Hej!

Vi sålde vårt hus i april, två veckor innan tillträde ringer köparen till mäklaren och har inte längre finansiering att genomföra köpet. Vi ville därför häva köpet pga kontraktsbrott vilket köparen skrev under på på tänka tillträdesdagen.

Vi sålde sedan huset och fick mer för det än vi fick betalt vid första försäljningen och har därför inget skadeståndsanspråk. Frågan är dock vem som ska stå för mäklarens provision för den första försäljningen.

I avtalet står det så här: ”Vid köparens kontraktsbrott, som leder till hävning av köpet, ska ersättning i första hand regleras ur betald handpenning. Överstiger säljarens skada handpenningen ska köparen snarast betala mellanskillnaden. Är säljarens skada mindre än handpenningen ska säljaren snarast återbetala mellanskillnaden till köparen. Vid köparens kontraktsbrott ska ersättningen till säljaren även innefatta säljarens kostnad för mäklarprovision i samband med försäljningen av Fastigheten”

Vem ska stå för mäklarprovisionen, vi eller köparen?
 
  • Gilla
  • Wow
Harrison och 2 till
  • Laddar…
M
Ni.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Jag tolkar det som mäklararvodet ska räknas in i den skada ni lidit. Om ni fick så mycket mer så att det även täckte ett nytt arvode så är ni kvitt helt enkelt.
 
  • Gilla
jonle336 och 3 till
  • Laddar…
Alla råd är värda så mycket som du detalade för dem såklart.:cool:
 
Jag har tänkt som ni men läste nu detta, se screen shot:
 
  • Skärmdump av artikel med rubriken "Flytta fram tillträdesdagen är ett alternativ" och text om att minimera förluster vid försäljning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Harrison och 7 till
  • Laddar…
Om ni har betalat två avgifter/provisioner ska det räknas som "skada" och betalas av den första köparen men har ni bara betalt för en försäljning är det ni som betalar.
 
  • Gilla
Tamazin och 5 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Om ni har betalat två avgifter/provisioner ska det räknas som "skada" och betalas av den första köparen men har ni bara betalt för en försäljning är det ni som betalar.
Ja, vi har betalt för två provisioner. Förstår att det räknas in i skadan, men om vinsten överstiger skadan ska då köparen ändå stå för ena provisionen?
 
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
S Sara Nyman skrev:
Ja, vi har betalt för två provisioner. Förstår att det räknas in i skadan, men om vinsten överstiger skadan ska då köparen ändå stå för ena provisionen?
Ni får väl betala den förste köparen överskottet.

/ATW
 
  • Haha
  • Gilla
Stejoh85 och 6 till
  • Laddar…
S Sara Nyman skrev:
Ja, vi har betalt för två provisioner. Förstår att det räknas in i skadan, men om vinsten överstiger skadan ska då köparen ändå stå för ena provisionen?
Som jag tolkar det, bara om påverkar er negativt. Gjorde ni bättre vinst som täcker provisionen andra gången ska det inte regleras endast faktisk skada.
 
  • Gilla
iberggren och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle ni betala dubbla arvoden om mäklaren bara har sålt huset en gång?
 
  • Gilla
Tamazin och 23 till
  • Laddar…
Som jag tolkar det skall första köparen stå för mäklararvodet oavsett om du gör vinst på andra försäljningen.
 
  • Gilla
  • Älska
Tamazin och 26 till
  • Laddar…
Först och främst bör ni diskutera detta med er mäklare. Är det samma mäklare vid båda försäljningarna? Enligt den information som Mäklarsamfundet har så kan ni inte begära ersättning från köparen som hoppat av om ni lyckas sälja senare till ett högre pris. Då får ni räkna in det dubbla mäklararvodet och övriga kostnader ni haft för huset under den tid som den andra försäljningen tagit.

https://www.maklarsamfundet.se/site..._nar_koparen_inte_fullfoljer_per_f_4_2008.pdf
 
  • Gilla
iberggren och 2 till
  • Laddar…
Det är väl bara att stämma de fattiga stackarna som inte ens hade råd att köpa hus... Här finns ju pengar att tjäna.

Jag trycker på ignore-knappen på detta...

/ATW
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
  • Wow
Silly Bear och 11 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det är väl bara att stämma de fattiga stackarna som inte ens hade råd att köpa hus... Här finns ju pengar att tjäna.

Jag trycker på ignore-knappen på detta...

/ATW


Vilket tråkigt svar. Vi fick i mitten av september veta att köpet som varit klart sedan april inte blir av, med två veckors varsel. Vi kunde inte lösa överbryggningslånet som vi fått på vår nya bostad och det är ren tur att bostadsmarknaden har ett uppsving och att vi fick sålt igen snabbt, köparen kunde ha satt oss i en otroligt prekär situation. Att han inte kunde genomföra köpet verkar han ha känt till sedan åtminstone i juli men inte hört av sig förrän två veckor innan tillträde. Efter detta har han dessutom ljugit om att han har löst finansieringen in i det sista.

Vi vill inte stämma honom eller kräva något skadestånd, vi vill bara bli klara över vad avtalet säger och följa det, det räcker med kontraktsbrott i den här affären i min mening. Fått olika besked kring vad som gäller för mäklarprovisionen och därför jag frågade här.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 69 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Först och främst bör ni diskutera detta med er mäklare. Är det samma mäklare vid båda försäljningarna? Enligt den information som Mäklarsamfundet har så kan ni inte begära ersättning från köparen som hoppat av om ni lyckas sälja senare till ett högre pris. Då får ni räkna in det dubbla mäklararvodet och övriga kostnader ni haft för huset under den tid som den andra försäljningen tagit.

[länk]
Det är samma mäklare, men hon vill inte uttala sig i frågan då hon menar att hon är en oberoende part mellan säljare och köpare.

Har sett den, men även sett på några ställen att köparen ska stå för mäklarprovisionen oavsett, se screen shot ovan. Vill bara ha klarhet i vad avtalet innebär och följa det. Vi har ju aldrig ”fått” den delen eftersom mäklarens provision dras i samband med att handpenningen betalas in, så frågan är om vi ska betala tillbaka enbart den del av handpenningen vi fick in på kontot eller om vi ska skjuta till för mäklarprovisionen från vinsten vi gjorde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.