Mikael_L
Jo, jag håller med om det oskäliga i materialpriset.
Och vad fick du ge för RQ6 ... Där misstänker jag att du har ett ännu värre procentuellt påslag.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, jag håller med om det oskäliga i materialpriset.
Och vad fick du ge för RQ6 ... Där misstänker jag att du har ett ännu värre procentuellt påslag.
52,70:- /m
 
Mikael_L
Ouch ... :surprised:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ja det finns anledning att gnöla känner jag..
21:- /m såg jag den för.
 
MultiMan
E elmont skrev:
Det är inte bara hos dom grossisterna man kan undra hur prissättningen sker. Jag har i dagarna fått bytt ett bromsok på bilen oket kostade nästan 4000:-. Och på nätet kan man köpa ok till bilen för under 1000;- Problemet för mig var samma som för alla "privata" är väl att veta vilket man ska ta. För även till min bil rekommenderades minst 20 olika, och då inte enbart fabrikat, utan olika utseende. Trots att jag sökte på bilnummret.
Jag (och många verkstäder) använder BDS sedan ett antal år. Brukar vara väldigt pricksäkert när det gäller rätt delar och priserna är bra. http://bds.se/reservdelskatalog/
Försöker du använda sidor som bildelaronline24 osv så är det rena lotteriet.
 
Ny faktura ska skickas ut, med vad jag tror korrigerat pris.
Nytt lägre pris på spotarna oxo.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Ny faktura ska skickas ut, med vad jag tror korrigerat pris.
Nytt lägre pris på spotarna oxo.
Vad hade blivit fel?

Eftersom du får en ny faktura så:
1. Fel pris
2. De försökte blåsa dig.
 
Rimligt pris för JFB ut till kund hade varit 575 kr inkl moms.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Jag (och många verkstäder) använder BDS sedan ett antal år. Brukar vara väldigt pricksäkert när det gäller rätt delar och priserna är bra. [länk]
Försöker du använda sidor som bildelaronline24 osv så är det rena lotteriet.
Autodoc och deras 1000 systersidor (bildelar24 mfl) är förvisso väldigt offtopic men man ska akta sig för dem, de har gjort för vana att skicka sitt egna märke "Stark" istället för det man beställt (som de då prissatt långt över vad originaldelar kostar)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Vad hade blivit fel?

Eftersom du får en ny faktura så:
1. Fel pris
2. De försökte blåsa dig.
Har inte sett nya fakturan, och fick bara ett mail med info om att ny faktura är på väg ut .
Samt nytt pris på spottarna, typ hälften av vad som först offererades.

Så visst ligger alt 2 bra till hands, säkert många som inte ifrågasatt och tänkt att ja en jfb kostar nog 1200:-, det är ju en viktig grej.
 
Ny faktura idag...
Ca 500:- + moms för jfb, vilket jag tycker är skäligt.

Däremot missade dom ROT avdraget.
Är det 10dagar från ursprungsfakturan, eller bör datumet uppdateras i takt med att fakturan ändras/rättas till? Hur är det med 10dagar, är det praxis eller bör sånt avtalas i förväg?
Japp, just nu känner jag mig som Farmen-Qristina och tänker krångla med allt som går..

Fortfarande ockerpris för RQn.

Ser fram emot fakturan för ny kronbrytare och dimmer med skräckblandad förtjusning....
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L
FredrikR FredrikR skrev:
Ny faktura idag...
Ca 500:- + moms för jfb, vilket jag tycker är skäligt.
Helt OK, tycker jag. Inte helt lysande bra pris för dig, men ett pris som går att stå ut med, och firman tycker jag gör minst en skälig vinst (det där går ju som sagt att diskutera i oändlighet).

FredrikR FredrikR skrev:
Är det 10dagar från ursprungsfakturan, eller bör datumet uppdateras i takt med att fakturan ändras/rättas till? Hur är det med 10dagar, är det praxis eller bör sånt avtalas i förväg?
Om hur och när betalning sker inte avtalats så ska betalning ske på anmodan, dvs hantverkaren kan kräva pengarna direkt, innan hen åker ifrån dig efter färdigt jobb.
Förseningsavgift och dröjsmålsränta kan (gentemot konsument) bara tas ut om det avtalats, och dröjsmålsräntan kan tas ut tidigast 30 dagar efter det meddelats.
Ofta anges dröjsmålsränta redan på fakturan, och det anses räcka (som avtal? ) men kan alltså inte tas ut av kunden förrän 30 dagar löpt, så kunden som fått faktura med t.ex. 10 dagars betalningsfrist kan ändå riskfritt vänta i 30 dagar utan att råka ut för extra avgifter.
Riskfritt och riskfritt, hantverkaren kan ju sätta kunden på sin interna svarta lista som hen håller i minnet, och vägra göra fler jobb ... t.ex.

Det var nog inte ett riktigt svar rakt på din fråga, men jag vet inte riktigt vad som gäller ang att flytta fram betalningsfrister när fakturor görs om.


FredrikR FredrikR skrev:
Japp, just nu känner jag mig som Farmen-Qristina och tänker krångla med allt som går..

Fortfarande ockerpris för RQn.
Ja du gör som du vill.
Själv skulle jag knappast orka alltför mycket. Jag skulle lägga hantverkaren på listan av hantverkare jag inte anlitar igen, samt avråda alla för denne, istället för att orka bråka om några tior till.
Hantverkaren har lärt sig en liten läxa nu, och fick backa på en sak, du lärde dig också nåt.

Ja gör precis som du vill, men glöm inte att räkna på värdet av att spela kubb med barnen en kväll, eller kolla solnedgången med ett glas av något gott i handen, jämfört med att sitta och skriva sura och arga brev.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Tack Mikael, jag är rädd att nån till kommande faktura kommer få pulsen att stiga innan detta är klart.
Ev. har jag tillkommande VVS arbeten på detta försäkringsärende också.. :rolleyes:

Jag säger det igen, jag betalar gärna för kunskap, behörigheter och att nån utför ett arbete.
Men jag vill inte betala extra för att denne tillhandahåller material jag själv kan handla för under 50% av det fakturerade priset.. Näthandlarna har inte friskrivit sig från garantidelen.. :thumbdown:
 
FredrikR FredrikR skrev:
Tack Mikael, jag är rädd att nån till kommande faktura kommer få pulsen att stiga innan detta är klart.
Ev. har jag tillkommande VVS arbeten på detta försäkringsärende också.. :rolleyes:

Jag säger det igen, jag betalar gärna för kunskap, behörigheter och att nån utför ett arbete.
Men jag vill inte betala extra för att denne tillhandahåller material jag själv kan handla för under 50% av det fakturerade priset.. Näthandlarna har inte friskrivit sig från garantidelen.. :thumbdown:
Inte för att jag försvarar oseriösa hantverkare och grossens listpriser
Tycker att ett skäligt påslag för mtrl är ok
Men har du garanti enl Alem09 hos nätbutiken?
 
Mikael_L
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.