Mitt råd är : Skriv aldrig om sådana problem i det här forumet. Det finns allt för många som alltid ger sig på TS med en massa värdelösa svar, typ att "du får skylla dig själv". Tyvärr går det aldrig att få rätt mot försäkringsbolagen när de väl har sagt något. Jag hade en motorbåt i en sjö. Jag hade en särskild båtförsäkring för den. När vi var borta med husbilen en vecka kom ett otroligt skyfall som sänkte båten till botten. I varje fall utombordaren blev totalförstörd, men jag fick inte ut ett öre på försäkringen. Jag skulle ha varit där och öst ur båten mellan skyfallen ?? Jag var ju bortrest ? precis samma sak kan hända med ett hus. Som många här resonerar så kan man ju alltså inte åka på semester om man har ett hus. Man ska vara hemma och hålla koll på det hela tiden.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
R Roger Fundin skrev:
Jag hade en liten bil en gång som samlade på sig väldigt mycket snö/is i hjulhusen bak. En vinter var det mycket snö och konstant kallt, så till slut satt hjulen helt stumt i isen. Alltså ingen som helst fjädring. Jag kom på den briljanta idén med värmepistol, men efter någon timme fick jag ge upp. Det hände helt enkelt ingenting, enda sättet är att köra in i en varm lokal eller möjligen om man har tillgång till en hetvattentvätt. Så varmluftpistol på isiga hängrännor ser jag som ett omöjligt projekt. Däremot kan nog en värmekabel vara effektiv.
Bilen löses ju med shoppingcenter. När det snöade här så var det fullt i det lokala shoppingcentrets garage. Och en decimeter djupt vatten då brunnarna täpptes till av slasket som blev.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Bilen löses ju med shoppingcenter. När det snöade här så var det fullt i det lokala shoppingcentrets garage. Och en decimeter djupt vatten då brunnarna täpptes till av slasket som blev.
Jag bor på en liten ort och jag kan faktiskt inte komma på något ställe här där det går att köra in bilen i någon form av värme, tyvärr. Nu har jag en lite större bil med lite rejälare hjulhus, så det känns som att problemet inte kommer uppstå mer. Hyundai i10 med 14-tumshjul var det jag hade, jag köpte den ny och det var så mycket strul med det att jag bytte den långt innan det egentligen var rimligt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Roger Fundin skrev:
Jag bor på en liten ort och jag kan faktiskt inte komma på något ställe här där det går att köra in bilen i någon form av värme,
Jag bor utanför Gävle, men kan inte heller på rak arm komma på något publikt varmgarage varken i Gävle, Sandviken eller mellanliggande köpcentrum. Jag får väl åka till Uppsala om behovet uppstår...

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
useless useless skrev:
Jag bor utanför Gävle, men kan inte heller på rak arm komma på något publikt varmgarage varken i Gävle, Sandviken eller mellanliggande köpcentrum. Jag får väl åka till Uppsala om behovet uppstår...
Tvätthall med högtryck borde kunna lösa utmaningen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Det står belastning per kvadratmeter. Men i Princip stämmer det att det är en meter snö i Skåne och 5-6 meter i norr. Men det är alltså motsvarande 5-6 meter nederbörd i form av torr pudersnö, inte 5-6 meter när det ligger på marken/taket.
Husen i Alaska är spetsiga. Allt för att det skall rasa av....

J Johnsson 56 skrev:
Mitt råd är : Skriv aldrig om sådana problem i det här forumet. Det finns allt för många som alltid ger sig på TS med en massa värdelösa svar, typ att "du får skylla dig själv".
Man skulle förvisso kunna skriva "Om du inte vill ha diskussion om det du skriver, posta det inte på ett diskussionsforum".

J Johnsson 56 skrev:
Tyvärr går det aldrig att få rätt mot försäkringsbolagen när de väl har sagt något.
Nej, det är svårt, jag har bråkat med försöäkringsbolag flertalet gånger (varje gång om bilförsäkringar) och fått rätt nån enstaka gång, då efter att ha ljugit och påstått att jag pratat med en advokat och att vi skulle stämma dom, då betalade dom ut skitsumman vi bråkade om.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S styren skrev:
Njjjaaa

En trästuga i snölandskap omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus i vinterlandskap med snö, veranda med amerikansk flagga, omgiven av träd.
Skapa konto

o.s.v

S
J jawen skrev:
Njjjaaa

[bild]
[bild]

o.s.v
He he.. vill du att jag skall leta upp ett spetsigt tak i Alaska och skicka bild?
Inte myckets snö på det taket heller.

S styren skrev:
Det är väl husen i Sverige som är spetsiga?

A-Frame fritidshus i snölandskap med stora fönster och altan, omgivet av snöklädda träd och berg.
Skapa konto

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S styren skrev:
He he.. vill du att jag skall leta upp ett spetsigt tak i Alaska och skicka bild?
Inte myckets snö på det taket heller.
Har man följt tv programmen The Last Frontier , Gold Rush, Life Below Zero, Alaskan Bush People mm, så vet man att Alaskahus t.o.m ofta har platta tak 😉

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jaaa
Har aldrig förstått vitsen med dessa A-frame hus.
Är säkert unikt i Sverige & "ska härma" vindskydd/ förråd från 17-1800-talet.

J jawen skrev:
Jaaa
Har aldrig förstått vitsen med dessa A-frame hus.
Är säkert unikt i Sverige & "ska härma" vindskydd/ förråd från 17-1800-talet.
Jag trodde förlagan kom från snörika delar av Nordamerika? Men det kanske är någon modern historieförsköning.

R Roger Fundin skrev:
Jag hade en liten bil en gång som samlade på sig väldigt mycket snö/is i hjulhusen bak. En vinter var det mycket snö och konstant kallt, så till slut satt hjulen helt stumt i isen. Alltså ingen som helst fjädring. Jag kom på den briljanta idén med värmepistol, men efter någon timme fick jag ge upp. Det hände helt enkelt ingenting, enda sättet är att köra in i en varm lokal eller möjligen om man har tillgång till en hetvattentvätt. Så varmluftpistol på isiga hängrännor ser jag som ett omöjligt projekt. Däremot kan nog en värmekabel vara effektiv.
Fast det är lite skillnad på en bils hjulhus och en hängränna. I hjulhuset sitter isen väldigt fastkilad och du måste vara väldigt försiktig med vad du värmer och hur om du är rädd om bla lacken. Det är även väldigt svårt att komma åt att värma där det behövs för att få isen att släppa och med tanke på hur inkilad den sitter kan man behöva värma igenom en hel del is innan bitarna är tillräckligt små för att gå att få ut.
En hängränna behöver du inte vara lika rädd om och det räcker att den is som är närmast metallen släpper så går det att pilla upp isen. Ev kan du behöva hacka isen med en huggmejsel med lämpligt avstånd så att det går att pilla loss kortare bitar.
Så det är närmare att jämföra med en bil som är helt igenisad på karossen så att det inte ens går att öppna dörrarna. Om du då sätter in en kupévärmare så när väl luften i kupén är så varm att värmen börjar gå igenom taket så går det fort tills du kan få isen att glida av i stora sjok.
Ska man däremot smälta all is och få den att rinna undan så håller jag med om att det är ett omöjligt projekt.

S
useless useless skrev:

[bild]
Undra om inte A-frame är från USA (alaska)? Ännu inte överbevisad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.