H Hybro skrev:
Och hur högt sitter hängrännorna?

Is och snö ska ju kunna glida över, för då rivs inte rännorna ned oavsett om det är mycket snö eller is som far iväg nedåt.

Fråg t ex försäkringsbolaget hur det ska vara.
Tyvärr hjälper inte det om snön smälter långsatm och då rinner ned i rännorna, som vattenska, men sen pga låga temperaturer direkt fryser I rännan - då kommer till slut hela rännan fyllas med is, vilket blir väldigt tungt, och tex ett snöras kan ju då skaka loss rännan i värsta fall.

Mina sitter kvar än så länge, fyllda med is. Förhoppningsvis töar isen bort när det blir varmare utan drama... Skulle rännorna skadas så får jag byta dom till våren bara...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Likväl har det funkat så hos mig att snö glider över is- och snöfyllda hängrännor, tack vare att de sitter tillräckligt lågt.
Hellre för lågt än högt.

Regnvatten sprutar aldrig över utan följer takfotsplåten ned i rännan.

Därför ska typ takplåt sluta lite högre upp på takfotsplåten och ligga mot denna.

Har sett felaktigt monterat flera gånger.

Har Ni?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fat det var ju inte snön som var problemet för TS.
Ja Snö och is, det brukar vara i kombination.
Vart bor ni? verkar inte bo i snörika områden? 🙂
Är bara lite lustigt för det skulle ju brytas hängrännor i massvis uppe i norrbotten varje år vilket det inte gör. Så nej det är felmonterat. Det finns klara instruktioner hur en hängränna ska sitta för att slippa det dras ner när snö OCH IS åker ner från taket.

MultiMan
Jag har rännor nedanför linjen där snö och is glider av plåttaket. Dessutom är alla krokar (grova, böjda i maskin) skruvade i 75x38mm dubbel nedre bärläkt. Aldrig skottat taket, inga delar har lossat eller böjt sig.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Vart bor ni? verkar inte bo i snörika områden? 🙂
Jag har både snö och hängrännor, så blanda inte in mig i TS problem.

• Haha
Mats-S
  • Laddar…
Nä... Det klarar du själv🫠

• Gilla
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har både snö och hängrännor, så blanda inte in mig i TS problem.
Man får inget riktigt grepp om vad du menar och vill ha sagt med dina inlägg. Varför skrev från första början om jag sen inte får svara på ditt inlägg? Ordmärkande? Alla förstog nog vad jag menade redan från första början. Som vanligt på detta forum så skräpas inlägg ner av ovidkommande saker.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
C
H Hybro skrev:
Likväl har det funkat så hos mig att snö glider över is- och snöfyllda hängrännor, tack vare att de sitter tillräckligt lågt.
Nog kan det vara felkonstruerat, och då är det ju definitivt inte någon försäkringsskada. Men allt hänger ju på hur omfattande isbildningen är. Är hela takfoten inklusive ränna en stor isklump riskerar ju rännan att dras med. Inte så lätt att göra något åt heller.
Normalt dock något man bara ser på hus med seriösa värmeläckage.

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
De hus där jag bor som fått problem tidigare med stor isbildning så har det alltid varit bristfällig eller felaktig isolering som gjort att det bildats stora mängder is på vissa ställen. Det gäller ju dock bara husen där jag har kontakter så jag får reda på orsaken.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Jag håller med försäkringsbolaget att snö som efter 10 dagar rasar inte är "en plötslig och oförutsedd yttre händelse". Tvärtom tycker jag det är precis vad man kan räkna med kan hända.
Själv tycker jag att det låter som att det är felbyggt. Kanske folk som inte är vana vid vårt klimat som byggt. Givetvis ska hängrännorna inte rasa p.g.a. snöras. Jag har årligen snöras både från hus och ladugård. Särskilt ladugården kan det komma enorma mängder snö. Givetvis är hängrännorna byggda så att de inte dras med av dessa rasmassor.

Att man skottar snö från tak beror normalt på att man vill undvika skador på taket orsakade av snöns vikt eller att man är orolig att nedfallande snö ska orsaka skador på t.ex. gående. Skälet är inte för att hängrännorna inte ska rasa.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Jag tycker att du har helt fel här, inte tusan ska våra äldre husägare upp på deras tak å härja, det är riktigt farligt.

Och att en villaförsäkring inte skulle ersätta "ett unik fall", som uppstått på grund av en avvikande vintermånad, det är lågt.
Normalt sitter hängrännan så att snö & is ifrån taket kan "glida över" rännan, MEN med isbildning (som både kan komma ifrån runt skorsten, & värmeläckage & solen) går många ggr inte att förutspå, och fryser olika delar av is ihop runt takfötter, takslut och hängränna, så är det starka krafter när det "vill ner"

I mina ögon är detta "plötslig och oförutsedd yttre händelse" & bör täckas av din försäkring.
För vi pratar inte om "oaktsamhet" här, så stå på dig!
Så klart ska inte äldre upp på taket och skotta snö, MEN åldern undantar ju inte husägaren från ansvar att skydda taket från för stor tyngd av snö. Kan man pga ålder inte skotta bort snön på taket så får man lov att anlita hjälp så det blir gjort. Har man inte möjlighet till det så är det mer än hög tid att sälja huset och flytta till lägenhet där man slipper det ansvar man har som husägare.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L Lövborgen skrev:
Så klart ska inte äldre upp på taket och skotta snö, MEN åldern undantar ju inte husägaren från ansvar att skydda taket från för stor tyngd av snö.
Svenska hus byggs med krav på snölaster, så man behöver inte "skydda taket".
Och alla som med yxa försökt hugga bort "större is mängder", vet att detta är ett rent helvette.

Och göra det uppe på ett tak!...glöm det!

• Gilla
  • Wow
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Svenska hus byggs med krav på snölaster, så man behöver inte "skydda taket".
Och alla som med yxa försökt hugga bort "större is mängder", vet att detta är ett rent helvette.

Och göra det uppe på ett tak!...glöm det!
Jo man behöver skydda taket. Att man ska bygga så taket klarar KRAVEN på snölaster betyder inte att taket ska klara hur mycket tyngd som helst utan i god tid innan den last taket klarar passerats så måste man skotta. Är det ett helvete så får man ta hjälp av dom som klarar av just det.

• Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
L Lövborgen skrev:
Jo man behöver skydda taket. Att man ska bygga så taket klarar KRAVEN på snölaster betyder inte att taket ska klara hur mycket tyngd som helst utan i god tid innan den last taket klarar passerats så måste man skotta. Är det ett helvete så får man ta hjälp av dom som klarar av just det.
Nonsens!

Och tror du 2,2 miljoner småhus i Sverige gör det, så dream on!

• Gilla
  • Wow
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Nonsens!

Och tror du 2,2 miljoner småhus i Sverige gör det, så dream on!
Nej. Det blir inte den snömängden över hela Sverige så att alla hur i hela Sverige behöver skotta sina tak. Vi hade tidigare en sommarstuga med platt tak och där behövde vi många vintrar skotta av taket. Inte bara en gång per vinter utan flera gånger när det kom stora snömängder. Sen har jag haft två villkor med snedtak och under dom åren jag hade dom så blev det aldrig så mycket snö på dom taken där husen låg att dom behövde skottas mer än ett år. Samma år som Gävle hade så mycket snö att bilarna på gatorna var täckta av snö. Men för det mesta av snön hasade ner från taken av sig själv övriga år. Hade det inte gjort det så hade jag behövt skotta.

• Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.