P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och efter det ska huset eldas upp?
Eller är hempulet så illa gjort att det beräknas bli hans död, i det brinnande huset?

S Strontus skrev:
Jag tror att de menar att när du dör så "flyttar" du :)
Det är sant. Tänkte inte så långt.

S Stefan1972 skrev:
Det är sant. Tänkte inte så långt.
Du tänkte väl: Om jag dör ….
Men det är väl utanför ämnet.:D.

Är det en risk att bli blåst om man "köper" in sej i ett EKP???

Mitt scenario ett företag "aaaaEL" staras som AB för 50tkr av två mindre seriösa personer, en av dessa har auktorisation.
De registrerar företaget hos ESV.
Husägarna går och betalar sina utbildningarna hos "aaaaEL" låt säga 20tkr/per person.
"aaaaEL" skriver in "husägare A" och ytterligare 49 till i EKP. efter de har genomgått "utbildningarna"
De är effektiva de utbildar de 50 husägarna snabbt. håvar in pengarna.

Nu väljer företagsledningen att lägga ner elverksamheten för det har blivit lite oroliga.
De avregistrerar företaget som installatör hos ESV. vipps så står 50st utan rätt att installera.

Eller så packar de på husägaren mer och mer "kravutbildningar", för att går du inte denna utbildning á 5.000:- så måste vi stryka dig ur EKP

Så nej jag tror inte på den lösningen.....
Den lösningen innebär förmodligen ingen trygghet för vare sig elsäkerheten eller husägarna, de enda som kommer att sko sig är "aaaaEL"

Ja det börjar bli väl offtopic här......:D jag fortsätter dock med mitt kopplande vid behov.

H HSP skrev:
Är det en risk att bli blåst om man "köper" in sej i ett EKP???

Mitt scenario ett företag "aaaaEL" staras som AB för 50tkr av två mindre seriösa personer, en av dessa har auktorisation.
De registrerar företaget hos ESV.
Husägarna går och betalar sina utbildningarna hos "aaaaEL" låt säga 20tkr/per person.
"aaaaEL" skriver in "husägare A" och ytterligare 49 till i EKP. efter de har genomgått "utbildningarna"
De är effektiva de utbildar de 50 husägarna snabbt. håvar in pengarna.

Nu väljer företagsledningen att lägga ner elverksamheten för det har blivit lite oroliga.
De avregistrerar företaget som installatör hos ESV. vipps så står 50st utan rätt att installera.

Eller så packar de på husägaren mer och mer "kravutbildningar", för att går du inte denna utbildning á 5.000:- så måste vi stryka dig ur EKP

Så nej jag tror inte på den lösningen.....
Den lösningen innebär förmodligen ingen trygghet för vare sig elsäkerheten eller husägarna, de enda som kommer att sko sig är "aaaaEL"
Alternativet är att du hyr in firma aaaaEL på konsultbasis för att skriva en EKP åt din nystartade enskilda firma (efter genomförd utbildning) . Då är det ju så att säga din EKP och du ansvarar för efterlevnaden.
Enda problemet blir väl att hitta en ny firma med samma verksamhet vid den obligatoriska (?) förnyelsen av EKP'n om aaaa har lagt ner verksamheten? Men om det visar sig vara en lukrativ bransch så lär det snart finnas flera ombudsfirmor att välja mellan...

useless useless skrev:
Alternativet är att du hyr in firma aaaaEL på konsultbasis för att skriva en EKP åt din nystartade enskilda firma (efter genomförd utbildning) . Då är det ju så att säga din EKP och du ansvarar för efterlevnaden.
Enda problemet blir väl att hitta en ny firma med samma verksamhet vid den obligatoriska (?) förnyelsen av EKP'n om aaaa har lagt ner verksamheten? Men om det visar sig vara en lukrativ bransch så lär det snart finnas flera ombudsfirmor att välja mellan...
Din enskilda firman behöver väl en auktoriserad person registrerad för regelefterlevnad hos ESV för att få utföra elinstallationer. det kan vara samma person som firmatecknaren. har du redan riktigt auktorisation då är allt klart.

Så jag förstår inte hur du tänker.
Du har en EKP utan installatör för regelefterlevnad?

Slutmålet bör ju vara att påverka lagar och regler för att komma fram till vettiga nivåer för behörighet för elarbete. Att göra det genom denna "övning" tycker jag är ett utmärkt förslag. Om man genomför detta genom att till punkt och pricka följa alla bestämmelser samt att ovanpå det även dokumentera på en nivå som ingen yrkesverksam elektriker skulle ha tid med så tror jag att allt jobb som en egenelektriker skulle göra blir likvärt en yrkesverksam (förutom då möjligen hantverket).

H HSP skrev:
Din enskilda firman behöver väl en auktoriserad person registrerad för regelefterlevnad hos ESV för att få utföra elinstallationer. det kan vara samma person som firmatecknaren. har du redan riktigt auktorisation då är allt klart.

Så jag förstår inte hur du tänker.

Du har en EKP utan installatör för regelefterlevnad?

Nej, den auktoriserade elektrikern som 'ansvarar' för EKP'n behöver inte vara anställd på företaget.
Det är just det som öppnar upp för nya affärsmöjligheter. En auktoriserad elektriker kan sälja den tjänsten till flera installationsförerag.

useless useless skrev:
Nej, den auktoriserade elektrikern som 'ansvarar' för EKP'n behöver inte vara anställd på företaget.
Det är just det som öppnar upp för nya affärsmöjligheter. En auktoriserad elektriker kan sälja den tjänsten till flera installationsförerag.
Jag skrev registrerad hos ESV.
Skrev inget om att vara anställd i företaget som han är registrerad för....

Du vet väl att den registrerade för regelefterlevnad när som helst kan avregistrera sig hos ESV som installatör för regelefterlevnad för ett företag. Och då saknar företaget rättigheter att utföra elinstallationsarbete.

Hmm. Jag har inte lusläst föreskrifterna, men om EKP'n blir värdelös om den auktoriserade elektrikern som har författat den 'försvinner' så innebär ju det ett stort problem även för seriösa företag som förlitar sig på en auktoriserad.

useless useless skrev:
Hmm. Jag har inte lusläst föreskrifterna, men om EKP'n blir värdelös om den auktoriserade elektrikern som har författat den 'försvinner' så innebär ju det ett stort problem även för seriösa företag som förlitar sig på en auktoriserad.
Mister du en står dig tusen åter, så det är nog inget större problem i det fallet.

Var du inte villig som försökskanin? Och Bo tyckte ju det vore intressant att testa bara att köra på enligt någon mall och kanske begränsat till tex en större renovering. Helt och överdrivet korrekt skulle det vara kul att se resultatet av. Kanske inleda med att stryka medhårs genom underdåniga frågeställningar i ämnets riktning till verket så man inte agerar som kan misstolkas provokativt och insubordinant.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
om EKP'n blir värdelös om den auktoriserade elektrikern som har författat den 'försvinner' så innebär ju det ett stort problem även för seriösa företag som förlitar sig på en auktoriserad.
Bra utgångspunkt i löneförhandlingen ;)
Men det är väl helt i linje med skråtänket. Den som är auktoriserad är "kungen". :D

tommib
Hepp.... Om det ska testas sådant så är jag också gärna försökskanin.

Nån som har tolkat lagen och förordningen kanske kan ge ett bestämt svar på vad som händer med en EKP mitt lilla företag har köpt av en konsult om konsulten inte länge är auktoriserad?
Vad jag har förstått är det mitt företag som ansvarar för att EKP'n efterlevs oavsett vem som tagit fram den? I så fall borde den väl gälla fram tills det är dags att förnya den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.