20 149 läst ·
117 svar
20k läst
117 svar
Greja med el lagligt som privatperson
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
I princip ja. Sker det under ordnande och kontrollerade former så skulle absolut ett företag kunna erbjuda "yrkesmannaskap" till hugade spekulanter.H hempularen skrev:Den här nya lagen öppnar ju för en lysande affärsidé. Starta ett paraplybolag som anlitar duktiga hempulare som får jobba åt sig själva inom paraplybolagets ansvar, fast till negativ lön. Firman kan ju sälja utbildningspaket, som man måste klara av innan firman vågar anlita dig. Och kanske lite rådgivning till konsulttaxa. Och med tanke på "de anställdas" kanske tveksamma kompetensnivå, borde firman kunna införa i sitt egenkontrollprogram att allt skall plåtas och skickas in för godkännande innan någon får stänga en vägg. Och kanske även ha någon riktig elektriker som får anlitas för de mer känsliga momenten.
Det ansvar som den behörige har är att verka för att verksamheten bedrivs i enlighet med denna lag (elsäkerhetslagen) och föreskrifter som meddelats med stöd av lagen. Var detta ansvar landar konkret återstår att se, men elinstallatören sätter alltså sin behörighet på spel så vi talar inte om skumraskaffärer där firmor säljer rätten att koppla utan förbehåll och kontroll. Å andra sidan är det firman som bestämmer över elinstallatören...det är firman som har ansvaret att rutiner och kompetens är på plats. Firman kan förlora sin rätt att erbjuda elinstallationstjänster om de missköter sig.
Så det krävs tydliga rutiner för hur firman säkerställer kompetens vs arbetsmoment hos privatpersonerna som "köpt in sig", och att de nöjaktigt kan visa upp det. Det är upplagt för en fajt med ESV här.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Och det är nog här jag tror att det kommer att skita sig i praktiken. Dvs ESV kommer att ligga på ett sådant här företag med blåslampa modell så stor att allt smälter undan i dess väg.Bo.Siltberg skrev:
Det fusk, slarv, och olyckor som en vanlig firma, oundvikligen, kommer undan med skulle här granskas med förstoringsglas, lupp och mikroskop om det gjorts av en hemmapulare under de här formerna.
Så bara för att regelverket ser ut att vara samma för yrkesverksamma och amatörer (här; öppna möjligheten för), så betyder inte det att det är det i praktiken. (Parallellen jag brukar dra är extremen, använda skjutvapen i nödvärn. Polisens rättigheter och befogenheter härvidlag skiljer sig inte på något sätt från gemene mans, men gissa hur stor skillnad det är på antagandet om oskuld mellan polisen som skjuter någon med sitt tjänstevapen, och "Kalle". Regelverket må vara detsamma, men tillämpningen av det skiljer extremt mycket i praktiken. Inte för att det finns så många bra civila fall att hänvisa till...)
Och att försöka "kringå" regelverket på det här sättet tror jag inte skulle ses på med blida ögon av någon myndighet, eller motsvarande. Allra minst ESV. Då skulle ju hela deras "el är så farligt, man kan dööö"-resonemang riskera att falla ganska platt. Och i längden deras existensberättigande.
Det är som jag säger till mina studenter (i ett annat sammanhang); "Kom ihåg att H.C. Andersens saga om Kejsarens Nya Kläder, är just det. En uppbygglig saga för barn, med ett lyckligt och logiskt slut. I verkligheten så skulle den lille gossen fått stjärten randad så han inte kunnat sitta på en vecka, honom till straff och androm till varnagel. Man skämmer inte ut makten så ostraffat, något de vuxna som lärt sig, är mycket väl medvetna om. De hade inte pekat finger, utan vänt sig bort..."
MAO, det företag som gör något dylikt bör skaffa sig bra och många advokater, redan innan de slått upp portarna, och företa "förberedelser för strid".
Tror detta med att hempularen ska kunna skriva in i EKP är ett missförstånd och inte lagstiftarens intention. Detta är även vad som sagts på utbildningar i ämnet.
Dels ska arbetet ske yrkesmässigt dels blir det svårt att försvara att elinstallationsarbete får utföras av någon utan formella kunskaper.
Men allt detta är nytt och kommer säkerligen prövas tids nog.
Dels ska arbetet ske yrkesmässigt dels blir det svårt att försvara att elinstallationsarbete får utföras av någon utan formella kunskaper.
Men allt detta är nytt och kommer säkerligen prövas tids nog.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja hoppas kan man. Men vi fick ju bara delvis och knappt utrett hur exv. ansvarsförhållandena såg ut under det gamla systemet, så jag håller inte andan medan man reder ut det i det nya. Mitt stalltips är att vi inte kommer att se så många domar osv. som bringar så värst mycket klarhet i det heller.S Slugge skrev:
(Och konstigt vore ju annars, det händer ju i stort sett aldrig något, och det är ju först då som saken ställs på sin spets.)
Tror nog ESV kommer dyka ner i företagens EKP för att utvärdera ganska snart, kanske köra en del stickprov.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja hoppas kan man. Men vi fick ju bara delvis och knappt utrett hur exv. ansvarsförhållandena såg ut under det gamla systemet, så jag håller inte andan medan man reder ut det i det nya. Mitt stalltips är att vi inte kommer att se så många domar osv. som bringar så värst mycket klarhet i det heller.
(Och konstigt vore ju annars, det händer ju i stort sett aldrig något, och det är ju först då som saken ställs på sin spets.)
Något sådant hade i alla fall behövts för att visa på systemets förträfflighet.
Vet att man kikar på och jämför vilka installationsarbete EKP medger gentemot vilka som anges på företagens hemsida exempelvis, en hel del sådana smårättelser dyker nog upp, det blir ju snart tid att förnya EKP också, kanske kan missas av en del.
Men detta med inskrivna hempulare tänker jag på, då detta stöts på lär det bli någon diskussion, men har svårt att se detta kunna godtas.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, det är nog inte omöjligt alls. Och det tar säkert stopp för "hemmapularföretaget AB" redan där, som du säger. Oavsett var regelverket tycks tillåta.S Slugge skrev:
Sedan blir det domstol om företaget framhärdar. Och det är då det blir spännande. Stalltipset är att om "Hemmapularföretaget AB" skulle vinna i slutändan, så blir det lagändring ögonabums, utan en massa långtidsutredningar, för att sätta stopp på dylika "avarter".
Troligen är kundunderlaget för en sådan firma för liten ändå.
Har svårt att tänka mig att det är särskilt många som idag hempular sin el som är villiga att lägga både tid och pengar på att få sina installationer "Godkända". Ofta är det väl just kostnaden som gör att man undviker att ringa in elektrikern?
Har svårt att tänka mig att det är särskilt många som idag hempular sin el som är villiga att lägga både tid och pengar på att få sina installationer "Godkända". Ofta är det väl just kostnaden som gör att man undviker att ringa in elektrikern?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, särskilt som man måste betala företagets advokater också. Om man tycker att elektriker är dyra, då har man inte handlat många advokat-timmar...mexitegel skrev:
Troligen är kundunderlaget för en sådan firma för liten ändå.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
jag gillar som sagt tanken, för en hempulare skulle det troligen bli billigare än att anlita en elektriker, iallafall vid lite större om/utbyggnader, kanske inte om man bara vill sätta upp ett uttag till. Och man slipper problemet med tidpassning, att överhuvudtaget få ut en elektriker.
Om man spånar lite: En dags kurs för 5 000 kr. Och 500 - 1000 kr, för en kort konsultation per telefon inför projektet, med inskickade ritningar. Kanske en avgift på 300 kr för varje batch med bilder för godkännande. Och så normal elektrikertaxa för att bygga centralen och liknande (det skulle iallafall inte jag våga låta någon göra efter en endagsutbildning).
För en mindre elfirma borde det gå att köra som "extraknäck", utbilda typ 10 varje lördag (visserligen ledig tid, men får man in 50 000, så kanske det är värt det), hantera några konsultationer på strötid, och granska bilder någon halvtimme vid dagens slut, borde kunna hinna avverka 4 - 5 batchar med bilder på en halvtimme, utom de gånger det ser för dj..ligt ut.
Om man spånar lite: En dags kurs för 5 000 kr. Och 500 - 1000 kr, för en kort konsultation per telefon inför projektet, med inskickade ritningar. Kanske en avgift på 300 kr för varje batch med bilder för godkännande. Och så normal elektrikertaxa för att bygga centralen och liknande (det skulle iallafall inte jag våga låta någon göra efter en endagsutbildning).
För en mindre elfirma borde det gå att köra som "extraknäck", utbilda typ 10 varje lördag (visserligen ledig tid, men får man in 50 000, så kanske det är värt det), hantera några konsultationer på strötid, och granska bilder någon halvtimme vid dagens slut, borde kunna hinna avverka 4 - 5 batchar med bilder på en halvtimme, utom de gånger det ser för dj..ligt ut.
Vad ska man göra om det ser för dj..ligt ut då? Hempularen kanske inte delar uppfattningen och skiter i att åtgärda felen. Om elektrikern anmäler till ESV så går väl dom på den som är ansvarig för EKP'n - Elektrikern...
Det finns en del att reda ut, så det kanske blir en viss advokatkostnad redan innan projektet är i gång...
Det finns en del att reda ut, så det kanske blir en viss advokatkostnad redan innan projektet är i gång...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Med tanke på att installationen i tråden "Rätt kopplat jorden och nollan ? Från jordfelsbrytaren" tydligen var gjord av en person som arbetat som elektrikeri 30 år, så borde det nog vara ok att även godkänna hemmapulare.
Någon borde rimligtvis ha uppmärksammat den installatörens arbete under 30 år.
En helt annan fundering, men i samma område: Som fastighetsägare är jag ansvarig för att min elektriska installation fungerar och är säker (åtminstone är säker) även om behörig elinstallatör har installerat den.
Om jag anlitar en behörig installatör för ett jobb i min fastighet, när övergår då ansvaret till mig? eller är det lika bra att göra jobbet själv eftersom jag är ansvarig för anläggningen?
Om jag anlitar en behörig installatör för ett jobb i min fastighet, när övergår då ansvaret till mig? eller är det lika bra att göra jobbet själv eftersom jag är ansvarig för anläggningen?
ESV har redan dykt ner i en del företags EKP, ja de har alltså begärt in EKP och lite andra uppgifter från 65 st företag registrerade för endast kabelförläggning.S Slugge skrev:
Den registreringen gäller endast företag som utför förläggning av luft och markkabel åt elnätsföretag (tänk grävfirma).
Men ESV misstänker att flera företag (utifrån bl.a företagsnamnet) egentligen håller på med vanlig installationsverksamhet, och har anmält sig sådär på ESV's hemsida.
Anledningen är att företag anmälda endast för kabelförläggning behöver inte ha någon elinstallatör knuten till sig.
https://www.elsakerhetsverket.se/gl...-och-elinstallationsforetag-nummer-2-2018.pdf
När han går ut genom din dörr.S stigsj skrev:En helt annan fundering, men i samma område: Som fastighetsägare är jag ansvarig för att min elektriska installation fungerar och är säker (åtminstone är säker) även om behörig elinstallatör har installerat den.
Om jag anlitar en behörig installatör för ett jobb i min fastighet, när övergår då ansvaret till mig?
Ja det kan kännas så.S stigsj skrev:
Problemet är då att man gör vad som olagligt är, men det blir ju var och ens beslut, som över allt annat olagligt man gör.
Bra är ju dock om man behärskar det man gör själv, så det blir både säkert och korrekt.