasade såklart snön ner från taket, men raset drog alltså med sig även hängrännorna samt vissa delar av stuprännorna. Mitt försäkringsbolag nekar alltså ersättning för detta som rubriken säger, med hänvisning till att det inte anses vara "en plötslig och oförutsedd yttre händelse". Jag håller väl inte riktigt med dom om detta, men ville höra vad andra tycker? Är jag ute och cyklar eller borde detta ses som en icke plötslig och oförutsedd yttre händelse?

Absolut, jag borde väl kanske aktivt ha kollat till taket lite mer under denna 10-dagars period snarare än tyckt att det var fint med istappar. Det har jag lärt mig tills nästa gång. Samtidigt - vad är rimligt att jag borde ha gjort åt saken ifall jag märkt problemet tidigare? Det har såklart snöat tidigare år, men inte denna mängd på så kort tid. Har aldrig hade i närheten av detta problem tidigare år.
Istapparna går ju att ta bort, men dom är ju bråkdelen av vikten jämfört med att hängrännorna var helt fulla med is samt varje skåra/dalgång på takpannorna hade samma isbildning. Jag kan ju rimligtvis inte springa upp på taket och hacka bort detta, eller? Förväntas man kolla under snön om is har bildats? Kan också förtydliga att stuprännorna inte var blockade eller liknande, det fanns plats för vatten att rinna där om det inte hade bildats is på det sätt som uppenbarligen gjordes.
Även om ni tycker att detta faller på mig, hur gjorde ni denna vinter / vad hade ni gjort i min situation ifall detta skulle hända igen?

Tacksam för tankar och svar!

• Ledsen
  • Wow
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Y Yllert skrev:
Sammanfattar vad som hänt kortfattat nedan:
- Där jag bor kom det ca 50cm snö på två dagar, vilket såklart resulterade i att mycket snö låg kvar på taket. Det var minusgrader konstant säkert i 10 dagar efter att snö fallit, vilket gjorde att snön låg kvar helt och hållet (den packades väl ihop aningen dock).
- Under denna period om ca 10 dagar har det tinat små mängder, av två anledningar vad jag kan tro. Den ena att taket blir uppvärmt underifrån eftersom det är varmt inne i huset och den andra att denna del av taket ligger i söderläge.
Stora istappar har bildats från hängrännorna.
- Vad som också skett under denna period är att hängrännorna var helt fyllda med is samt att i varje skåra/dalgång på takpannorna hade samma isbildning skapats vilket gjorde att det var nog rätt mycket is som låg och tryckte mot hängrännorna under snön. Säkert flera 100kg is som "gömt" sig under snön. Ska alltså förtydliga att snön låg ju ovanpå detta, så man såg inget om man inte tog en stege och kollade noggrant.
ok
Y Yllert skrev:
När det sedan töade rasade såklart snön ner från taket, men raset drog alltså med sig även hängrännorna samt vissa delar av stuprännorna. Mitt försäkringsbolag nekar alltså ersättning för detta som rubriken säger, med hänvisning till att det inte anses vara "en plötslig och oförutsedd yttre händelse". Jag håller väl inte riktigt med dom om detta, men ville höra vad andra tycker? Är jag ute och cyklar eller borde detta ses som en icke plötslig och oförutsedd yttre händelse?
Jag håller med försäkringsbolaget att snö som efter 10 dagar rasar inte är "en plötslig och oförutsedd yttre händelse". Tvärtom tycker jag det är precis vad man kan räkna med kan hända.
Y Yllert skrev:
Absolut, jag borde väl kanske aktivt ha kollat till taket lite mer under denna 10-dagars period snarare än tyckt att det var fint med istappar.
Precis, ansvaret är ditt.
Y Yllert skrev:
Det har jag lärt mig tills nästa gång. Samtidigt - vad är rimligt att jag borde ha gjort åt saken ifall jag märkt problemet tidigare?
Det normala är att man skottar bort snön. Det är rimligt.
Y Yllert skrev:
Det har såklart snöat tidigare år, men inte denna mängd på så kort tid. Har aldrig hade i närheten av detta problem tidigare år.
Naturligtvis räcker det att skotta taket vid behov.
Y Yllert skrev:
Istapparna går ju att ta bort, men dom är ju bråkdelen av vikten jämfört med att hängrännorna var helt fulla med is samt varje skåra/dalgång på takpannorna hade samma isbildning. Jag kan ju rimligtvis inte springa upp på taket och hacka bort detta, eller? Förväntas man kolla under snön om is har bildats? Kan också förtydliga att stuprännorna inte var blockade eller liknande, det fanns plats för vatten att rinna där om det inte hade bildats is på det sätt som uppenbarligen gjordes.
Såklart fattar jag att det inte är enkelt. När man äger och ansvarar för ett hus måste även sådant som inte är enkelt göras. Skotta på tak är riskabelt. Det krävs rätt säkerhetstänk. Klarar man det inte själv anlitar man proffs.
Y Yllert skrev:
Även om ni tycker att detta faller på mig, hur gjorde ni denna vinter / vad hade ni gjort i min situation ifall detta skulle hända igen?
När man är van vid att det då och då kommer 1/2m snö över natten varje vinter och ibland det dubbla skottar man taket vid behov. Dvs när mängden är för stor för det taket är dimensionerat för. Speciellt om det är risk för töväder och tung snö.

Rent generellt är hängrännor ett problem när mycket snö rasar ned från taket. Två lösningar som fungerar
  1. Antingen skottar man bort snön.
  2. Eller så har man inte hängrännor

• Gilla
  • Älska
cmbengtsson och 29 till
  • Laddar…
O O skrev:
ok

Jag håller med försäkringsbolaget att snö som efter 10 dagar rasar inte är "en plötslig och oförutsedd yttre händelse". Tvärtom tycker jag det är precis vad man kan räkna med kan hända.

Såklart fattar jag att det inte är enkelt. När man äger och ansvarar för ett hus måste även sådant som inte är enkelt göras. Skotta på tak är riskabelt. Det krävs rätt säkerhetstänk. Klarar man det inte själv anlitar man proffs.

När man är van vid att det då och då kommer 1/2m snö över natten varje vinter och ibland det dubbla skottar man taket vid behov. Dvs när mängden är för stor för det taket är dimensionerat för. Speciellt om det är risk för töväder och tung snö.

Rent generellt är hängrännor ett problem när mycket snö rasar ned från taket. Två lösningar som fungerar
Nej såklart, det svårt att hävda att något som sker under 10 dagar är oförutsett.
Men kan man inte hävda att det oförutsedda är att just isen skapats under snön? Jag är ju inte dummare än att om jag visste att det låg ett ton is och tryckte på taket skulle jag behöva försöka göra något åt det. Men det syntes inte.. Och som sagt snö kommer varje år. Kanske inte så mycket som 50cm på två dagar, men nog ligger det 10cm på taket varje år. Har aldrig varit problem tidigare och i vanliga fall skulle jag vilja hävda att fenomenet som nu blev med isbildning inte sker eftersom det töar mycket snabbare.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Saaallss och 3 till
  • Laddar…
O O skrev:
ok

Intressant. Bodde tidigare flera år i hus i Finland utan att någonsin skotta snö på taket (eller höra talas om att någon skottat snö på taket).

• Gilla
  • Wow
H-Thomasson och 13 till
  • Laddar…
O O skrev:

Jag tycker att du har helt fel här, inte tusan ska våra äldre husägare upp på deras tak å härja, det är riktigt farligt.

Och att en villaförsäkring inte skulle ersätta "ett unik fall", som uppstått på grund av en avvikande vintermånad, det är lågt.
Normalt sitter hängrännan så att snö & is ifrån taket kan "glida över" rännan, MEN med isbildning (som både kan komma ifrån runt skorsten, & värmeläckage & solen) går många ggr inte att förutspå, och fryser olika delar av is ihop runt takfötter, takslut och hängränna, så är det starka krafter när det "vill ner"

I mina ögon är detta "plötslig och oförutsedd yttre händelse" & bör täckas av din försäkring.
För vi pratar inte om "oaktsamhet" här, så stå på dig!

• Gilla
  • Haha
  • Arg
dodge75 och 8 till
  • Laddar…
Y Yllert skrev:
kan man inte hävda att det oförutsedda är att just isen skapats under snön?
Nej, det är normalt att det blir så.
Y Yllert skrev:
Jag är ju inte dummare än att om jag visste att det låg ett ton is och tryckte på taket skulle jag behöva försöka göra något åt det. Men det syntes inte.
Grejen här är att du skulle gjort något om du visste.

Man ser ju att det finns snö på taket. Snön vikt varierar väldigt. Ett ton låter väldigt i underkant på ett helt tak.

1dm våt isig snö kan väga 50kg/m2. 1/2m snö väger då 250kg/m2. Men det är inte lätt att räkna ut exakta värden. Däremot bör man räkna med att det kan vara värsta sortens tyngsta snö så man har marginal.

• Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Jag tycker att du har helt fel här, inte tusan ska våra äldre husägare upp på deras tak å härja, det är riktigt farligt.
Du har helt fel och helt rätt
Du läste tydligen inte inlägget du svarade på. 😀
O O skrev:
Skotta på tak är riskabelt. Det krävs rätt säkerhetstänk. Klarar man det inte själv anlitar man proffs.

• Gilla
orutti och 8 till
  • Laddar…
O O skrev:
Du har helt fel och helt rätt
Du läste tydligen inte inlägget du svarade på. 😀
Tycker du har fel i det mesta av dina åsikter i detta fallet.
Du resonerar ungefär "att hon får skylla sig själv", eftersom hon visste det var snö på taket.
Helt galet resonerat!

• Haha
  • Gilla
  • Wow
dodge75 och 7 till
  • Laddar…
D d0391m0 skrev:
Intressant. Bodde tidigare flera år i hus i Finland utan att någonsin skotta snö på taket (eller höra talas om att någon skottat snö på taket).
Det brukar vara artiklar i finska media var och varannan vinter om tak som rasar och att man behöver skotta och liknande

• Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
Ditt tak, ditt ansvar. Att det kommer snö på vintern är knappast oväntat. Som skrivs ovan, kan du inte skotta själv ta hjälp.

• Gilla
H-Thomasson och 10 till
  • Laddar…
Man ska inte behöva skotta taket på en normal villa. Klarar det inte snölasten är det felkonstruerat.
Tvårtom isolerar ju snön och sänker energiförbrukningen.

En halvmeter snö ska även husen i Skåne klara av.

Sen finns det såklart undantag och eftremfall. För några år sedan snöade och blåste det så att vi fick två meter snö på ena halvan av taket. Då är det motiverat att skotta.

I TS fall verkar det vara isen som är problemet. Får man mycket istappar så ska man nog räkna med att det är is på taket och fulla hängrännorna och att det kan bli konsekvenser.

• Gilla
AMR74 och 9 till
  • Laddar…
Dina hängrännor är felmonterade det ska inte hända.
Här kan det ligga en meter snö på taken inte far det hängrännor för det

• Gilla
  • Wow
Hybro och 9 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Här kan det ligga en meter snö på taken inte far det hängrännor för det
Fat det var ju inte snön som var problemet för TS.

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Jag har åkt på samma sak i år: Massor av is i hängrännan. Så har det inte blivit tidigare år så något väderfenomen har skapat detta.

Jag hoppas mina rännor klarar tyngden, men i nuläget kan jag inte göra ngt åt det då det troligen skadar mer att försöka hacka bort isen. Har inte haft jättemycket snö på taket så skottat taket hade inte hjälpt mig, men det har smält ned i rännorna pga att taket är lite dåligt isolerat (70 tals hus) och inte runnit bort då det varit såpass kallt utan längre smältperioder mellan skulle jag tro.

Du kan absolut ta ett varv till med dit försäkringsbolag, har detta inte hänt tidigare så hänvisa till att det inte är "vanligt". Och hemförsäkringen skall ju täcka väderskador vanligtvis (jämför med en storm som blåser av ngt eller liknande.Så gåä in med vinkeln att det inte var snöraset, utan isbildningen som var problemet.

Men det finns ju en gråzon då du skall tillse "normalt underhåll", vilket inkluderar takskottning (även om du inte gör det själv utan anlitar ngn såklart) - men just isbildning tycker jag inte känns som att det nödvändigtvis orsakats av för mycket snö på taket, och tittade du till så gott det gick borde du ha gjort din plikt s.a.s...

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
Har du funderat från andra hållet vad som borde vara en vettig ersättning och jämfört den med din självrisk? Att få dem att godkänna en skada där du får mindre i ersättning än vad självrisken är på är inte lönt och även om det skulle bli aningen mer än självrisken så behöver du fundera på om det är värt det? För alla dessa småskador som folk vill ha ersättning för trots att de knappt får mer än självrisken är en, antagligen stor, del av att försäkringspremierna drar iväg för alla. Är det stora skador och högre belopp så är det så klart en annan femma men det låter inte så I detta fallet om det endast är några hängrännor som åkt ner och att inget annat har tagit skada.

Jag har ett oisolerat, ouppvärmt förråd/lada byggd 2018 där det ofta ligger uppåt en halvmeter snö och där snön kanar av varje år vilket inte brukar orsaka några skador. Nu i år så har snön på ena sidan taket dragit med sig hängrännorna längs hela taket men andra sidan har klarat sig, varför det blev så just i år har jag ingen aning om. Men fram tills jag läste ditt inlägg så hade jag inte ens en tanke på att det är en skada som det ens går att söka ersättning för utan min enda tanke var att när det blir behagligare väder så får jag skruva upp dem igen, lite bättre denna gång. Så som svar på din fråga så håller jag med försäkringsbolaget om att det inte är något oförutsett och att ersättningen antagligen är för låg för att det ska vara värt det

• Gilla
Leif So och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.