S
useless useless skrev:
Jag trodde förlagan kom från snörika delar av Nordamerika? Men det kanske är någon modern historieförsköning.
Tack för att du bevisar kopplingen Norr/Snö/spetsiga tak

S styren skrev:
Undra om inte A-frame är från USA (alaska)? Ännu inte överbevisad.
En österrikisk arkitekt i Kalifornien ritade det första av dessa på 30-talet, inspirerad av alphyttor. De blev populära på 50-talet i olika delar av USA.

Det är för snötåligheten man designade dem

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Tack för att du bevisar kopplingen Norr/Snö/spetsiga tak
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men påståendet att "Husen i Alaska är spetsiga." är lika korrekt som "Husen i Sverige är spetsiga.".

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Y Yllert skrev:
Hej,

Vill bara passa på att stämma av / höra efter vad andra tänker.

Sammanfattar vad som hänt kortfattat nedan:
- Där jag bor kom det ca 50cm snö på två dagar, vilket såklart resulterade i att mycket snö låg kvar på taket. Det var minusgrader konstant säkert i 10 dagar efter att snö fallit, vilket gjorde att snön låg kvar helt och hållet (den packades väl ihop aningen dock).
- Under denna period om ca 10 dagar har det tinat små mängder, av två anledningar vad jag kan tro. Den ena att taket blir uppvärmt underifrån eftersom det är varmt inne i huset och den andra att denna del av taket ligger i söderläge.
Stora istappar har bildats från hängrännorna.
- Vad som också skett under denna period är att hängrännorna var helt fyllda med is samt att i varje skåra/dalgång på takpannorna hade samma isbildning skapats vilket gjorde att det var nog rätt mycket is som låg och tryckte mot hängrännorna under snön. Säkert flera 100kg is som "gömt" sig under snön. Ska alltså förtydliga att snön låg ju ovanpå detta, så man såg inget om man inte tog en stege och kollade noggrant.

När det sedan töade rasade såklart snön ner från taket, men raset drog alltså med sig även hängrännorna samt vissa delar av stuprännorna. Mitt försäkringsbolag nekar alltså ersättning för detta som rubriken säger, med hänvisning till att det inte anses vara "en plötslig och oförutsedd yttre händelse". Jag håller väl inte riktigt med dom om detta, men ville höra vad andra tycker? Är jag ute och cyklar eller borde detta ses som en icke plötslig och oförutsedd yttre händelse?

Absolut, jag borde väl kanske aktivt ha kollat till taket lite mer under denna 10-dagars period snarare än tyckt att det var fint med istappar. Det har jag lärt mig tills nästa gång. Samtidigt - vad är rimligt att jag borde ha gjort åt saken ifall jag märkt problemet tidigare? Det har såklart snöat tidigare år, men inte denna mängd på så kort tid. Har aldrig hade i närheten av detta problem tidigare år.
Istapparna går ju att ta bort, men dom är ju bråkdelen av vikten jämfört med att hängrännorna var helt fulla med is samt varje skåra/dalgång på takpannorna hade samma isbildning. Jag kan ju rimligtvis inte springa upp på taket och hacka bort detta, eller? Förväntas man kolla under snön om is har bildats? Kan också förtydliga att stuprännorna inte var blockade eller liknande, det fanns plats för vatten att rinna där om det inte hade bildats is på det sätt som uppenbarligen gjordes.
Även om ni tycker att detta faller på mig, hur gjorde ni denna vinter / vad hade ni gjort i min situation ifall detta skulle hända igen?

Tacksam för tankar och svar!
Jag skottade hela taket. Vet att försäkringsbolag nekar ersättning för snö. Var även rädd om altanen när allt kommer att rasa ner. Det var 50cm som snöade några dagar Trähus med snötäckt tak, snödrivor runt om, skottad altan, och snötyngda träd i bakgrunden under skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O Olov Lundkvist skrev:
Jag skottade hela taket. Vet att försäkringsbolag nekar ersättning för snö. Var även rädd om altanen när allt kommer att rasa ner. Det var 50cm som snöade några dagar[bild]
Det där är väl ett relativt nybyggt hus? Då ska det ju rimligen klara kraven på snölast om bygglovet blivit godkänt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En österrikisk arkitekt i Kalifornien ritade det första av dessa på 30-talet, inspirerad av alphyttor. De blev populära på 50-talet i olika delar av USA.

Kyrk klocktorn ifrån Sverige 1880 uppförd år 1799, likheter ?

Kyrkklocktorn med skiffertak, omgivna av träd och gamla gravstenar på kyrkogård i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
pacman42
  • Laddar…
O Olov Lundkvist skrev:
Jag skottade hela taket. Vet att försäkringsbolag nekar ersättning för snö. Var även rädd om altanen när allt kommer att rasa ner. Det var 50cm som snöade några dagar
Det där är ingenting för ett hustak!

Kan allmänt tipsa de som är intresserade att SMHI har en tjänst där beräknad nuvarande snölast visas. Både som kg/kvm och som % av snölastzonens "krav".

https://vattenwebb.smhi.se/modelsnowload/client/

Kan ju vara något att kolla på om man undrar huruvida man borde åka och skotta taket på en stuga eller liknande.

• Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Bilen löses ju med shoppingcenter. När det snöade här så var det fullt i det lokala shoppingcentrets garage. Och en decimeter djupt vatten då brunnarna täpptes till av slasket som blev.
Parkeringsgaraget under ICA Kvantum etc. vid Lillänge i Östersund brukar jag precis som andra använda för en snabbupptining. Tyvärr är det lite för kallt för att kallas varmgarage och man hinner sällan bli av med all snö/is utan lite manuell bearbetning. Men man får maxa dom 3h man får stå där. Först lunch eller långfika på Elvebäcks och sen proviantering innan det bär tillbaks norr mot obygden 😎

Om man använder garaget vintertid och inte har på sig "rätt" skor så får man vara lite noga med vilken plats man väljer för det verkar inte som att avrinning var något som prioriterades när skiten byggdes 🙄

Vad är det för konstigheter med att vara lite smart och förutseende?

Här kom det snabbt 120cm snö men den första 30-40cm kom i samband med blåst så inte mycket låg kvar på taket. Sen har det byggts på och kommit ännu mera.

Den kom i årsskiftet och minst 2 intensiva vinternmånader kvar. Upp till 4 månader med potentiella snöväder.

Jag skottar!

Har snörakor på långa lansar så jag går bekrämt från backen och drar ner allt löst och sparar ca 15cm kvar på taket.

Med torrsnö kör jag av 200kvm tak på max 45 minuter.

Låter jag det töa är det jobbigare men går ändå skapligt.

När det blev töväder så var det sista jag gjorde timmarna innan det blev kallt att ta samma raka och ta 10-20cm av nedersta mot hängrännor så det inte ligger snö eller is som förbinder tak med rännor.

För oavsett hur man bygger så är hängrännor under taket där vattnet av förklarliga skäl ska rinna ner och vid olika väderomslag KOMMER det smälta och frysa om så snöras kan/kommer ta med sig rännan.

Jag har tagit av 3 omgångar a 30cm på huset och spenderat 2 timmar drygt hittills på vintern att säkra det.

Växthuset har vi tagit av 10 gånger minst. Det tar 5 minuter och är inte byggt för snö.

Så jäkla skönt att ha det i skick. Det kan komma 50cm till veckan ocj 50cm veckan efter det. Jag vill inte ha fullt på taket i vintertid med oviss framtid.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jag har tagit av 3 omgångar a 30cm på huset och spenderat 2 timmar drygt hittills på vintern att säkra det.

Växthuset har vi tagit av 10 gånger minst. Det tar 5 minuter och är inte byggt för snö.

Så jäkla skönt att ha det i skick. Det kan komma 50cm till veckan ocj 50cm veckan efter det. Jag vill inte ha fullt på taket i vintertid med oviss framtid.
Du är såååå duktig.

J jawen skrev:
Du är såååå duktig.
Normalt ansvar. Kan ju fan inte ringa försäkringsbolaget och säga att rännorna gick sönder.

Samma som att åka bort under kallaste vintern eller oväder.

Sätta familj med barn i bil i -25 skulle man inte ha assistans heller om det inte är absolut nödvändigt

S hjulia skrev:
Fast det är lite skillnad på en bils hjulhus och en hängränna. I hjulhuset sitter isen väldigt fastkilad och du måste vara väldigt försiktig med vad du värmer och hur om du är rädd om bla lacken. Det är även väldigt svårt att komma åt att värma där det behövs för att få isen att släppa och med tanke på hur inkilad den sitter kan man behöva värma igenom en hel del is innan bitarna är tillräckligt små för att gå att få ut.
En hängränna behöver du inte vara lika rädd om och det räcker att den is som är närmast metallen släpper så går det att pilla upp isen. Ev kan du behöva hacka isen med en huggmejsel med lämpligt avstånd så att det går att pilla loss kortare bitar.
Så det är närmare att jämföra med en bil som är helt igenisad på karossen så att det inte ens går att öppna dörrarna. Om du då sätter in en kupévärmare så när väl luften i kupén är så varm att värmen börjar gå igenom taket så går det fort tills du kan få isen att glida av i stora sjok.
Ska man däremot smälta all is och få den att rinna undan så håller jag med om att det är ett omöjligt projekt.
Jag upplevde inte att jag behövde vara försiktig, brassade bara på för fullt med värmepistolen mitt på isen men det hände ju inget. Jag gissar att lite mindre värme men mer utspritt helt enkelt är effektivare. Jag var desperat så jag försökte hacka med en mejsel också, men även det var helt lönlöst. Isen var för hård.

MultiMan
Luft har väldigt lite energi relativt sett pga låg massa. Jag har försökt avfrosta värmepump med varmluftpistol, hände nästan inget trots max pådrag. Varmt vatten däremot, ojoj, vilken skillnad. Max 2 10L kannor med varmt vatten och hela pumpen var isfri.

• Gilla
orutti och 5 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Luft har väldigt lite energi relativt sett pga låg massa. Jag har försökt avfrosta värmepump med varmluftpistol, hände nästan inget trots max pådrag. Varmt vatten däremot, ojoj, vilken skillnad. Max 2 10L kannor med varmt vatten och hela pumpen var isfri.
Om en liter luft skall innehålla lika mycket energi som en liter 50-gradigt vatten, då måste luften vara drygt 170000 °C (ja, drygt 170 tusen grader). Vatten vinner varje gång...

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.