20 149 läst ·
117 svar
20k läst
117 svar
Greja med el lagligt som privatperson
Ja det vore ju en spännande utveckling.lars_stefan_axelsson skrev:
Hur kan man tänka sig att lagändringen "ögonabums" blir då?
Backa tillbaka till 2016 år lagstiftning?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Jag citerar mig själv här för att trycka på att jag pratar om en seriös elfirma som tar ansvar för att deras kunder har den utbildning och färdighet som krävs för det arbete de gör. Det handlar inte om att kringgå regelverket på något sätt. Ett elinstallationsföretag en näringsidkare som yrkesmässigt utför elinstallationsarbete, och elinstallationsarbete får utföras av någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram. Det går säkert att diskutera vad som är "yrkesmässigt" och besläktade saker som "inom arbetstid" etc men detta är vad lagen säger. Jag ser inget förbud mot "kvällsarbete" och jag ser inget krav på formell kompetens hos yrkespersonernaBo.Siltberg skrev:
Det största problemet är nog trovärdigheten, att tvätta bort "hempular"-stämpeln. H-ordet används tråkigt nog redan i denna tråd... Så det krävs tydliga regler och rutiner som gör att denna typ av elfirma kanske i praktiken kan uppvisa en bättre koll på kompetensen hos sina "yrkespersoner" än många vanliga elfirmor. De är nog tvungna att sköta sig bättre än andra elfirmor för att hålla sig under radarn som L.S.A är inne på.
Det är ju förståeligt att ESV m.fl. kommer att ifrågasätta kompetensen hos denna firmas yrkespersoner. Denna fråga måste kunna besvaras. Firman behöver kanske ta fram ett antal kurser och färdighetsprov som kan visas upp. Kontrollen av utfört arbete behöver hanteras på något sätt. Till en början krävs nog kontroll av en utomstående person, t.ex den behörige i firman, mest för att visa en kvalitetsstämpel utåt.
Så jag tror ingen ska inbilla sig att de snabbt, enkelt o billigt kan "köpa" sig rätten att koppla. Det kan handla om en rejäl startkostnad som kräver en hel del installationsarbete för att den ska löna sig, och man kanske ändå faller på "slutprovet" så att elfirman inte tillåter att de ingår i deras EKP. Men man kan ju titta på olika moment, t.ex att montera infällda dosor och dra slang kräver inte så mycket kunskap.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Tack, tänkte ta upp detta också men glömde.S stigsj skrev:
Det är ju en intressant fråga. Om denna elfirma skulle missköta sig och faktiskt erbjuda rätten att koppla utan vidare så borde även innehavaren kunna ställas till svars då denne uppenbarligen begått ett brott mot 6 § om kompetens i ett försök att kringgå 27 § om behörighet i samma lag
Bilden på kopplingen i HC är inte utfört av någon som jobbat som elektriker i 30 år, ej heller i 30 sekunder.Fairlane skrev:
Det är det första av budorden en elektriker får lära sig; jord ska obrutet gå till jordskenan utan omvägar.
Inkopplingen i mätarskåpet ser ok ut, förutom att PEN är felmärkt eller felkopplad, och denna kan säkert vara gjord av nämnde elektriker. Sen kan man fundera på i vilken ordning det hela kopplats och varför.
Har kollat bilderna nu och det kan nog vara samma person som kopplat bägge ändorna med för kort kabel, är det någon som har nytt statligt jobb på gång och inte längre är så intresserad av sitt gamla tro..
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 227 inlägg
Nej, jag förstår. Och det är så som regelverket är skrivet. Men vi vet ju att man aldrig ens tänkte tanken på att detta skulle öppna för icke yrkesverksamma att installera. Det här var ju en skrivning för att man skulle kunna hantera bemanningsföretagens intåg på marknaden, där man inte längre var anställd i samma företag.Bo.Siltberg skrev:
Så stalltipset är ändå att så fort ESV ser att man bedriver en sådan verksamhet, oavsett kompetensen på de inblandade, så tvingas man sluta med det, eller så ryker auktorisationen för de inblandade ögonaböj. Och då är det domstol för att få tillbaka den.
(Det är lite som att fånga rådjur med godkänd fälla i trädgården och avliva dem med slaktmask. Läser man regelverket så skulle detta vara lagligt, man behöver inga licenser eller ens jägarexamen. MEN stalltipset är också där, att första gången någon uppmärksammas med att göra det så lär man hitta, eller tolka, någon regel s.a. detta inte bara blir förbjudet, utan redan var det från början.)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Jag är inte så säker. ESV var faktiskt först med sina behörighetsföreskrifter ELSÄK-FS 2013:1 som började gälla i Januari 2014 där de medgav att en elinstallatör kunde skriva ett avtal med i stort vem som helst om vissa elinstallationsarbeten. Detta hittade de på själva vad jag förstår, kanske med syftet att underlätta bemanning i elfirmorna pga dåtidens krav på anställningsförhållande. Men de var fullt medvetna, åtminstone i efterhand, att det lika gärna kunde gälla en privat innehavare. Om det var ett misstag så misslyckades de också med att få bort misstaget i den nya ellagen.
https://www.byggahus.se/el/fraga-experten/elarbete.225465/
https://www.byggahus.se/el/fraga-experten/dra-el-sjaelv.225244/
https://www.byggahus.se/forum/threads/eio-laegger-sig-i-innehallet-i-byggahus.225806/
https://www.byggahus.se/el/fraga-experten/elarbete.225465/
https://www.byggahus.se/el/fraga-experten/dra-el-sjaelv.225244/
https://www.byggahus.se/forum/threads/eio-laegger-sig-i-innehallet-i-byggahus.225806/
Jag tror precis som du Bo att det skulle gå om det görs på ett korrekt seriöst sätt men samtidigt i praktiken så udda att det knappast kommer hända speciellt inte i nischen "hempuleri". Inte så ekonomiskt lockande kanske och med stor potential för oändliga konflikter kring ansvarsfrågor mm om/när det börjar urarta.
Och tänk vilket liv det skulle bli bland propagandisterna på alla kanter i branschen om någon skulle testa.
Och tänk vilket liv det skulle bli bland propagandisterna på alla kanter i branschen om någon skulle testa.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Det vore ju lite skoj att prova 
Även IN's tidning skrev om det:Mikael_L skrev:
ESV har redan dykt ner i en del företags EKP, ja de har alltså begärt in EKP och lite andra uppgifter från 65 st företag registrerade för endast kabelförläggning.
Den registreringen gäller endast företag som utför förläggning av luft och markkabel åt elnätsföretag (tänk grävfirma).
Men ESV misstänker att flera företag (utifrån bl.a företagsnamnet) egentligen håller på med vanlig installationsverksamhet, och har anmält sig sådär på ESV's hemsida.
Anledningen är att företag anmälda endast för kabelförläggning behöver inte ha någon elinstallatör knuten till sig.
[länk]
https://www.elinstallatoren.se/inne...med-vite--misstankts-for-olovlig-installation
Man hade ju kunnat tänka sig en mild variant av det som föreslås i tråden. Hemmapularen drar all slang (kanske med fördragen tråd) och sätter alla dosor, men elektriker kopplar.
Så har jag gjort i mina ombyggnader, tack vare elektrikerns goda vilja, men formellt är det ju olagligt.
Det hade ju inte varit särskilt svårt att skapa ett dokumentationskrav som lät ansvarig elektriker att sova gott.
Så har jag gjort i mina ombyggnader, tack vare elektrikerns goda vilja, men formellt är det ju olagligt.
Det hade ju inte varit särskilt svårt att skapa ett dokumentationskrav som lät ansvarig elektriker att sova gott.