20 149 läst ·
117 svar
20k läst
117 svar
Greja med el lagligt som privatperson
Mycket vanligt upplägg, men kräver ju någon form av tillit, och egentligen ett sätt att lura behörighetssystemet, numera auktorisation.Scouten skrev:Man hade ju kunnat tänka sig en mild variant av det som föreslås i tråden. Hemmapularen drar all slang (kanske med fördragen tråd) och sätter alla dosor, men elektriker kopplar.
Så har jag gjort i mina ombyggnader, tack vare elektrikerns goda vilja, men formellt är det ju olagligt.
Det hade ju inte varit särskilt svårt att skapa ett dokumentationskrav som lät ansvarig elektriker att sova gott.
Det vanligaste exemplet är kanske grävning av skyddsrör på egen tomt, här har jag bland annat hört argumentet att då röret inte agerar elektrisk skyddsbarriär bör det vara fritt fram, detta stämmer inte utan även andra faktorer spelar in. Har även sett många skräckexempel på kabel- eller rörförläggning, men inte ovanligt som sagt, även inom egen byggnad, som du skriver.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Ja, det kommer att bli väldiga problem med tilliten till en elfirma som erbjuder rätten att koppla. Många kommer att tro att det handlar om ett sätt att lura behörighetssystemet. Och man kommer att dra upp massor av problem och exempel på saker som kan gå fel.
Ja, själva koppleriet är väl lite heligt, men som i Kalmars exempel med rördragning efter ritning, är ju inget främmande även om det varit utanför systemet.Bo.Siltberg skrev:
Ser ju egentligen inte det som omöjligt att ett par stickprovsfoton i dosorna skulle avslöja korrekt kopplingsarbete heller, korrekt uppskalningsverktyg och fjäderbelastade, genomskinliga klämmor.
I en gammal anläggning med avvikande färger kan det vara värre förstås.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Då har du både mig och useless som kunder då! Bara att sätta igång!Bo.Siltberg skrev:
(Nej, förresten. Du skriver ju tuffare quizz än jag skriver tentor, så jag vet inte om jag skulle klara av kraven på att få arbeta i ditt företag.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
med tanke på min egen tråd om lagligheten i allt det här så kan jag säga som så att för min del så bryr jag mig inte ett dugg om det är lagligt eller ej. Jag drar el hos mig och jag gör det som jag vill. Det drabbar ingen annan.
Det blir en helt annan sak om man frilansar och gör det åt andra.......
Det blir en helt annan sak om man frilansar och gör det åt andra.......
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Jag tycker inte du bör se det så. Du är väl inte ensam om att vistas i huset, och det kanske kommer att säljas så småningom. Jag ser inte att man kan göra en elinstallation enbart åt sig själv, dvs ta några genvägar på något sätt i utförandet.
Men om installationen är korrekt spelar det ju ingen roll?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Det var precis det jag skrev.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Kan inte Elgiganten eller deras transportörer snida ihop en EKP genom att anlita en elkonsult och således låta chaufförerna installera vitvaror hejvilt, fast lagligt?
Kanske så att den där gubben Svanström,som verkar vara en välmeriterad elektriker trots att han verkar ha dålig koll på hur en JFB fungerar, kan sova gott.
Tycker det är konstigt att ett system vars uppgift är att kvalitetssäkra, inte bygger på inviduella behörigheter...
Kanske så att den där gubben Svanström,som verkar vara en välmeriterad elektriker trots att han verkar ha dålig koll på hur en JFB fungerar, kan sova gott.
Tycker det är konstigt att ett system vars uppgift är att kvalitetssäkra, inte bygger på inviduella behörigheter...
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Flytta? Nej aldrig mer. Men jag förstår hur du menar.....Bo.Siltberg skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Nä varför det? Står det i 40-50 år till så får man nog anse att mina installationer är okej. Vilket jag vet ändå att dom är. Skulle aldrig fuska på nåt där.