11 100 läst ·
86 svar
11k läst
86 svar
Gruppanslutning fiber, kan styrelsen själva ta det beslutet
Vad får du för pengarna då? Du kan ju inte stirra dig blind på två kostnader bara. Du måste ju se vad du får för pengarna.D Daniel_82 skrev:
För de 100 kr till comhem får du tv grundutbudet och endast det, jag gissar att det dessutom är analogt. I gruppavtalet för runt 300 kr får du en internetuppkoppling, tv och telefoni. Jag gissar att tv-utbudet i gruppavtalet dessutom är digitalt och att hastigheten till internet är 100/100.
Blir lite som och jämföra äpplen och päron. Tycker runt 300 kr är ett bra pris, jag betalar över 600 kr för internet och tv eftersom min förening inte vill teckna något gruppavtal för oss.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
koaxialkabel tror jag inte är några problem med och fungerar utan problem. Jag får inte räkning för com hem utan ligger inbakad i avgiften det är ju där bara grundutbudet och har ju med föreningen är skyldigt att erbjuda grundkanalerna till de boende/kvarvarande hyresgästerna.
Då vi inte fått så mycket info så är ju svårt nämna mer om deras avtal de vill eller har tecknat. Det är att det är fiber, internet, tv och telefon och kommer bli kostnad per lägenhet ca 300 kr/mån.
Jag har inte all info som sagt kommer info möte inget sagt förutom vad som ingår och att de nämnde kostnaden efter årsmötet. Men ville ju förbereda mig genom kolla lite vad som gäller och även om vad man ska tänka på att fråga.
Men med tanke på hur de stressar känns det konstigt och hade inte förvånat mig om de inte har haft en tanke på att säga upp com hem som löpper på 5 år.
Vi hade årsmötet för mindre än två veckor sedan inget om fiber nämndes innan eller under mötet, det nämndes när mötet var avslutat. Vist man kan vänta till nästa årsmöte om ett år men gissar allt är indraget då om det är fel gjort så borde det väl vara lättare att åtgärda det innan man börjar dra igång indragning m.m.
Då vi inte fått så mycket info så är ju svårt nämna mer om deras avtal de vill eller har tecknat. Det är att det är fiber, internet, tv och telefon och kommer bli kostnad per lägenhet ca 300 kr/mån.
Jag har inte all info som sagt kommer info möte inget sagt förutom vad som ingår och att de nämnde kostnaden efter årsmötet. Men ville ju förbereda mig genom kolla lite vad som gäller och även om vad man ska tänka på att fråga.
Men med tanke på hur de stressar känns det konstigt och hade inte förvånat mig om de inte har haft en tanke på att säga upp com hem som löpper på 5 år.
Vi hade årsmötet för mindre än två veckor sedan inget om fiber nämndes innan eller under mötet, det nämndes när mötet var avslutat. Vist man kan vänta till nästa årsmöte om ett år men gissar allt är indraget då om det är fel gjort så borde det väl vara lättare att åtgärda det innan man börjar dra igång indragning m.m.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Men jag tänker ju på vad jag får. Om jag inte har något behov eller kommer äns använda telefoni spelar ju inte det roll att det ingår.V vf98al38 skrev:Vad får du för pengarna då? Du kan ju inte stirra dig blind på två kostnader bara. Du måste ju se vad du får för pengarna.
För de 100 kr till comhem får du tv grundutbudet och endast det, jag gissar att det dessutom är analogt. I gruppavtalet för runt 300 kr får du en internetuppkoppling, tv och telefoni. Jag gissar att tv-utbudet i gruppavtalet dessutom är digitalt och att hastigheten till internet är 100/100.
Blir lite som och jämföra äpplen och päron. Tycker runt 300 kr är ett bra pris, jag betalar över 600 kr för internet och tv eftersom min förening inte vill teckna något gruppavtal för oss.
Man tog väl bort de analoga kanalerna 2007 och de ersattes med digital?
Jag tycker inte jag jämfört äpplen med päron känns snarare om du försöker jämföra vad du betalar i dag utan gruppanslutning med vad gruppanslutning kostar. Jag har jämfört med andra som har gruppanslutningar och känns i överkanten av det styrelsen nu går ut med.
Kan ju nämna när jag hjälpte till med offerter så fick vi bland annat erbjudande om 1000/1000 Mbs/ för under 200 kr/mån.
Det jag betalar i dag för internet ligger under 500 kr men då har jag även tv och andra tjänster där även tv utbudet inte är grund utan mycket fler kanaler.
Vist får man mer info så lättare se om det erbjudande som styrelsen nu har är ett bra eller dåligt erbjudande. Vet ju inte vad det är för tv kanaler som ingår. Men var ju om styrelsen själva får ta sådant beslut? Känns ju än luddigare om det beroende på om det är dåligt ekonomiskt beslut skulle göra att styrelsen inte får göra det. Jag tänker mer att de tecknar för tjänster som går ifrån förvaltar rollen.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Hur vet du det? I andra avtal jag sätt så har man kunnat välja till telefonen för en kostnad.
Om det är nu att det är en kostnad för telefonen, hur kan styrelsen motivera telefonen i gruppanslutningen?
Om det är nu att det är en kostnad för telefonen, hur kan styrelsen motivera telefonen i gruppanslutningen?
Att distribuera ”must carry”-kanalerna kostar bara en hårdvara på några tusenlappar i engångskostnad. Det behövs inget avtal med något kabel-tv-bolag eller någon annan, fastighetsägaren kan fixa det själv.D Daniel_82 skrev:
https://data.riksdagen.se/fil/29F71994-0E81-4F7C-957D-A937278DB355
https://kontakt.svt.se/guide/avgifter-for-svts-utbud
https://www.mprt.se/documents/uppdrag/vidaresandningsplikt 2011.pdf
Det analoga marknätet (Teracom’s utsändningar) släcktes ungefär då, men i kabel-tv-näten (som tex ComHem) så lever det analoga kvar, kommer dröja många år innan den sista analoga utsändningen släcks ner.D Daniel_82 skrev:
Via satellit sänds det också fortfarande analogt på vissa frekvenser & satelliter.
Mitt separata abonnemang för telefon kostar 19kr/mån och då får jag ringa för allt. Det innebär att kostnaden för att erbjuda telefoni ligger under tian, kanske även unfet 5kr/mån! Allt över detta är egentligen ocker..D Daniel_82 skrev:
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Demmpa "must carry" är ju fastighetsägarens ansvar men det är väl fortfarande en månadskostnad för fastighetsägaren/föreningen samt att fastighetsägaren har ett avtal med i vårat fall comhem?
Som medlem så finns ju den kostnaden i min avgift även om jag inte ser den, förutom från min tid från styrelsen det är så jag har koll på den kostnaden.
Som medlem så finns ju den kostnaden i min avgift även om jag inte ser den, förutom från min tid från styrelsen det är så jag har koll på den kostnaden.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Kollade bolaget som kommer vara med på info mötet. Enligt deras hemsida så tar de ingen månadskostnad för breddbandstelefon men däremot så ligger min kostnaden rätt hög. Kollar jag andra bolag om bredbandstelefoni så tar en del månadskostnad men har då lägre min priser.pacman42 skrev:
Sedan är väl inget som är gratis. Om deras pris för internet, tv och bredband ligger högre med andra bolag om man väljer samma tjänster så tycker jag inte det direkt är gratis speciellt om man inte kan välja bort.
Redigerat:
Det är bara olika sätt att sätta pris på abonnemanget. Det bolag jag har min fasta telefon i har även abonnemang för 150kr/mån. Olika avtal passar lika personer olika bra. Jag antar att det är just detta som är ditt problem med gruppanslutningen också....D Daniel_82 skrev:
Ja, must carry är fastighetsägarens/bostadsrättsföreningens ansvar, och det räcker med att skaffa utrustning som vidareförmedlar digitala marknätet, och det är ingen månadskostnad på det utan bara inköps-/installationskostnad.D Daniel_82 skrev:
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Pacman42 jag tycker inte det som styrelsen informerat om i gruppanslutningen känns som det passar mig samt jag är inte den ända medlemmen som tycker så.
Jag tycker det känns väldigt stressigt och skumt hur det hanteras. De nämnde ju snabbt att den som har hand om offerterna jobbar inom detta. De har bara tagit in två offerter och hon som jobbar med de säger finns ju inga andra bolag än detta de nu vill ta. Tänkte inte då på att fråga vilket bolag hon jobbar för.
Jag vet fortfarande inte om det är styrelse beslut eller stämma beslut som en del säger beror väl på hur man vinklar motiveringen till det. Deras nuvarande motivering till fiber är polisen vill ha övervakningskameror men det hade kostat oss mycket sätta upp kameror men skaffar vi fiber finns billigare alternativ med kamera övervakning sedan som bonus vi får internet. De nämnde inget om tv eller telefonin.
Vad jag hört så löper såna här avtal på ca 5 år så är det fel eller man vill ändra så blir nog vi får vänta 5 år.
Jag tycker det känns väldigt stressigt och skumt hur det hanteras. De nämnde ju snabbt att den som har hand om offerterna jobbar inom detta. De har bara tagit in två offerter och hon som jobbar med de säger finns ju inga andra bolag än detta de nu vill ta. Tänkte inte då på att fråga vilket bolag hon jobbar för.
Jag vet fortfarande inte om det är styrelse beslut eller stämma beslut som en del säger beror väl på hur man vinklar motiveringen till det. Deras nuvarande motivering till fiber är polisen vill ha övervakningskameror men det hade kostat oss mycket sätta upp kameror men skaffar vi fiber finns billigare alternativ med kamera övervakning sedan som bonus vi får internet. De nämnde inget om tv eller telefonin.
Vad jag hört så löper såna här avtal på ca 5 år så är det fel eller man vill ändra så blir nog vi får vänta 5 år.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Vet inte om vi pratar om olika saker. Men du menar att det är ingen kostnad för fastighetsägare att tillhandahålla grundutbudet på tv kanaler som tv3, kanal 5 och tv 6? Kanske fått fel info men vad jag har hört så är grundutbudet något fastighetsägaren är skyldigt att tillhandahålla sina hyresgäster.Demmpa skrev: