Unikt namn
Hur kan de bli sådana mängder is?
Dåligt isolerad varmvind och svag taklutning?

Ett hus där det bildas stora partier med is känns felkonstruerat. Ett tak behöver funka trots vinter.

• Gilla
  • Wow
b14 dur och 4 till
  • Laddar…
Y Yllert skrev:
vad hade ni gjort i min situation ifall detta skulle hända igen?
Snörasskydd kan hjälpa, det hindrar åtmindstonne allt från att rasa ner samtidigt.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Har ett garagetak som har samma problem. Ingen isolering i tak, låg lutning. Värmer inte upp garaget men blir tillräckligt varmt för att smälta snön på taket. Så fort smältvattnet lämnat taket fryser det igen. Fick meterlånga istappar första året jag bodde i huset. När blidväder väl kom rann allt smältvatten från taket över den isfyllda rännan och landade på marken med tjäle.

Min lösning var att lägga en värmekabel i rännan och ner en bit i röret. Koppar till ström vid behov, väntar man för länge är det svårt att bli av med isproppen över kabeln, då får man dra ut den, lägga den över isen mitt i rännan och låta den smälta igenom och klyva isen. Sen funkar det igen.

• Gilla
Fixaren11 och 2 till
  • Laddar…
Har precis som större delen av BH-kollektivet svårt att se TS skada som en plötslig och oförutsedd yttre händelse. Även om det inte har skett tidigare, är ovanlig snömängd i området etc. så hade TS ändå möjlighet att vidta åtgärder för att undvika skadan.

• Gilla
Leif So och 1 till
  • Laddar…
Istappar är ju ett stort varningstecken och det läcker värme us huset som smälter nedersta lagret snö, så har man istappar är det väl rent krasst så att där finns ett problem man måste göra något åt. Sen om det är att skotta varje gång det snöat, eller om det är att långsiktigt isolera för att motverka att problemet uppstår är en annan fråga.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
[QOTE"Yllert, post: 6548785, member: 415594"]
- Där jag bor kom det ca 50cm snö på två dagar.
Det var minusgrader konstant säkert i 10 dagar efter att snö fallit.
Stora istappar har bildats från hängrännorna.
...man såg inget om man inte tog en stege och kollade noggrant.
När det sedan töade rasade såklart snön ner.
Det har såklart snöat tidigare år, men inte denna mängd på så kort tid.
[QOTE]

Sammanfattade din text lite mer
På minst 2?+10+ x dagar
Så har du fått tydlig indikation på att se över situationen.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur kan de bli sådana mängder is?
Dåligt isolerad varmvind och svag taklutning?

Ett hus där det bildas stora partier med is känns felkonstruerat. Ett tak behöver funka trots vinter.
👍!
Svag taklutning. Takvinkel? Isolering? Krokar? skruvar?
Hur gammalt är detta bygge/tak? Virket kan ju vara genomruttet.
Geografiskt läge?

Tänk vilken vikt dessa snömassor har när det töar. För att inte tala om isen i hängrännor och i varje dalgång på takpannorna. Lägg istappar till detta. Isfyllda stuprör.

Inte konstigt att det rasade. TS har haft god tid på sig att skotta taket- fixa hängrännor och stuprör.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Har ett litet plåtskärmtak över entrén.
Det rasade samman efter att konsolerna lossnade från fasaden nu i mitten av januari.
Hos mig kom det 35cm pudersnö följt av 10mm regn.
Snön blev blytung.
Fick skotta bort lite snö från garagedörrens skärmtak samt terrasstaket till gäststugan med låg lutning för säkerhets skull.

S styren skrev:
Tänk vilken vikt dessa snömassor har när det töar.
Det är väl exakt samma vikt som innan det töar? Möjligen lite lättare då om en del vatten har försvunnit som takdropp...

• Gilla
  • Wow
orutti och 8 till
  • Laddar…
S
Y Yllert skrev:
Hej,

Vill bara passa på att stämma av / höra efter vad andra tänker.

Sammanfattar vad som hänt kortfattat nedan:
- Där jag bor kom det ca 50cm snö på två dagar, vilket såklart resulterade i att mycket snö låg kvar på taket. Det var minusgrader konstant säkert i 10 dagar efter att snö fallit, vilket gjorde att snön låg kvar helt och hållet (den packades väl ihop aningen dock).
- Under denna period om ca 10 dagar har det tinat små mängder, av två anledningar vad jag kan tro. Den ena att taket blir uppvärmt underifrån eftersom det är varmt inne i huset och den andra att denna del av taket ligger i söderläge.
Stora istappar har bildats från hängrännorna.
- Vad som också skett under denna period är att hängrännorna var helt fyllda med is samt att i varje skåra/dalgång på takpannorna hade samma isbildning skapats vilket gjorde att det var nog rätt mycket is som låg och tryckte mot hängrännorna under snön. Säkert flera 100kg is som "gömt" sig under snön. Ska alltså förtydliga att snön låg ju ovanpå detta, så man såg inget om man inte tog en stege och kollade noggrant.

När det sedan töade rasade såklart snön ner från taket, men raset drog alltså med sig även hängrännorna samt vissa delar av stuprännorna. Mitt försäkringsbolag nekar alltså ersättning för detta som rubriken säger, med hänvisning till att det inte anses vara "en plötslig och oförutsedd yttre händelse". Jag håller väl inte riktigt med dom om detta, men ville höra vad andra tycker? Är jag ute och cyklar eller borde detta ses som en icke plötslig och oförutsedd yttre händelse?

Absolut, jag borde väl kanske aktivt ha kollat till taket lite mer under denna 10-dagars period snarare än tyckt att det var fint med istappar. Det har jag lärt mig tills nästa gång. Samtidigt - vad är rimligt att jag borde ha gjort åt saken ifall jag märkt problemet tidigare? Det har såklart snöat tidigare år, men inte denna mängd på så kort tid. Har aldrig hade i närheten av detta problem tidigare år.
Istapparna går ju att ta bort, men dom är ju bråkdelen av vikten jämfört med att hängrännorna var helt fulla med is samt varje skåra/dalgång på takpannorna hade samma isbildning. Jag kan ju rimligtvis inte springa upp på taket och hacka bort detta, eller? Förväntas man kolla under snön om is har bildats? Kan också förtydliga att stuprännorna inte var blockade eller liknande, det fanns plats för vatten att rinna där om det inte hade bildats is på det sätt som uppenbarligen gjordes.
Även om ni tycker att detta faller på mig, hur gjorde ni denna vinter / vad hade ni gjort i min situation ifall detta skulle hända igen?

Tacksam för tankar och svar!
Det lönar sig aldrig att vara för ärlig när du problembeskriver händelsen för ett försäkringsbolag. Det finns många kryphål för dem.

Bästa är ofta att spela lite kalkylerat dum och inte bli för detaljerad med vad som kan ha orsakat händelsen.

• Gilla
  • Wow
Fideliox och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl exakt samma vikt som innan det töar? Möjligen lite lättare då om en del vatten har försvunnit som takdropp...
Fast snön blir faktiskt tyngre. När temperaturen ökar så ökar också den relativa luftfuktigheten och den kommer ofta nära maximum (100%) då. Detta gör att vatten från luften kondenseras på den kalla snön.

Nu är det dock inte det som gör att folk tycker att blötsnö är tung, det är istället kapillarkrafterna från vattnet i snön (när man skottar), samt att snön sjunker ihop så att man får plats med mer snö per skyffel, dvs man lurar sig själv att skotta tyngre.

• Gilla
  • Wow
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Mats-S
O O skrev:
Rent generellt är hängrännor ett problem när mycket snö rasar ned från taket. Två lösningar som fungerar
  1. Antingen skottar man bort snön.
  2. Eller så har man inte hängrännor
Snörasskydd är en bättre lösning än de du föreslår.
Om det hade hjälpt i det här fallet kan jag inte svara på utan att ha varit på plats, men var det själva snöraset som knäckte hängrännorna hade det definitivt hjälpt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag har åkt på samma sak i år: Massor av is i hängrännan. Så har det inte blivit tidigare år så något väderfenomen har skapat detta.
Samma här, massor med is på taket i år, vilket det normalt inte är. Så helt klart extraordinärt ogynnsamt väder denna säsong.

Om det sen är en försäkringsfråga är en annan sak... "Plötslig och oförutsedd yttre händelse" är en formulering som används i allriskförsäkringen, så jag tänker att det antyder att FB menar att en sådan skada inte täcks av grundförsäkringen. Och inte heller allrisktillägget då. Trist att de är så dåliga på att förklara varför skadan inte täcks.

Men generellt är det viktigt att förstå att hem/villaförsäkringar inte täcker allt med vissa undantag, utan snarare tvärtom. Det finns alltså gott om skadehändelser som inte täcks av försäkringen. Till och med vissa rätt vanligt förekommande skador.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Och hur högt sitter hängrännorna?

Is och snö ska ju kunna glida över, för då rivs inte rännorna ned oavsett om det är mycket snö eller is som far iväg nedåt.

Fråg t ex försäkringsbolaget hur det ska vara.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.