TS bör ta en el två vändor till med försäkringsbolaget OM skadan är stor nog att kostnaden överskrider självrisk och ev premie höjning.
Om ej redan gjort ta kontakt med en renomerad byggfirma alternativt plåtslagare (normalt görs hängrännor o stuprör på villor av snickaren). För att bedöma skador och omfattningen. Be dom gärna skriva en uppskattning och deras bedömning om hur skadan kom till.

Beroende på vilket försäkringsbolag TS har så har dom olika rutiner och praxis när det kommer till att neka ersättning men om det uppstått skador värda att kräva ersättning för så stå på dig!

• Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
C
L Lövborgen skrev:
Vi hade tidigare en sommarstuga med platt tak och där behövde vi många vintrar skotta av taket.
Får man lov att fråga hur du vet att taket behövde skottas?
Höll det på att rasa in?

• Gilla
  • Wow
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
L Lövborgen skrev:
Nej. Det blir inte den snömängden över hela Sverige så att alla hur i hela Sverige behöver skotta sina tak. Vi hade tidigare en sommarstuga med platt tak och där behövde vi många vintrar skotta av taket. Inte bara en gång per vinter utan flera gånger när det kom stora snömängder. Sen har jag haft två villkor med snedtak och under dom åren jag hade dom så blev det aldrig så mycket snö på dom taken där husen låg att dom behövde skottas mer än ett år. Samma år som Gävle hade så mycket snö att bilarna på gatorna var täckta av snö. Men för det mesta av snön hasade ner från taken av sig själv övriga år. Hade det inte gjort det så hade jag behövt skotta.
Från Boverket
Följande värden på densiteten har använts.
Norrland, Dalarna, Värmland och Dalsland: 230 kg/m3
Götalands kustland, Gotland och Öland: 280 kg/m3
Övriga Sverige: 240 kg/m3
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...formaga-stadga-bestandighet/laster/snolaster/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...s-konstruktionsregler/laster/snolast-pa-mark/
Karta över Sverige med olika snözoner markerade i färger från 1 (blå) till 5,5 (brun), med städer som Luleå, Sundsvall och Malmö placerade.

Sedan vad du gör personligen väljer du såklart själv, & vill du upp på taket & skotta så gör det.
Men säg inte att andra människor MÅSTE detsamma.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Jag har skottat taket en enda gång på alla de hus jag har ägt genom åren. Men den gången var det motiverat.

Snötäckt tak med en snöskyffel i förgrunden, tjocka snölager avslöjade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
  • Haha
orutti och 15 till
  • Laddar…
Karrock
useless useless skrev:
Jag har skottat taket en enda gång på alla de hus jag har ägt genom åren. Men den gången var det motiverat.

[bild]
Förstår att du slängde mössan när det står svek-o på den!

MultiMan
Jag har tyvärr ingen bild men värsta snövintern hittills sedan flytten hit var 2017/18 eller möjligen året efter. Grusvägen fram hade över 3 meter höga vallar på slutet så man körde i en tunnel i princip.

På mitt tak låg runt 2 meter snö men det hände inget speciellt mer än att det knakade till rejält när värmen kom och snö åkte av (även rännorna höll). Ventilationen till badrummet snöade dock igen, vilket var mindre bra.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag anser inte att snö på taket skall smälta av värme som stiger upp underifrån. Då har man ett dåligt isolerat tak. Istappar är såvitt jag vet ingen normal företeelse på villor.

• Gilla
Joak och 5 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Jag tycker att du har helt fel här, inte tusan ska våra äldre husägare upp på deras tak å härja, det är riktigt farligt.

Och att en villaförsäkring inte skulle ersätta "ett unik fall", som uppstått på grund av en avvikande vintermånad, det är lågt.
Normalt sitter hängrännan så att snö & is ifrån taket kan "glida över" rännan, MEN med isbildning (som både kan komma ifrån runt skorsten, & värmeläckage & solen) går många ggr inte att förutspå, och fryser olika delar av is ihop runt takfötter, takslut och hängränna, så är det starka krafter när det "vill ner"

I mina ögon är detta "plötslig och oförutsedd yttre händelse" & bör täckas av din försäkring.
För vi pratar inte om "oaktsamhet" här, så stå på dig!
Vad är det för försäkringsbolag? Det försäkringsbolaget vill inte jag vara kund hos!
😉

• Gilla
  • Wow
jawen och 2 till
  • Laddar…
Om det inte är alltför högt/komplicerat så är det inte som tur är inte jättedyrt att laga eller tom byta rännor med hantverkare. Klen tröst men kanske det enda som finns att göra.

Tråkigt att snön förstörde, eller att vädret var så ovanligt att det kunde bli så.

Jag har tyvärr försökt själv att få ersättning när snö rasade och totaldemolerade en upphöjd altan. Försäkringsbolaget sa att ras från tak inte ingår i försäkringen. Det hade varit för riskfyllt att ta bort snön, inte en chans att jag kunnat göra något åt det. Altanen hade klarat sig i många år så oväntat: ja. Blev förbannad och rev altanen. Kom på att det var ändå tur att ingen stod där när snön kom farande... Installerade snörasskydd men byggde inte upp altanen igen. Märkligt nog klarade sig hängrännorna alltid trots all snö.

En granne fick ersättning när en stor isklump fallit på taket, eventuellt från ett flygplan. Slagit igenom såväl yttertak, råspont och vindsbjälklaget och orsakat översvämning i sovrummet under. Det skall visst mycket till . ..

• Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
R
J jawen skrev:
Jag tycker att du har helt fel här, inte tusan ska våra äldre husägare upp på deras tak å härja, det är riktigt farligt.

Och att en villaförsäkring inte skulle ersätta "ett unik fall", som uppstått på grund av en avvikande vintermånad, det är lågt.
Normalt sitter hängrännan så att snö & is ifrån taket kan "glida över" rännan, MEN med isbildning (som både kan komma ifrån runt skorsten, & värmeläckage & solen) går många ggr inte att förutspå, och fryser olika delar av is ihop runt takfötter, takslut och hängränna, så är det starka krafter när det "vill ner"

I mina ögon är detta "plötslig och oförutsedd yttre händelse" & bör täckas av din försäkring.
Y Yllert skrev:
Hej,

Vill bara passa på att stämma av / höra efter vad andra tänker.

Sammanfattar vad som hänt kortfattat nedan:
- Där jag bor kom det ca 50cm snö på två dagar, vilket såklart resulterade i att mycket snö låg kvar på taket. Det var minusgrader konstant säkert i 10 dagar efter att snö fallit, vilket gjorde att snön låg kvar helt och hållet (den packades väl ihop aningen dock).
- Under denna period om ca 10 dagar har det tinat små mängder, av två anledningar vad jag kan tro. Den ena att taket blir uppvärmt underifrån eftersom det är varmt inne i huset och den andra att denna del av taket ligger i söderläge.
Stora istappar har bildats från hängrännorna.
- Vad som också skett under denna period är att hängrännorna var helt fyllda med is samt att i varje skåra/dalgång på takpannorna hade samma isbildning skapats vilket gjorde att det var nog rätt mycket is som låg och tryckte mot hängrännorna under snön. Säkert flera 100kg is som "gömt" sig under snön. Ska alltså förtydliga att snön låg ju ovanpå detta, så man såg inget om man inte tog en stege och kollade noggrant.

När det sedan töade rasade såklart snön ner från taket, men raset drog alltså med sig även hängrännorna samt vissa delar av stuprännorna. Mitt försäkringsbolag nekar alltså ersättning för detta som rubriken säger, med hänvisning till att det inte anses vara "en plötslig och oförutsedd yttre händelse". Jag håller väl inte riktigt med dom om detta, men ville höra vad andra tycker? Är jag ute och cyklar eller borde detta ses som en icke plötslig och oförutsedd yttre händelse?

Absolut, jag borde väl kanske aktivt ha kollat till taket lite mer under denna 10-dagars period snarare än tyckt att det var fint med istappar. Det har jag lärt mig tills nästa gång. Samtidigt - vad är rimligt att jag borde ha gjort åt saken ifall jag märkt problemet tidigare? Det har såklart snöat tidigare år, men inte denna mängd på så kort tid. Har aldrig hade i närheten av detta problem tidigare år.
Istapparna går ju att ta bort, men dom är ju bråkdelen av vikten jämfört med att hängrännorna var helt fulla med is samt varje skåra/dalgång på takpannorna hade samma isbildning. Jag kan ju rimligtvis inte springa upp på taket och hacka bort detta, eller? Förväntas man kolla under snön om is har bildats? Kan också förtydliga att stuprännorna inte var blockade eller liknande, det fanns plats för vatten att rinna där om det inte hade bildats is på det sätt som uppenbarligen gjordes.
Även om ni tycker att detta faller på mig, hur gjorde ni denna vinter / vad hade ni gjort i min situation ifall detta skulle hända igen?

Tacksam för tankar och svar!
Hängrännor och stuprör...😆

I
O O skrev:
  1. Antingen skottar man bort snön.
  2. Eller så har man inte hängrännor
3. Man har givetvis snörasskydd.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag hade över huvud taget inte tänkt tanken att bland ain försäkringsbolaget om det hände mej, mer typ "Ännu en jävla skitsak jag måste fixa för att jag bor i hus" och sen funderat på varför det hände, vad man eventuellt kan förbättra och sen fixat.

..Med det inte sagt att jag vill bo någon annan stans än i hus men det är ju just att behöva fixa saker som pajar som är det tristaste.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
3. Man har givetvis snörasskydd.
På taket vid entré & altanutgång svar ja, på övriga taket svar nej.

• Gilla
Lövborgen och 3 till
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Jag anser inte att snö på taket skall smälta av värme som stiger upp underifrån. Då har man ett dåligt isolerat tak. Istappar är såvitt jag vet ingen normal företeelse på villor.
Är det runt nollan är det ju fullt normalt, men i övrigt nej.

J jawen skrev:

Lämpligt är nog att tilläggsisolera vinden!
Snön ska inte smälta underifrån!

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.