Englai Englai skrev:
Hej,

Vi hade förra veckan besök av personen som äger grannfastigheten som gränsar mot vår. Det är en stor asfalterad parkering till hyresgästerna i ett närliggande hyreshus.
Han ville berömma oss för hur fint vi hade gjort med nytt grus och staket (på vår tomt) runt vår parkering.... för att sedan droppa bomben.

Vid tomtgränsen har vi vår 2-bilsparkering och korsar därför hans asfalterade parkering för att nå dit. Vi parkerar alltså på vår tomt, men korsar grannens.
Såhär verkar det ha varit sedan "urminnes" tider. Det har aldrig funnits en infart på framsidan, utan man har alltid använt baksidan. Äldsta kartan jag hittar är från 1943 (huset byggdes 1929) och där syns öppningen mot granntomten som vi idag använder som in/utfart.

Det finns inga servitut inskrivna om rättigheter för oss att korsa denna väg och det var vårt första husköp någonsin så det var ingenting vi reflekterade över vi ens behövde kolla upp - vi trodde marken var kommunens.

Nu har grannen fått för sig att han ska sätta upp en tujahäck längs med tomtgränsen, vilket direkt blockerar vår enda möjlighet till att parkera på vår egen fastighet.
Han går inte att resonera med, allt är vårat fel och det är vårt problem att fastigheten helt plötsligt står utan parkering - inte hans. Hotar med att sätta upp staket omgående.
Visst, det är inte hans "problem", men då detta har varit fastighetens parkering i minst 50 år, så hade man kanske önskat sig lite mer empati för att en alternativ lösning ska kunna hittas inom skälig tid.

Möjligheten finns att anlägga en utfart på framsidan, men det krävs schaktning och ett omfattande markarbete då det är en ca 50cm nivåskillnad mellan vägen och tomten. Plus diverse tillstånd.
Och tyvärr har vi inte de ekonomiska resurserna för ett sådant plötsligt arbete just nu på grund av livets olika omständigheter.

Är det värt att dra in jurist och försöka kämpa eller ska vi bara lägga ner direkt?
Vi kan inte åberopa urminnes hävd på grund av att det inte brukats i 2 manstider innan 1972 då jordabalken infördes.
Det finns inga servitut så långt vi eller lantmäteriet kan se.

Fastighetsägaren står på sig, så att försöka resonera med honom är lönlöst.

Råd? Tips? Hur hanterar man en sån här situation?

Tacksam för hjälp framåt, snarare än käftsmällar för vad vi INTE gjorde när vi köpte huset. Den läxan har vi uppenbart redan lärt oss.

Tillägg: Vi köpte huset 2021.
Jag hade vänt mig till Lantmäteriet och bett om en förrättning ,de kan dömma efter behov. Det kostar endel men samtidigt får grannen betala hälften.

• Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Michael Sellering Michael Sellering skrev:
Jag hade vänt mig till Lantmäteriet och bett om en förrättning ,de kan dömma efter behov. Det kostar endel men samtidigt får grannen betala hälften.
Och varför skulle grannen vara intresserad av det? På vilket sätt gynnas han av en eventuell förrättning?

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Och varför skulle grannen vara intresserad av det? På vilket sätt gynnas han av en eventuell förrättning?
Grannen har inget att säga till om här, begär du en förrättning så gör de det vad än grannen tycker. Ring till länsstyrelsen och fråga
.

• Haha
  • Arg
  • Gilla
Erik_91 och 6 till
  • Laddar…
Nej, vid ett officialservitut som bara gynnar ena fastigheten får den fastigheten betala hela förrättningskostnaden. Dessutom kommer lantmäteriet bara komma fram till att TS har möjlighet att ordna utfart direkt till vägen utan att blanda in den andra fastigheten.

Grannen har inget att säga till om här, begär du en förrättning så gör de det vad än grannen tycker. Ring till länsstyrelsen och fråga
Varför ska man ringa länsstyrelsen och fråga vad Lantmäteriet ska göra?

• Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Englai Englai skrev:
Hej,

Vi hade förra veckan besök av personen som äger grannfastigheten som gränsar mot vår. Det är en stor asfalterad parkering till hyresgästerna i ett närliggande hyreshus.
Han ville berömma oss för hur fint vi hade gjort med nytt grus och staket (på vår tomt) runt vår parkering.... för att sedan droppa bomben.

Vid tomtgränsen har vi vår 2-bilsparkering och korsar därför hans asfalterade parkering för att nå dit. Vi parkerar alltså på vår tomt, men korsar grannens.
Såhär verkar det ha varit sedan "urminnes" tider. Det har aldrig funnits en infart på framsidan, utan man har alltid använt baksidan. Äldsta kartan jag hittar är från 1943 (huset byggdes 1929) och där syns öppningen mot granntomten som vi idag använder som in/utfart.

Det finns inga servitut inskrivna om rättigheter för oss att korsa denna väg och det var vårt första husköp någonsin så det var ingenting vi reflekterade över vi ens behövde kolla upp - vi trodde marken var kommunens.

Nu har grannen fått för sig att han ska sätta upp en tujahäck längs med tomtgränsen, vilket direkt blockerar vår enda möjlighet till att parkera på vår egen fastighet.
Han går inte att resonera med, allt är vårat fel och det är vårt problem att fastigheten helt plötsligt står utan parkering - inte hans. Hotar med att sätta upp staket omgående.
Visst, det är inte hans "problem", men då detta har varit fastighetens parkering i minst 50 år, så hade man kanske önskat sig lite mer empati för att en alternativ lösning ska kunna hittas inom skälig tid.

Möjligheten finns att anlägga en utfart på framsidan, men det krävs schaktning och ett omfattande markarbete då det är en ca 50cm nivåskillnad mellan vägen och tomten. Plus diverse tillstånd.
Och tyvärr har vi inte de ekonomiska resurserna för ett sådant plötsligt arbete just nu på grund av livets olika omständigheter.

Är det värt att dra in jurist och försöka kämpa eller ska vi bara lägga ner direkt?
Vi kan inte åberopa urminnes hävd på grund av att det inte brukats i 2 manstider innan 1972 då jordabalken infördes.
Det finns inga servitut så långt vi eller lantmäteriet kan se.

Fastighetsägaren står på sig, så att försöka resonera med honom är lönlöst.

Råd? Tips? Hur hanterar man en sån här situation?

Tacksam för hjälp framåt, snarare än käftsmällar för vad vi INTE gjorde när vi köpte huset. Den läxan har vi uppenbart redan lärt oss.

Tillägg: Vi köpte huset 2021.
Om du måste göra ny parkering rekommenderar jag gräsarmering som du sedan sår gräs i. Då slipper du problem med ogräs (klippes med gräsklipparen) och kan enkelt öppna upp om avloppet går sönder.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
.
Därför bör det ju undvikas när ens fastighet har en planerad in-/utfart. Varje fastighet löser sina problem.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Grannen har inget att säga till om här, begär du en förrättning så gör de det vad än grannen tycker.
Varför tror du att Lantmäteriet i detta fall ens skulle blanda in grannfastigheten? TS verkar ha goda möjligheter att ordna sin egen infart utan att det har det minsta att göra med grannen. Att TS hitintills har tillåtits att nyttja grannens mark påverkar rimligen inget.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
.
Och eftersom grannen inte har någon "nytta" av LM beslut så får TS betala allt och det torde med god marginal överskrida kostnaden av att anlägga en ny infart.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Tänk på att du inte får backa över körbanan. D.v.s. om du backar och svänger höger så är det okej, du följer hörnet. Om du backar och svänger vänster så korsar du trafiken, det är inte lagligt. Båda är dock mest troligt olämpliga, du bör backa in och köra ut. Det är säkrare, det är mindre trafik på din infart än på gatan.
Nyfiken över i vilken text detta specificeras, eftersom jag backar tvärs över en ganska stor gata 50% av gångerna jag ska ut med bilen. Jag backar hellre ut än in eftersom det är mycket bättre anpassat efter trafikflödet.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
30 ton bärlager lär kosta under 10 000kr levererat och lantmäteriet >50 000kr, varför skulle TS välja det dyrare alternativet som har mindre chans att ge en fungerande utfart menar du?

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I praktiken innebär en sådan planbestämmelse att du inte får nyanlägga en utfart över gränsen mellan kvartersmark och allmän plats gata. Om du bryter mot den bestämmelsen och ändå anlägger en utfart från din tomt över gränsen så kan kommunens tillsyn förelägga dig att ta bort utfarten, t ex gräva bort den, sätta upp stängsel eller genomföra plantering. Om den åtgärd kommunen förelägger dig att utföra inte är skälig så överklagar man till länsstyrelsen, MMD och kanske MÖD. Förelägganden får inte vara mer långtgående och ingripande för den enskilde än vad som behövs för att få efterlevnad av planbestämmelsen.

Bestämmelsen reglerar alltså byggande och tomtens ordnande, den är inga trafikregler. Hur och var folk kör regeras av trafiklagstiftningen.
Vad räknas då som utfart?
I TS bild från ex. inlägg #109 syns ju någon form av utfart framför den parkerade bilen. Det är ju från bilden svårt att avgöra hur bred den utfarten är (var). Den finns ju redan och har gjort så sedan åtminstone 1938, att då ev. justera bredden på den utfarten en meter eller så, vore det fel?

Englai Englai skrev:
Vi har enbart 4,2 meter bredd till godo enligt detaljplan för utfart.
TS skrev i post 44,

Det räcker gott och väl för utfart.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag är med grannen 100%, han har rätt att förfoga sin tomt som han vill
så länge det inte finns någon bindande överenskommelse.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
S Swedejohn skrev:
TS skrev i post 44,

Det räcker gott och väl för utfart.
Om det var ett svar till mig så var det inte svar på vad jag funderade över.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men vad är bestämmelsen. Den hittar du på plankartan? Finns verkligen en bestämmelse om utfartsförbud.

Den texten som du klistrade in, är något svar från en kommunal medarbetare antar jag? Det är i sak fel, utfart är inte bygglovspliktigt enligt PBL så att anlägga utfart prövas normalt inte i ett bygglov som liten avvikelse. En utfart anlägger man bara utan bygglov. (Sen vid nybyggnation är det vanligt att ett förslag på utfart ritas in i handlingarna för att visa att detta krav för t ex ett garage kan uppfyllas.)
Får man verkligen ansluta en utfart till en väg utan tillstånd från väghållaren?

Det anges väl i §39 i väglaget och det är ju tom fängelse i straffskalan på det, ganska osannolikt, men dock.

Kostar 5200 för anslutning till en statlig väg tror jag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.