11 100 läst ·
86 svar
11k läst
86 svar
Gruppanslutning fiber, kan styrelsen själva ta det beslutet
Skicka in ett yrkande till styrelsen om att säga upp Comhem vid nästa omförhandlingstillfälle. Hänvisa till att ni kommer få fiber med gruppansluten tv.
Att ta fram en massa alternativ och låta majoriteten bestämma låter jobbigt. Mycket enklare att bara ta ett lagom stort paket och besluta om det. Jag säger inte att det är rätt utan bara hur jag skulle ha föredragit att göra det. Någonstanns orkar man inte fråga allt och alla utan använder det mandat man fått av föreningsstämman för att förvalta föreningen.
Att ta fram en massa alternativ och låta majoriteten bestämma låter jobbigt. Mycket enklare att bara ta ett lagom stort paket och besluta om det. Jag säger inte att det är rätt utan bara hur jag skulle ha föredragit att göra det. Någonstanns orkar man inte fråga allt och alla utan använder det mandat man fått av föreningsstämman för att förvalta föreningen.
Jag håller helt med här. Har själv suttit i styrelse i en medelstor förening 90+ bostadsrätter plus ett antal hyresrätter och folk är generellt duktiga på att kritisera men dåliga på att ta ansvar. Och det är mycket gratisarbete man utför. Jag kunde t.ex. inte fortsätta som ordförande när jag började jobba heltid. Det höll inte.K klimt skrev:Personligen skulle jag mana till försiktighet. Det är ibland svårt att få fram styrelser, och om grupper av medlemmar kritiserar allt som görs så kan det bli ohållbart. I längden vill nog ingen delta i en styrelse i så fall. Om man ska kritisera bör det vara seriöst och man bör själv vara beredd att ta ansvar och gå in i en styrelse. Så om ni vill kritisera bör det vara en grupp som är beredd att ta över styrelseansvaret
Men jag tycker att det är en väsentlig förändring av fastigheten och inte samma sak som att byta till ett mer fördelaktigt elabonnemang. Så enligt mig ska det gå på stämma. Men jag instämmer i att man kan vara försiktig i hur man uttrycker sig, kanske erbjuda sig att själv kolla upp lite bättre avtal om man tror att det finns. Hjälpa till med att skriva kallelser till stämman som ingen kommer dyka upp på ändå etc...
Håller helt med merbanan här ovan. Jag tror inte ni kan få en fungerande styrelse om styrelsen ska göra långa utredningar om alla frågor och sedan lägga fram ett flertal förslag till stämman. Det blir oerhört krävande för styrelsen och allt riskerar att ta enormt lång tid. Jag skulle aldrig ställa upp i en styrelse på sådana villkor. Man väljer en styrelse för att man har förtroende för dess medlemmar , om det inte är så bör man föreslå sig själv eller andra man har förtroende för, inte införa stormötesdemokrati som i de flesta fall blir krångligt.
Nja, styrelsen borde ha bett om mandat att utföra förändringen på förra stämman (en formulering som ger styrelsen rätt att utreda och välja). Då hade det fungerat relativt smidigt. Det krävs ju dock erfarenhet för att planera upp sitt arbete på det sättet. Det är ju ganska viktigt när man sitter i en styrelse att man agerar korrekt även om det är lite jobbigt, annars kan man hamna i skiten själv.K klimt skrev:Håller helt med merbanan här ovan. Jag tror inte ni kan få en fungerande styrelse om styrelsen ska göra långa utredningar om alla frågor och sedan lägga fram ett flertal förslag till stämman. Det blir oerhört krävande för styrelsen och allt riskerar att ta enormt lång tid. Jag skulle aldrig ställa upp i en styrelse på sådana villkor. Man väljer en styrelse för att man har förtroende för dess medlemmar , om det inte är så bör man föreslå sig själv eller andra man har förtroende för, inte införa stormötesdemokrati som i de flesta fall blir krångligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Jag tror också att styrelsen i princip har fria händer för ett sådant här beslut. Framförallt om det redan finns ComHem med gruppanslutning. Detta är bara ett byte av serviceprovider. Samtidigt så är det troligen känsligt att byta, så jag skulle nog sett till att frågan kom upp som en beslutspunkt på en stämma. För att få ryggen fri. Och då INTE som ett beslut att styrelsen får mandat att utreda och välja. Styrelsen har mandat att utreda i princip vad som helst, som är relevant. Utan att just själva valet av service finns beslutat av en stämma, som man kan hänvisa till när enskilda medlemmar börjar kritisera att de inte längre får in "Hem till gården", eller vad det kan skilja.
Jag har bott i två föreningar som gruppanslutits och i inget av fallen togs det upp på en stämma innan.
Man bör vara lite försiktig med att ta upp saker på stämman. Ofta deltar bara 20% av de boende och med 51% övervikt kan väldigt få personer rösta igenom mycket knasigt. Bättre att se till att ha en kompetent styrelse.
Man bör vara lite försiktig med att ta upp saker på stämman. Ofta deltar bara 20% av de boende och med 51% övervikt kan väldigt få personer rösta igenom mycket knasigt. Bättre att se till att ha en kompetent styrelse.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Merbanan och Klimt vad är det som skulle göra det skulle ta mycket mer arbete eller mycket längre tid att ta fram fler alternativ?
Har hjälpt annan förening att få fram offerter för gruppanslutning och tycker inte det var svårare få fram flera alternativ eller tog längre tid. När vi frågade efter offerter så tog vi med vi ville ha info om vi valde olika samt även info om vad det skulle kosta om någon ville uppgradera. Då fick vi offerter med vad det kostar om de valde olika hastighet eller olika tillval. Styrelsen diskuterade sedan och gjorde bedömning vilket företag och alternativ som var mest intressant. Sedan fick medlemmarna info om alternativen de kunde ta ställning till och sedan blev det stämma beslut.
Sedan så finns ju fördel att ge fler alternativ då både medlemmarna känner de är med och tar beslutet men även svårare att de säger nej då lättare tänka vilken av alternativen som är bättre än att de tänker de ska säga nej till allt.
Har hjälpt annan förening att få fram offerter för gruppanslutning och tycker inte det var svårare få fram flera alternativ eller tog längre tid. När vi frågade efter offerter så tog vi med vi ville ha info om vi valde olika samt även info om vad det skulle kosta om någon ville uppgradera. Då fick vi offerter med vad det kostar om de valde olika hastighet eller olika tillval. Styrelsen diskuterade sedan och gjorde bedömning vilket företag och alternativ som var mest intressant. Sedan fick medlemmarna info om alternativen de kunde ta ställning till och sedan blev det stämma beslut.
Sedan så finns ju fördel att ge fler alternativ då både medlemmarna känner de är med och tar beslutet men även svårare att de säger nej då lättare tänka vilken av alternativen som är bättre än att de tänker de ska säga nej till allt.
Vis av erfarenhet så skapar man bara konflikter mellan olika medlemmar med olika intressen om man låter dem välja. I de föreningar jag är med i styrelsen för så tar styrelsen fram ett alternativ och låter medlemmarna rösta ja eller nej, eller så tar styrelsen ett eget beslut om så passar. Medlemmarna kan sedan rösta bort styrelsen om de inte är nöjda med arbetet de utför.
Direktdemokrati fungerar i de flesta fall inte i sådana här sammanhang, medlemmarna i allmänhet blir bara än mer missnöjda, så även styrelsen.
Direktdemokrati fungerar i de flesta fall inte i sådana här sammanhang, medlemmarna i allmänhet blir bara än mer missnöjda, så även styrelsen.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Tänker du även sådan som måste tas beslut om på föreningsstämma som styrelsen inte får själva besluta om?Z ZipLock skrev:Jag har bott i två föreningar som gruppanslutits och i inget av fallen togs det upp på en stämma innan.
Man kan väl även vara försiktigt åt båda hållen det du nämner men även hur är det om det är punkt som man är osäker på om det behövs stämma beslut men tar det på stämma för hålla ryggen fri.
Känns ju som det går lite delade meningar här om det är ok för styrelsen att ta sådant beslut eller om det ska vara stämma beslut. Har inte hittat någon lag som säger helt hundra ja eller nej.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Com hem fanns innan vi ombildades så ett avtal som har fortlöpt.
Det är där bara grundutbudet av tv som fastighetesägaren behöver erbjuda de boende/hyresgästerna om jag inte minns fel.
Får ju se på info mötet hur blir med com hem. Men om de kommer vara kvar och inte blir bytte är det då ok? Tänker på tidigare inlägg om man ser det som man bara byter.
Med tanke på några säger styrelsen kan göra mycket, hade det varit ok att styrelsen själva tar beslut med grupp prenumeration på GP till alla boenden?
Är ju inte samma men när infon är att gruppanslutningen gäller internet, tv och telefon så undrar jag om det inte går utanför vad styrelsen får ta beslut om, om nu vi kommer ha kvar nuvarande tv. Kan även nämna att finns inget fiber indragen så även där blir något helt nytt som installeras i fastigheten.
Det är där bara grundutbudet av tv som fastighetesägaren behöver erbjuda de boende/hyresgästerna om jag inte minns fel.
Får ju se på info mötet hur blir med com hem. Men om de kommer vara kvar och inte blir bytte är det då ok? Tänker på tidigare inlägg om man ser det som man bara byter.
Med tanke på några säger styrelsen kan göra mycket, hade det varit ok att styrelsen själva tar beslut med grupp prenumeration på GP till alla boenden?
Är ju inte samma men när infon är att gruppanslutningen gäller internet, tv och telefon så undrar jag om det inte går utanför vad styrelsen får ta beslut om, om nu vi kommer ha kvar nuvarande tv. Kan även nämna att finns inget fiber indragen så även där blir något helt nytt som installeras i fastigheten.
Nu talar jag av min personliga erfarenhet, har gjort några varv i en styrelse i brf. Styrelsen har massor av frågor att hantera. Gäller skötsel av huset, tekniska problem, lokaler som hyrs som ger intäkter att maximera, omsättning av boende, andrahandsuthyrning , avtal av olika slag. Många medlemmar ser enbart en enskild fråga, som fiber som vi här diskuterar. Dessa medlemmar tycker att styrelsen kan ägna sig hur mycket som helst åt någon enskild fråga men har ingen insyn i helheten.
Min egen uppfattning är att styrelsen bör fatta de beslut den har rätt till enligt stadgar och inte dra allt i långbänk. Stämma hålls normalt bara en gång per år och det kan ge väldigt långa ledtider om allt ska beslutas där. Det hindrar givetvis inte en god förankring genom nyhetsbrev och andra kontakter. Vi får heller inte glömma att det är våra grannar och att man normalt har god kontakt. Min slutsats är att om man ska dra allt oerhört sakta vid stormöten så händer inget, man får inte ihop en fungerande styrelse och föreningen stagnerar.
Styrelsen kan fatta de beslut som den vill, men bör givetvis inte gå utanför stadgarna, men bör heller inte bli förhandlingsförlamad i väntan på nästa stormöte. Är medlemmarna inte nöjda får de välja en annan styrelse. Styrelser i brf gör en enorm insats för en gemensam egendom Och då är det trist med medlemmar som kräver enorma insatser och massor av arbete kring deras lilla intresseområde utan att se en helhet.
Min egen uppfattning är att styrelsen bör fatta de beslut den har rätt till enligt stadgar och inte dra allt i långbänk. Stämma hålls normalt bara en gång per år och det kan ge väldigt långa ledtider om allt ska beslutas där. Det hindrar givetvis inte en god förankring genom nyhetsbrev och andra kontakter. Vi får heller inte glömma att det är våra grannar och att man normalt har god kontakt. Min slutsats är att om man ska dra allt oerhört sakta vid stormöten så händer inget, man får inte ihop en fungerande styrelse och föreningen stagnerar.
Styrelsen kan fatta de beslut som den vill, men bör givetvis inte gå utanför stadgarna, men bör heller inte bli förhandlingsförlamad i väntan på nästa stormöte. Är medlemmarna inte nöjda får de välja en annan styrelse. Styrelser i brf gör en enorm insats för en gemensam egendom Och då är det trist med medlemmar som kräver enorma insatser och massor av arbete kring deras lilla intresseområde utan att se en helhet.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Jag har också suttit i styrelse så är väl medveten om hur det är.
Vi hade årsmötet för mindre än två veckor sen. Då hade det ju kunnat diskuteras formellt eller tagit upp för beslut. Det nämndes snabbt efter årsmötet var avslutat att styrelsen fått två offerter gällande fiber och skulle komma med mer info. Har nu info möte där förbehållet med informera om mötet är bara några dagar innan mötet.
Sedan så har väl styrelsen möjlighet att kalla till extra stämma så gör väl inte man behöver vänta på stormötet?
Jag kräver inte enorma insatser och massor av arbete men jag vill de följer våra stadgar och svensk lag.
Sedan är ju inte frågan direkt fiber utan om styrelsen själva får besluta om gruppanslutning för internet, tv och telefoni eller om det behövs stämma beslut. Det är i alla fall min fråga om jag varit otydlig.
Vi hade årsmötet för mindre än två veckor sen. Då hade det ju kunnat diskuteras formellt eller tagit upp för beslut. Det nämndes snabbt efter årsmötet var avslutat att styrelsen fått två offerter gällande fiber och skulle komma med mer info. Har nu info möte där förbehållet med informera om mötet är bara några dagar innan mötet.
Sedan så har väl styrelsen möjlighet att kalla till extra stämma så gör väl inte man behöver vänta på stormötet?
Jag kräver inte enorma insatser och massor av arbete men jag vill de följer våra stadgar och svensk lag.
Sedan är ju inte frågan direkt fiber utan om styrelsen själva får besluta om gruppanslutning för internet, tv och telefoni eller om det behövs stämma beslut. Det är i alla fall min fråga om jag varit otydlig.
Jag tror att du fått svaret att normalt fattqr styrelsen beslut om denna typ av avtal som fiber och liknande. Det finns skäl till att det gjorts en uppdelning mellan det som kräver stämmobeslut och övriga löpande frågor där styrelsen beslutar. Visst är det möjligt för föreningen att frekvent ordna stämmor för beslut av denna typ, men det medför stora arbetsinsatser, deltagandet i stämmor är inte alltid stort och det kan skapa trötthet till föreningen och även dela upp föreningen i olika fraktioner kring detaljfrågor. Därför bör styrelsen fatta beslut i de frågor styrelsen har mandat till. Det är oftast inte så att man väljer mellan bra och usla alternativ, utan allt har för och nackdelar. Då kan diskussionerna på en stämma bli oändliga om allt ska tas upp där. Medlemmar som har kritiska synpunkter kan föreslå personer till styrelsen som man har förtroende för. Man kan även föreslå att styrelsen ska ta upp beslut på stämma, men jag tror inte man kan få delegater till styrelsen på dessa villkor. Man ska inte heller glömma revisionen, som ska se till att föreningens styrelse följer de regler som gäller. Om styrelsen får en ren revision och ansvarsfrihet från medlemmarna är drt ett tecken på att det fungerar bra.
Om man har denna procedur generellt så blir styrelsearbetet långsamt. Det kommer sluta med att styrelsen inte gör någonting som kräver denna procedur vilket i långa loppet kommer leda till en dåligt förvaltad förening.D Daniel_82 skrev:
Styrelsen skall förvalta medlemmarnas ekonomiska intressen. Att fråga medlemmarna är ju alltid enklast om man vill ha ryggen fri men i vissa fall "kostar" tiden det tar att gå via stämman betydande pengar (speciellt om frågan ytterst sannolikt bifalls). I dessa fall anser jag att man ska tolka situationen i föreningen till förmån för beslutet.D Daniel_82 skrev:
T ex om man redan har Comhem med gruppabonnemang så kan man ju resonera som så att man utför lite förtida underhåll genom att bygga ett nytt fibernät. Om det strikt juridiskt håller kan bara domstol avgöra och vad jag vet finns inga prejudikat.
Iaf tillbaka till din fråga så får styrelsen ingå avtal för föreningens räkning. Dessa avtal skall främja medlemmarnas ekonomiska intressen. En brfstyrelse får inte besluta om en väsentlig förändring av föreningens mark eller hus. En brfstyrelse måste även följa svensk lag och föreningens stadgar. Nu tar man allt detta och sammanställer detta till en åsikt och så går man vidare på det. Om någon annan har en annan åsikt ja då får denne ta det vidare till föreningsstämman eller lämpligt alternativ.
I detta fall om jag hade tid och ork skulle jag gå via stämman iom att det kanske ska grävas till hus(en) och installeras uttag i medlemmarnas lägenheter. Men om tiden/motivationen var en bristvara skulle jag "köra över" alla och hävda att det handlar om underhåll.