20 149 läst ·
117 svar
20k läst
117 svar
Greja med el lagligt som privatperson
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Nje, tror inte lagen om elsäkerhet har något eget syfte i beskattningshänseende.H HSP skrev:
Syftet med denna jag är nog endast att säkerställa säkra elinstallationer.
Jag förstår din tanke, denna tankegång svävade även förbi i mitt huvud när jag funderade kring detta.
"Kommer Skatteverket att förmånsbeskatta mig om jag själv utför elinstallationer som kräver behörighet?!?"
Vi blir kanske lite förvirrade av behörigheter, auktorisationer och lagar och regler, så vi inte ser skogen för alla träd.
Men om man sätter detta i större sammanhang blir det klarare...
Tänk istället snickare...
Om en snickare reser stommen i ditt hus.Och du själv sätter upp mellanväggar. Och sedan kommer snickaren och sätter upp gips... Då har du ju gjort en vinst med din egna arbetsinsats. Ska du då beskattas för denna vinst? Nej, självklart inte!
Eller om du klipper gräsmattan istället för att anlita någon för det, ska du beskattas för denna vinst? Nix!
Vågar du skjutsa barnen till skolan istället för att skicka dem med taxi? Ja, jag vågar, utan att vara rädd för att förmånsbeskattas!
Vänder man det på detta sätt, blir det lättare att dra slutsatsen...
Nej, Skatteverket kan inte beskatta mig för att jag sparar pengar på att själv utföra elinstallationer.
Det är nog bara lagarna för elsäkerhet vi ska blanda in här.
Eller hur?
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Precis! Bra synpunkt!E elmont skrev:Man kan ju undra vilken typ av elföretag som är intresserad av att "låna ut" sitt EPK för att kreti och pleti skulle få möjligheten att pula själv? Själv skulle jag aldrig låta hempulare dra nytta av mitt företag, bara för att dom skulle klara sig billigare undan, för att när det sedan blev problem skylla allt på mig.
Det bör väl vara ganska vanligt att en fastighetsägare har kontakt och ömsesidigt förtroende med en elektriker på ett elföretag.
Och det kan ju inte vara en helt ovanlig företeelse att man kommer överens om att fastighetsägaren t.ex. sätter upp elrör och dosor? Sedan kommer elektrikern och drar in kablar i rören och slutför elinstallationen.
Har inte även du varit inblandad i en överenskommelse som denna?
Men detta förfarande är ju, som jag förstått det, normalt olagligt, eller hur?
Fastighetsägaren och elektrikern blir väl då "partner in crime"!
Fastighetsägaren sparar pengar på att utföra vissa sysslor själv.
(Åtminstone om det utförts på rätt sätt, så inte elektrikern behöver göra om det arbetet.)
Och elektrikern optimerar sina faktureringsmöjligheter genom att endast utföra de mest kompetenskrävande arbetsuppgifterna och överlåta de enklare arbetsuppgifterna till kunden.
Elektrikern kan sedan fortsätta vidare till nästa kund och även där kunna fakturera de mest kompetenskrävande arbetsuppgifterna.
Och elektrikern kan trava många högfakturerade uppdrag efter varandra, eftersom han har en klar konkurrensfördel mot de elektriker som inte tillämpar samma goda relation och samarbete med sina kunder.
Nåja, detta skulle i alla fall kunna vara en teori som innebär en vinst för alla parter.
Skulle det då inte vara bra att denna kund-elektriker skulle kunna vara laglig?
Och elsäkerheten skulle kanske vinna på att det finns fastställt att elektrikern har ett säkerhetsansvar även för den del av installationen som utförts av kunden själv. Istället för att elektrikern kanske känner att han endast vill titta på rören med ena ögat, eftersom han är medveten om att han är inblandad i olagligheter här.
Jag tror att både kunden, elektrikern och elsäkerheten skulle tjäna på att möjliggöra uppdelning av arbetsuppgifter och samtidigt göra klart för alla parter var utförande-ansvaret ändå ligger.
Men du har helt rätt!!
Det måste finnas en vinst/effektivisering/konkurrensfördel även för elektrikern/elföretaget om det ska finnas intresse att möjliggöra arbetsfördelning vid elinstallationer.
Kanske elektrikern skulle kunna avsluta arbetsveckan med att sitta en timme för att granska och godkänna 10 st redovisningar med fotografier från kunder som själva utfört elinstallationer och på den timmen fakturera 10 st "kontrollavgifter" á 500 kr.
Att avsluta arbetsvecka med en arbetstimme som drar in 5000 kr gör kanske helgens ledighet angenämare.
Eller kanske detta var att dra gummisnodden lite för långt?
Detta förutsätter ju högt ömsesidigt förtroende mellan kund och ansvarig elektriker/elföretag.
Elektrikern kanske istället får sömnsvårigheter om han godkänt installationer han känner sig osäker på.
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Kreti och pleti och hempulare som skulle skylla allt på dig!E elmont skrev:Man kan ju undra vilken typ av elföretag som är intresserad av att "låna ut" sitt EPK för att kreti och pleti skulle få möjligheten att pula själv? Själv skulle jag aldrig låta hempulare dra nytta av mitt företag, bara för att dom skulle klara sig billigare undan, för att när det sedan blev problem skylla allt på mig.
Nåja...
Min tanke var ju att det var dina kära kunder vi pratade om.
De kunder som uppskattar och efterfrågar dig!
De kunder som anförtror dig sitt liv och har förtroende för att du ser till att deras elsystem är säkert!
De kunder som utgör ditt levebröd och vägen till framgång och lycka för dig och dina nära och kära!
De kunder som vill ha en god relation och ett gott samarbete med dig,
till fördel för alla parter och med säkerställd elsäkerhet som resultat.
Det var dem jag tänkte på!
Jag har genom alla år varit ytterst restriktiv med att låta hempulare göra delar av jobben. Och det beror i första hand INTE på ev laglighet utan på att dom allra flesta dels tror sig kunna och förstå betydligt mer än vad dom gör och tycker att jag är onödigt petig, samt att dom helst har "kontakt" med mig efter arbetstid och då gratis.
Ps
Jag har haft ca 600 återkommande (stora som små) kunder i mitt kundregister och med om har jag haft en strikt affärsrelation. Jag tror inte på en modell som gynnar bara den ena parten OCH jag som dom flesta elektriker spikar kulo, lägger rör, bilar betong mm framför att sitta på kontoret och vända papper. Jag tror att det bara är dom arbetsskygga som skulle föredra att åka runt och klappa hempulare på ryggen.
Ps
Jag har haft ca 600 återkommande (stora som små) kunder i mitt kundregister och med om har jag haft en strikt affärsrelation. Jag tror inte på en modell som gynnar bara den ena parten OCH jag som dom flesta elektriker spikar kulo, lägger rör, bilar betong mm framför att sitta på kontoret och vända papper. Jag tror att det bara är dom arbetsskygga som skulle föredra att åka runt och klappa hempulare på ryggen.
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Tror du blandar ihop "yrkesmässigt" med "anställning".H HSP skrev:
Ett elföretag kan ju yrkesmässigt driva en näringsverksamhet som utför elinstallationsarbeten utan att ha en enda anställd. Den behörige elinstallatören som är ansvarig för regelefterlevnad kan ju vara engagerad på konsultbasis, och alla elinstallationsarbeten kan utföras av inhyrd personal. Kravet är ju då att elföretaget har en EKP som beskriver detta förhållande, och de installationsuppdrag elföretaget tar på sig sker under en gällande EKP vilket innebär att elföretaget har installations-ansvaret.
Att sedan elinstallationsarbeten ska utföras "yrkesmässigt" det tolkar jag som en "kvalitetsbegrepp", dvs att det ska utföras på ett säkert sätt och enligt gällande regler.
Att en installation utförts "yrkesmässigt" säger ju inget om anställningsförhållanden, inte heller om det utförts på arbetstid eller på fritid, inte ens om det utförts av en yrkesman, praktikant eller en "hempulare".
Det som är avgörande är om elinstallationen utförts inom ramarna för en EKP med ett auktoriserat elföretags ansvar.
En elinstallation utförd inom ramarna för en EKP är laglig, en elinstallation som utförts privat är olaglig eftersom inget auktoriserat elföretag då har ansvaret för elinstallationen.
Så tolkar jag det. (Med utgångspunkt endast från den kunskap jag inhämtat på detta forum.)
Man ska nog hålla isär dessa begrepp:
Yrkesmässigt - Amatörmässigt
Yrke - Hobby
Fritid - Arbetstid
Privat - Genom ett företag (eller annan organisation som utgör en juridisk enhet.)
Anställd - Inhyrd (eller på annat sätt ej anställd, såsom praktikant e.d.)
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Jo, jag förstår att du har helt rätt i att det ofta kan innebär problem, konflikter, extraarbete och t.o.m. extrakostnader att låta hempulare göra delar av jobbet.E elmont skrev:Jag har genom alla år varit ytterst restriktiv med att låta hempulare göra delar av jobben. Och det beror i första hand INTE på ev laglighet utan på att dom allra flesta dels tror sig kunna och förstå betydligt mer än vad dom gör och tycker att jag är onödigt petig, samt att dom helst har "kontakt" med mig efter arbetstid och då gratis.
Ps
Och jag förstår att man som elektriker kan riskera att hamna i situationer där hempularen inkasserar alla fördelar och du står där med alla nackdelar.
Själv har jag arbetat som datatekniker i många år, och då hamnar man ofta i skiftande projektkonsellationer där arbetsfördelningen kan se ut på vitt skilda sätt. Ibland hyr jag in kabeldragning av nätverkskabel, ibland gör jag det själv, och ibland gör kunden det själv. Ibland inreder jag serverrum, och ibland gör kunden det själv. Ibland skapar kunden själv arbetsplatserna ibland gör jag det. Ibland installerar jag programvara, ibland gör kunden det.
Min roll blir då ofta som projektledare som ger instruktioner för hur vissa delar ska genomföras och sedan är det upp till mig att kontrollera och ansvara för att de olika delarna är korrekt utförda.
I min bransch finns ju inte behörighetsregler på samma sätt, vilket inte gör arbetsfördelningen olaglig.
Men jag ser vissa paralleller med elinstallationer och tycker det känns lite obekvämt att dessa situationer normalt innebär olagligheter i elbranschen. Det borde med rätt upplägg gå att hantera dessa situationer på ett lagligt sätt.
Och med ett tydligt upplägg där ansvarsfördelningen är tydlig borde det framgå att din petighet beror på att du är ANSVARIG (och att det är Your way or the highway som gäller.). Och med tydlighet att det är du som är ANSVARIG i anläggningen, även för de delar som hempularen själv utfört, så borde det bli begripligare att du måste kontrollera även delar som hempularen utfört, vilket innebär en förståelse för att det tillkommer en "kontrollavgift" på fakturan för de delar som hempularen själv utfört.
Jag förstår att en reglerad arbetsfördelning inte är rätt arbetsmetod för alla elföretag, och framförallt är det INTE rätt arbetsmetod för många hempulare som helt saknar självinsikt om sin egen kompetens.
Men när det passar både elföretag och kund, borde detta kunna lösas lagligt och säkert.
Jag anser jag mig vara så pass kunnig inom elområdet, så jag inser att det är MYCKET jag inte vet.
Ju mer man lär sig, ju mer kunskap inser man att man saknar! Hmmm...
Så jag är helt beroende av min elektriker.
/Edit
Och även kunskapsmässigt beroende av expertisen på detta forum.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Njae... Förut så kunde en behörig elinstallatör ge tillåtelse för andra personer att utföra ett elinstallation om båda var anställda i samma företag.M Micke i Hudik skrev:Man kan kanske tolka det så här...
Före Juli 2017 kunde den behörige elinstallatören privat i kraft av sin egen auktorisation ge tillåtelse till andra personer att utföra ett elinstallationsarbete. Och att det då var det den behörige elinstallatören som privat ansvarade för att detta elinstallationsarbete utfördes enligt gällande regler.
Privat så kunde en behörig elinstallatör installera åt sig själv och andra, men aldrig ge någon annan tillåtelse att göra det. Att du arbetat "med din elektrikers goda minne" var formellt inte tillåtet. Det var tvunget att föreligga ett anställningsförhållande.
Så det var ett strikt yrkesmässigt förhållande. Den privata behörigheten sträckte sig bara till att själv få utföra installationer, inte att kunna delegera den rätten till någon annan.
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Ok, var det så det var.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag har ju som sagt ingen egen djupare kunskap om reglerna. Jag spekulerar ju bara med den informationen jag inhämtar på detta forum.
Så du menar alltså att en behörig elektriker förrut inte fick delegera en installationsuppgift till en person inhyrd från en underleverantör/bemanningsföretag?
Kanske därför då, som ESV såg behovet att förändra behörighetsreglerna.
Under en period några år före nya reglerna var det möjligt att göra det du skriver under vissa förutsättningar. Dvs det gick att komma från kravet på att behörig och den som utförde jobbet skulle vara anställda i samma organisation. Men det var inget som direkt hade med möjlighet godkänna hempul att göra men det kunde nog använts åt det hållet ungefär som det som diskuteras här ev kan.M Micke i Hudik skrev:Ok, var det så det var.
Ja, jag har ju som sagt ingen egen djupare kunskap om reglerna. Jag spekulerar ju bara med den informationen jag inhämtar på detta forum.
Så du menar alltså att en behörig elektriker förrut inte fick delegera en installationsuppgift till en person inhyrd från en underleverantör/bemanningsföretag?
Annars är det i allt väsentligt som LSA angett.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Nej, precis. Det är bla det som föranlett förändringen som jag (och andra) förstått det. Dvs verkligheten sprang ifrån regelverket iom bemanningsföretagens intåg.M Micke i Hudik skrev:Ok, var det så det var.
EDIT: Äh, stryk det GK100 har bättre svar och koll på detaljerna.
Det är bara elektrikerföretagen som får utföra "elektrikerarbete" på fast installation.
Enda undantagen är
En auktoriserad elektriker får utföra arbeten på sin egen anläggning,
Privatpersoner får byta, men inte nyinstallera eluttag eller strömbrytare till ett av samma typ.
En "vanlig anställd" elektriker får inte hjälpa mormor eller grannen efter jobbet (med elinstallation alltså).
Enda undantagen är
En auktoriserad elektriker får utföra arbeten på sin egen anläggning,
Privatpersoner får byta, men inte nyinstallera eluttag eller strömbrytare till ett av samma typ.
En "vanlig anställd" elektriker får inte hjälpa mormor eller grannen efter jobbet (med elinstallation alltså).
M Micke i Hudik skrev:Tror du blandar ihop "yrkesmässigt" med "anställning".
Ett elföretag kan ju yrkesmässigt driva en näringsverksamhet som utför elinstallationsarbeten utan att ha en enda anställd. Den behörige elinstallatören som är ansvarig för regelefterlevnad kan ju vara engagerad på konsultbasis, och alla elinstallationsarbeten kan utföras av inhyrd personal. Kravet är ju då att elföretaget har en EKP som beskriver detta förhållande, och de installationsuppdrag elföretaget tar på sig sker under en gällande EKP vilket innebär att elföretaget har installations-ansvaret.
Att sedan elinstallationsarbeten ska utföras "yrkesmässigt" det tolkar jag som en "kvalitetsbegrepp", dvs att det ska utföras på ett säkert sätt och enligt gällande regler.
Att en installation utförts "yrkesmässigt" säger ju inget om anställningsförhållanden, inte heller om det utförts på arbetstid eller på fritid, inte ens om det utförts av en yrkesman, praktikant eller en "hempulare".
Det som är avgörande är om elinstallationen utförts inom ramarna för en EKP med ett auktoriserat elföretags ansvar.
En elinstallation utförd inom ramarna för en EKP är laglig, en elinstallation som utförts privat är olaglig eftersom inget auktoriserat elföretag då har ansvaret för elinstallationen.
Så tolkar jag det. (Med utgångspunkt endast från den kunskap jag inhämtat på detta forum.)
Yrke - Hobby
Fritid - Arbetstid
Privat - Genom ett företag (eller annan organisation som utgör en juridisk enhet.)
M Micke i Hudik skrev:Tror du blandar ihop "yrkesmässigt" med "anställning".
Yrke - Hobby
Fritid - Arbetstid
Den auktoriserade får göra elarbeten på sin fritid om det inte sker yrkesmässigt.
Här nedan är vad ESV menar med yrkesmässigt.
VAD BETYDER "YRKESMÄSSIGT"
Fråge-id: 109429
När anses elarbeten ske yrkesmässigt?
Svar
Med yrkesmässigt avses att elinstallationsarbetet utförs inom ramen för yrkesverksamhet, antingen på en egen anläggning eller på annans anläggning.
Det är inte bara kommersiella företag som är elinstallationsföretag. Kommuner, landsting och föreningar är också elinstallationsföretag om de utför elinstallationsarbete i sin verksamhet.
Får du ersättning eller annan motprestation när du utför arbeten åt annan anses detta ske yrkesmässigt oavsett om du har ett företag eller inte.
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Ja, där blev ju begreppet "yrkesmässigt" utrett!H HSP skrev:Här nedan är vad ESV menar med yrkesmässigt.
VAD BETYDER "YRKESMÄSSIGT"
Fråge-id: 109429
När anses elarbeten ske yrkesmässigt?
Svar
Med yrkesmässigt avses att elinstallationsarbetet utförs inom ramen för yrkesverksamhet, antingen på en egen anläggning eller på annans anläggning.
Det är inte bara kommersiella företag som är elinstallationsföretag. Kommuner, landsting och föreningar är också elinstallationsföretag om de utför elinstallationsarbete i sin verksamhet.
Får du ersättning eller annan motprestation när du utför arbeten åt annan anses detta ske yrkesmässigt oavsett om du har ett företag eller inte.
En person som utför något och får betalt för detta, den personen har utfört detta något yrkesmässigt.
Ett företag eller en organisation som utför något och tar betalt för detta, det företaget eller organisationen har utfört detta något yrkesmässigt.
Jo, när man formulerar det på detta sätt, då känns ju detta självklart!
Hmmm... jag hade nog lite otur när jag tänkte, när jag spekulerade kring begreppet "yrkesmässigt" i mitt tidigare inlägg!
Och med ditt förtydligande av begreppet "yrkesmässigt" så kan man väl resonera så här...H HSP skrev:
Om ett EKP är formulerat så en person kan anses omfattas däri, och det elföretaget som äger detta EKP delegerar en elinstalationsuppgift till denne person, då är denna elinstallation lagligt utförd. Sedan är det elföretagets ansvar att denna elinstallation är funktionsduglig, säker, och följer gällande elinstallationsregler.
Om denna person har fått betalt för denna elinstalationsuppgift, ja då är den yrkesmässigt utförd.
Och då uppstår ju ett anställningsförhållande (om än kanske bara anställd för en timme),
och Skatteverket vill då naturligtvis även att betalningen ska inkomstbeskattas.
Men om denna person har inte fått betalt för denna elinstalationsuppgift, ja då är den inte yrkesmässigt utförd.
Och Skatteverket har väl i detta fall inga synpunkter på var du gör på avlönade fritid.
Att ingå och utföra elinstalationsuppgifter inom ramarna för ett EKP styrs väl av egna förutsättningar...
Och om detta sker yrkesmässigt eller oavlönat är en helt annan omständighet.
Och dessa två omständigheter borde väl vara oberoende av varandra.
Eller är jag ute och cyklar även i detta resonemang?
Klicka här för att svara