20 149 läst ·
117 svar
20k läst
117 svar
Greja med el lagligt som privatperson
EKP händer inget med, kan jag inte tänka mig varför tror du det? Bara att du får knyta en ny auktoriserad till dig för stöd och ansvar för regelefterlevnad denne har säkert inte mycket att tillägga ditt redan utmärkta EKP.useless skrev:
Nån som har tolkat lagen och förordningen kanske kan ge ett bestämt svar på vad som händer med en EKP mitt lilla företag har köpt av en konsult om konsulten inte länge är auktoriserad?
Vad jag har förstått är det mitt företag som ansvarar för att EKP'n efterlevs oavsett vem som tagit fram den? I så fall borde den väl gälla fram tills det är dags att förnya den?
Löneförhandlingen? vadå företaget kan köpa in en ny på konsultbasis om den nuvarande kräver för mycket i ersättning.C cpalm skrev:
Och "tjänsten" innebär inte så stort personligt ansvar. Största ansvaret ligger på företaget.
Stora företag kan ha fler personer med uttagen auktorisation redo att träda in som auk. för regelefterlevnad.
Det var nog mer förhandlingsbart löneläge med gamla systemet då det innebar mer personligt ansvar.
Samma sak då. (Fast då var det krav på anställning) ingen behörig i företaget = ingen installationsverksamhet.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Det måste finnas en installatör för regelefterlevnad registrerad hos ESV.useless skrev:
Nån som har tolkat lagen och förordningen kanske kan ge ett bestämt svar på vad som händer med en EKP mitt lilla företag har köpt av en konsult om konsulten inte länge är auktoriserad?
Vad jag har förstått är det mitt företag som ansvarar för att EKP'n efterlevs oavsett vem som tagit fram den? I så fall borde den väl gälla fram tills det är dags att förnya den?
Saknas den så får inte företaget utföra elinstallationsarbete.
https://www.elsakerhetsverket.se/an...nsforetag/elinstallator-for-regelefterlevnad/
Du tänker väl på det gamla systemet med behörighet och det var oerhört ovanligt med åtgärder mot någon där. Det nya har ju varit i bruk så kort tid så där vet man aldrig vad som kan komma.richardtenggren skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Aha, men så än så länge stämmer det då kanske?GK100 skrev:
richardtenggren skrev:
Elsäkerhetsverket gick tidigt ut med informationen att man inte skulle återkalla någons behörighet direkt eller att man skulle vara för hårda. Man skulle ge folk en chans att göra rätt helt enkelt. Däremot är det så att det finns många företag som i lagens mening är elinstallstionsföretag men som inte känner till detta. Dessa kan man ju naturligtvis komma åt om man vill men det kräver nog allmänhetens hjälp. Och just där, känner gemene man till den nya lagen? Det går givetvis inte att svara på men jag har frågat lite folk. Svaret man får är ett rungande nej. Folk vet inte ens att de ska kolla upp den som gör elinstallationsarbetena i deras anläggning. Jag tänkte mkt på detta när remissen kom, kommer man satsa på någon kampanj för att nå ut till allmänheten, men nej. Varför? Jo, jag tror iaf att våra lagstiftare och myndigheter tänker att vi svenskar helt enkelt tar reda på nya lagar, regler och förordningar regelbundet, men det gör vi ju generellt inte. Hur många känner t.ex. till hur man som bilist ska bete sig i en rondell, regler vid cykelöverfart respektive cykelpassage samt att man inte får ligga och såsa i mittfilen på motorvägen!GK100 skrev:
Skärpning Sverige!
Ahhh, den nya lagstiftningen gynnar alltså kriminell verksamhet ...H HSP skrev:Är det en risk att bli blåst om man "köper" in sej i ett EKP???
Mitt scenario ett företag "aaaaEL" staras som AB för 50tkr av två mindre seriösa personer, en av dessa har auktorisation.
De registrerar företaget hos ESV.
Husägarna går och betalar sina utbildningarna hos "aaaaEL" låt säga 20tkr/per person.
"aaaaEL" skriver in "husägare A" och ytterligare 49 till i EKP. efter de har genomgått "utbildningarna"
De är effektiva de utbildar de 50 husägarna snabbt. håvar in pengarna.
Nu väljer företagsledningen att lägga ner elverksamheten för det har blivit lite oroliga.
De avregistrerar företaget som installatör hos ESV. vipps så står 50st utan rätt att installera.
Eller så packar de på husägaren mer och mer "kravutbildningar", för att går du inte denna utbildning á 5.000:- så måste vi stryka dig ur EKP
Så nej jag tror inte på den lösningen.....
Den lösningen innebär förmodligen ingen trygghet för vare sig elsäkerheten eller husägarna, de enda som kommer att sko sig är "aaaaEL"
useless, jag får en känsla av att du inte riktigt har hängt med på hur det nya (kungens nya kläder, du vet) fungerar.useless skrev:
Alternativet är att du hyr in firma aaaaEL på konsultbasis för att skriva en EKP åt din nystartade enskilda firma (efter genomförd utbildning) . Då är det ju så att säga din EKP och du ansvarar för efterlevnaden.
Enda problemet blir väl att hitta en ny firma med samma verksamhet vid den obligatoriska (?) förnyelsen av EKP'n om aaaa har lagt ner verksamheten? Men om det visar sig vara en lukrativ bransch så lär det snart finnas flera ombudsfirmor att välja mellan...
Ett företag som vill utföra elinstallationsarbete på annans anläggning (är det på egen anläggning, typ SSAB's egna elektriker så gäller annat) måste ha:
**** Ett EKP, detta kan precis vem som helst skriva, det gäller hur länge som helst, det finns alltså ingen tidsgräns eller förnyelseintervall, det ska beskriva installationsverksamheten, hur man säkrar kompetens och säkrar att det blir säkra och korrekta installationer. Det är företaget (företagsledningen) som ansvarar för att det finns EKP och att det följs (i rimlig omfattning). EKP ska dessutom ses som ett levande dokument, det kan förändras, förbättras och framförallt skrivas om/till vid förändringar i verksamheten så det hela tidens speglar det som händer i företaget och dess behov.
Men ett företag (säg en enmansfirma) som inte alls förändrar sin verksamhet över åren, kan säkert ha exakt samma EKP i flera tiotals år, utan att bry sig det minsta (kontorets dammigaste papper!, i den dammigaste pärmen längst bak i hyllan!)
**** En elinstallatör för regelefterlevnad på något vis knuten till företaget. Kan vara ägaren, anställd, eller vem som helst, bara denne har auktorisation för de verksamhetstyper som företaget arbetar med.
Verksamhetstyperna är först grovt uppdelade i högspänning (>1000V) lågspänning eller begränsade arbeten (ikoppling och losskoppling av maskiner och utrustning), sen finns det en nivå till med lite mer detaljer, främst var man utför arbeten.
Elinstallatör för regelefterlevnad samt företaget ska anmälas till ESV, så de vet kopplingen. Elinstallatören kan när som helst han vill avanmäla.
Rollen "elinstallatör för regelefterlevnad" har är ganska luddig, det enda jag funnit är att denna ska "vara ett stöd för elinstallationsföretaget".
Vad detta innebär vet nog ingen i nuläget, just här skulle man kunna tänka sig att det möjligen så småningom kan ramla in en dom från övre förvaltningsrätten som blir prejudicerande.
Men att elinstallatören kan skriva EKP åt företaget, se till att det ev blir uppdaterat är ju en form av stöd, men det är nog inte nödvändigt. Elinstallatören kanske skulle kunna hjälpa till med att utföra kabeldimensioneringar eller reda ut föreskriftsmässiga frågor, ifall företaget inte har all den kompetensen själva.
Ja, jag utgår ifrån att mitt hempulande kommer att vara olaglig under all överskådlig tid, så jag har inte satt mig in så noggrant i de nya reglerna. 
Men det skulle såklart vara kul att utmana ESV genom att försöka utnyttja lite kryphål och se hur dom agerar...
Men det skulle såklart vara kul att utmana ESV genom att försöka utnyttja lite kryphål och se hur dom agerar...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Då så, för att komma igång behöver vi följandeGK100 skrev:
- en auktoriserar elinstallatör AL som har råd att riskera sin auktorisation
- en elfirma som har råd att riskera sin rätt att utföra elinstallationsarbeten
- ett antal olika kursprogram med examination för mindre och vanliga arbeten i hemmet
- personal lärare, handledare, rådgivare
- personal och rutiner för kontroll, vad man nu kommer fram till är lämpligt.
- personal för juridiska frågor
- personal för administration, däribland en chef.
- tid, massor av tid, vilket innebär ett rejält startkapital innan firman går runt. Man kanske kommer fram till att det inte kommer att bära sig.
Jag har ingenting av detta för dagen. Men får vi ihop ett gäng och ett bra startkapital så kanske.
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Intressant tråd det här!Mikael_L skrev:
useless, jag får en känsla av att du inte riktigt har hängt med på hur det nya (kungens nya kläder, du vet) fungerar.
Ett företag som vill utföra elinstallationsarbete på annans anläggning (är det på egen anläggning, typ SSAB's egna elektriker så gäller annat) måste ha:
**** Ett EKP, detta kan precis vem som helst skriva, det gäller hur länge som helst, det finns alltså ingen tidsgräns eller förnyelseintervall, det ska beskriva installationsverksamheten, hur man säkrar kompetens och säkrar att det blir säkra och korrekta installationer. Det är företaget (företagsledningen) som ansvarar för att det finns EKP och att det följs (i rimlig omfattning). EKP ska dessutom ses som ett levande dokument, det kan förändras, förbättras och framförallt skrivas om/till vid förändringar i verksamheten så det hela tidens speglar det som händer i företaget och dess behov.
Men ett företag (säg en enmansfirma) som inte alls förändrar sin verksamhet över åren, kan säkert ha exakt samma EKP i flera tiotals år, utan att bry sig det minsta (kontorets dammigaste papper!, i den dammigaste pärmen längst bak i hyllan!)
**** En elinstallatör för regelefterlevnad på något vis knuten till företaget. Kan vara ägaren, anställd, eller vem som helst, bara denne har auktorisation för de verksamhetstyper som företaget arbetar med.
Verksamhetstyperna är först grovt uppdelade i högspänning (>1000V) lågspänning eller begränsade arbeten (ikoppling och losskoppling av maskiner och utrustning), sen finns det en nivå till med lite mer detaljer, främst var man utför arbeten.
Elinstallatör för regelefterlevnad samt företaget ska anmälas till ESV, så de vet kopplingen. Elinstallatören kan när som helst han vill avanmäla.
Rollen "elinstallatör för regelefterlevnad" har är ganska luddig, det enda jag funnit är att denna ska "vara ett stöd för elinstallationsföretaget".
Vad detta innebär vet nog ingen i nuläget, just här skulle man kunna tänka sig att det möjligen så småningom kan ramla in en dom från övre förvaltningsrätten som blir prejudicerande.
Men att elinstallatören kan skriva EKP åt företaget, se till att det ev blir uppdaterat är ju en form av stöd, men det är nog inte nödvändigt. Elinstallatören kanske skulle kunna hjälpa till med att utföra kabeldimensioneringar eller reda ut föreskriftsmässiga frågor, ifall företaget inte har all den kompetensen själva.
Men jag känner att det där med EKP-dokumentet känns lite abstrakt och har några funderingar jag inte hittat svar på i denna tråd.
Så jag försöker här ställa några konkreta frågor som kanske kan reda ut mina funderingar.
?1. EKP, är det ett dokument som ska skickas in till ESV? Eller är det ett dokument som företaget har internt?
?2. Styr EKP på personnivå vilka som är knutna till företaget? Typ Pelle Person har rollen som "elinstallatör för regelefterlevnad" och Anders Andersson gör ditt och datt. Erik Eriksson gör det men inte detta.
?3. Styr EKP på detaljnivå hur uppgifter ska utföras på företaget? Typ... installera rör och dosor utförs på si och så sätt, av X och Y. Dra kabel i rör utförs på si och så sätt av A oc B. Koppla i elcentralen utförs på si och så sätt av Z.
?4. Finns det mallar för hur EKP-ska utformas?
?5. Någon som har ett konkret exempel på ett EKP-dokument att lägga upp, så man får se ett IRL?