11 100 läst ·
86 svar
11k läst
86 svar
Gruppanslutning fiber, kan styrelsen själva ta det beslutet
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Har väl fått båda svaren att det är stämma beslut samtidigt andra säger det är beslut styrelsen kan ta.
Samma sak när jag googlar och ser vad jag antar experter säger även där så säger en stämma beslut annan styrelse beslut. Problemet är väl inte finns något prejukat som säger det ena eller andra.
Ska bli intressant att höra vad styrelsen säger och om de har någon motivering.
Men när nämns att styrelsens får ingå avtal för föreningens räkning men får de ingå avtal för enskilde individen. Tänker på gruppanslutning internet är ju fysiskt inget för föreningen utan något för den enskilde medlemmen även om blir i grupp.
Något jag hittade när jag googlade så är ju att debiteringen för gruppanslutningen verkar även den väcka frågor och problem. För många tar ju ut den faktiska kostnaden per lägenhet där man tar kostnaden och slår ut det på antal lägenheter men det som verkar problem med det är om det i stadgarna anger att årsavgiften ska debiteras efter andelstal så går det ju emot.
Men tack för alla svaren. Intressant och lärorikt höra andra åsikter och deras tankar.
Samma sak när jag googlar och ser vad jag antar experter säger även där så säger en stämma beslut annan styrelse beslut. Problemet är väl inte finns något prejukat som säger det ena eller andra.
Ska bli intressant att höra vad styrelsen säger och om de har någon motivering.
Men när nämns att styrelsens får ingå avtal för föreningens räkning men får de ingå avtal för enskilde individen. Tänker på gruppanslutning internet är ju fysiskt inget för föreningen utan något för den enskilde medlemmen även om blir i grupp.
Något jag hittade när jag googlade så är ju att debiteringen för gruppanslutningen verkar även den väcka frågor och problem. För många tar ju ut den faktiska kostnaden per lägenhet där man tar kostnaden och slår ut det på antal lägenheter men det som verkar problem med det är om det i stadgarna anger att årsavgiften ska debiteras efter andelstal så går det ju emot.
Men tack för alla svaren. Intressant och lärorikt höra andra åsikter och deras tankar.
Styrelsen ingår inget avtal för individs räkning utan för föreningens räkning. En teknikalitet kan tyckas men formellt hamnar då avtalet under styrelsens befogenhet. Även här tvistas det om man som styrelse kan teckna sådant avtal. Men styrelser brukar ju teckna bostadsrättstillägg utan att folk blir upprörda och det är ju en kollektiv försäkring. Och återigen så är ju föreningen fortfarande bunden av ingånget avtal om motparten rimligen kan tro att styrelsen har befogenhet att teckna detta. Så återigen som styrelse är det bara att köra på som i många andra frågor (och ofta har styrelser ansvarsförsäkring som gör att de inte kan bli ansvariga ekonomiskt vilket ger ytterligare handlingsutrymme).
Gällande betalning så skall man följa stadgarna. Medger stadgarna att del av avgiften fördelas per lägenhet kan man göra så annars är det enligt andelstal som gäller.
Gällande betalning så skall man följa stadgarna. Medger stadgarna att del av avgiften fördelas per lägenhet kan man göra så annars är det enligt andelstal som gäller.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Avtalen blir väl bindande eller för stor ekonomisk förlust. Hittar inte artikeln nu och var något år sedan man läste men var väl förening som sålde vind för bygga lägenheter felaktig som gick vidare och de gick i konkurs.
Tycker du det är rätt att styrelse bara kör på fastän det skulle bryta mot stadgar eller lag vad de får avtala om, då det ändå blir bindande?
Tycker du det är rätt att styrelse bara kör på fastän det skulle bryta mot stadgar eller lag vad de får avtala om, då det ändå blir bindande?
Rent strikt så tror jag att bara kliva upp på morgonen så har man brutit mot 3 lagar och så fortsätter det under dagen. Samma gäller föreningsstyrelser, att hålla sig till korrekt laglig procedur är svårt och kräver en del jobb. Men om man i sitt inte helt paragrafmässiga utförande av styrelseuppdraget uppfyller huvudsyftet med att främja medlemmarnas ekonomiska intressen så tycker jag att man som styrelse gör sitt jobb och därmed handlar "rätt".D Daniel_82 skrev:
Men om man trots låg arbetsbelastning och gott om tid inte frågar stämman även fast man borde det så förbrukar man ju det förtroendekapital man har i onödan och agerar således "fel".
Kloka synpunkter. Sen kan man väl säga att det avgörs på föreningsstämma . Om styrelsen får ansvarsfrihet så har man agerat korrektM merbanan skrev:Rent strikt så tror jag att bara kliva upp på morgonen så har man brutit mot 3 lagar och så fortsätter det under dagen. Samma gäller föreningsstyrelser, att hålla sig till korrekt laglig procedur är svårt och kräver en del jobb. Men om man i sitt inte helt paragrafmässiga utförande av styrelseuppdraget uppfyller huvudsyftet med att främja medlemmarnas ekonomiska intressen så tycker jag att man som styrelse gör sitt jobb och därmed handlar "rätt".
Men om man trots låg arbetsbelastning och gott om tid inte frågar stämman även fast man borde det så förbrukar man ju det förtroendekapital man har i onödan och agerar således "fel".
Så länge avgiften inte påverkas påtagligt så kan ju styrelsen göra mer eller mindre hur de vill, det är upp till stämman att rösta bort dem och/eller att inte ge dem ansvarsfrihet.
Det går inte beskriva styrelsearbete om varenda fråga skall diskuteras. Får de beställa asfaltering av parkeringen? Får de beställa en ny ytterdörr eller skall den lagas när den gått sönder? Får man byta elleverantör?
Så, frågan är om det är en betydande kostnad? Jag betvivlar det...
Det går inte beskriva styrelsearbete om varenda fråga skall diskuteras. Får de beställa asfaltering av parkeringen? Får de beställa en ny ytterdörr eller skall den lagas när den gått sönder? Får man byta elleverantör?
Mer kloka synpunkter. Men förstår inte riktigt vad du säger om avgiften. Den bestäms av styrelsen, och det finns inget krav att ändra på detta även om styrelsen genomför saker som påverkar avgiftenpacman42 skrev:
Så länge avgiften inte påverkas påtagligt så kan ju styrelsen göra mer eller mindre hur de vill, det är upp till stämman att rösta bort dem och/eller att inte ge dem ansvarsfrihet.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Nej det blir dyrare ca 3,5 gånger dyrare om man ser vad vi betalar i dag och vad de säger gruppanslutningen kommer kosta. Vist då jämför jag ju bara vad com hem tv kostnaden mot nya kostnaden är ju fler tjänster som vi inte har i dag som internet och telefoni.
Sedan är ju mer tjänster så blir lite fel att räkna på det men om jag tar vad annan grann förening har för internet genom fiber samma hastighet och vad vi betalar för comhem så blir det ändå ca 35 % dyrare. Vist har även där inte tagit med telefon då jag inte har en fast i nuläget då jag klarar mig med min mobil.
Jag är inte ända boende som tycker detta inte känns ok.
Sedan är ju mer tjänster så blir lite fel att räkna på det men om jag tar vad annan grann förening har för internet genom fiber samma hastighet och vad vi betalar för comhem så blir det ändå ca 35 % dyrare. Vist har även där inte tagit med telefon då jag inte har en fast i nuläget då jag klarar mig med min mobil.
Jag är inte ända boende som tycker detta inte känns ok.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
De exemplen du nämner tycker jag tillhör underhåll och ta hand om fastigheten.pacman42 skrev:
Men de jag hade fråga om tycker inte jag faller under kategorin underhåll eller ta hand om fastigheten.
Att teckna grupp telefoni för alla medlemmar hur motiverar eller försvarar man det som det ligger under styrelsens ansvar?
Inte för de gjort det men hade det även varit lika ok om de samtidigt lägger in prenumeration på GP?
Redigerat:
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Den kostnaden ligger under 100 kr per lägenhet för tv grundutbudet. Gruppanslutningen med internet, tv och telefon ligger runt 300 kr.
Förening som är likvärdig vår med antal lägenheter och samma byggnad så ligger deras gruppanslutning för internet 100/100 runt 100 kr
Förening som är likvärdig vår med antal lägenheter och samma byggnad så ligger deras gruppanslutning för internet 100/100 runt 100 kr
Nu börjar du närma dig relevanta argument. Men hur är det med nätet i huset, finns det argument för att byta ut detta mot något annat? Exempelvis koaxialkabel är ju dött.D Daniel_82 skrev:
Och bara för att en annan förening har ett jättebra pris så innebär inte det att ni kan få det också.
I längden är fiber mycket bättre än alla andra alternativ. En högre gruppavgift under ett tag kan vara motiverat för att få byta till fiber.
Vi behöver ännu mer fakta för att kunna avgöra om detta faller inom styrelsens mandat. Prisskillnaden gör att man dock börjar ana ugglor i mossen.
Nu har det ju inte kommit fram om du har ett TV-abonnemang eller inte heller. Senast jag bodde i en BRF så fick jag betala ca 100kr extra för ett TV-avtal jag inte var intresserad av, men så är det att bo i BRF. Du pratar enbart om skillnaden på Internetkostnaden, men du har inte detaljerat upp skillnaderna i vad man får för pengarna och om andra får ett bättre avtal än det man sitter på idag. Du som individ betyder inte mycket i en BRF, det är medel ytan för alla medlemmar som räknas...
Nu är vi i stället inne på ekonomiska detaljer. Föreningsstämma har gett styrelsen mandat att hantera ekonomin. Om det finns missnöje med hantering är föreningsstämma det organ som kan agera. Det finns två vägar, antingen att vänta till nästa ordinarie möte och framföra misstro eller rent av inte ge ansvarsfrihet. Det andra alternativet är att begära en extra stämma, det står i stadgarna hur många medlemmar man behöver för det, men vanligen är det inte så många. Om man gör så bör man inse att det är en klar misstroendeförklaring mot styrelsen och ha beredskap för att det troligen sedan krävs en ny styrelse, i vart fall om man vinner diskussionen. Så man bör fundera noga över konsekvenserna.