6 110 läst ·
51 svar
6k läst
51 svar
Hager CDA425R jfb - pris elfirma
Jodå, med konto är mitt rabatterade pris ungefär 1400:- plus moms. Eftersom Elektroskandia och Selga konsekvent är mycket billigare så handlar jag aldrig något av dom.Alfredo skrev:
Det där är ett ganska vanligt och rimligt styckpris inkl. arbete. Menar du att arbetstid tillkommer på priset??FredrikR skrev:
Javisst, det tillkom 2,5h, dock ingen bil på fakturan då jag gissar att den hamnar hos försäkringsbolag då jobb utfördes i fuktskadat badrum vid samma tillfälle .Müssli skrev:
Närmare 3000:- inkl. 4m RQ6 men ex ROT, som det inte heller tagit med på fakturan...
Och sen drygt 100% upp på spotpriserna, jmft med Elbutik.
Priserna på elbutik är ganska pressade, de priset de har är istort sätt vårt inköp+moms. Rimligt pris är kanske elbutik+15-20%. Inte 100.FredrikR skrev:
Javisst, det tillkom 2,5h, dock ingen bil på fakturan då jag gissar att den hamnar hos försäkringsbolag då jobb utfördes i fuktskadat badrum vid samma tillfälle .
Närmare 3000:- inkl. 4m RQ6 men ex ROT, som det inte heller tagit med på fakturan...
Gällde det jobbet ett JFB-montage i typ en sådan här kapslingFredrikR skrev:
Javisst, det tillkom 2,5h, dock ingen bil på fakturan då jag gissar att den hamnar hos försäkringsbolag då jobb utfördes i fuktskadat badrum vid samma tillfälle .
Kloss mot en befintlig central, för att skydda hela centralen?
Tyvärr så har grossisterna för el & VVS en "hittapå prislista"/riktprislista som bara är till för att både grossisterna och el-/vvs-företagen ska kunna skinna sina (privat)kunder.
Det finns företag som får uppåt 95% rabatt på riktprislistan på vissa saker.
Det pris du som privatkund får betala till el-/VVS-firman är ofta riktpriset-"din rabatt".
Det finns massor med trådar angående detta.
Det pris du som privatkund får betala till el-/VVS-firman är ofta riktpriset-"din rabatt".
Det är inte bara hos dom grossisterna man kan undra hur prissättningen sker. Jag har i dagarna fått bytt ett bromsok på bilen oket kostade nästan 4000:-. Och på nätet kan man köpa ok till bilen för under 1000;- Problemet för mig var samma som för alla "privata" är väl att veta vilket man ska ta. För även till min bil rekommenderades minst 20 olika, och då inte enbart fabrikat, utan olika utseende. Trots att jag sökte på bilnummret.
Fullt medveten om detta, till elfirmans förtret.Demmpa skrev:
Tyvärr så har grossisterna för el & VVS en "hittapå prislista"/riktprislista som bara är till för att både grossisterna och el-/vvs-företagen ska kunna skinna sina (privat)kunder.
Men dom lämnar ju garanti, som han försökte motivera priset med...
Få se om "det blivit nåt fel på fakturan.." när de återkommer.
OK.FredrikR skrev:
Vi/jag lämnade ett pris till en kund med liknande situation förrförra veckan.
JFB i liten modulkapsling bredvid en gammal gångsäkringscentral.
2000:- + moms (2500 inkl) räknade chefen fram, det var nog dessutom ett anings snällpris, kunden befinner sig ca 25 minuters bilresa bort dessutom. Så en arbetstimme går bort bara där.
Jag har för mig att vår timpenning ligger på 470:- + moms, så jag gissar att chefen lite grovt tänker 3 timmar arbete (inkl resan) och 5-600 material, dvs JFB + minikapsling + lite RK, och gissar sen att jag kastar upp den på max 2 timmar.
I ditt fall var det ingen minikapsling, men den kostar småsmulor i sammanhanget, och det tar inte speciellt mycket längre tid.
Jag tänker bara att; ... Du har nog inte blivit jättemycket uppskörtad totalt på jobbet, det är materialet som sticker ut prismässigt, och det som gör skillnaden på sista raden.
Närmare 3000:- här, och då var elektrikern på plats..Mikael_L skrev:
OK.
Vi/jag lämnade ett pris till en kund med liknande situation förrförra veckan.
JFB i liten modulkapsling bredvid en gammal gångsäkringscentral.
2000:- + moms (2500 inkl) räknade chefen fram, det var nog dessutom ett anings snällpris, kunden befinner sig ca 25 minuters bilresa bort dessutom. Så en arbetstimme går bort bara där.
Jag har för mig att vår timpenning ligger på 470:- + moms, så jag gissar att chefen lite grovt tänker 3 timmar arbete (inkl resan) och 5-600 material, dvs JFB + minikapsling + lite RK, och gissar sen att jag kastar upp den på max 2 timmar.
I ditt fall var det ingen minikapsling, men den kostar småsmulor i sammanhanget, och det tar inte speciellt mycket längre tid.
Jag betalar gärnagärna för jobbet, men att köpa "garanti" för lite mer än dubbla priset.. Nä